• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Janni91
    hellow0rld skrev 2021-09-12 16:27:29 följande:
    Tycker också det är extremt ångestladdat med tester så jag har slutat. Den vackra dagen när jag gått över BIM? så kan jag testa. Har regelbunden mens också, händer aldrig att mensen är sen, så känns onödigt att testa och bli ledsen i onödan <3
    Okej, jag förstår. Det låter bra, så tänker jag också. Det har inte varit aktuellt för mig att ta några tester för jag får spottings varje månad och då vet jag att det är kört. Men nu har jag inte det, men det är ju bara pga progesteronet.. <3 
  • Majsan187
    Janni91 skrev 2021-09-12 18:37:56 följande:

    Okej, jag förstår. Det låter bra, så tänker jag också. Det har inte varit aktuellt för mig att ta några tester för jag får spottings varje månad och då vet jag att det är kört. Men nu har jag inte det, men det är ju bara pga progesteronet.. <3 


    Har du fått progesteron utskrivet av läkare? Jag har också alltid spotting precis innan jag får min mens, har det minskat/försvunnit för dig av progesteronet? Jag har gjort ett test på mitt progesteron som de sa var bra men tycker ändå jag har mycket av symtomen på just progesteronbrist.
  • Janni91
    Majsan187 skrev 2021-09-12 18:50:41 följande:
    Har du fått progesteron utskrivet av läkare? Jag har också alltid spotting precis innan jag får min mens, har det minskat/försvunnit för dig av progesteronet? Jag har gjort ett test på mitt progesteron som de sa var bra men tycker ändå jag har mycket av symtomen på just progesteronbrist.
    Ja, jag har också symptom på lågt progesteron men de tyckte också att mitt var normalt. Men jag tänker att det omöjligt kan vara optimalt om jag har en lutealfas på 10-11 dagar och spottings så jag gick till en annan klinik och bad om en second opinion. De skrev då ut Cyclogest till mig och jag känner mig mycket mer balanserad och är på ÄL+12 utan spottings eller mental breakdowns så det säger väl ganska mycket? Jag blir lite irriterad över att få diagnosen oförklarligt barnlös när både sköldkörteln och progesteronet inte är optimalt..
  • Majsan187
    Janni91 skrev 2021-09-12 19:41:30 följande:

    Ja, jag har också symptom på lågt progesteron men de tyckte också att mitt var normalt. Men jag tänker att det omöjligt kan vara optimalt om jag har en lutealfas på 10-11 dagar och spottings så jag gick till en annan klinik och bad om en second opinion. De skrev då ut Cyclogest till mig och jag känner mig mycket mer balanserad och är på ÄL+12 utan spottings eller mental breakdowns så det säger väl ganska mycket? Jag blir lite irriterad över att få diagnosen oförklarligt barnlös när både sköldkörteln och progesteronet inte är optimalt..


    Men vad skönt att höra! Jag känner mig extremt obalanserad, inte minst känslomässigt från ägglossning till mens men tycker det är så svårt att ?stå emot? läkare när de säger att det är normalt. Jag har bara läst om lutinus innan, är detta något liknade?
  • Janni91
    Majsan187 skrev 2021-09-12 19:57:59 följande:
    Men vad skönt att höra! Jag känner mig extremt obalanserad, inte minst känslomässigt från ägglossning till mens men tycker det är så svårt att ?stå emot? läkare när de säger att det är normalt. Jag har bara läst om lutinus innan, är detta något liknade?
    Fy, känner verkligen igen det och det är så jobbigt! :( Är ett känslomässigt vrak varje månad. Jag tycker också det är svårt, satt mest och grät på mötet och frågade om de verkligen inte kunde göra något för oss förutom att skicka remiss för IVF så vi kan få starta om ett jävla år pga långa väntetider. Hade lite mer kött på benen inför min second opinion då jag hade läst på mycket och då var det lite lättare att ifrågasätta. Jag har också bara läst om lutinus och jag antar att de är väldigt lika, vet inte vad skillnaden är. 
  • Majsan187

    Är så orolig idag, för en vecka sen så sa de att mitt hcg var nere på 120 efter att ha höjts efter missfallet konstigt nog, de har tittat på 2 vul och tagit prov för att de misstänkte utomkveds. Idag testade jag själv med ett digitalt test för att se när det visar ej gravid så att jag kan få ägglossning och försöka igen. Visar fortfarande 2-3 veckor fast jag började blöda för tre veckor sen nu :( vill bara att allt ska vara ute så att man kan börja om med att försöka. Läst att det kan ta 9 veckor till hcg försvinner men det kan väl inte vara aktuellt när jag fick missfall typ två dagar efter plus. Tidigare missfall har alltid gravtest visat negativt direkt typ. Vet att ingen här har svar men behövde bara skriva av mig lite. Orkar inte att det ska vara något som krånglar så att inte ens missfallet går som det ska :(

  • Janni91
    Majsan187 skrev 2021-09-13 13:14:49 följande:

    Är så orolig idag, för en vecka sen så sa de att mitt hcg var nere på 120 efter att ha höjts efter missfallet konstigt nog, de har tittat på 2 vul och tagit prov för att de misstänkte utomkveds. Idag testade jag själv med ett digitalt test för att se när det visar ej gravid så att jag kan få ägglossning och försöka igen. Visar fortfarande 2-3 veckor fast jag började blöda för tre veckor sen nu :( vill bara att allt ska vara ute så att man kan börja om med att försöka. Läst att det kan ta 9 veckor till hcg försvinner men det kan väl inte vara aktuellt när jag fick missfall typ två dagar efter plus. Tidigare missfall har alltid gravtest visat negativt direkt typ. Vet att ingen här har svar men behövde bara skriva av mig lite. Orkar inte att det ska vara något som krånglar så att inte ens missfallet går som det ska :(


    Jag har ingen som helst erfarenhet av detta så har inga råd att ge. Men jag beklagar verkligen och jag kan tänka mig att det är fruktansvärt att gå igenom missfall och dessutom att det tar sån tid, måste vara hemskt. Skickar en stor styrkekram till dig Majsan!
  • RH93

    Hej gänget! Idag var jag på min spolning. Var förberedd med värktabletter och själva undersökningen tyckte jag gick smidigt, bara lite mensvärk. Läkaren sa att äggledarna såg bra ut. På livmodern såg hon dock något som såg ut som någon sammanväxning. Hon sa att det är väldigt osannolikt att få det om man inte haft missfall, behövt skrapa eller haft någon infektion i livmodern. Därför bör man alltså veta om att man haft något problem, vilket jag inte har. Därmed trodde hon att det högst troligt var något tillfälligt, och i så fall är det borta till nästa mens. Det kunde vara typ rester av slemhinnan från förra cykeln tror jag hon sa. Pga detta så ville hon att jag ska göra undersökningen igen efter nästa mens för att se om det fortfarande är kvar. Om det skulle vara en sammanväxning så behöver man göra en hysteroskopi, och bli sövd, därför vill man vara säker på att det inte bara är tillfälligt. Som jag förstod det så gör en sådan sammanväxning att ägget inte kan fästa och utvecklas som det ska i livmodern. Alltså skulle detta kunna vara en förklaring till vår infertilitet. Det skulle på ett sätt kännas skönt då det verkar ganska lättåtgärdat. Det som oroar mig nu är bara hur lång tid det kan ta innan man då får tid till den operationen.. Vill ju såklart inte behöva vänta flera månader innan man ens kan försöka bli gravid och ha en chans. Men vi försöker att ta en sak i taget.

  • Mizzi26

    Hej allihopa, idag var första besöket för utredning med prover & undersökning. Mannen bokade spermaprov. Känns så himla skönt att vara igång! Blev först lite förtvivlad när vi började prata o hon slog ned mina missfall med att dom inte räknas pga att jag aldrig fick dom bekräftade med ultraljud. Fick ju mina missfall i vecka 8 och första ultraljudet är vid v12 så hur ska jag då kunna bevisa det.. men efter ultraljudet hos henne kunde hon snabbt konstatera att jag lider av pco alternativt pcos men hon vet inte vilket av dom eller hur illa det är förens provsvaren kommer tillbaka. Det var både en lättnad att jag haft rätt hela tiden och ett nedslag för att vi då har ett verkligt problem. Förhoppningsvis får vi rätt hjälp nu iaf.

    Fick provera utskrivet som en start, har jag inte fått mens inom 2 veckor så skulle jag börja med dom för hon kunde inte se några mogna ägg alls? antingen hade jag äl igår eller så blir det ingen denna cykel så återstår o se. Sen är det dags för spolning och den är jag mer nervös över. Många har fått så himla ont men hoppas att jag inte är en av dom.

    Känner ändå hoppfull och spänd nu vilket är skönt.

    Men mitt i denna positiva veva så har jag också skapat en annan oro, sa upp mig pga många anledningar från mitt fasta jobb och min trygghet i denna bebisverkstan. Vi klarar oss fint ändå men är lite stressad inombords att inte få behålla någon ny ev provanställning om jag skulle bli gravid framöver när vi påbörjar letrozol behandlingen.

    Får a-kassa i början nu när jag repar mig mentalt från allt med jobbet & söker nytt men tänk om jag fastnar i arbetslösheten pga en kommande graviditet. Stressad att hitta ett nytt och få fast innan. Min man rycker mest på axlarna o säger att det löser sig men han förstår inte min oro & hur vanligt det är här att man hittar på en lam ursäkt för att bli av med alla gravida så fort det går.

    Någon annan som varit/är i samma eller liknande sits?

  • Mizzi26
    RH93 skrev 2021-09-13 15:44:04 följande:

    Hej gänget! Idag var jag på min spolning. Var förberedd med värktabletter och själva undersökningen tyckte jag gick smidigt, bara lite mensvärk. Läkaren sa att äggledarna såg bra ut. På livmodern såg hon dock något som såg ut som någon sammanväxning. Hon sa att det är väldigt osannolikt att få det om man inte haft missfall, behövt skrapa eller haft någon infektion i livmodern. Därför bör man alltså veta om att man haft något problem, vilket jag inte har. Därmed trodde hon att det högst troligt var något tillfälligt, och i så fall är det borta till nästa mens. Det kunde vara typ rester av slemhinnan från förra cykeln tror jag hon sa. Pga detta så ville hon att jag ska göra undersökningen igen efter nästa mens för att se om det fortfarande är kvar. Om det skulle vara en sammanväxning så behöver man göra en hysteroskopi, och bli sövd, därför vill man vara säker på att det inte bara är tillfälligt. Som jag förstod det så gör en sådan sammanväxning att ägget inte kan fästa och utvecklas som det ska i livmodern. Alltså skulle detta kunna vara en förklaring till vår infertilitet. Det skulle på ett sätt kännas skönt då det verkar ganska lättåtgärdat. Det som oroar mig nu är bara hur lång tid det kan ta innan man då får tid till den operationen.. Vill ju såklart inte behöva vänta flera månader innan man ens kan försöka bli gravid och ha en chans. Men vi försöker att ta en sak i taget.


    Hej, ska också göra spolning och är lite nervös över smärtan men vad skönt att se att det gick bra för dig med just den biten! Det ger mig lite hopp.

    Tråkigt att det skulle vara något annat som strular men skönt också att få det fixat om det skulle vara det som orsakat infertiliteten. Håller tummarna för att det kommer ut o bara är rester, en operation är ju det sista man vill behöva göra & vänta på. Däremot brukar sånna operationer gå ganska snabbt att få en tid till så jag skulle inte oroa mig för mycket. Håller tummarna för dig :)
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet