• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Tildasafira

    STORT GRATTIS Msofie och apan95, vilken lycka <33

    En fråga till er som gör ivf, vad räknas som ett försök? Glömt att fråga kliniken det! Är det allt vad som innebär 1 äggplock och EN återföring, eller ingår även eventuella återföringar om man fått några till frysen till samma försök?

  • Tildasafira
    Gulgja skrev 2021-10-11 09:25:42 följande:

    Vilka härliga trådar att vakna upp till en måndag morgon. Jag kan uppdatera er om att vi valde Eliva Clinic i Stockholm då samtalet med dem kändes bäst och även att de hade snabbast lediga tid, redan nu på torsdag. Resterande kliniker hade tid i slutet av november och dessutom stängt över jul och nyår så vi skulle nog inte få börja med första IVF förrän efter nyår. Kändes lite snopet. Jag har läst mycket om Eliva Clinic både ris och ros men min läkare Karin Ehn som jag ska få träffa känns väldigt vettig och kunnig så vi får helt enkelt hoppas på det bästa. Uppdaterar er mer på torsdag efter första besöket. Önskar er alls en fantastisk måndag och vecka. Miljoner kramar <3


    Då har vi samma läkare :D<3
  • Längtartillvår

    Godmorgon tjejer,

    Precis varit hos läkaren som bekräftade att jag har 4 ägg som är helt redo, och 3-4 stycken som verkar vara mogna på äggplocket på onsdag!! Hade hoppats på fler, men känns ändå som en okej mängd ägg. Så min trigger spruta Gonasi kommer jag ta ikväll :)

    Ska bli så skönt att komma till nästa steg. Här i England där jag bor så blir man sövd under äggplocket, så jag är inte nervös inför smärtan, mer över att bli sövd vilket jag aldrig blivit tidigare.

  • Soff
    Tildasafira skrev 2021-10-11 10:14:41 följande:

    STORT GRATTIS Msofie och apan95, vilken lycka <33

    En fråga till er som gör ivf, vad räknas som ett försök? Glömt att fråga kliniken det! Är det allt vad som innebär 1 äggplock och EN återföring, eller ingår även eventuella återföringar om man fått några till frysen till samma försök?


    Som jag förstått så är 1 försök= 1 äggplock, vilket alltså kan innebära att 1 försök blir flera återföringar beroende på om man får ägg till frys 
  • apan95

    Tack alla fina tjejer <3

    Vaknade utav en riktig kräkparad även i morse. Pratade med vc och nämnde då att jag plussade i går men hon tyckte det lät osannolikt att det var pga graviditeten. Men tyckte jag skulle kolla upp det då jag just är gravid. Ska åka i väg på drop in nu i eftermiddag och kolla vad det är som händer i min kropp. Efter kl 10 har jag inte spytt mer, precis som i onsdags? Fattar ingenting!

    Håller på er andra kämpar <3

  • Tildasafira
    Soff skrev 2021-10-11 12:59:54 följande:

    Som jag förstått så är 1 försök= 1 äggplock, vilket alltså kan innebära att 1 försök blir flera återföringar beroende på om man får ägg till frys 


    Okej, vad bra! Så har jag också förstått det men blev lite osäker! Tack <3
  • Gulgja
    Tildasafira skrev 2021-10-11 10:15:09 följande:

    Då har vi samma läkare :D<3


    Ååå har vi? Hur är hon? Hur känns kliniken? Hur långt har du kommit i processen?
  • Gulgja
    apan95 skrev 2021-10-11 16:24:37 följande:

    Tack alla fina tjejer <3

    Vaknade utav en riktig kräkparad även i morse. Pratade med vc och nämnde då att jag plussade i går men hon tyckte det lät osannolikt att det var pga graviditeten. Men tyckte jag skulle kolla upp det då jag just är gravid. Ska åka i väg på drop in nu i eftermiddag och kolla vad det är som händer i min kropp. Efter kl 10 har jag inte spytt mer, precis som i onsdags? Fattar ingenting!

    Håller på er andra kämpar <3


    Tar du några tabletter eller andra vitaminer? Jag blev så förra veckan. Har tagit D vitamin så länge men så fort jag tog tabletten så kom illamåendet och jag spydde. Dagen därpå testade jag igen och samma sak hände. Fast jag inte tog tabletten på tom mage, men ändå spydde jag ut allt. Nu har jag slutat ta alla mina vitaminer just på grund av skräcken att spy igen eftersom jag HATAR det. Tänkte om det kunde vara något sånt? Det kom plötsligt från ingenstans verkligen fast jag tagit det så länge.
  • apan95
    Gulgja skrev 2021-10-11 18:52:23 följande:

    Tar du några tabletter eller andra vitaminer? Jag blev så förra veckan. Har tagit D vitamin så länge men så fort jag tog tabletten så kom illamåendet och jag spydde. Dagen därpå testade jag igen och samma sak hände. Fast jag inte tog tabletten på tom mage, men ändå spydde jag ut allt. Nu har jag slutat ta alla mina vitaminer just på grund av skräcken att spy igen eftersom jag HATAR det. Tänkte om det kunde vara något sånt? Det kom plötsligt från ingenstans verkligen fast jag tagit det så länge.


    Va precis hos läkaren och fick till svar att det antagligen beror på graviditeten, vilket jag inte tror då jag är dålig i magen andra vägen med men hon trodde även det va symtom.

    Inte tagit d vitamin sen jag blev gravid men kommer nog behöva göra det då jag brukar få låga värden på höst vinter!

    Hoppas i allafall de vänder nu och tack för tips <3
  • Bx3
    Msofie skrev 2021-10-11 07:48:07 följande:

    Känner igen mig i de biverkningarna du beskriver från vår första IVF, usch det var tungt. Kanske är trög här men hur mycket mer råkade du ta? Kan ju inte vara den första gången, hoppas det löser sig.

    Jag kände också en ganska stor rädsla för ÄP. Men så här, hur ont det kanske än gör, så kommer du klara det på något sätt. Man har ju överlevt allt fram tills nu. Ofta är saker värre inför i ens huvud än vad de faktiskt är. Hoppas de kommer kännas okej för dig, håller tummarna!


    Okej, du kände inte så i andra ivfomgången? Är ju skönt att veta att det kan bli annorlunda om det blir en nästa gång. Jag råkade ta 75 för mycket. Frågade läkaren på ultraljudet imorse och han sa att det inte var någon fara (Tack o lov). Minns du hur många äggblåsor du hade vid ultraljudet? Var det lika många som du hade sen vid ÄP eller kan det komma fler? Jag hade 13 st nu i väldigt olika storlekar, två var nästan mogna och resten för små för ÄP så fick inbokat ÄP nästa måndag. Dom två som var störst kommer antagligen inte vara bra då sa han så vi satsar man på dom mindre. Men det känns lite med isåfall 11 äggblåsor? Det är ju inte ägg i alla oftast..

    Tack snälla för dom peppande orden! Det är precis så jag försökt tänka senaste dagarna och det känns redan lite bättre. Det kan ju inte göra ondare än när min äggledare brast tänker jag och då tog det 30min innan dom sövde mig. Och nu är det ju något lite roligare som ska göras, nu ska ju ett embryo sättas in i min kropp istället för opereras ut. Sen blir ju inte smärtan mindre för att jag oroar mig så kan istället tänka på dom lite roligare delarna i detta! :)
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet