• Lönnsirap

    Hur ska man förhålla sig till troll?

    Plötsligt inser man, 10-50 inlägg in i debatten att trådstartaren nog inte alls är den den påstår utan i bästa fall skojar med oss.

    I värsta fall försöker trådstartaren få tag i personer att trakassera och utnyttja... Eller sprida fördomar om en grupp. Väcka hat, eller debatt om något kontroversiellt.

    Tyvärr är det ofta roliga ämnen och saker som man VILL diskutera. Ämnen som berör och frågeställningar som kan vara viktiga.

    Förr sa man ju alltid att man inte skulle mata trollet, utan att det skulle få självdö... Tyvärr funkar inte riktigt detta för i o.m. att det tar såpass lång tid innan man inser att det ev. är ett troll så luras nya forumanvändare.

    Dessutom kan syftet inledningsvis verka oskyldigt för att man senare inser att det kanske är destruktivt.

    Så. Hur tycker du att ett troll ska bemötas? Vad fungerar? Vad fungerar inte?

  • Svar på tråden Hur ska man förhålla sig till troll?
  • Lönnsirap
    Anonym (Prinsessa) skrev 2021-06-14 06:19:09 följande:

    Nej det finns inget uttryck för det du beskriver, ingen kan ens specificera vad det skulle vara för någonting. Det är ett skitnödigt uttryck alla tar till med så fort de inte håller med om den andres åsikt, det kommer du inte ifrån.

    Men snälla - sprida propaganda? Hur vanligt är det? Finns en kille (?) härinne som skriver om att muslimer hatar svenskar osv o att alla svenska tjejer är horor. Absolut - det är att sprida hat. Anmäl tråden då eftersom det är grovt och det sprider hat. Men de allra flesta ämnen är faktiskt inte till för att sprida hat hur känsligt ämnet än är och är faktiskt inget fel i att diskutera olika saker som inte alltid har med samma ämnen att göra.

    Jag anser att det är väldigt inrutat i det här forumet för vad man får prata om och vad som inte är okej. Väldigt lågt i tak och det är inte så roligt att vara här faktiskt jämfört med andra forum där man vågar gå på djupet lite mer och har en bredd gällande ämnen att diskutera utan att någon känner sig kränkt direkt.

    Man kan faktiskt diskutera andra saker utan att det behöver uppfattas som hat. Lättkränkta forumet detta.


    Jag tänker att begreppet troll bra beskriver vad som Wikipedia definierat: "Internettroll

    person som retar upp människor över Internet

    Internettroll eller nättroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetforum och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl, missförstånd eller utdragna ofruktbara diskussioner (flejmkrig) som inte leder någon vart. Beteendet involverar ofta inslag av bluff, lögn eller överdrifter och de som trollar gör det vanligen för nöjets skull snarare än av ilska. Ordet är internetslang."

    Jag håller inte heller med dig om att det är ett uttryck "alla tar till" när de inte håller med om en åsikt. Tvärtom finns det ju ett förbud mot att kalla forumanvändare troll.

    För naturligtvis är inte allt man provoceras av skrivet av troll.
  • Anonym (Ini)
    Lönnsirap skrev 2021-06-14 06:48:42 följande:

    Jag tänker att begreppet troll bra beskriver vad som Wikipedia definierat: "Internettroll

    person som retar upp människor över Internet

    Internettroll eller nättroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetforum och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl, missförstånd eller utdragna ofruktbara diskussioner (flejmkrig) som inte leder någon vart. Beteendet involverar ofta inslag av bluff, lögn eller överdrifter och de som trollar gör det vanligen för nöjets skull snarare än av ilska. Ordet är internetslang."

    Jag håller inte heller med dig om att det är ett uttryck "alla tar till" när de inte håller med om en åsikt. Tvärtom finns det ju ett förbud mot att kalla forumanvändare troll.

    För naturligtvis är inte allt man provoceras av skrivet av troll.


    Jag tror de flesta som ses som troll inte är troll. De har bara andra åsikter och värderingar än normen i den grupp de diskuterar med.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-06-11 17:54:41 följande:
    Haha, vilken bullshit. 
    Har du argument att bidra med?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Ini) skrev 2021-06-14 06:52:29 följande:
    Jag tror de flesta som ses som troll inte är troll. De har bara andra åsikter och värderingar än normen i den grupp de diskuterar med.
    Jag håller med om att en del som har en avvikande åsikt kallas troll. Det är samma sak som att avvikande åsikter kallas rasism, fobi, intolerans, konspirationsteori och så vidare. Det görs i syfte att avfärda och misstänkliggöra oliktänkare.

    Men, att människor benämns fel är inte samma sak som att företeelsen inte existerar. Troll finns, precis som rasister och konspirationsteoretiker. Problemet är att begreppen används urskillningslöst av människor som inte klarar av att föra en saklig diskussion, vilket medför att begreppen urvattnas och egentligen inte betyder något längre.
  • Anonym (Prinsessa)
    Lönnsirap skrev 2021-06-14 06:48:42 följande:

    Jag tänker att begreppet troll bra beskriver vad som Wikipedia definierat: "Internettroll

    person som retar upp människor över Internet

    Internettroll eller nättroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetforum och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl, missförstånd eller utdragna ofruktbara diskussioner (flejmkrig) som inte leder någon vart. Beteendet involverar ofta inslag av bluff, lögn eller överdrifter och de som trollar gör det vanligen för nöjets skull snarare än av ilska. Ordet är internetslang."

    Jag håller inte heller med dig om att det är ett uttryck "alla tar till" när de inte håller med om en åsikt. Tvärtom finns det ju ett förbud mot att kalla forumanvändare troll.

    För naturligtvis är inte allt man provoceras av skrivet av troll.


    Skämtar du med mig?!!!! I varenda jävla tråd på det här forumet är det alltid NÅGON som blir kallad det och de blir INTE avstängda. Det räcker att man diskuterar någonting som kränker den andre även om det inte är personligt riktat mot den personen. Ja, absolut man kan bli provocerad av andras åsikter men det betyder ju inte att den personen är ett s k internettroll som är ute efter att provocera. Man måste ju kunna få lov att diskutera saker utan att folk bryter ihop och slänger upp det uttrycker i ansiktet på folk.
  • Anonym (Prinsessa)

    Känns inte som en seriös nivå riktigt på ett vuxet forum att ha total oförmåga att hålla isär fakta och känslor. Så fort någon kommer med någon typ av fakta (exempelvis statistik eller seriösa studieresultat) börjar diverse känsloutbrott ofta från någon kvinna i 40-årsåldern som skriker *troll!! Mata inte trollet!*. Så otroligt tröttsamt. Det finns inte på andra forum när det faktiskt inte är befogat (i princip att det här låter för sjukt för att kunna stämma) osv

  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ini) skrev 2021-06-14 06:52:29 följande:
    Jag tror de flesta som ses som troll inte är troll. De har bara andra åsikter och värderingar än normen i den grupp de diskuterar med.
    Väldigt ofta handlar det om den s.k andra vågens feminism (män har lägre värde). Där är listan så lång och man får inte antyda att båda könen har lika rättigheter och ingen står över lagen, vanlig moral eller slipper ansvar. Då blir dessa (Britt-Marie, 45?) oerhört kränkta för de ser sig verkligen själva som samhällets drottningar eller raffsets-mollys. Lite roligt är det att bemöta dem med argument om jämställdhet.

    Feminism - Wikipedia
  • Lönnsirap
    Anonym (Prinsessa) skrev 2021-06-14 16:34:12 följande:

    Skämtar du med mig?!!!! I varenda jävla tråd på det här forumet är det alltid NÅGON som blir kallad det och de blir INTE avstängda. Det räcker att man diskuterar någonting som kränker den andre även om det inte är personligt riktat mot den personen. Ja, absolut man kan bli provocerad av andras åsikter men det betyder ju inte att den personen är ett s k internettroll som är ute efter att provocera. Man måste ju kunna få lov att diskutera saker utan att folk bryter ihop och slänger upp det uttrycker i ansiktet på folk.


    Nä jag skämtar inte med dig! Jag ser inte folk ropa troll i varenda tråd och det är definitivt inte alla!

    Jag fattar inte varför du blir så upprörd här i min tråd. Någon är inte alla och bara för att du är upprörd över detta betyder det ju inte att det är så andra användare upplever det hela.
    Anonym (Prinsessa) skrev 2021-06-14 16:36:22 följande:

    Så otroligt tröttsamt. Det finns inte på andra forum när det faktiskt inte är befogat (i princip att det här låter för sjukt för att kunna stämma) osv


    Jag fattar inte varför du diskuterar här när du uppenbarligen trivs bättre någon annanstans!
  • Anonym (Greken)
    Lönnsirap skrev 2021-06-14 19:00:48 följande:
    Nä jag skämtar inte med dig! Jag ser inte folk ropa troll i varenda tråd och det är definitivt inte alla!

    Jag fattar inte varför du blir så upprörd här i min tråd. Någon är inte alla och bara för att du är upprörd över detta betyder det ju inte att det är så andra användare upplever det hela.
    Anonym (Prinsessa) skrev 2021-06-14 16:36:22 följande:

    Så otroligt tröttsamt. Det finns inte på andra forum när det faktiskt inte är befogat (i princip att det här låter för sjukt för att kunna stämma) osv


    Jag fattar inte varför du diskuterar här när du uppenbarligen trivs bättre någon annanstans!
    Jag ser det ropas mängder av liknande nedsättande epitet på alla som inte håller med pk-maffian. Minsta lilla avvikande uppfattning och man blir kallad rasist och inte sällan nazist. Ibland blir man kallad pedofil också. Allt sådant är ok om den som yttrar det är en forum-prinsessa.
  • Anonym (Prinsessa)
    Anonym (Greken) skrev 2021-06-14 19:11:09 följande:

    Jag ser det ropas mängder av liknande nedsättande epitet på alla som inte håller med pk-maffian. Minsta lilla avvikande uppfattning och man blir kallad rasist och inte sällan nazist. Ibland blir man kallad pedofil också. Allt sådant är ok om den som yttrar det är en forum-prinsessa.


    Kan bara hålla med.

    Jag kallar absolut inte folk för sådana saker. Kallar inte folk för saker alls faktiskt utan lägger vikt vid att man ska kunna diskutera en företeelse utan att det ska mynna ut u massa förolämpningar och lösa antaganden om personerna som diskuterar.
  • Anonym (Prinsessa)
    Lönnsirap skrev 2021-06-14 19:00:48 följande:

    Nä jag skämtar inte med dig! Jag ser inte folk ropa troll i varenda tråd och det är definitivt inte alla!

    Jag fattar inte varför du blir så upprörd här i min tråd. Någon är inte alla och bara för att du är upprörd över detta betyder det ju inte att det är så andra användare upplever det hela.Jag fattar inte varför du diskuterar här när du uppenbarligen trivs bättre någon annanstans!


    Nähä så det är jag som har problem då och bör inte vistas här? Du är ju likadan. Jag har inga problem att diskutera olika ämnen utan att gå till personangrepp eller anta att personen är ett troll.

    Okej. Men öppna ögonen då så kommer du se att så är fallet i majoriteten av trådarna. Finns flera aktuella trådar uppe nu där det diskuteras huruvida ts ifråga är ett troll eller inte.

    Du kanske inte heller brukar ha en åsikt som går utanför ramen för vad som är *ok* härinne. Och härinne finns i mångt av mycket en typ av människa så självklart blir forumet platt, insiktslöst, stillastående och enformigt och diskussionerna blir precis som du själv säger fruktlösa. Jämför med vilket annat forum som helst där fakta och intressanta aspekter lyfts fram och variationen av ämnen tar aldrig slut.

    Personligen har jag varit medlem här pga att jag har barn och tänkte väl från början att det varit roligt att vara med i ett familjeforum. Men nej. Härinne hackar vi på andra mammor, skuldbelägger, har fördomar osv. På samma sätt kan man inte heller ha en och diskutera ett ämne om åsikten inte exakt stämmer överens med majoritetens redan inskränkta uppfattningar. Nä, blir smala skivor av detta forum i fortsättningen.
  • Lönnsirap
    Anonym (Prinsessa) skrev 2021-06-15 06:09:14 följande:

    Nähä så det är jag som har problem då och bör inte vistas här? Du är ju likadan. Jag har inga problem att diskutera olika ämnen utan att gå till personangrepp eller anta att personen är ett troll.

    Okej. Men öppna ögonen då så kommer du se att så är fallet i majoriteten av trådarna. Finns flera aktuella trådar uppe nu där det diskuteras huruvida ts ifråga är ett troll eller inte.

    Du kanske inte heller brukar ha en åsikt som går utanför ramen för vad som är *ok* härinne. Och härinne finns i mångt av mycket en typ av människa så självklart blir forumet platt, insiktslöst, stillastående och enformigt och diskussionerna blir precis som du själv säger fruktlösa. Jämför med vilket annat forum som helst där fakta och intressanta aspekter lyfts fram och variationen av ämnen tar aldrig slut.

    Personligen har jag varit medlem här pga att jag har barn och tänkte väl från början att det varit roligt att vara med i ett familjeforum. Men nej. Härinne hackar vi på andra mammor, skuldbelägger, har fördomar osv. På samma sätt kan man inte heller ha en och diskutera ett ämne om åsikten inte exakt stämmer överens med majoritetens redan inskränkta uppfattningar. Nä, blir smala skivor av detta forum i fortsättningen.


    Du är ju också uppenbart en forumanvändare! Annars hade du ju inte skrivit 13 inlägg i min tråd om andra saker än om hur man ska hantera troll!

    Personligen ser jag det som hyckleri att prata om hur dåligt alla andra beter sig och faktiskt överdriva grovt och be mig öppna ögonen utifrån att du tycker majoriteten är inskränkt.

    Själv hänger jag på familjeliv för att det finns två stora forum i Sverige och detta har mer familje-fokus än det andra. Tråden är ingen allmän "vad är fel med familjeliv". Den handlar om "Hur ska man förhålla sig till troll?' Du får jättegärna komma med förslag! För det är det ämnet jag valde lyfta och vill ha fler idéer om!

    För det är inte konstruktivt att ropa troll!
Svar på tråden Hur ska man förhålla sig till troll?