• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • MsTintin
    Emmalucy skrev 2021-07-05 15:57:01 följande:

    Är det kanske lite östrogen brist för ni två om ni har hyfsat normala cyklar? Tänker att det är det som bygger upp slemhinnan innan äl, men samtidigt så blir livmodern mer mjuk och välkommande med progesteron. Väldigt tufft! Ja man borde tycka att kliniken kan skicka dig iväg med en remiss under tiden ni väntar, vad gör det för skillnad för dem? Tror att man måste verkligen ha sitt A game för att komma förbi deras "finna ingen poäng" vägg. Lycka till <3


    Kanske det, dock har jag tidigare haft väldigt ömma bröst mellan ÄL och mens vilket ju tyder på östrogendominans.. Herregud detta är en djungel asså! 

    Jag hoppas att det ska gå smidigt att få iväg remissen, annars kommer jag bli odräglig på riktigt :P
  • Emmalucy
    MsTintin skrev 2021-07-05 16:18:50 följande:

    Kanske det, dock har jag tidigare haft väldigt ömma bröst mellan ÄL och mens vilket ju tyder på östrogendominans.. Herregud detta är en djungel asså! 

    Jag hoppas att det ska gå smidigt att få iväg remissen, annars kommer jag bli odräglig på riktigt :P


    Haha yesss, take no prisoners! :D mna förtjänar bra vård och det är sjukt att folk bara rycka axlarna och skickar iväg en. Kanske man kan gnälla om hur mycket man vill ge kroppen en boost så man inte bheoevr gå hela vägen genom ivf, surely det kostar dem mindre att skriva recept än att ge dig ivf!
  • Ericky
    Molybden skrev 2021-07-05 13:24:55 följande:

    Är det okej att gå med även om jag plussat? Tänker att det kan vara skillnad på om man var med innan.


    Jaaa! Välkommen! Vi har supermysigt där <3

    Bara kända kämpare ;)
  • MsTintin
    Emmalucy skrev 2021-07-05 17:06:06 följande:
    Haha yesss, take no prisoners! :D mna förtjänar bra vård och det är sjukt att folk bara rycka axlarna och skickar iväg en. Kanske man kan gnälla om hur mycket man vill ge kroppen en boost så man inte bheoevr gå hela vägen genom ivf, surely det kostar dem mindre att skriva recept än att ge dig ivf!
    Ja verkligen! Jag har så svårt att ställa krav också, för jag vill inte vara till problem för någon. Men nu känner jag ändå att jag har gjort mitt i att försöka själv och nu anser jag att jag förtjänar att få hjälp, då blir det nog lite lättare att ställa krav, hoppas jag! Tack för peppen! :)
  • Soff

    Hej på er. Känner mig besviken och ledsen då jag tänkte att denna gången skulle jag och min sambo ha sex ett par dagar till än vad vi brukar, men då min sambo lider av ångest så hamnar han ibland i svackor och såklart så hamnar han i en sån svacka nu de sista dagarna och då hade han ingen lust och kände inte att han kunde. Sista gången med sex blev därför på cd13. Bara hoppas att det räcker, men tappar återigen hopp när det blev så. Man blir uppgiven när sånt hamnar i mellan. Jag har dessutom haft bra lust de senaste dagarna så det har krockat helt mellan oss.

  • Vickan31
    RH93 skrev 2021-07-05 10:51:39 följande:
    Åh jag förstår dig verkligen. Vi börjar närma oss året nu och även om jag var beredd på att det kunde ta tid börjar det kännas som en avlägsen dröm att nånsin få bli mamma. Jag har väldigt likt dig med otrolig sparsam mensblödning i max 2-3 dagar, ofta bara 1,5 dag. Är också väldigt orolig för att något är fel. Men undrar när ni gjort utredning om de inte kollat dessa saker? (progesteron och slemhinnan). Vi kommer påbörja utredning i augusti om det inte går innan dess och det är typ det första jag tänker fråga om. Om de vägrar kommer jag bekosta det själv. Är det något du övervägt?

    Många kramar till dig <3
    MsTintin skrev 2021-07-05 10:47:16 följande:

    Det var längesen jag skrev i tråden, men jag läser allt som skrivs och är så glad för alla positiva besked och mitt hjärta brister för er vars dröm ännu inte gått i uppfyllelse <3 Jag ska försöka bli bättre på att svara i tråden, det känns lite tråkigt och själviskt av mig att "bara" skriva om mig själv. Men som sagt, jag läser allt ni skriver och tycker att ni alla i tråden är så fantastiska, både mot varandra men även som orkar kämpa vidare även efter nederlag. 

    Min mens drog igång igår igen, jag är så trött på detta. Så många vänner runt omkring som är gravida eller till och med fått barn under den tid jag och min man har försökt. Jag trodde aldrig att vi skulle vara paret som hade problem med detta (men vem tror det egentligen?) och jag är så ledsen och uppgiven. Vi har ju i planen att skicka in remiss för IVF i augusti om det inte (helt magiskt) skulle ta sig nu i juli, men jag känner mig mest bara hopplös och nedbruten av allt detta. Kan inte fatta att vi i mer än 1,5 år försökt och försökt varje månad.

    Jag känner att det är något hos mig som inte stämmer, även om utredningen inte visade på några problem. Jag får spottings en/två dagar innan mensen börjar och sedan har jag väldigt lätt mens i bara två dagar. Det känns som att det kanske både handlar om progesteronbrist samt att min livmoderslemhinna är för tunn. Sen har jag ju också polycystiska äggstockar, dock inte PCO/PCOS enligt min BM. Jag antar att det bara är att invänta eventuell IVF, känns inte som att vi någonsin kommer att lyckas på egen hand.

    Förlåt för depp-inlägg men jag känner inte riktigt att jag har någon annan jag kan prata med om detta som förstår vad man går igenom. Så tacksam när man kan komma in här och känna att man ju faktiskt inte är ensammast i världen med dessa tankar, även om jag önskar att ingen av oss skulle behöva kämpa med detta.


    Hej på er från en långtidsförsökare som också delar era frågor!

    Jag har också känt att jag haft väldigt sparsam mens och spottings typ två dagar innan mensen börjat nu under de senaste cyklerna, samt en temp som varit otroligt konstig och inte alls följt de mönster och kurvor den ska (generellt för låg viket jag läst kan bero på progesteronbrist). Pga det så ringde jag till kliniken där jag gjort min utredning och fick prata med en läkare idag. Han sa att eftersom mina värden såg så bra ut (t.ex. slemhinnan, men tror inte att de kollat progesteron vilket de verkar göra på vissa andra kliniker), att jag har en regelbunden cykel och får utslag varje månad på ägglossningstester så ska jag inte oroa mig. Han sa att tempen och mängden blod inte spelar någon roll utan att allt annat de sett i min utredning säger att det är bra. Möjligtvis kan man blöda lite mindre pga stress sa han, men han tyckte som sagt inte att det var något att oroa sig för. Han sa också att när det blir dags för IVF (vi har skickat remiss och behöver vänta några månader till på svar) så kommer de att göra en undersökning igen för att kolla slemhinna och sånt som de tycker är viktigt. Vet inte om detta kan lugna lite eller om frågetecken kvarstår, men tänkte att det kanske kunde vara intressant för er att veta vad läkaren sa i mitt fall Glad
  • Vickan31
    Soff skrev 2021-07-06 10:09:55 följande:

    Hej på er. Känner mig besviken och ledsen då jag tänkte att denna gången skulle jag och min sambo ha sex ett par dagar till än vad vi brukar, men då min sambo lider av ångest så hamnar han ibland i svackor och såklart så hamnar han i en sån svacka nu de sista dagarna och då hade han ingen lust och kände inte att han kunde. Sista gången med sex blev därför på cd13. Bara hoppas att det räcker, men tappar återigen hopp när det blev så. Man blir uppgiven när sånt hamnar i mellan. Jag har dessutom haft bra lust de senaste dagarna så det har krockat helt mellan oss.


    Hej fina du! Jag förstår verkligen din besvikelse, jag tror att många av oss - inklusive jag själv - upplevt den stressen när man av olika anledningar känner att man inte fått till så många försök som man hade velat. Om det någon månad ligger hos båda, att ingen har lust, tid eller ork att försöka var och varannan dag kring ägglossning så är det ju i alla fall ett delat beslut, men jag håller med om att det är väldigt frustrerande när man själv är redo för att maxa antalet försök den här månaden och så är ens partner inte alls sugen. Som du säger, det blir ju en krock. Jag vet inte vilken dag du brukar ha ÄL, men jag tänker att cd13 ändå kan ge en bra chans och man hör ju om vissa som försökt länge som inte blivit gravida den månaden de hade sex sjutton gånger utan den månaden som det bara blev en eller två gånger och kanske inte ens på själva ÄL-dagen. Så jag förstår såklart din besvikelse men hoppas och tror att försöket cd13 ändå kan leda till något väldigt bra <3 
  • Carina82
    Soff skrev 2021-07-06 10:09:55 följande:

    Hej på er. Känner mig besviken och ledsen då jag tänkte att denna gången skulle jag och min sambo ha sex ett par dagar till än vad vi brukar, men då min sambo lider av ångest så hamnar han ibland i svackor och såklart så hamnar han i en sån svacka nu de sista dagarna och då hade han ingen lust och kände inte att han kunde. Sista gången med sex blev därför på cd13. Bara hoppas att det räcker, men tappar återigen hopp när det blev så. Man blir uppgiven när sånt hamnar i mellan. Jag har dessutom haft bra lust de senaste dagarna så det har krockat helt mellan oss.


    Åh det är som att läsa nåt skrivet av mig själv, det är exakt samma sak här. Din sambo kan ju inte hjälpa det, men det blir ändå så jobbigt när man befinner sig på olika platser och ser ytterligare en månad ticka iväg :( Jag tänker ändå att ett försök är bättre än inget, håller tummarna för er <3

    Här har jag konstigaste månaden. Min cykel är alltid 29-30 dagar och mensen är generellt väldigt pålitlig. Förutom den här månaden, är på dag 34 nu och bara pms'en har kommit. Har testat en miljard gånger känns och är inte gravid. Däremot tog jag coronavaccin runt ägglossning den här månaden, nån som vet om det kan påverka cykeln?
  • Dibella

    Hoppar gärna in här med er, ramlade ur den gamla tråden när den splittades och hänger mycket i IVF trådarna vanligtvis, men vi försöker på egen hand nu under sommaren när IVF klinikerna har stängt och är gott med alla sorters sammanhang just nu när tiden känns oändligt lång. Jag och sambon har försökt i 1,5 och 2 IVF försök som inte blivit något. IVF nr 3 är inplanerat i september och jag är livrädd att det inte heller ska ta sig nu när man äntligen börjat kravla upp lite ur avgrundens mörka djup.

  • MsTintin
    Vickan31 skrev 2021-07-06 10:25:41 följande:
    MsTintin skrev 2021-07-05 10:47:16 följande:

    Det var längesen jag skrev i tråden, men jag läser allt som skrivs och är så glad för alla positiva besked och mitt hjärta brister för er vars dröm ännu inte gått i uppfyllelse <3 Jag ska försöka bli bättre på att svara i tråden, det känns lite tråkigt och själviskt av mig att "bara" skriva om mig själv. Men som sagt, jag läser allt ni skriver och tycker att ni alla i tråden är så fantastiska, både mot varandra men även som orkar kämpa vidare även efter nederlag. 

    Min mens drog igång igår igen, jag är så trött på detta. Så många vänner runt omkring som är gravida eller till och med fått barn under den tid jag och min man har försökt. Jag trodde aldrig att vi skulle vara paret som hade problem med detta (men vem tror det egentligen?) och jag är så ledsen och uppgiven. Vi har ju i planen att skicka in remiss för IVF i augusti om det inte (helt magiskt) skulle ta sig nu i juli, men jag känner mig mest bara hopplös och nedbruten av allt detta. Kan inte fatta att vi i mer än 1,5 år försökt och försökt varje månad.

    Jag känner att det är något hos mig som inte stämmer, även om utredningen inte visade på några problem. Jag får spottings en/två dagar innan mensen börjar och sedan har jag väldigt lätt mens i bara två dagar. Det känns som att det kanske både handlar om progesteronbrist samt att min livmoderslemhinna är för tunn. Sen har jag ju också polycystiska äggstockar, dock inte PCO/PCOS enligt min BM. Jag antar att det bara är att invänta eventuell IVF, känns inte som att vi någonsin kommer att lyckas på egen hand.

    Förlåt för depp-inlägg men jag känner inte riktigt att jag har någon annan jag kan prata med om detta som förstår vad man går igenom. Så tacksam när man kan komma in här och känna att man ju faktiskt inte är ensammast i världen med dessa tankar, även om jag önskar att ingen av oss skulle behöva kämpa med detta.


    Hej på er från en långtidsförsökare som också delar era frågor!

    Jag har också känt att jag haft väldigt sparsam mens och spottings typ två dagar innan mensen börjat nu under de senaste cyklerna, samt en temp som varit otroligt konstig och inte alls följt de mönster och kurvor den ska (generellt för låg viket jag läst kan bero på progesteronbrist). Pga det så ringde jag till kliniken där jag gjort min utredning och fick prata med en läkare idag. Han sa att eftersom mina värden såg så bra ut (t.ex. slemhinnan, men tror inte att de kollat progesteron vilket de verkar göra på vissa andra kliniker), att jag har en regelbunden cykel och får utslag varje månad på ägglossningstester så ska jag inte oroa mig. Han sa att tempen och mängden blod inte spelar någon roll utan att allt annat de sett i min utredning säger att det är bra. Möjligtvis kan man blöda lite mindre pga stress sa han, men han tyckte som sagt inte att det var något att oroa sig för. Han sa också att när det blir dags för IVF (vi har skickat remiss och behöver vänta några månader till på svar) så kommer de att göra en undersökning igen för att kolla slemhinna och sånt som de tycker är viktigt. Vet inte om detta kan lugna lite eller om frågetecken kvarstår, men tänkte att det kanske kunde vara intressant för er att veta vad läkaren sa i mitt fall Glad
    Tack för att du delar detta! Jag ska nog försöka att bara släppa mina tankar kring vad som kan vara fel och bara låta min kropp få jobba på som den vill. Förhoppningsvis blir vi gravida av oss själva och blir vi inte det får vi förhoppningsvis istället hjälp via IVF. Det är bara att fortsätta kämpa på :)
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet