• Sun 6 Jun 2021 15:21
    365514 visningar
    3955 svar
    -2 +10
    3955
    365514

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Fri 6 Aug 2021 19:03
    Soff skrev 2021-08-06 17:34:00 följande:

    Har faktiskt redan fått svar! Sjukt snabbt! 

    Östradiol ligger på 694pmol/L och progesteron på 59nmol/L.

    Det är alltså inom referensintervallen. Men vad säger det egentligen? det vet jag inte än. Har inte fått någon läkarkommentar än. Vet inte hur östrogenet och progesteronet ska stå mot varandra liksom. Någon som har koll? 

    Verkligen! Otroligt bra! Och lite skrämmande, att man inte fått lära sig dessa saker tidigare! 

    Janni91: Haha näe det kan göra rejält ont ibland! >< ... men som du säger, det är kanske välbehövligt!.. och kanske därför det gör ont >< 


    Hej soff!

    Vad jag förstår så omvandlar man ditt värde på östradiol till nmol/L som då borde bli 0,694. Sedan delar man ditt progesteron med detta, alltså: 59/0,694= Ca. 85, vilket jag förstår tyder på östrogendominans och progesteronbrist. Kan ha helt fel, men min källa till uträkningen; medisera.se/vad-innebar-hormonell-obalans-mellan-progesteron-och-ostrogen-kan-man-rakna-ut-det/

    Hoppas du får ett tydligt läkarsvar och lita inte på min hobbyuträkning hihi <3
  • Fri 6 Aug 2021 19:50
    Tildasafira skrev 2021-08-06 19:03:45 följande:
    Hej soff!

    Vad jag förstår så omvandlar man ditt värde på östradiol till nmol/L som då borde bli 0,694. Sedan delar man ditt progesteron med detta, alltså: 59/0,694= Ca. 85, vilket jag förstår tyder på östrogendominans och progesteronbrist. Kan ha helt fel, men min källa till uträkningen; medisera.se/vad-innebar-hormonell-obalans-mellan-progesteron-och-ostrogen-kan-man-rakna-ut-det/

    Hoppas du får ett tydligt läkarsvar och lita inte på min hobbyuträkning hihi <3

    Åh tack för ditt svar <3 och för att du ränkar ut och delar denna länken! <3 Jag får det till samma sak. Förstår dock inte helt vad siffran ska bli när man har delat, dvs. vad som är referensintervallet för vad som är östrogendominans eller progesterondominans resp. bra balans. Dock efter deras beräkning på prog. 52 och östro. 378 så är =137 lågt progesteron i förhållande till östrogen, och då borde jag ju ha ännu mer progesteronbrist?! eftersom jag har bra mycket högre östrogen, och snarlikt progesteron. Blir ju spännande detta... 


    Aa jag ska förstås också kolla med en läkare och se vad dom säger :) tänkte kontakta Her Care nästa vecka. Kram!

  • Fri 6 Aug 2021 20:33
    Soff skrev 2021-08-06 19:50:59 följande:

    Åh tack för ditt svar <3 och för att du ränkar ut och delar denna länken! <3 Jag får det till samma sak. Förstår dock inte helt vad siffran ska bli när man har delat, dvs. vad som är referensintervallet för vad som är östrogendominans eller progesterondominans resp. bra balans. Dock efter deras beräkning på prog. 52 och östro. 378 så är =137 lågt progesteron i förhållande till östrogen, och då borde jag ju ha ännu mer progesteronbrist?! eftersom jag har bra mycket högre östrogen, och snarlikt progesteron. Blir ju spännande detta... 

    Aa jag ska förstås också kolla med en läkare och se vad dom säger :) tänkte kontakta Her Care nästa vecka. Kram!


    Ja jag försökte leta fram vad man bör få för siffra för att ligga i balans men hittade inget bra svar på det, men hoppas att Her Care kan hjälpa dig! Hört bra om dem :D Här kanske du har svaret på varför det inte tar sig! Hoppas så för dig att det är en enkel åtgärd isåfall <3 kram
  • Fri 6 Aug 2021 20:37
    Tildasafira skrev 2021-08-06 20:33:45 följande:
    Ja jag försökte leta fram vad man bör få för siffra för att ligga i balans men hittade inget bra svar på det, men hoppas att Her Care kan hjälpa dig! Hört bra om dem :D Här kanske du har svaret på varför det inte tar sig! Hoppas så för dig att det är en enkel åtgärd isåfall <3 kram
    Så snällt av dig <3 Tack så mycket <3 Åh, jag hoppas så... <3  Kramar 
  • Sat 7 Aug 2021 00:13
    Soff skrev 2021-08-06 17:34:00 följande:
    Steeph skrev 2021-08-06 15:17:42 följande:
    Åh vad spännande Soff!! Du borde få svar inom ett par dagar

    Ja Jenny Koos är fantastisk! Jag tycker att hon ger en så mycket information som man aldrig haft någon aning om. Har hennes videopaket på Boon och ska faktiskt lyssna lite i helgen igen för att peppa mig själv inför nästa försök. Imorgon kör jag letrozol igen och 5 dagar framåt.

    Har faktiskt redan fått svar! Sjukt snabbt! 


    Östradiol ligger på 694pmol/L och progesteron på 59nmol/L.


    Det är alltså inom referensintervallen. Men vad säger det egentligen? det vet jag inte än. Har inte fått någon läkarkommentar än. Vet inte hur östrogenet och progesteronet ska stå mot varandra liksom. Någon som har koll? 


    Verkligen! Otroligt bra! Och lite skrämmande, att man inte fått lära sig dessa saker tidigare! 


    Janni91: Haha näe det kan göra rejält ont ibland! >< ... men som du säger, det är kanske välbehövligt!.. och kanske därför det gör ont >< 


    Så snabbt!! Men det säger inte mig något alls, jag har noll koll. Jag ska begära ut mina provsvar nästa gång jag är på kliniken och titta på Jenny Koos webbinarium om blodprover tänkte jag. Referensvärdena säger inte alltid så mycket eftersom de ofta är vääldigt generösa så litar inte riktigt på det. Så det är ju ett tips, att titta på webbinariet, det står att det innehåller "Vad ska östrogen och progesteron ligga på och när i cykeln ska de testas?"

    www.vulverine.se/blogg/webinar-blodprover/  
  • Sat 7 Aug 2021 00:43
    Janni91 skrev 2021-08-07 00:13:51 följande:

    Så snabbt!! Men det säger inte mig något alls, jag har noll koll. Jag ska begära ut mina provsvar nästa gång jag är på kliniken och titta på Jenny Koos webbinarium om blodprover tänkte jag. Referensvärdena säger inte alltid så mycket eftersom de ofta är vääldigt generösa så litar inte riktigt på det. Så det är ju ett tips, att titta på webbinariet, det står att det innehåller "Vad ska östrogen och progesteron ligga på och när i cykeln ska de testas?"

    www.vulverine.se/blogg/webinar-blodprover/  


    Sjukt snabbt verkligen!! Tänker också att det kanske inte alltid säger så mycket. I England såg jag att man hade ett annat referensintervall liksom, och då låg jag under referens för progesteron... tack för tips! Det ska jag också kolla på!
  • Sat 7 Aug 2021 07:11

    Negativt test igår, mens idag och så har det berömda året gått. Var väldigt inställd på att mensen skulle komma och vet också att nu har vi bara 2 veckor kvar tills vårt första möte i utredningen så det känns som något händer. De senaste månaderna har bara känts som att man står och stampar. Är dock såklart orolig för att något ska vara väldigt fel, men försöker tänka att det mesta kan man få hjälp med.

    Längtartillvår, BIM 7/8, 36 år (11e försöket)

    apan95, BIM 9/8, 25 år (inväntar FET)

    Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

    Ciccie86, BIM 11/8, 35 år, (6:e försöket.)

    Sellcarro, BIM 13/8, 28 år (12:e försöket, 1 MA & 1 MF)

    Soff, BIM 14/8, 33 år (17:e försöket)

    Janni91, BIM 17/8, 30 år (14:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    ananna, BIM 18/8, 29 år (14:e försöket, står i kö för utredning inom regionen)

    Mirabilis89, BIM 19/8, 32 år (14:e försöket)

    Tildasafira, BIM 19/8 (17e försöket, upprepade tidiga missfall)

    Vickan31, BIM 26/8, 32 år (15:e försöket)

    RH93, BIM 4/9, 28 år (14:e försöket)

  • Sat 7 Aug 2021 07:14

    Såg att jag råkade missa dom som plussat i listan, det var inte medvetet :)

    NatMar005 PLUSSAT

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    Längtartillvår, BIM 7/8, 36 år (11e försöket)

    apan95, BIM 9/8, 25 år (inväntar FET)

    Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

    Ciccie86, BIM 11/8, 35 år, (6:e försöket.)

    Sellcarro, BIM 13/8, 28 år (12:e försöket, 1 MA & 1 MF)

    Soff, BIM 14/8, 33 år (17:e försöket)

    Janni91, BIM 17/8, 30 år (14:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

    ananna, BIM 18/8, 29 år (14:e försöket, står i kö för utredning inom regionen)

    Mirabilis89, BIM 19/8, 32 år (14:e försöket)

    Tildasafira, BIM 19/8 (17e försöket, upprepade tidiga missfall)

    Vickan31, BIM 26/8, 32 år (15:e försöket)

    RH93, BIM 4/9, 28 år (14:e försöket)

  • Sat 7 Aug 2021 08:34
    Soff skrev 2021-08-06 20:37:25 följande:

    Så snällt av dig <3 Tack så mycket <3 Åh, jag hoppas så... <3  Kramar 


    Ingen fara alls <3 pluggar till sjuksköterska så det är bra för mig att läsa på och lära mig!
  • Sat 7 Aug 2021 10:51
    Tildasafira skrev 2021-08-07 08:34:15 följande:
    Ingen fara alls <3 pluggar till sjuksköterska så det är bra för mig att läsa på och lära mig!
    Aah okey spännande :D <3 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet