• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • MalinJ

    Hej hej alla!

    Ny i tråden men det har nog nog koll på, jag och min sambo har försökt under en väldigt lång tid nu och jag har tyvärr fått två missfall på raken varv den senaste var dessutom en ofostrig graviditet som inte ville avsluta sig själv så då fick jag göra abort med en mängd tabletter.

    Nu är vi igång igen och har precis haft ägglossning, LH ökning i lördags morse så nu räknar vi bara ner, ca ÄL+4 idag och 8 dagar kvar till beräknad mens. 


    Allt är så himla spännande men samtidigt så sjukt läskigt då jag är livrädd för ännu ett missfall om det ens kommer ta sig igen.

    Igår hade jag smärtor i magen/livmodern och även flytningar idag har jag haft vit krämig flytning igen men mindre känningar i magen. Vet inte vad som händer men man blir orolig såklart :( 
    Har ännu inte heller fått några ömma bröst vilket jag alltid får efter ägglossning. 


    Jag vill så gärna ha barn är så rädd för att jag aldrig kommer få det, skrämmer mig så mycket.
    Jobbigaste är också förhoppningarna man får så fort man har något som inte vanligtvis händer som nu tex. 


     

  • Vickan31
    Julkula skrev 2022-12-01 17:50:30 följande:

    Faktiskt inte, väldigt regelbunden cykel. Men jag blev som sagt lite ?galen? här mot slutet och bara kände att nu beställer jag en massa olika preparat som en sista gång innan vi bestämmer oss för att söka hjälp. 


    Min man började i samma veva att äta multivitaminer för män. Så nånting med vårt intag har ju hjälpt till. Fortfarande svårt ta in när man under så lång tid av aktiva försök med misslyckades och så nu bara poff! Jag vill inte förespråka något av det jag testade men jag tror ändå att det är anledning till vårt plus. 


    Ja men gud, jag förstår dig helt och jag tror att alla här inne förstår känslan av att man vill testa något annat och göra något annorlunda när man känner att det inte funkat hittills. Jag tror absolut att något av det ni testade kan ha lett fram till pluset, så det var ju toppen att ni vågade och att det resulterade i ett plus! :) Vad är nästa steg nu, hur länge behöver ni vänta på ultraljud och så?
  • Julkula
    Vickan31 skrev 2022-12-02 08:41:31 följande:
    Ja men gud, jag förstår dig helt och jag tror att alla här inne förstår känslan av att man vill testa något annat och göra något annorlunda när man känner att det inte funkat hittills. Jag tror absolut att något av det ni testade kan ha lett fram till pluset, så det var ju toppen att ni vågade och att det resulterade i ett plus! :) Vad är nästa steg nu, hur länge behöver ni vänta på ultraljud och så?

    Jo, det är skönt att man inte känner sig helt ensam i när man börjar testa allt möjligt bara för att se om nånting hjälper. 


    Nästa steg är att skriva in mig hos en barnmorska, suttit och velat mellan två olika ställen men nu har jag bestämt mig för vilken så det blir idag. Vet faktiskt inte hur länge man behöver vänta, däremot kollade vi upp en klink som privatpersoner kan boka egna tider för tidiga ultraljud och även andra undersökningar så vi tänkte faktiskt boka ett sådant dagarna innan julafton oavsett. Kostar 900kr. Vi hade tänkt att vi skulle avslöja vår nyhet under vårt julfirandet och då känns det skönt om vi varit på en koll dagarna innan. 

  • Vickan31
    MalinJ skrev 2022-12-01 18:08:36 följande:

    Hej hej alla!

    Ny i tråden men det har nog nog koll på, jag och min sambo har försökt under en väldigt lång tid nu och jag har tyvärr fått två missfall på raken varv den senaste var dessutom en ofostrig graviditet som inte ville avsluta sig själv så då fick jag göra abort med en mängd tabletter.

    Nu är vi igång igen och har precis haft ägglossning, LH ökning i lördags morse så nu räknar vi bara ner, ca ÄL+4 idag och 8 dagar kvar till beräknad mens. 


    Allt är så himla spännande men samtidigt så sjukt läskigt då jag är livrädd för ännu ett missfall om det ens kommer ta sig igen.

    Igår hade jag smärtor i magen/livmodern och även flytningar idag har jag haft vit krämig flytning igen men mindre känningar i magen. Vet inte vad som händer men man blir orolig såklart :( 
    Har ännu inte heller fått några ömma bröst vilket jag alltid får efter ägglossning. 


    Jag vill så gärna ha barn är så rädd för att jag aldrig kommer få det, skrämmer mig så mycket.
    Jobbigaste är också förhoppningarna man får så fort man har något som inte vanligtvis händer som nu tex. 


     


    Hej Malin och välkommen till vår fina lilla grupp Glad Tråkigt såklart att du är en av oss som behövt försöka så länge, men kul att du hittat hit. Jag är på exakt samma dag i cykeln som dig, ÄL+5 idag, så det ska bli spännande att följas åt. Min beräknade mens är dock kring den 11/12 så vi verkar ha lite olika längd på lutealfasen.

    Det låter jättejobbigt det du behövt vara med om, har ni fått någon hjälp? Jag har precis börjat lämna prover för en fertilitetsutredning och kommer förmodligen att få ett första läkarbesök i februari. Jag vet ju inte hur er situation ser ut, om ni vill söka hjälp eller redan har gjort det, men jag håller hur som helst tummarna för att det ska gå bra den här månaden!

    Jag förstår verkligen det du beskriver, dels när kroppen agerar annorlunda men även all oro och rädsla för att bli barnlös som ju är så starka känslor. Jag har egentligen inget bra tips förutom att det kan vara skönt att skriva av sig här med människor som verkligen förstår och har gått igenom eller fortfarande går igenom något liknande. Du är inte ensam Hjärta
  • Vickan31
    Julkula skrev 2022-12-02 08:52:16 följande:

    Jo, det är skönt att man inte känner sig helt ensam i när man börjar testa allt möjligt bara för att se om nånting hjälper. 


    Nästa steg är att skriva in mig hos en barnmorska, suttit och velat mellan två olika ställen men nu har jag bestämt mig för vilken så det blir idag. Vet faktiskt inte hur länge man behöver vänta, däremot kollade vi upp en klink som privatpersoner kan boka egna tider för tidiga ultraljud och även andra undersökningar så vi tänkte faktiskt boka ett sådant dagarna innan julafton oavsett. Kostar 900kr. Vi hade tänkt att vi skulle avslöja vår nyhet under vårt julfirandet och då känns det skönt om vi varit på en koll dagarna innan. 


    Vad spännande med inskrivning idag! Hoppas att du får ett bra intryck och bemötande av barnmorskan du väljer Glad Men gud vad bra att man kan göra det, det låter som väl spenderade 900 kronor ändå för det vore ju fantastiskt skönt att ha sett att allt ser bra ut innan julfirandet Hjärta
  • Melsson

    @MalinJ Välkommen in i tråden! tycker det är så skönt att få kunna få ventilera med andra som är i samma sits. Jättetråkigt med missfallen men skönt ändå kanske att veta att kroppen fungerar och att du kan bli gravid? Jag har lite ångest att jag aldrig någonsin varit gravid så känns som min kropp inte kan bli det, men förhoppningsvis går det vägen någon gång <3

    @Vickan31 vad är det för prover du ska lämna den 22a? Jag har också lämnat prover för en månad sen på CD 2 men inte fått besked än hur de proverna såg ut, men dom har inte sagt något om prover CD 22, vad kikar dom på då?? :) 

    @julkula åååh drömmen att få kunna avslöja något sånt på julafton ju! Så avis på er <3

  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-12-02 10:10:36 följande:

    @Vickan31 vad är det för prover du ska lämna den 22a? Jag har också lämnat prover för en månad sen på CD 2 men inte fått besked än hur de proverna såg ut, men dom har inte sagt något om prover CD 22, vad kikar dom på då?? :) 


    Som jag förstått det lämnar man prover efter förväntad ägglossning för att kolla progesteronet samt att blodprovet kan bekräfta att man faktiskt ägglossat, men jag kommer att veta mer på måndag vad det faktiskt är de kollar efter Glad När jag gjorde utredning på en annan klinik med mitt ex tog de bara prover en gång också och sa att det inte spelade någon roll när, men som jag förstått det gör vissa kliniker två prover i ens cykel för att kunna jämföra före och efter ägglossning. Har du fått någon inbokad läkartid, eller väntar de in prover från din kille först kanske? Jag gick in på 1177 och kollade provsvaren de tog för mig på CD2, men är det en privat klinik kan man inte se provsvaren där tror jag.
  • Melsson
    Vickan31 skrev 2022-12-02 11:32:07 följande:
    Som jag förstått det lämnar man prover efter förväntad ägglossning för att kolla progesteronet samt att blodprovet kan bekräfta att man faktiskt ägglossat, men jag kommer att veta mer på måndag vad det faktiskt är de kollar efter Glad När jag gjorde utredning på en annan klinik med mitt ex tog de bara prover en gång också och sa att det inte spelade någon roll när, men som jag förstått det gör vissa kliniker två prover i ens cykel för att kunna jämföra före och efter ägglossning. Har du fått någon inbokad läkartid, eller väntar de in prover från din kille först kanske? Jag gick in på 1177 och kollade provsvaren de tog för mig på CD2, men är det en privat klinik kan man inte se provsvaren där tror jag.
    Ahaa det är ju väldigt smart faktiskt. Jag har dock progestoron utskrivet för har lite brist på det, så kanske är därför... Men är ju skönt veta att man ägglossar ordentligt, jag har kört cykler både med spruta för att få ägglossning och utan. Min man har redan lämnat spermaprov och det var normalt men lite trögflytande :P har din sambo fått svar på sitt prov? 
  • MalinJ

    Åh vad gulliga ni är, tack för välkomna det värmer!

    Och det är som ni säger, det är skönt och kunna skriva av sig med folk som vet hur det är, vad man går igenom. 


    Vad roligt att Vickan31 att vi ligger lika, då får vi snart veta hur det går för oss.

    För min del så känner jag massa stickningar och värk u livmodern idag, annan sorts från igår och i förrgår.
    Man blir såklart orolig då när man känner av massa saker redan.

    Du känner ingen?

  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-12-02 12:17:03 följande:
    Ahaa det är ju väldigt smart faktiskt. Jag har dock progestoron utskrivet för har lite brist på det, så kanske är därför... Men är ju skönt veta att man ägglossar ordentligt, jag har kört cykler både med spruta för att få ägglossning och utan. Min man har redan lämnat spermaprov och det var normalt men lite trögflytande :P har din sambo fått svar på sitt prov? 
    Ahaa, ja men då är det säkert därför de inte bedömer att de behöver ta fler prover än på CD2 för dig Glad Ja men så var det ja, förlåt mitt dåliga minne. Men då kommer de säkert att berätta mer om dina senaste prover när ni får träffa en läkare, var det typ i januari eller? Nej min sambo har inte fått någon tid för att lämna prover än, men jag ska fråga på måndag om det är på gång kanske.
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet