• Anonym (Mirra)

    Hjälp ang semester och exman

    Mitt ex var med en kvinna i 6 mån innan det tog slut, ena barnet gillade inte henne men det tog slut av andra anledningar

    2 veckor efter det träffar han en ny som han bara har pratat med i tel och träffat en gång....barnen har aldrig träffat denna kvinna

    Nu vill han att ena barnet, den nya och hennes barn ska åka på semester.

    Barnet berättade detta till mig och sa att då vill inte barnet åka men pappa tycker att han har rätt att göra som han vill och han måste tänka på sig själv också.

  • Svar på tråden Hjälp ang semester och exman
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Mirra) skrev 2021-06-10 12:01:22 följande:

    Ja, vi har gemensam vårdnad


    När barnet är hos honom bestämmer nog han vad de gör. Har ni dessutom gemensam vårdnad blir det ju svårt. Skulle vara om de ska utomlands och du nekar pass.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Ö) skrev 2021-06-10 12:22:28 följande:
    När barnet är hos honom bestämmer nog han vad de gör. Har ni dessutom gemensam vårdnad blir det ju svårt. Skulle vara om de ska utomlands och du nekar pass.
    Nej, så är det just inte. Han har ingen rätt att dra iväg med barnet utomlands utan ts samtycke. Det är ett lagbrott, pass eller inte.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Mirra) skrev 2021-06-10 11:35:50 följande:

    Ingen bra relation pga av att jag lämnade honom och han tycker att allt är mitt fel, jag har förstört han liv typ

    Vi går på samtal hos familjerätten också

    Tycker att det är fel mot mot barnen bara

    Jag vill inte att barnet åker om denna själv känner så


    Tyvärr är det inte så mycket du kan göra annat än påtala att det är olämpligt och att barnet inte vill. Och så försöka göra allt du kan för att förbättra relationen. Sen måste man vara två om det. Vill han bråka och sätta sitt ego före barnens bästa är det svårt att göra något åt.
  • Anonym (sss)

    TS, hur gammalt är barnet? 

    Vad har ni för umgänge undre sommarveckorna, du och det barnet? Kan du och barnet framöra att barnet är hos dig den tiden de andra åker bort? 

    Samma sak gäller ju hennes barn: finns det en pappa i andra änden som inte heller tycker det rä världens bästa idé att dra på semester med "okända!? 

    men ta upp det med familjerätten nästa gång ni ska dit. 

  • Anonym (sss)

    Och jag tänker på det andra barnet: känner det sig utanför? Varför ska inte det barnet med? Är det oviktigt för pappan att båda barnen ska lära känna hans nya och henens barn? 

  • Anonym (Kvinna 39)

    Är det ingen i tråden som fattar att ts man begår ett brott om han tar med ungen utomlands utan ts samtycke?? Det spelar ingen roll om man har gemensam vårdnad och det är hans vecka.

  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-06-10 12:41:59 följande:

    Är det ingen i tråden som fattar att ts man begår ett brott om han tar med ungen utomlands utan ts samtycke?? Det spelar ingen roll om man har gemensam vårdnad och det är hans vecka.


    Ts EX så klart....
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-06-10 12:41:59 följande:

    Är det ingen i tråden som fattar att ts man begår ett brott om han tar med ungen utomlands utan ts samtycke?? Det spelar ingen roll om man har gemensam vårdnad och det är hans vecka.


    Det har väl inte framgått av TS att det är en utlandsresa?
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Fia) skrev 2021-06-10 12:47:42 följande:
    Det har väl inte framgått av TS att det är en utlandsresa?
    Nej men det låter så självklart att han får göra precis vad han vill, och så är det inte riktigt.
  • Anonym (Mirra)

    Det är utlandsresa... Då först båda barnen skulle åka iväg ned honom, sen uppstod massa konflikter mellan han och det andra barnetoch det barnet ville inte följa med men har nu börjat vela ....

    Han har ett barn boende hos sej och det andra bor hos mig.... Varannan helg har vi båda barnen....

    Har skrivit på fullmakt innan detta kom fram

Svar på tråden Hjälp ang semester och exman