• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Soff

    Känner med er som återigen får en ovälkommen mens :((( <3 ... bläää alltså!! 


    Själv är jag på bim-5 idag och jag har under några dagars tid varit på ett sådant pissigt PMS-humör så det finns inte. Har liksom inte kunnat hålla känslorna i styr alls och känt mig allt från skitledsen till as-arg, ältande, och allt däremellan. Ena sidan av mig känner då att det är kört denna gången också. Den andra sidan av mig frågar, är hormonerna helt bananas för att jag kanske är gravid!? nääääee... äsch.. man är ju så trött på spekulerandet, men hoppet är alltid det sista som överger. 

  • Janni91
    Soff skrev 2021-08-09 21:48:52 följande:

    Känner med er som återigen får en ovälkommen mens :((( <3 ... bläää alltså!! 


    Själv är jag på bim-5 idag och jag har under några dagars tid varit på ett sådant pissigt PMS-humör så det finns inte. Har liksom inte kunnat hålla känslorna i styr alls och känt mig allt från skitledsen till as-arg, ältande, och allt däremellan. Ena sidan av mig känner då att det är kört denna gången också. Den andra sidan av mig frågar, är hormonerna helt bananas för att jag kanske är gravid!? nääääee... äsch.. man är ju så trött på spekulerandet, men hoppet är alltid det sista som överger. 


    Instämmer, så jobbigt när mensen kommer :(

    Hoppas att det tog sig denna gången, håller tummarna!! Ja, visst är man trött på att spekulera varje månad. Jag känner i alla fall aldrig av några "gravidsymptom" längre, som jag gjorde i början. Hoppas på flera plus här i gruppen inom kort!
  • MsTintin
    Vickan31 skrev 2021-08-09 17:00:11 följande:
    Ja men precis! :) Skönt ändå att remissen snart skickas, då vet man att det inte är dags riktigt än utan att chansen fortfarande finns att kunna plussa utan hjälp - men att om det inte händer så väntar IVF som en hjälpande hand om några månader. Vad tråkigt att din mens kom nu, och så himla taskigt med tempen som lurades :( Hoppas att du mår okej trots mensen <3 
    Jamen verkligen, känns ändå lite tacksamt att ha några försök kvar :) Ja det var segt, men jag försöker att hålla humöret uppe och vara positiv, jag orkar inte vara ledsen och arg längre, det hjälper ju ändå inte :)
  • Steeph

    Hej på er ni fina människor. Känner så med er ni som fått er mens eller minus på stickan vad den här resan är jobbig. Just nu, för egen del, känns det som att den aldrig kommer ta slut. Men jag försöker läsa på en massa sidor om lyckade historier efter 2 ma/mf i rad och tänker hålla fast vid att det kanske blir jag också som tillslut har en lyckad historia att berätta.

    Nästa vecka åker vi till Fertilitetsplus i Sthlm för mf utredning och för att ta prover på mitt immunförsvar. Hoppas kunna få fin hjälp där. Sen veckan efter det har vi vårat första möte på Linné kliniken.

    Följer Annica Englund (från big brother) som gått igenom ytterligare ett ma/mf (4-5 totalt). På ett sätt känns det ?skönt? att någon med en större plattform vågar skriva och prata om det som annars bara stannar bakom stängda dörrar.

    Jag kör letrozol denna cykeln och är på cd 7 idag. Ska ta sista tabletten imorgon och så kommer nog ÄL runt dag 14-15.

    Stor kram till er!

  • Msofie

    Hej fina ni, vet inte om det är kvar någon i gruppen som kommer ihåg mig, men jag känner igen en del av er. Är så ledsen att det inte har hänt för er än.

    Vår första IVF misslyckades i början av juni månad med inga embryon till frysen. Så jag beslutade mig för att ta en paus till augusti och att vi skulle göra vår andra runda IVF. Helt ärligt, jag gick sönder. Men på något sätt lyckades jag snabbt göra det jag aldrig har kunnat göra, släppa det. Det var precis som jag vaknade från en lång psykos. Stundtals har jag inte ens vetat vilken cykeldag jag har varit på. Jag har inte ens tänkt på att bli gravid varje dag. Och det har varit helt fantastiskt. För första gången på 1 och ett halvt år kände jag igen mig själv igen, glad och nära till skratt.

    Vi fick hem nästa protokoll för två veckor sedan, jag lät den ligga i brevlådan i en vecka och kände att någonting skavde. Jag är fan inte redo. Jag fattade inte när jag var inne i det hur mycket IVF tär på din kropp och ditt psyke, och nu vet jag exakt vad det innebär. Innan har jag tänkt att det är värt allt, men nu är jag inte så säker längre. Så vi fattar beslutet att vänta en cykel till, ge oss själva sommaren.

    Nu är vi på cykel 18 och använder såklart inte skydd. Vi kommer att börja runt mitten av september. Tills dess kommer jag fokusera på träning, AWs med mina vänner och att ta hand om min relation (förövrigt har vårt sexliv aldrig varit så bra som nu haha). Lite allmänna reflektioner från min sida, men tänker på er alla!

  • Soff
    Janni91 skrev 2021-08-10 08:03:58 följande:
    Instämmer, så jobbigt när mensen kommer :(

    Hoppas att det tog sig denna gången, håller tummarna!! Ja, visst är man trött på att spekulera varje månad. Jag känner i alla fall aldrig av några "gravidsymptom" längre, som jag gjorde i början. Hoppas på flera plus här i gruppen inom kort!

    Aa fy :(( så enerverande...


    Tack <3 <3 verkligen... näe samma här, tror man bara inbillat sig med ren viljestyrka tidigare typ... usch inatt drömde jag så tydligt att jag fick ett plus på stickan, och jag trodde jag såg i syne då, så jag tog ett till, och strecket dök upp igen då i drömmen. Och så vaknade jag. Har drömt så flera gånger och man blir ju ganska knäckt när man vaknar och inser att det bara är en dröm :(... 


    Det hoppas jag med <3

  • AnnaU1991

    Följer gärna denna tråd (mitt första inlägg på familjeliv). Jag och min man har försökt skaffa barn i 9 månader. Jag behöver be om råd.. Inte nog med besvikelsen över mensen som fortsätter att komma så har jag börjat noja över det här med vaccinet.. Jag har tid bokat för första dosen imorgon men är orolig för att det ska påverka kroppen negativt i och med att vi försöker skaffa barn. Hur ska jag tänka? Läste någonstans om att de som ska påbörja IVF behandling måste vänta två månader efter vaccindos.. Tacksam för svar om hur ni tänker <3

  • Vickan31
    Msofie skrev 2021-08-10 12:36:52 följande:

    Hej fina ni, vet inte om det är kvar någon i gruppen som kommer ihåg mig, men jag känner igen en del av er. Är så ledsen att det inte har hänt för er än.

    Vår första IVF misslyckades i början av juni månad med inga embryon till frysen. Så jag beslutade mig för att ta en paus till augusti och att vi skulle göra vår andra runda IVF. Helt ärligt, jag gick sönder. Men på något sätt lyckades jag snabbt göra det jag aldrig har kunnat göra, släppa det. Det var precis som jag vaknade från en lång psykos. Stundtals har jag inte ens vetat vilken cykeldag jag har varit på. Jag har inte ens tänkt på att bli gravid varje dag. Och det har varit helt fantastiskt. För första gången på 1 och ett halvt år kände jag igen mig själv igen, glad och nära till skratt.

    Vi fick hem nästa protokoll för två veckor sedan, jag lät den ligga i brevlådan i en vecka och kände att någonting skavde. Jag är fan inte redo. Jag fattade inte när jag var inne i det hur mycket IVF tär på din kropp och ditt psyke, och nu vet jag exakt vad det innebär. Innan har jag tänkt att det är värt allt, men nu är jag inte så säker längre. Så vi fattar beslutet att vänta en cykel till, ge oss själva sommaren.

    Nu är vi på cykel 18 och använder såklart inte skydd. Vi kommer att börja runt mitten av september. Tills dess kommer jag fokusera på träning, AWs med mina vänner och att ta hand om min relation (förövrigt har vårt sexliv aldrig varit så bra som nu haha). Lite allmänna reflektioner från min sida, men tänker på er alla!


    Hej fina Msofie! Här är en av de tjejerna som fortfarande hänger kvar här och minns dig mycket väl <3 Jag kommer förmodligen att påbörja IVF någon gång i höst (inväntar svar på remissen som skickades i början av juni) och kan bara tänka mig hur förkrossad jag skulle bli om första omgången inte gav någon graviditet eller embryo till frysen :( Jag lider verkligen med dig och tycker att du är så himla stark som tog sommaren till att prioritera ditt/ert mående och förhållande. Så glad att höra att du kunnat känna igen dig själv igen och att du tänker och känner efter vad du tror är bäst för dig och er <3 Väldigt intressant och fint att få ta del av dina reflektioner! Jag håller verkligen tummarna sååå hårt för dig och vill jättegärna fortsätta att följa din resa om du vill och orkar <3 Stor kram!
  • Janni91
    Soff skrev 2021-08-10 12:54:09 följande:

    Aa fy :(( så enerverande...


    Tack <3 <3 verkligen... näe samma här, tror man bara inbillat sig med ren viljestyrka tidigare typ... usch inatt drömde jag så tydligt att jag fick ett plus på stickan, och jag trodde jag såg i syne då, så jag tog ett till, och strecket dök upp igen då i drömmen. Och så vaknade jag. Har drömt så flera gånger och man blir ju ganska knäckt när man vaknar och inser att det bara är en dröm :(... 


    Det hoppas jag med <3


    Åh fy, så jobbigt att vakna och inse att det bara var en dröm! :( <3 Men en dag kommer vi få vårt plus, jag tror verkligen det! Och jag längtar så mycket till den dagen <3 
    AnnaU1991 skrev 2021-08-10 13:45:47 följande:

    Följer gärna denna tråd (mitt första inlägg på familjeliv). Jag och min man har försökt skaffa barn i 9 månader. Jag behöver be om råd.. Inte nog med besvikelsen över mensen som fortsätter att komma så har jag börjat noja över det här med vaccinet.. Jag har tid bokat för första dosen imorgon men är orolig för att det ska påverka kroppen negativt i och med att vi försöker skaffa barn. Hur ska jag tänka? Läste någonstans om att de som ska påbörja IVF behandling måste vänta två månader efter vaccindos.. Tacksam för svar om hur ni tänker <3


    Jag ska ta min andra dos om ett par veckor men vi fortsätter försöka under tiden. Vi väntar på att remissen för ivf ska skickas och sen är det typ 9 månaders väntetid på att få börja (bor i Göteborg) så nu funderar vi på att betala själva så vi slipper vänta så länge. I så fall tänker vi sätta igång så snart som möjligt.

    Nordic IVF rekommenderar att man tar båda sprutorna innan man påbörjar sin behandling och man kan starta stimulering en vecka efter dos 2: nordicivf.se/vaccination-mot-covid-19/ 
  • Vickan31
    AnnaU1991 skrev 2021-08-10 13:45:47 följande:

    Följer gärna denna tråd (mitt första inlägg på familjeliv). Jag och min man har försökt skaffa barn i 9 månader. Jag behöver be om råd.. Inte nog med besvikelsen över mensen som fortsätter att komma så har jag börjat noja över det här med vaccinet.. Jag har tid bokat för första dosen imorgon men är orolig för att det ska påverka kroppen negativt i och med att vi försöker skaffa barn. Hur ska jag tänka? Läste någonstans om att de som ska påbörja IVF behandling måste vänta två månader efter vaccindos.. Tacksam för svar om hur ni tänker <3


    Hej och välkommen till en superfin grupp med likasinnade som förstår precis hur jobbig och påfrestande den här berg-och-dalbanan kan vara <3 Jag tycker också att det är ett svårt val, men jag tänkte att jag är mer rädd för corona än för vaccinet, så om jag inte vaccinerar mig nu innan ev. graviditet så är väl risken att få corona också farlig för en framtida graviditet. Att få tid för utredning och IVF tar dessutom längre tid än man önskar tyvärr, så den där väntetiden på två månader från vaccinationen kommer nog inte att vara ett hinder för er om ni inte redan fått godkänd remiss för IVF och är väldigt nära startgroparna där. Men sen vet jag inte om det betyder att man inte bör bli gravid på egen hand två månader från vaccindos? Det är ingenting jag har läst i alla fall, däremot vet jag att vissa har skjutit upp dos 2 om de blivit gravida efter dos 1 :) Lycka till med allt! <3 
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet