• Anonym (Skulle du?)

    Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?

    Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist? Fick reda på att min pojkvän tydligen haft problem med alkoholen, gått/går i AA och är nykter sen 1,5 år. Vågar man skaffa barn med en nykter alkoholist? Tänk om han tar ett återfall?

  • Svar på tråden Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?
  • Guldnovan

    Nu kommer jag aldrig hamna i just den situationen men jag vet så pass om missbruk att  jag är medveten om det är en tuff situation att ge sig in i. 
    Det är ett livslångt arbete för missbrukaren och tar som aldrig slut...
    Skulle jag träffa en ny kärlek som är nykter alkis skulle jag tänka mig för. Inte säga tvärt nej men medvetenheten måste vara hög angående vad jag ger mig in i. Jag vet bara att han är nykter idag. Jag kommer även behöva vara delaktig i gemenskapen för att förstå mekanismer och krafter bakom missbruk, stegarbete och tillfrisknande. 

  • Hallonpaj83

    Hade aldrig skaffa barn med en nykter alkolholist, de kan mycket väl hamna i återfall. Hade inte velat ha en sån osäker tillvaro för mitt eget barn.

  • Anonym (Eterkves)

    1,5 år är väldigt lite tid. Jag hade gärna sett längre tid, minst ett par år. Hade velat se att han håller i programmet osv då det är färskvara och att man måste hålla i detta livet ut.
    Sen kan det finnas bakomliggande orsaker till missbruket som också kan behövas jobba på.

  • Anonym (Eterkves)

    Sen skulle jag vilja tillägga att jag lever med en nykter alkoholist som har 15 år clean. 9 år har vi varit samman.
    Själv går jag i ett annat 12 stegsprogram och skulle faktiskt inte vilja ha en man som inte förstår 12 steg. Flört
    Vi har båda jobbat med oss själva enormt, vuxit, har inga slitningar i relationen alls. Jag räds inte att han skulle ta ett återfall. 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Före detta alkoholist) skrev 2021-05-04 18:46:07 följande:
    Det ända jag sagt är att den med ett bra liv har en större chans att lyckas fortsätta vara alkoholfri jämfört med en som bor på gatan och inte har den minsta ljusglimten i sin vardag. Har man något man älskar, och något som man kämpar för så försummar man sällan sin chans i en flaska sprit.
    Skitsnack! Hur många familjer har inte gått i kras pga spriten? Dvs trots en älskad familj och barn så väljer man spriten.
  • Drottningen1970
    Guldnovan skrev 2021-05-05 16:52:47 följande:

    Nej det är inte dialektalt. ...Jag har ff rätt i det jag säger. Personen tar ett återfall. Det har inget med sjukdomsbild att göra.

    Att du inte tror på mig beror på att du inte har erfarenhet av AA.


    Fast AA är inte allenarådande. De har hjälpt många och har en given plats i beroendevården. Men de passar inte alla och deras synsätt är inte lag även om de själva gärna tror att de är den enda rätta vägen. Själv skulle jag absolut inte passa inom AA om jag drabbades av beroende. Dåremot har jag hänvisat många dit som passat där så all respekt för verksamheten. Men som sagt.. passar absolut inte alla.
  • Casper9
    Drottningen1970 skrev 2021-05-06 21:36:57 följande:

    Fast AA är inte allenarådande. De har hjälpt många och har en given plats i beroendevården. Men de passar inte alla och deras synsätt är inte lag även om de själva gärna tror att de är den enda rätta vägen. Själv skulle jag absolut inte passa inom AA om jag drabbades av beroende. Dåremot har jag hänvisat många dit som passat där så all respekt för verksamheten. Men som sagt.. passar absolut inte alla.


    Hur vet du att AA absolut inte skulle passa dig? Så tänkte jag med tills att det blev min enda utväg och jag älskade AA från första stund. Känns som om du har en del fördomar.
  • Anonym (Får jag säga nej?)

    Är själv nykter alkoholist och nykter narkoman, men jag säger ändå nej. Skulle aldrig våga det. Jag vill väldigt gärna ändå bli mamma själv så dubbelmoralen är total. Min sambo delar inte min bakgrund alls, utan är en "vanlig kille" och det är jag enormt tacksam för.

  • Drottningen1970
    Casper9 skrev 2021-05-06 21:49:37 följande:

    Hur vet du att AA absolut inte skulle passa dig? Så tänkte jag med tills att det blev min enda utväg och jag älskade AA från första stund. Känns som om du har en del fördomar.


    Nej jag är väldigt väl insatt i Hur AA fungerar. Just det du visar i tråden att inställningen är att AA ör frälsningen, nåt som fungerar för alla. Att just AA filosofin är ljuset och om AA inte funkar så beror det på att man inte är motiverad är precis det som gör att det inte skulle passa min personlighetstyp.
  • Casper9
    Drottningen1970 skrev 2021-05-07 06:45:44 följande:

    Nej jag är väldigt väl insatt i Hur AA fungerar. Just det du visar i tråden att inställningen är att AA ör frälsningen, nåt som fungerar för alla. Att just AA filosofin är ljuset och om AA inte funkar så beror det på att man inte är motiverad är precis det som gör att det inte skulle passa min personlighetstyp.


    Va? Jag säger absolut inte att AA fungerar för alla? Nu la du en massa ord i min mun, knasigt.
Svar på tråden Hade du skaffat barn med en nykter alkoholist?