• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • aann

    Hej, jag hoppar också in i tråden. 
    Jag slutade äta p-piller i november förra året men kan väl egentligen inte påstå att vi har försökt på riktigt förrän i mars däromkring. Jag har velat ha barn länge men det är inte förrän nu tiden känns rätt. 
    Jag har blivit så grymt besviken varje månad när mensen kommer och haft extrema dippar i humöret, jag har tjatat och ältat om barn och min fantastiska sambo som säkert är riktigt trött på detta tjat sitter och lyssnar och tröstar varje månad. Han har ett barn sedan tidigare men detta ska bli mitt första. Vi pratar och planerar väldigt mycket inför vårt kommande barn, "när du blir med barn ska vi..." "När barnet kommer ska vi skaffa..." och det får mitt hjärta att längta så mycket. Men en tid nu har det känns som att allting har handlat om att bli med barn och besvikelsen när det inte blivit så. Jag försöker släppa på det men skulle ljuga om jag inte sa att kontrollen finns fortfarande där. När min bästa kompis blev gravid blev jag superglad för hennes skull, men också väldigt avundsjuk. Jag var öppen med mina känslor och under den här perioden så var jag väldigt stressad över att bli gravid, jag manifesterade och tänkte att innan hon har bf ska jag vara gravid. I helgen kom lillen och jag har ca 5 dagar till mens. Tog ett gravtest imorse och det var negativt. Försöker hoppas att det var för tidigt och att mensen inte kommer komma som planerat. Annars är det nya tag nästa månad :)
    Jag använder mig av appen Flo och tar ägglossningstest när det börjar närma sig ägglossning. Känner att det skulle vara skönt att ha en grupp att kunna prata med och dela upplevelser. Håller tummarna för er alla!

  • knyttets
    Beckizen skrev 2021-08-10 07:54:32 följande:

    Följer gärna här också! ????

    Jag och min sambo bestämde att nu i augusti skulle vi börja testa då vi flyttat till den platsen vi vet vi ska bo på efter att ha studerat på annan ort. Så 1 augusti satte vi igång att mysa och gjorde det varje dag under de fertila dagarna (användare maya appen). Vet inte om man ska göra så men tänkte att det var kul så vi körde på :P Hade ÄL 3 augusti och har BIM 17 augusti. Är så rädd för att få min mens nu och är samtidigt för nojig för att ta test innan BIM.

    Kul att följa allas resor och hoppas vi alla blir gravida snart!! :)))


    Spännande! Jag har BIM 15onde och håller på att falla i bitar över hur långsamt de här dagarna släpar sig fram. Kunde inte låta bli att testa idag. Tyckte mig ana ett riktigt riktigt svagt streck, men sambon gissade på spökstreck. Om bara de här dagarna kunde gå snabbare! :D Håller tummarna att det går vägen för er :)
  • AnnaU1991

    Följer gärna denna tråd (mitt första inlägg på familjeliv). Jag och min man har försökt skaffa barn i 9 månader. Jag behöver be om råd? Jag har tid bokat för första dosen vaccin imorgon men är orolig för att det ska påverka kroppen negativt i och med att vi försöker skaffa barn. Hur ska jag tänka? Läste någonstans om att de som ska påbörja IVF behandling måste vänta två månader efter vaccindos..

  • Flizz

    Hej Alla,
    även jag hoppar in här, denna månaden blir sjätte försöket för mig och min man. Jag är 30 år och han 37år och vi båda har två barn var sedan tidigare så detta skulle då bli de femte barnet i barnaskaran men vårt första gemensamma.

    Jag har tidigare haft de lite trögt att bli gravid då jag har ganska kort lutealfas ca 11-12 dagar, fått endel tidiga plus som sedan försvinner och sen dyker mensen upp. Från och med denna månaden kör jag på lite kosttillskott för att boosta och se vad som kan tänkas hända, dels rosenrot och sedan även membrasin som jag hoppas ska hjälpa mina slemhinnor. Står dock i valet och kvalet om jag ska testa progresteronkräm denna månad också för att öka chanserna ytterligare.

    Tänker även börja ta tag lite i vikten nu till hösten för att öka chanserna ytterligare , är rätt så överviktig men behöver väl kanske tappa 5kg för att komma ner i vikten jag brukar ha när jag kan bli gravid.

    Nu väntar ägglossning här i dagarna så det ska bli spännande att se när den glada gubben dyker upp på testet, håller tummarna för alla här inne!

  • Kiwikiwi
    AnnaU1991 skrev 2021-08-10 13:35:05 följande:

    Följer gärna denna tråd (mitt första inlägg på familjeliv). Jag och min man har försökt skaffa barn i 9 månader. Jag behöver be om råd? Jag har tid bokat för första dosen vaccin imorgon men är orolig för att det ska påverka kroppen negativt i och med att vi försöker skaffa barn. Hur ska jag tänka? Läste någonstans om att de som ska påbörja IVF behandling måste vänta två månader efter vaccindos..


    Jag tog min första vaccindos i juli och har haft min mens som "planerat" efter det, kommer ta min andra dos på måndag ungefär då som min mens är slut, sen hoppas jag på ägglossning några dagar efter det. För mig känns de bra att få vaccin innan en ev graviditet och förlita sig på att det inte ska påverka fertiliten.
  • Semlan3
    AnnaU1991 skrev 2021-08-10 13:35:05 följande:

    Följer gärna denna tråd (mitt första inlägg på familjeliv). Jag och min man har försökt skaffa barn i 9 månader. Jag behöver be om råd? Jag har tid bokat för första dosen vaccin imorgon men är orolig för att det ska påverka kroppen negativt i och med att vi försöker skaffa barn. Hur ska jag tänka? Läste någonstans om att de som ska påbörja IVF behandling måste vänta två månader efter vaccindos..


    Spontant tänker jag att det är skönt att vara vaccinerad och klar innan. Tog min första dos innan jag blev gravid. Ville inte ta under graviditeten men fick tyvärr avbryta efter halva graviditeten. Tog andra sprutan direkt efter för att vara klar inför att vi ska försöka igen. Ev kanske man inte behlver vara lika prolog att bli sjuk när man är gravid. Men alla gör ju som man vill :)
  • Meemelie
    Kiwikiwi skrev 2021-08-10 10:30:47 följande:

    Jag har läst väldigt lite om rosenrot men blev lite "rädd" när jag läste att de kan påverka ens cykel, tänker att om man nu har en regelbunden så kanske det är dumt att ändra på den. Är de något du upplevt eller läst om innan du började med rosenrot?


    Hade inte koll på att det kunde påverka ens cykel. Inget jag märkte av, men å andra sidan är den enda cykel jag ätit rosenrot på den cykel jag blev gravid så kanske inte kan uttala mig om det påverkade regelbundenheten eller inte. Får återkomma efter denna cykel, ätit rosenrot i tre dagar nu, planen är att äta det i ca 1,5 veckor till fram till ägglossning.
  • Meemelie
    aann skrev 2021-08-10 11:51:31 följande:

    Hej, jag hoppar också in i tråden. 

    Jag slutade äta p-piller i november förra året men kan väl egentligen inte påstå att vi har försökt på riktigt förrän i mars däromkring. Jag har velat ha barn länge men det är inte förrän nu tiden känns rätt. 

    Jag har blivit så grymt besviken varje månad när mensen kommer och haft extrema dippar i humöret, jag har tjatat och ältat om barn och min fantastiska sambo som säkert är riktigt trött på detta tjat sitter och lyssnar och tröstar varje månad. Han har ett barn sedan tidigare men detta ska bli mitt första. Vi pratar och planerar väldigt mycket inför vårt kommande barn, "när du blir med barn ska vi..." "När barnet kommer ska vi skaffa..." och det får mitt hjärta att längta så mycket. Men en tid nu har det känns som att allting har handlat om att bli med barn och besvikelsen när det inte blivit så. Jag försöker släppa på det men skulle ljuga om jag inte sa att kontrollen finns fortfarande där. När min bästa kompis blev gravid blev jag superglad för hennes skull, men också väldigt avundsjuk. Jag var öppen med mina känslor och under den här perioden så var jag väldigt stressad över att bli gravid, jag manifesterade och tänkte att innan hon har bf ska jag vara gravid. I helgen kom lillen och jag har ca 5 dagar till mens. Tog ett gravtest imorse och det var negativt. Försöker hoppas att det var för tidigt och att mensen inte kommer komma som planerat. Annars är det nya tag nästa månad :)

    Jag använder mig av appen Flo och tar ägglossningstest när det börjar närma sig ägglossning. Känner att det skulle vara skönt att ha en grupp att kunna prata med och dela upplevelser. Håller tummarna för er alla!


    Känner igen den känslan, har lite samma tankar. Min bästa vän ska få barn i slutet av oktober och jag hade så gärna velat bli gravid innan dess så att vi kan ha åtminstone en del av föräldraledigheten tillsammans. Håller tummarna för att du snart får ett plus! Fem dagar innan mens är ju väldigt tidigt så kan ju faktiskt vara så att det inte syns på test ännu.
  • Beckizen
    knyttets skrev 2021-08-10 13:18:23 följande:

    Spännande! Jag har BIM 15onde och håller på att falla i bitar över hur långsamt de här dagarna släpar sig fram. Kunde inte låta bli att testa idag. Tyckte mig ana ett riktigt riktigt svagt streck, men sambon gissade på spökstreck. Om bara de här dagarna kunde gå snabbare! :D Håller tummarna att det går vägen för er :)


    Ja men verkligen!! tiden har aldrig gått långsammare än vad den gör nu. Jag vill testa mig varje dag fram tills BIM men vet att jag bara skulle bli besviken om svaret är negativt, så

    Hoppas och längtar till 15!! :) åhhh hoppas att strecket blir tydligare! Håller alla tummar och tår för er! :)
  • Lövsångerska1991

    Vad roligt att så många skriver och är aktiva! :) och hej alla nya! :) Jag svarar flera lite samtidigt utan att citera, hoppas det känns ok! Jag förstår verkligen känslan av att längta efter BIM, vet inte hur jag kommer göra, lär säkert köpa en säck testa tidigt och hålla på som en galning fastän jag inte borde :D Det är så typiskt mig att jag blir besatt av saker också? min sambo verkar knappt alls tänka på det som väntar. Jag förstår även avundsjukan, känner den också så fort någon blir gravid, även de jag inte alls känner eller så.

    Det med covid vaccin och att man måste vänta med att skaffa barn stämmer inte. Vaccinet ska inte kunna påverka på det sättet. Den barnmorska jag var hos för att ta ut spiralen tyckte det var bäst att ta dos 2 innan ju började för det är farligare att få covid som gravid.

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?