• 145kvadratmeter

    Är alla förmögna utom vi?

    Jag läser ofta trådar om ekonomi på familjeliv, och slås alltid av att majoriteten verkar vara högavlönade och dessutom knappt några utgifter och ett enormt sparande. Detta sätter griller i huvudet på mig, även om jag inte vill erkänna det själv. Men är det verkligen sanningen folk berättar? Ni kan väl bolla med hur er ekonomi ser ut kontra vår?

    Vi bor i ett relativt stort radhus (friköpt) i Stockholm, med tre barn. Våra utgifter:

    Samtliga lån (ränta+amortering): 17.500:- varav amorteringen står för 8500:- av dessa.

    Försäkringar för hem och personer: 1250:-

    Djurförsäkring: 260:-

    Samfällighetsavgift: 1200:-

    Förskole/fritidsavgift: 1600:-

    Telefoner: 480:-

    Netflix: 139:-

    C More: 149:-

    El: 2000:- (snitt över året)

    Sophämtning: 250:- (snitt över året)

    Vatten: 700:-

    A-kassor: 290:-

    Fondsparande: 2600:-

    Glasögonabonnemang: 457:-

    Träningskort: 520:-

    Larm: 450:-

    Snus: 420:-

    Veckopengar: 320:-

    Totalt: 33 185:-

    Varav inkomster: 54.000:-

    Vad säger ni?

  • Svar på tråden Är alla förmögna utom vi?
  • 145kvadratmeter

    Det verkar som om många läst bolånekostnader som om de enbart skulle avse bolån, men det står ?samtliga lånekostnader? vilket även innefattar blancolån orsakat av ett rörigt förflutet.

    Det jag menar med mitt inlägg är att det är få människor på sådana här forum som faktiskt visar upp ?baksidan?. Alltså, alla lever inte skuldfria, med ett stort sparande och samtidigt har råd med resor och övrigt.

    Det jag ville se var om någon ens har en ekonomi liknande vår, för det känns som om vi är på undantaget. Det finns varken arv eller föräldrar som har kunnat stötta ekonomiskt, och en historik av problematik som orsakat skulder. Jag tror inte att detta är ovanligt på något sätt, men var är de människorna?

    Jag söker inga tips på var jag kan dra ner på kostnaderna, för jag är medveten om att avsluta Cmore skulle ge någon hundralapp mer i månaden, men jag är också av åsikten att livet handlar om att levas, inte bara att överleva. Vi har 18-20.000:- kvar när de fasta kostnaderna är betalda, så en hundralapp mer eller mindre är i vårt fall inte avgörande.

  • Anonym (***)
    145kvadratmeter skrev 2021-05-19 12:57:05 följande:

    Det verkar som om många läst bolånekostnader som om de enbart skulle avse bolån, men det står ?samtliga lånekostnader? vilket även innefattar blancolån orsakat av ett rörigt förflutet.

    Det jag menar med mitt inlägg är att det är få människor på sådana här forum som faktiskt visar upp ?baksidan?. Alltså, alla lever inte skuldfria, med ett stort sparande och samtidigt har råd med resor och övrigt.

    Det jag ville se var om någon ens har en ekonomi liknande vår, för det känns som om vi är på undantaget. Det finns varken arv eller föräldrar som har kunnat stötta ekonomiskt, och en historik av problematik som orsakat skulder. Jag tror inte att detta är ovanligt på något sätt, men var är de människorna?

    Jag söker inga tips på var jag kan dra ner på kostnaderna, för jag är medveten om att avsluta Cmore skulle ge någon hundralapp mer i månaden, men jag är också av åsikten att livet handlar om att levas, inte bara att överleva. Vi har 18-20.000:- kvar när de fasta kostnaderna är betalda, så en hundralapp mer eller mindre är i vårt fall inte avgörande.


    Nej, ni är inget undantag, ni är väldigt vanliga. Vilken värld lever man i om man tror att alla har det bättre än er? 

    Var alla andra är? Det är ju ändå ganska få som brukar svara i dessa typer av trådar, om man jämför med hur många medlemmar FL har, så det kan aldrig bli representativt för befolkningen. Men om man hänger med lite i nyheterna osv, så vet man ju att många har det som ni har. Att du måste se bevis på det här på FL känns faktiskt lite märkligt.

    Om du är nöjd med er ekonomi, förstår jag inte varför du behöver bekräftelse från andra. De finns dom som har mer pengar än er, de finns dom som har bättre koll på pengar än er, de som inte har höga krediter men det finns även motsatsen. 

    Nej, ett par hundralappar hit eller dit spelar ingen kanske ingen roll, men ni lägger ju upp till 12 000 på mat, där finns det tusenlappar att tjäna. Men vill ni inte dra in på något, så behöver ni inte. Men eftersom dina inlägg verkar antyda att ni vill ha det bättre, så ger folk dig råd. 
  • Anonym (Rut)
    Anonym (hej) skrev 2021-05-17 11:23:43 följande:
    Jag säger att du är ett föredöme!

    Ni andra som inte betalar av bolånen, vad tänker ni med? 

    Det verkar vara okej att leva med bolånet tills man dör i Sverige. Men ni blir aldrig rika då även om ni lever i den villfarelsen att det kan vara bra att belåna lite extra nångång för sommarstuga, resa eller det som är mest troligt Konsumtion. 
    Varför måste bolånet vara betalt när man dör. Vad är poängen med det?
  • Fiona M
    me33 skrev 2021-05-19 10:10:30 följande:

    Ska svara på ett lättförståeligt sätt på dina frågor. 

    Men vad sparar man TILL då?   Det skiljer sig från person till person vad det är som man vill ha men oftast är vi målmedvetna och pålästa människor som klarar av våra uppsatta mål.

    Varför är ?bli rik? ett mål om man måste spara och snåla varje dag?  i Det är en uppoffrings-period och på så sätt tidsbegränsad, inte för evigt. Men spenderar du över dina tillgångar för en period och hamnar hos kronofogden kan det bli för evigt för de som hamnar där.

    Jag lever hellre NU, med liten guldkant och portionerar ut pengarna (utan lån).Tyvärr kommer inte den allmäna pensionen att räcka för när många människor som idag arbetar, går i pension. Därför har man länge sagt att en privatpension också är nödvändig. 


     


    Vilket galet svartvitt tänk och dåliga försök till härskarteknik.

    Jag lever inte över mina tillgångar, och jag har pengar på banken, men jag förstår inte det där med att försaka allt nu för nåt tänkt "efter".
    Jag har utbildat mig och jobbat för att få en lön jag kan leva på även om jag inte jobbar heltid, men fler miljoner på banken kvittar.

    Ingen vet hur länge de lever.

  • Gameofthrones
    Fiona M skrev 2021-05-19 15:47:56 följande:
    Vilket galet svartvitt tänk och dåliga försök till härskarteknik.

    Jag lever inte över mina tillgångar, och jag har pengar på banken, men jag förstår inte det där med att försaka allt nu för nåt tänkt "efter".
    Jag har utbildat mig och jobbat för att få en lön jag kan leva på även om jag inte jobbar heltid, men fler miljoner på banken kvittar.

    Ingen vet hur länge de lever.
    Bra sagt,
  • Anonym (misosoppa)
    Fiona M skrev 2021-05-19 15:47:56 följande:
    Vilket galet svartvitt tänk och dåliga försök till härskarteknik.

    Jag lever inte över mina tillgångar, och jag har pengar på banken, men jag förstår inte det där med att försaka allt nu för nåt tänkt "efter".
    Jag har utbildat mig och jobbat för att få en lön jag kan leva på även om jag inte jobbar heltid, men fler miljoner på banken kvittar.

    Ingen vet hur länge de lever.
    Jag håller med dig där. Var lite ledsen på min svärmor, som aldrig vågade släppa sargen och spendera lite på sig själv. Varför ska en ensam person bo på 180 kvm som hon dessutom gnäller konstant över att det är så jobbigt att städa och hon får ont i ryggen av att städa, av att putsa fönstren, av att sköta trädgården?

    -Sälj huset, ta en fin lägenhet istället och lev lite för pengarna sa vi.

    Men det kunde hon inte besluta sig för, inte ens efter att hon själv bestämt område, min man tog ledigt flera gånger och följde med henne och kollade på bostäder, talade med mäklare osv osv men det blev inget av det ändå. 
  • Anonym (Z)
    145kvadratmeter skrev 2021-05-15 20:28:05 följande:

    Vi har flera familjer i vår omgivning som har enorma hus med lyxig inredning, nya bilar, semesterhus utomlands/fjällen, märkeskläder och reser utomlands 1-2 gånger per år. Och jag känner ?HUR FÅR DE IHOP DET?!?.

    Därför sökte jag mig hit, för att få en verklighetsuppfattning, men har egentligen bara hittat trådar där de lever på samma sätt som familjerna vi har omkring oss.

    En annan måste tänka över nöjen, semestrar, renovering, klädinköp osv.


    Det är först nu det framkommit att ni har blancolån utöver bolånen. det enkla svaret är att dessa familjer du ser antagligen inte har det.
  • Gameofthrones

    145kvadratmeter skrev 2021-05-15 20:28:05 följande:

    Vi har flera familjer i vår omgivning som har enorma hus med lyxig inredning, nya bilar, semesterhus utomlands/fjällen, märkeskläder och reser utomlands 1-2 gånger per år. Och jag känner ?HUR FÅR DE IHOP DET?!?.

    Därför sökte jag mig hit, för att få en verklighetsuppfattning, men har egentligen bara hittat trådar där de lever på samma sätt som familjerna vi har omkring oss.

    En annan måste tänka över nöjen, semestrar, renovering, klädinköp osv.

    MER SVAR PÅ DINA FUNDERINGAR =)

    Kan man spara? En bra budget varje månad. Jag och min man har ett gemensamt. Och alla mina barn har ett sparkonto. Det är till deras kontantinsats lgh/ körkort / till vidare studier,målet är att inte ha lån? mm.

    Det behövs inte mkt /mån. Sett blir det efter ett tag man ser hur det växer på kontot =)

  • Fiona M
    Anonym (Z) skrev 2021-05-19 12:13:40 följande:
    Jag har hus så jag skulle inte våga att inte spara kontinuerligt så att det finns pengar till kommande renoveringar och oförutsedda händelser. Jag har dessutom bara 13 år till pension och då får man ju inte lån längre. Så sparande känns viktigt.

    Jag sparar också åt mina barn, det känns också viktigt.

    Jag ör inte ett dugg intresserad av att ?bli rik? som du utrycker det utan jag sparar för framtida behov.
    Var skrev jag att man inte skulle spara..?

    Jobbar du max och snålar på allt? (Folk här skriver liksom gym och streamingtjänster som onödga utgifter!)
  • Anonym (Nej eller hur?)
    Fiona M skrev 2021-05-20 19:26:52 följande:

    Var skrev jag att man inte skulle spara..?

    Jobbar du max och snålar på allt? (Folk här skriver liksom gym och streamingtjänster som onödga utgifter!)


    Varför sparar man till sina barn? När slutar man med det? Mina är 18, 2, 27,28. Jag har aldrig sparat för deras räkning. Mina föräldrar sparade inte till oss.
Svar på tråden Är alla förmögna utom vi?