• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Steeph
    Soff skrev 2021-08-04 00:58:57 följande:

    Aa kan verkligen kännas otroligt frustrerande!.. när man bara har några dagar på sig liksom!...

    Tack för att du påminner en trött hjärna <3 absolut inte gnälligt<3 Ska ta progesteron på fredag iallafall, så får jag vänta med östrogen/fsh då. Hade bara för mig att om man vill kolla balans mellan progesteron och östrogen så ska man ta det vid samma tillfälle? Förvirrad av allt...


    Härligt och bra med progesteron!! Då ser man lite hur väl man ägglossar

    Ja alltså om du vill kolla progesteron och östrogen balansen så absolut, då är du helt rätt ute . Men ta inte fsh då, utan köp isåfall till ett östrogentest och ta tillsammans med fsh på cykeldag 3 så kan du se lite mer om du har högt, normalt eller lågt östrogen i början. Fsh mäter lite hur mycket eller lite kroppen måste jobba för att få fram folliklar! Jag tycker att mina test har varit väldigt bra på att visa när jag varit i balans och inte. Mitt ena fsh värde var förhöjt medan 4 månader efter var det helt i det normala spannet.

    Spännande med ditt kortisoltest. Jag låg inom referens när jag tog det på morgonen. Har inte tagit några under en hel dag som du har. Jag trodde också att det var bättre att ligga lågt än högt, men det är alltså tvärtom? hm. Vad man lär sig nya saker hela tiden
  • apan95
    Soff skrev 2021-08-04 11:12:34 följande:

    Fick svar på mina kortisolprover. Dom visade totalt tvärtom mot vad jag trodde(!), nämligen rätt låga kortisolvärden! Men har tydligen missförstått att kortisolet skulle ligga högt under en lång tids stress/utmattning, då ligger det med största sannolikhet lågt! Det är skillnad om man tillfälligt blir stressad, då blir det kortisolpåslag. 

    Mina värden låg både inom referens och under referens (man mäter flera gånger på en dag). Men man skulle helst ligga "inom det gröna" i en graf, inte i det orangea ovanför eller nedanför det gröna. Jag låg i det orangea fälftet nedanför hela tiden förutom den sista mätningen (där låg jag inom det gröna). Vid ett tillfälle vad mitt kortisol nästintill obefintligt (vid 17:00-tiden). 

    Detta kan faktiskt vara väldigt intressant, då man med stor sannolikhet har hormon-obalans vid lågt kortisol. Det KAN vara svar på saker.. men ska vänta tills jag får svar på det andra innan jag eventuellt en läkare angående detta. Tänkte kanske kontakta Her Care isåfall.

     


    Gud va intressant!! hur/var tar man dessa proverna? Hade gärna velat veta hur man låg där. Får man någon information i hur man ska hantera detta och förbättra värdena också eller är det endast genom medicinering? :)
  • Ericky
    Soff skrev 2021-08-04 11:12:34 följande:

    Fick svar på mina kortisolprover. Dom visade totalt tvärtom mot vad jag trodde(!), nämligen rätt låga kortisolvärden! Men har tydligen missförstått att kortisolet skulle ligga högt under en lång tids stress/utmattning, då ligger det med största sannolikhet lågt! Det är skillnad om man tillfälligt blir stressad, då blir det kortisolpåslag. 

    Mina värden låg både inom referens och under referens (man mäter flera gånger på en dag). Men man skulle helst ligga "inom det gröna" i en graf, inte i det orangea ovanför eller nedanför det gröna. Jag låg i det orangea fälftet nedanför hela tiden förutom den sista mätningen (där låg jag inom det gröna). Vid ett tillfälle vad mitt kortisol nästintill obefintligt (vid 17:00-tiden). 

    Detta kan faktiskt vara väldigt intressant, då man med stor sannolikhet har hormon-obalans vid lågt kortisol. Det KAN vara svar på saker.. men ska vänta tills jag får svar på det andra innan jag eventuellt en läkare angående detta. Tänkte kanske kontakta Her Care isåfall.

     


    SPÄNNANDE!!! Har en vän som varit SJUKT nöjd med deras vård. Hoppas, hoppas, hoppas detta kan vara en ledtråd till något som kan hjälpa dig u att bli gravid <3
  • Vickan31

    Hej alla fina!

    Har tagit lite semester från datorn men har nu försökt läsa ikapp och känner verkligen med er som fått mens, missfall, testat minus eller liknande - och samtidigt är jag så glad att vi har några i gruppen som plussat och ger oss andra hopp om att det kan gå trots att det tar tid Hjärta

    NatMar005 PLUSSAT

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    RH93, BIM 6/8, 28 år (13:e försöket)

    Längtartillvår, BIM 7/8, 36 år (11e försöket)

    apan95, BIM 9/8, 25 år (inväntar FET)

    Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

    Ciccie86, BIM 11/8, 35 år, (6:e försöket.)

    Sellcarro, BIM 13/8, 28 år (12:e försöket, 1 MA & 1 MF)

    Soff, BIM 14/8, 33 år (17:e försöket)

    Janni91, BIM 17/8, 30 år (14:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    ananna, BIM 18/8, 29 år (14:e försöket, står i kö för utredning inom regionen)

    Mirabilis89, BIM 19/8, 32 år (14:e försöket)

    Tildasafira, BIM 19/8 (17e försöket, upprepade tidiga missfall)

    Vickan31, BIM 26/8, 32 år (15:e försöket)

  • Vickan31
    MsTintin skrev 2021-07-27 23:28:43 följande:
    Ja, det är galet vad man lär sig mycket om sin kropp som man inte hade en aning om innan allt detta påbörjades! Det kan man ju ändå vara tacksam för, alla lärdomar om hur man fungerar och att man lärt sig att faktiskt lyssna mer på kroppen :)

    Vad skönt att du säger det, jag har varit lite nojig över min låga temp rätt länge, men jag hopas att det är som du säger, att det är fler andra saker som är "viktigare" :)

    Ja det känns väldigt skönt när man kan prata om det! Jag försöker ändå vara ganska öppen med våra svårigheter kring detta, men är tacksam att det inte är så många som frågat om barn och liknande, för det hade nog ändå känts lite obekvämt att dela med sig helt fritt!

    Vi får peppa varandra om/när vi kommer till IVF, för som du säger så är det ju superbra att det finns och resulterar det i ett efterlängtat barn kan man ju inte vara annat än tacksam och lycklig! För nu får vi försöka stanna i nuet och inte springa iväg för mycket i våra tankar på "what ifs" det tar trots allt bara massa onödig energi som man kan lägga på annat!
    Ja men verkligen! Känner att många frågetecken kvarstår men att jag absolut lärt mig mycket om min kropp och fertilitet under den här tiden! 

    Det känns alltid lite bättre att höra en läkare säga sitt tycker jag, så jag hoppas att han har rätt och att det som sagt är annat som är viktigare och mer pålitliga värden än just tempen :) 

    Ja så känner jag också, att det är skönt att ha några att prata öppet med, men sen är det ju jobbigt om det skulle komma massa frågor som du säger. 

    Tack fina du för stöd och pepp <3 Jag kommer att uppdatera så fort jag vet något mer om remissen för IVF som skickades i början av juni, men vi kommer ju att fortsätta försöka i väntan på IVF och som du säger är det bra att göra sitt bästa för att stanna i nuet och inte oroa sig för olika scenarion långt fram i tiden. Hoppas att du mår så bra det är möjligt och vi är som sagt i det här tillsammans. Det kommer att bli vår tur förr eller senare <3 
  • Soff
    RH93 skrev 2021-08-04 11:18:35 följande:
    Åh hoppas verkligen att det kanske visar på nåt som du kan få hjälp med som gör det lättare att bli gravid! Spännande med de andra proverna också, men makalöst ändå att dessa saker inte kollas när man gör en utredning.

    Åh tack, ja hoppas! <3 Vore ju fantastiskt om man kan få reda på saker som man kan påverka. Verkligen..! Vore en självklarhet att dessa tester ska ingå i en utredning tycker jag. 


     


    Steeph skrev 2021-08-04 11:41:47 följande:
    Härligt och bra med progesteron!! Då ser man lite hur väl man ägglossar

    Ja alltså om du vill kolla progesteron och östrogen balansen så absolut, då är du helt rätt ute . Men ta inte fsh då, utan köp isåfall till ett östrogentest och ta tillsammans med fsh på cykeldag 3 så kan du se lite mer om du har högt, normalt eller lågt östrogen i början. Fsh mäter lite hur mycket eller lite kroppen måste jobba för att få fram folliklar! Jag tycker att mina test har varit väldigt bra på att visa när jag varit i balans och inte. Mitt ena fsh värde var förhöjt medan 4 månader efter var det helt i det normala spannet.

    Spännande med ditt kortisoltest. Jag låg inom referens när jag tog det på morgonen. Har inte tagit några under en hel dag som du har. Jag trodde också att det var bättre att ligga lågt än högt, men det är alltså tvärtom? hm. Vad man lär sig nya saker hela tiden

    Ja precis! Blir spännande! Speciellt med tanke på mina kortisol-provsvar. Kortisolet påverkar ju bland annat progesteronet liksom. Aah okey! Man får lägga alla sina besparingar på detta alltså haha! Men ja, då tror jag nog att jag vill köpa till ett östrogentest utöver de andra. När jag ändå ska testa!.. Tack för att du uppmärksammade detta! Vilken tur att jag har dig/er på forumet! <3 Ahaa intressant!! :O ..


    Vad jag förstår så är det inte bra att ligga högt, och inte heller lågt, helst lite mittemellan, utifrån den graf jag fick med i analysen av testet. Och tydligen så ska salivtest (som jag valde att ta) vara mest tillförlitligt. Dels för att man samlar in saliven under flera gånger på en dag (7 gånger) eftersom kortisol varierar under hela dagen, och sen för att blodprov kan vara ett stresspåslag i sig och påverka värdet (utifrån vad jag läst).  På morgonen ska man ligga som högst, och sen sjunker det under dagen. Min kurva låg ganska jämnlågt under hela dagen, när den borde starta rätt högt och sedan ganska drastiskt gå nedåt. 


     


    apan95 skrev 2021-08-04 12:59:31 följande:
    Gud va intressant!! hur/var tar man dessa proverna? Hade gärna velat veta hur man låg där. Får man någon information i hur man ska hantera detta och förbättra värdena också eller är det endast genom medicinering? :)

    Eller hur!? :D Man får ju lite hopp ändå faktiskt. Jag beställde på gettested.se, så får man hem ett testkit. I analysen står det mest hur det kan påverka med höga resp. låga kortistolvärden, och förstås dina resultat. Sen om man vill ta det vidare så får man kontakta en läkare helt enkelt, så inget om vad man kan göra för att förbättra. Men har googlat mig till lite förstås haha. Mycket handlar ju om att stressa mindre, men även att äta regelbundet, bra sömn, inte träna för hårt och för länge etc. Sen läste jag lite om Ashwagandha-tillskott. Det ska ha en positiv effekt på stress och oro. Som vanligt så vet man förstås inte, men jag blev nyfiken och beställde :P haha herregud vad man håller på. Men vad gör man inte.. 


     


    Ericky skrev 2021-08-04 13:05:09 följande:
    SPÄNNANDE!!! Har en vän som varit SJUKT nöjd med deras vård. Hoppas, hoppas, hoppas detta kan vara en ledtråd till något som kan hjälpa dig u att bli gravid <3

    :D!!! <3 jättespännande känns det! Åh, kul att höra! Har också hört positivt om dom! Tänkte att det kan vara bra att ha lite "kött på benen" också innan jag hör av mig, så väntar in mina testresultat, så får man se vad dom säger om dom, och vad man eventuellt kan göra. Åh tack <3 Kramar! 

  • Soff

    Nu har jag tagit mitt progesteron+östrogentest. Jag beställde ett östrogen+fsh separat som jag kommer ta senare (om det blir aktuellt:)). 


    Jag mätte aldrig tempen vid ägglossning, men tog äl-test. Jag kan naturligtvis inte vara helt säker på då när min äl var, men jag fick äl-smärta på fredagen, så jag gissar att den var då. Jag hoppas det, för tog mitt prog/öst.-test idag och man ska ju helst ta det exakt 7 dagar efter äl. Nu är det bara vänta på svar då! Spännande!


    Lyssnade förövrigt på en pod med Jenny Koos förut på hundpromenaden om menscykeln och fertilitet. Jäklar vad hon är kunnig och intressant att lyssna på. Många av er känner ju säkert till henne, men om ni inte gör det så borde ni verkligen gå in och lyssna på henne. Man lär sig så mycket! 


    Kram på er! 


     

  • Janni91
    Soff skrev 2021-08-06 13:12:10 följande:

    Nu har jag tagit mitt progesteron+östrogentest. Jag beställde ett östrogen+fsh separat som jag kommer ta senare (om det blir aktuellt:)). 


    Jag mätte aldrig tempen vid ägglossning, men tog äl-test. Jag kan naturligtvis inte vara helt säker på då när min äl var, men jag fick äl-smärta på fredagen, så jag gissar att den var då. Jag hoppas det, för tog mitt prog/öst.-test idag och man ska ju helst ta det exakt 7 dagar efter äl. Nu är det bara vänta på svar då! Spännande!


    Lyssnade förövrigt på en pod med Jenny Koos förut på hundpromenaden om menscykeln och fertilitet. Jäklar vad hon är kunnig och intressant att lyssna på. Många av er känner ju säkert till henne, men om ni inte gör det så borde ni verkligen gå in och lyssna på henne. Man lär sig så mycket! 


    Kram på er! 


     


    Åh, så spännande! Så intressant att få resultaten sen då!

    Jag lyssnar också mycket på Jenny Koos, var lite skeptisk först men jag håller med dig, hon kan så otroligt mycket. Jag köpte hennes videopaket på Boon som heter "Barnlängtan" och lärde mig väldigt mycket genom det, hennes instagram och poddar som hon varit med i.

    Btw, var på zonterapi idag och det var inte så skönt som jag hade tänkt mig haha. Men troligtvis välbehövligt haha. Kram!
  • Steeph
    Soff skrev 2021-08-06 13:12:10 följande:

    Nu har jag tagit mitt progesteron+östrogentest. Jag beställde ett östrogen+fsh separat som jag kommer ta senare (om det blir aktuellt:)). 

    Jag mätte aldrig tempen vid ägglossning, men tog äl-test. Jag kan naturligtvis inte vara helt säker på då när min äl var, men jag fick äl-smärta på fredagen, så jag gissar att den var då. Jag hoppas det, för tog mitt prog/öst.-test idag och man ska ju helst ta det exakt 7 dagar efter äl. Nu är det bara vänta på svar då! Spännande!

    Lyssnade förövrigt på en pod med Jenny Koos förut på hundpromenaden om menscykeln och fertilitet. Jäklar vad hon är kunnig och intressant att lyssna på. Många av er känner ju säkert till henne, men om ni inte gör det så borde ni verkligen gå in och lyssna på henne. Man lär sig så mycket! 

    Kram på er! 

     


    Åh vad spännande Soff!! Du borde få svar inom ett par dagar

    Ja Jenny Koos är fantastisk! Jag tycker att hon ger en så mycket information som man aldrig haft någon aning om. Har hennes videopaket på Boon och ska faktiskt lyssna lite i helgen igen för att peppa mig själv inför nästa försök. Imorgon kör jag letrozol igen och 5 dagar framåt.
  • Soff
    Janni91 skrev 2021-08-06 13:36:30 följande:
    Åh, så spännande! Så intressant att få resultaten sen då!

    Jag lyssnar också mycket på Jenny Koos, var lite skeptisk först men jag håller med dig, hon kan så otroligt mycket. Jag köpte hennes videopaket på Boon som heter "Barnlängtan" och lärde mig väldigt mycket genom det, hennes instagram och poddar som hon varit med i.

    Btw, var på zonterapi idag och det var inte så skönt som jag hade tänkt mig haha. Men troligtvis välbehövligt haha. Kram!
    Steeph skrev 2021-08-06 15:17:42 följande:
    Åh vad spännande Soff!! Du borde få svar inom ett par dagar

    Ja Jenny Koos är fantastisk! Jag tycker att hon ger en så mycket information som man aldrig haft någon aning om. Har hennes videopaket på Boon och ska faktiskt lyssna lite i helgen igen för att peppa mig själv inför nästa försök. Imorgon kör jag letrozol igen och 5 dagar framåt.

    Har faktiskt redan fått svar! Sjukt snabbt! 


    Östradiol ligger på 694pmol/L och progesteron på 59nmol/L.


    Det är alltså inom referensintervallen. Men vad säger det egentligen? det vet jag inte än. Har inte fått någon läkarkommentar än. Vet inte hur östrogenet och progesteronet ska stå mot varandra liksom. Någon som har koll? 


    Verkligen! Otroligt bra! Och lite skrämmande, att man inte fått lära sig dessa saker tidigare! 


    Janni91: Haha näe det kan göra rejält ont ibland! >< ... men som du säger, det är kanske välbehövligt!.. och kanske därför det gör ont >< 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet