• Anonym (Louise)

    Min man pussade på mig när jag satt i möte - OK eller inte?

    Hej,

    Satt i ett möte på datorn (jobbar hemifrån) med min chef då min man kom in och gav mig en puss trots att kameran var på. Jag blev arg och tyckte det var respektlöst gjort. Hur hade ni reagerat? 

  • Svar på tråden Min man pussade på mig när jag satt i möte - OK eller inte?
  • Anonym (nej)
    Anonym (Louise) skrev 2021-05-03 16:22:26 följande:

    Hej,

    Satt i ett möte på datorn (jobbar hemifrån) med min chef då min man kom in och gav mig en puss trots att kameran var på. Jag blev arg och tyckte det var respektlöst gjort. Hur hade ni reagerat? 


    Det känns inte alls okej och jag skulle bli arg. När jag jobbar är jag professionell och pussas inte.

    Om jag har jobbmöten hemma på zoom så förväntar jag mig att alla i min familj tar hänsyn och försöker se till att de inte syns i bild eller hörs onödigt mycket när min mikrofon är på. Samma om någon annan i familjen har möte eller skola på distans. Om man behöver prata med den som är i möte kan man försiktigt påkalla uppmärksamhet så att kamera/mic kan stängas av. 
  • Anonym (nej)
    Tecum skrev 2021-05-03 22:15:30 följande:
    Aha, det handlar alltså om dåligt kvinnligt självförtroende, ni är så osäkra i er yrkesroll att ni tror att en snabb puss gör att ni framstår som mindre kompetenta och seriösa. Men varför skulle det vara så? 
    En fördel med digitala möten i hemmlijö är att de ofta känns mer avslappade och mindre stela. Inte sällan hör man barn i bakgrunden, eller en hund som pockar på uppmärksamhet. Inget som stör mig och det gör inte att jag betraktar vederbörande som mindre kompetent eller seriös, Tvärtom, mer mänsklig. Det har hänt att kvinnor ammat sina barn i riksdagen, inte är de mindre seriösa för det.
    Va?? Det har inget med manligt eller kvinnligt att göra, inte heller handlar det om självförtroende. Det handlar om att man på jobbet är professionell och privat är man inte medan man jobbar.

    Jag skulle inte heller pussa min tonårsson när han har digital skola hemma, det handlar om respekt för honom och respekt för att han är i skolan, alltså i sitt professionella jag, när han har undervisning. 

    Om jag själv väljer att ta in det privata i min jobbsfär genom att tex amma eller ge mitt barn eller man en puss medan jag sitter i möte så är det en sak, men andra ska inte välja det åt mig. Du kanske tror att du är skönt avslappnad som håller på och pussas eller leker men hunden på jobbmöten, men risken är att du bara framstår som oprofessionell och gränslös. Att du inte ser det så betyder inte att andra inte uppfattar det så. 

    Sorgligt om du är en sån som inte inser detta och därmed riskerar att klampa in i någons professionella jag och störa. 
  • Anonym (Lina)

    Fyfan vilken torr tjej som inte ens kan ta att partnern ger dig en kyss när du har möte. Stackars din kille hahaha! Ska du seriöst älta detta och vara sur? Släpp och lev vidare.

  • Plupp73

    Beror förstås på koden på arbetsplatsen. Är det så att man jobbar hemifrån så är hemmet ens arbetsplats och det måste respekteras av familjemedlemmar.

    Att ens barn kryper upp i knät under möte kan verka lite charmigt, men kanske inte för den kollega som frecis höll ett föredrag som du skulle lyssna på och kommentera. Jag tycker inte att det är ok att ens man kommer in på mötet och pussar varesig fysiskt eller på digitalt möte.

    Om det var på gemensam fika för inte sekretessbelagda uppgifter förekom så är det väl rätt ok.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Lina) skrev 2021-05-04 18:12:52 följande:

    Fyfan vilken torr tjej som inte ens kan ta att partnern ger dig en kyss när du har möte. Stackars din kille hahaha! Ska du seriöst älta detta och vara sur? Släpp och lev vidare.


    Eller huuuuur!! Haha vafan här sitter vi näck när vi har lönesamtal med chefen och hånglar upp varandra över hela bordet när vi har Teams-möte med projektgruppen på jobbet. Orka vara torr uäää uääää....
  • Plupp73

    Jag skulle aldrig få för mig att visa mig på skärmen under mina tonårsdöttrars lektioner i skolan, och det är ju faktiskt exakt samma sak. Respekt.

  • Plupp73

    Har en verksamhetschef som kommer 30 min sent till vartenda möte pga att hennes 6-,åriga dotter ringer ideligen och skall berätta om sin dag. Sedan ringer ungen, och chefen tar telefonen varenda gång oavsett om man sitter i lönesamtal, krismöte över verksamheten eller scgemamöte. Alla skall sitta och vänta på henne. Det är extremt respektlöst.

  • Anonym (Vipp)

    Nej, inte ok. Jag tycker inte om min chef och vill inte att han ska veta något om mitt privatliv. Men jag hade inte tyckt att det var ok oavsett vem på jobbet jag pratade med. Men chefen vore värst.

    Jag skulle aldrig någonsin få för mig att ens gå så att jag syns eller hörs när min man har videomöten hemma.

  • Anonym (W)

    Om min sambo sitter i möte när jag kommer hem från jobbet så vinkar jag lite till honom (utom synhåll för kameran) och stänger sedan dörren till arbetsrummet. Det känns inte som rätt läge för en puss.

  • Anonym (hrmmm)
    Anonym (Lina) skrev 2021-05-04 18:12:52 följande:

    Fyfan vilken torr tjej som inte ens kan ta att partnern ger dig en kyss när du har möte. Stackars din kille hahaha! Ska du seriöst älta detta och vara sur? Släpp och lev vidare.


    Inte alla jobbar på mcdonalds..
  • Anonym (Elin)

    Beror ju  på vad det är för möte. Hade det varit ett gruppmöte med mina närmsta kollegor hade jag tyckt det var ok, men jag har möten med massor av chefer och utbildar personer i ett datasystem och då hade jag absolut inte tyckt det var ok. 


    T o m mitt barn vet att hen inte ska gå i närheten när jag har videomöten, så en annan vuxen borde också kunna respektera det. Stör mig som fasen på kollegor som har familjen i bakgrunden när de har möten eller en unge i knät. Man är fortfarande på jobbet, hade det varit ok om er partner stormade in i ett mötesrum på din arbetsplats?

  • Jemp

    Jag hade inte uppskattat det, även om det knappast varit en katastrof. Möten (ensam) med min chef är inte särskilt formella.

    Sitter i digitala möten minst halva dagarna. Husdjur är vanligt förekommande och ibland barn. Partners syns inte alls förutom kort för att befria den arbetande från ett barn eller att (påklädd) röra sig i bakgrunden beroende på hur man bor. Vid 2 tillfällen har de presenterat sig vid mötens slut med närmsta kollegorna. Aldrig nån puss.

    Irriterad på störningar från tex barn blir jag bara vid formella möten om inget görs för att åtgärda/ursäkta utan tyder på bristande respekt/intresse.

  • kusbölehelvete

    Tycker inte det är ok

    Min man har jobbat hemma hemifrån i runt ett år, jag skulle aldrig pussa honom under ett möte, han jobbar ju då, även om han jobbar hemifrån.

    När han arbetade från kontoret så åkte jag ju inte dit för att ge honom en puss under ett möte, anser det är ungefär samma sak.

    Brukar knacka på till kontoret när jag ska dricka kaffe för att ge honom en kopp, kan bli en puss/kram då om han ej sitter i möte, gör han det så sträcker jag bara in koppen utom synhåll för kamera.

    Har han extremt viktigt möte där han ej får/kan bli störd av ens en knackning säger han till om det dagen innan

Svar på tråden Min man pussade på mig när jag satt i möte - OK eller inte?