• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Janni91
    Steeph skrev 2021-09-10 12:05:24 följande:
    Ah då är jag inte ensam iaf med det här. Alltså skulle säga att det KAN vara ett tecken på att slemhinnan inte blir tjock (över 8mm). Jag har haft en blåsa på 17 mm och slemhinna på 7.8 och de tyckte de var bra i och med att slemhinnan fortsätter bli tjockare innan ägget släpper. Så jag har väl kanske runt 8-8.5, iaf på letrozol. Det gnager dock lite i mig i och med minskad blödning. Men jag ska kanske inte oroa mig och har din sagt att den ser fin och tjock ut så är den det .
    Okej, jag förstår! Alltså det är ju inte lätt att veta för vården verkar tycka att det mesta är normalt och pratar sällan om vad som är optimalt...Tack :)
  • Vickan31
    Majsan187 skrev 2021-09-09 16:15:13 följande:

    Jag vet inte hur många trådar jag läst om att inte bli gravid och få missfall här på familjeliv men jag har aldrig skrivit själv. Dock har många av dessa trådar, och särskilt denna gett en känsla av att man inte är totalt ensam vilket det annars kan kännas som många gånger. Jag är 33 år och jag och min sambo har försökt få barn i ett år. En regelbunden cykel och ägglossning varje månad, blivit gravid tre gånger men alla har slutat i tidiga missfall. Det tredje missfallet fick jag bekräftat igår och jag kände att allt bara rasade. Har försökt hålla uppe hoppet och tron på att det ska lösa sig även om jag inser nu att jag nog gått in i en depression senaste halvåret då det inte tagit sig. Blev först gravid ganska snabbt två gånger när vi började försöka men sen dröjde det 7 månader tills denna gång och detta missfall. Allt känns bara nattsvart just nu och jag vet inte hur jag någonsin ska våga hoppas igen. Tycker jag gjort precis allt jag kan, stressar mindre, slutat träna så hårt (tar bara promenader nu) äter varierat och mer protein, minskat gluten, slutat dricka alkohol och kaffe, tar alla vitaminer man kan tänka sig. Gjorde en privat utredning i våras där allt ?såg bra ut?. Känner att jag griper efter halmstrån för att hitta något som kan vara fel så att jag kan ändra något och ha någon form av kontroll på situationen men vet inte vart jag ska leta längre :(

    Tänker så på alla oss som går igenom det här och känner en sån enorm känsla av orättvisa just nu.


    Hej Majsan! Välkommen till vår fina lilla grupp! Hoppas att du ska hitta så mycket stöd som jag gjort bland de här underbara människorna som delar samma längtan, sorg, besvikelser och många liknande erfarenheter <3 Jag har inte varit med om samma tuffa, tunga resa som du har (jag och min sambo har försökt 1,5 år och upptäckte en blockerad äggledare så vi kommer att starta med IVF i höst/vinter) så jag vill egentligen bara säga att jag verkligen beklagar dina missfall och att jag hejar på dig att du ska få ditt efterlängtade barn väldigt snart! Jag vet att det är flera i den här gruppen som också haft flera missfall och kanske kan dela erfarenheter med dig. Du är inte ensam, och vi finns här för att bolla och ventilera alla möjliga tankar och känslor som dyker upp under den här berg-och-dalbanan <3 
  • Vickan31
    Steeph skrev 2021-09-10 09:54:34 följande:

    Nu kommer jag med en ganska udda fråga. Hur mycket mens har ni? Alltså hur många dagar och ungefär hur mycket blödning?

    Min på minipiller var 5-6 dagar med bra flöde 3 dagar sen började det minska. Har varit utan mini piller i 1,5 år och mensen ligger på max 4 dagar. Då är det mindre flöde, sen 1 dag med rikligt, sen minskar det ned. Nu så här efter 2 medicinska aborter och covid vaccin så verkar jag ha fått 3 dagar bara. 1 dag riktigt, en dag med medel och en med lite. På VUL vid äl sa de att slemhinnan såg fin och tjock ut och hade en lutealfas på 15 dagar. Ändå så oroar jag mig över att det är min slemhinna som inte tjockar på sig alls som den ska som tur är så hjälper väl ivf med den biten i och med att jag ska göra frysåterföring, då kan de preppa slemhinnan men ändå


    Spännande fråga tycker jag! Jag har också mycket mindre mängd mens och färre antal dagar med mens sedan jag slutade med p-piller för ett par år sedan. Jag hade med p-piller mens 5-7 dagar och kanske 3 dagar med riklig blödning, men nu har jag mens 3-5 dagar och oftast bara 1 dag med riklig blödning. Jag frågade läkaren om det på kliniken där vi gjorde fertilitetsutredningen och han sa att slemhinnan såg bra ut och att det inte spelar någon roll hur många dagar man blöder eller hur mycket utan att de kollar på en massa andra saker som kan påverkar fertiliteten. Så jag har försökt att sluta oroa mig för det nu :) 
  • RH93
    Steeph skrev 2021-09-10 09:54:34 följande:

    Nu kommer jag med en ganska udda fråga. Hur mycket mens har ni? Alltså hur många dagar och ungefär hur mycket blödning?

    Min på minipiller var 5-6 dagar med bra flöde 3 dagar sen började det minska. Har varit utan mini piller i 1,5 år och mensen ligger på max 4 dagar. Då är det mindre flöde, sen 1 dag med rikligt, sen minskar det ned. Nu så här efter 2 medicinska aborter och covid vaccin så verkar jag ha fått 3 dagar bara. 1 dag riktigt, en dag med medel och en med lite. På VUL vid äl sa de att slemhinnan såg fin och tjock ut och hade en lutealfas på 15 dagar. Ändå så oroar jag mig över att det är min slemhinna som inte tjockar på sig alls som den ska som tur är så hjälper väl ivf med den biten i och med att jag ska göra frysåterföring, då kan de preppa slemhinnan men ändå


    Jag hade hormonspiral i 7 år och blödde då ingenting alls. Efter uttaget har jag blött extremt lite. Max 3 dagar, oftast bara 1,5-2 dagar. Jag klarar mig egentligen helt på trosskydd, men använder även minsta tampongerna och dom blir inte ens halvfulla. Byter efter ca 6h endast pga hygienskäl. Detta oroar mig extremt mycket, fast jag vet att det inte behöver betyda att något är fel. Glömde ta upp det på första besöket för utredningen men tänker jag ska göra det vid återbesök.
  • RH93
    Steeph skrev 2021-09-10 09:54:34 följande:

    Nu kommer jag med en ganska udda fråga. Hur mycket mens har ni? Alltså hur många dagar och ungefär hur mycket blödning?

    Min på minipiller var 5-6 dagar med bra flöde 3 dagar sen började det minska. Har varit utan mini piller i 1,5 år och mensen ligger på max 4 dagar. Då är det mindre flöde, sen 1 dag med rikligt, sen minskar det ned. Nu så här efter 2 medicinska aborter och covid vaccin så verkar jag ha fått 3 dagar bara. 1 dag riktigt, en dag med medel och en med lite. På VUL vid äl sa de att slemhinnan såg fin och tjock ut och hade en lutealfas på 15 dagar. Ändå så oroar jag mig över att det är min slemhinna som inte tjockar på sig alls som den ska som tur är så hjälper väl ivf med den biten i och med att jag ska göra frysåterföring, då kan de preppa slemhinnan men ändå


    Jag hade hormonspiral i 7 år och blödde då ingenting alls. Efter uttaget har jag blött extremt lite. Max 3 dagar, oftast bara 1,5-2 dagar. Jag klarar mig egentligen helt på trosskydd, men använder även minsta tampongerna och dom blir inte ens halvfulla. Byter efter ca 6h endast pga hygienskäl. Detta oroar mig extremt mycket, fast jag vet att det inte behöver betyda att något är fel. Glömde ta upp det på första besöket för utredningen men tänker jag ska göra det vid återbesök.
    RH93 skrev 2021-09-10 14:30:43 följande:

    Jag hade hormonspiral i 7 år och blödde då ingenting alls. Efter uttaget har jag blött extremt lite. Max 3 dagar, oftast bara 1,5-2 dagar. Jag klarar mig egentligen helt på trosskydd, men använder även minsta tampongerna och dom blir inte ens halvfulla. Byter efter ca 6h endast pga hygienskäl. Detta oroar mig extremt mycket, fast jag vet att det inte behöver betyda att något är fel. Glömde ta upp det på första besöket för utredningen men tänker jag ska göra det vid återbesök.


    Kan också tillägga att när jag var yngre och inte hade börjat med hormonella preventivmedel blödde jag extremt mycket. Men blödningsmönster kan ju också förändras med åren :)
  • Soff
    Majsan187 skrev 2021-09-09 20:47:32 följande:
    Jag känner samma, är minst sagt besatt. Har ett stort kontrollbehov i vanliga fall och det här känslan av att vara hjälplös stressar mig så mycket. Annars har jag alltid känt att bara man kämpar tillräckligt mycket så löser sig saker, men hör vet jag inte vad jag ska kämpa med :(
    Precis! Fungerar precis likadant. Har också stort kontrollbehov och jag stressas supermycket av detta. För jag tror att detta är utom våran kontroll...men så gör man allt man kan för att man tror att man kan påverka, men är inte så säker på att det gör någonting egentligen.. har funderat många gånger på att det kanske är tvärtom istället, att man bara blir mer stressad av att försöka göra massa saker för att påverka. Men jag vet inte. Jag blir stressad av att inte göra något också, så hur man än gör så blir det ju en stress!? :(((( 
  • Soff
    Steeph skrev 2021-09-10 08:48:40 följande:
    Men näää vad det ska krångla för er blir så otroligt besviken på att allt verkar ta sån tid och att ni inte får komma framåt. Hoppas hoppas ni får lite mer svar idag för visst skulle du få veta lite mer idag?

    Jag förstår dig att allt känns mörkt och jobbigt. Det är absolut inte fel i att sjukskriva sig om det blir alldeles för mycket, för du ska ju hålla i många år framöver. Din hälsa och välmående går först, allt annat är prio 2. Håller tummarna för att du/ni får lite mer svar snart!! Kram

    Aa blir så trött. Har klarnat lite grann nu iallafall. Men dom har varit väldigt otydliga. Vi har tydligen hela tiden stått i kö för vanlig ivf!? men hos dom då, inte fritt val. Men det skulle utredas om vi skulle ha den här "specialvården", och nu när vi kompletterat remissen så har dom kommit fram till att vi inte ska ha den specialvården, utan just vanlig ivf. Men detta framgår inte NÅGONSTANS i brevet jag fick förut. 


    Men vi står i ivf-kö hos dom iallafall, men vi får alltså INTE välja fritt vilken klinik vi vill ha i nuläget utan det är hos dom vi ska göra det. MEN nu ska dom ta upp detta 22 september på något möte om vi ska få tillgång till vårdval eller inte. Vi hoppas ju förstås då att vi ska få det, så vi inte behöver åka till Huddinge för alla våra besök. 

  • Soff
    Steeph skrev 2021-09-10 09:54:34 följande:

    Nu kommer jag med en ganska udda fråga. Hur mycket mens har ni? Alltså hur många dagar och ungefär hur mycket blödning?

    Min på minipiller var 5-6 dagar med bra flöde 3 dagar sen började det minska. Har varit utan mini piller i 1,5 år och mensen ligger på max 4 dagar. Då är det mindre flöde, sen 1 dag med rikligt, sen minskar det ned. Nu så här efter 2 medicinska aborter och covid vaccin så verkar jag ha fått 3 dagar bara. 1 dag riktigt, en dag med medel och en med lite. På VUL vid äl sa de att slemhinnan såg fin och tjock ut och hade en lutealfas på 15 dagar. Ändå så oroar jag mig över att det är min slemhinna som inte tjockar på sig alls som den ska som tur är så hjälper väl ivf med den biten i och med att jag ska göra frysåterföring, då kan de preppa slemhinnan men ändå


    4-5 dagar brukar det vara för mig. 1:a dagen så brukar det inte blöda supermycket, men 2:a och 3:e dagen blöder det jättemycket och har massa värk.. måste gå på värktabletter för att kunna jobba. Sen avtar det mycket 4:e dagen, och blir det en 5:e dag så är det knappt något kvar. 
  • Msofie

    Haha det är verkligen svårt att hänga med här om man inte är med varje dag! Men vad spännande att höra Längrartillvår att du fått ett protokoll. Vilka mediciner och doser är det du har fått? Blev lite nyfiken! När startar ni igång?

    Jag har nu hämtar ut alla mediciner till IVF 2.0. Vi uppnådde högkostnadsskyddet i juni månad, så jag blev lite snopen när vi har tvungen att betala 2300 igen, men det är vad det är haha. Har samma sprutor som förra, dock lite högre dos på Gonal F, vilket jag tycker var bra då vi fick höja någon dag förra gången. Mensen är beräknad nästa onsdag, men känner jag min kropp rätt kommer den nog tills måndag och sen kör vi.

    Vi har även fått bekräftat att sjukvården har skickat remiss för att vi ska stå i kö till IVF genom landsting, läkartid om tre månader. Haha tur man har råd att betala privat.

  • apan95
    Msofie skrev 2021-09-10 18:05:22 följande:

    Haha det är verkligen svårt att hänga med här om man inte är med varje dag! Men vad spännande att höra Längrartillvår att du fått ett protokoll. Vilka mediciner och doser är det du har fått? Blev lite nyfiken! När startar ni igång?

    Jag har nu hämtar ut alla mediciner till IVF 2.0. Vi uppnådde högkostnadsskyddet i juni månad, så jag blev lite snopen när vi har tvungen att betala 2300 igen, men det är vad det är haha. Har samma sprutor som förra, dock lite högre dos på Gonal F, vilket jag tycker var bra då vi fick höja någon dag förra gången. Mensen är beräknad nästa onsdag, men känner jag min kropp rätt kommer den nog tills måndag och sen kör vi.

    Vi har även fått bekräftat att sjukvården har skickat remiss för att vi ska stå i kö till IVF genom landsting, läkartid om tre månader. Haha tur man har råd att betala privat.


    Vad skönt att ni snart är i gång igen. Ska bli ?roligt? (kan man ens säga så i detta sammanhanget?) att följa dig igen. Känns extra intressant när man gått igenom de en gång och vet nu vad alla steg innebär liksom.

    Vi har ju stått i kö till landstinget sen i mars tror jag. Vi går ju också privat nu! Men inte hört något än och lär väll inte göra det förän nästa år någon gång i guess. vet dock inte ens hur jag hade känt över att byta klinik nu ändå ?

    Lycka till vännen! <3
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet