• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • hurtänktedunu
    Wave Mother skrev 2021-08-15 13:48:33 följande:

    Tack! Och jag håller mina för dig! Det är ju meningen att medicinsk behandling mot MA ska vara mer skonsamt så man får hoppas på att det inte blir något avbrott/trassel i cykel osv. Jag tror det kommer gå bra för dig om du haft lätt tidigare med cykeln!

    För mig blev det också relativt lugnt förlopp, och jag slutade blöda mycket efter fem dagar. Sedan var det kanske tre fyra till dagar med lite, lite då och då bara, och sen inget. Vi har försökt från att jag slutade blöda, så vi får väl se om det tar sig, fast jag väntar mig nog inte det nu första gången. Eftersom man inte vet när äl kommer så blir det lite i blindo, men det har varit fint som start tycker jag.

    Jag har inga barn sedan tidigare, och förra graviditeten blev till direkt efter att jag slutat med p-piller, utan någon riktig mens emellan, så själv har jag lite dålig koll på vad man kan vänta sig nu ... 


    Ja dom sa det till mig också. Kom ut en stor klump idag ursäkta för info men det kändes lite som att det kanske var det sista stora som kom. Så hoppas vi det bara blir mindre nu.

    Ja jag hoppas det blir som vanligt. Den har ju alltid vart 28 dagar på pricken och äl har jag känt väldigt väl. Så hoppas jag känner det nu också. Men vi får ju också köra lite i blindo så får vi se.

    Ja du får ju vänta och se bara vad som händer så hoppas vi att det går lika snabbt nu.
  • Fnitter

    Slutade med mina minipiller för några månader sedan, haft ÄL för tredje gången nu och hoppas det snart ska ta ????.

    Vi har diskuterat barn länge och nu när man gått över 30års strecket känner man att det faktiskt är rätt tid.

  • Wave Mother
    hurtänktedunu skrev 2021-08-15 15:17:37 följande:
    Ja dom sa det till mig också. Kom ut en stor klump idag ursäkta för info men det kändes lite som att det kanske var det sista stora som kom. Så hoppas vi det bara blir mindre nu.

    Ja jag hoppas det blir som vanligt. Den har ju alltid vart 28 dagar på pricken och äl har jag känt väldigt väl. Så hoppas jag känner det nu också. Men vi får ju också köra lite i blindo så får vi se.

    Ja du får ju vänta och se bara vad som händer så hoppas vi att det går lika snabbt nu.
    Inget att be om ursäkt för, det är ju sådär :) 

    Vi får hålla tummarna för snabb återhämtning och lyckträffar i kommande försök, helt enkelt!
  • Willow89
    Flizz skrev 2021-08-14 17:12:46 följande:

    2-3 ggr om dagen är en trög ägglossningsvecka för oss :D förra månaden låg vi på ungefär 5-7ggr om dagen men denna gången är barnen hemma och mannen jobbar natt så då finns de helt enkelt inte så mycket tid.

    De är ju svårt att veta innan hur lång tid det kommer ta, för vissa räcker de ju med en gång, jag vet ju att min kropp är seg eftersom de tagit ca 2 år innan. Vi har ställt in oss på att de kommer ta lång tid och försöker att ha så roligt som möjligt undertiden :)


    Åh okej, jag förstår, självklart ska du maxa chanserna, hoppas verkligen det går snabbare för dig denna gång! Jag fick veta av en bekant (läkare) att det räcker med varannan dag, men nu när jag läser det här vill jag ändå up our game haha! Om det inte tar sig denna månad så kommer vi köra oftare!!
  • hurtänktedunu
    Wave Mother skrev 2021-08-15 15:52:34 följande:

    Inget att be om ursäkt för, det är ju sådär :) 

    Vi får hålla tummarna för snabb återhämtning och lyckträffar i kommande försök, helt enkelt!


    Verkligen. Hoppet lever.
  • Lavendel999

    Hej!

    Jag är ny här på familjeliv och tyckte de va på tiden att jag delade med mig för jag känner mig väldigt ensam i hela grejen med att försöka bli gravid.

    Alla mina vänner har barn och jag är sist ut, och ingen vet att vi försöker då jag inte vill ha den pressen på mig.

    Vi började försöka i januari, de första månaderna tyckte ja de va svårt o hitta när jag hade ägglossning för har aldrig ?haft koll? på de tidigare då jag gick på p-piller, och känner inte av när jag har de heller.

    Har testat mig med clearblue digitala test, vissa månader indikerade den en glad smiley och vissa månader inte.

    Sedan i juni skaffade jag clearblue advanced fertlitetsmonitor och den har hittat min ägglossning juni, juli och nu senast 12/8.

    Är det någon som har använt sig av den o har erfarenhet?

    Vi försöker få till de varannan dag när den säger ?hög? och sedan på de 2 dagarna den säger ?maximal?

    Börjar känns väldigt frustrerande att de inte tar sig, man hoppas ju så innerligt varje månad.

    Ber om ursäkt för långt inlägg.

  • Fnitter
    Lavendel999 skrev 2021-08-15 20:25:10 följande:

    Hej!

    Jag är ny här på familjeliv och tyckte de va på tiden att jag delade med mig för jag känner mig väldigt ensam i hela grejen med att försöka bli gravid.

    Alla mina vänner har barn och jag är sist ut, och ingen vet att vi försöker då jag inte vill ha den pressen på mig.

    Vi började försöka i januari, de första månaderna tyckte ja de va svårt o hitta när jag hade ägglossning för har aldrig ?haft koll? på de tidigare då jag gick på p-piller, och känner inte av när jag har de heller.

    Har testat mig med clearblue digitala test, vissa månader indikerade den en glad smiley och vissa månader inte.

    Sedan i juni skaffade jag clearblue advanced fertlitetsmonitor och den har hittat min ägglossning juni, juli och nu senast 12/8.

    Är det någon som har använt sig av den o har erfarenhet?

    Vi försöker få till de varannan dag när den säger ?hög? och sedan på de 2 dagarna den säger ?maximal?

    Börjar känns väldigt frustrerande att de inte tar sig, man hoppas ju så innerligt varje månad.

    Ber om ursäkt för långt inlägg.


    Jag har laddat ned en app "p tracker" funkar super bra och har testat med clearblue ÄL-test som verkar stämma bra med appen.

    Super att man kan se de dagar man bör ha sex för att kunna bli gravid, när man har ÄL och när mensen ska komma ????.

    Den har stämt in super på mig som gått på minipiller i flera år och inte haft mens under de åren.
  • Värphönan
    Lavendel999 skrev 2021-08-15 20:25:10 följande:

    Hej!

    Jag är ny här på familjeliv och tyckte de va på tiden att jag delade med mig för jag känner mig väldigt ensam i hela grejen med att försöka bli gravid.

    Alla mina vänner har barn och jag är sist ut, och ingen vet att vi försöker då jag inte vill ha den pressen på mig.

    Vi började försöka i januari, de första månaderna tyckte ja de va svårt o hitta när jag hade ägglossning för har aldrig ?haft koll? på de tidigare då jag gick på p-piller, och känner inte av när jag har de heller.

    Har testat mig med clearblue digitala test, vissa månader indikerade den en glad smiley och vissa månader inte.

    Sedan i juni skaffade jag clearblue advanced fertlitetsmonitor och den har hittat min ägglossning juni, juli och nu senast 12/8.

    Är det någon som har använt sig av den o har erfarenhet?

    Vi försöker få till de varannan dag när den säger ?hög? och sedan på de 2 dagarna den säger ?maximal?

    Börjar känns väldigt frustrerande att de inte tar sig, man hoppas ju så innerligt varje månad.

    Ber om ursäkt för långt inlägg.


    Har inte använt deras fertilitetsmonitor men deras digital advanced som är lite lika men enklare. Använt det både vid tillverkning av första och nu när vi försöker få en till. Även om vi prickat helt rätt med sex i förhållande till äl så har jag fått negativa graviditetstest oftare än positiva. Men den har absolut hjälpt mig att hitta min äl. Hade gått på p-piller i nästan 20 år så hade noll koll på min kropp. Nu vet jag att min lutealfas är relativt kort och att äl oftast sker rätt sent i cykeln.

    Vi har försökt att då ett syskon sen i augusti. Två mf har det blivit på vägen så vi hoppas på tredje graviditeten gillt. Förstår din frustration över att det tar tid! Första tog tio månader att få till.

    Det är ju så himla mycket som ska klaffa, ägget ska vara av rätt kvalite, slemhinnan ska va lagom tjock, gulkroppen ska hinna säga till slemhinnan att ställa om så ägget kan fästa samtidigt som celldelningen måste funka utan mutationer så att allt utvecklas som det ska. Men det är inte mycket till tröst när man kämpar och längtar :(
  • Lavendel999

    Jag vet inte riktigt hur man svarar på ert svar, eller de är rätt man man bara trycker på ?Svara på tråden? (Som sagt ny här på familjeliv)

    Men hoppas ni ser att jag svarar er två nu.

    Jag har apparna Flo och Min kalender, gratis versionerna.

    Får kolla in appen som p-tracker, tack för tipset.

    En dum fråga, när era ägglossningstest visar på att ni har ägglossning, hur många dagar efter har ni sex på då?

  • Anonym4848
    Lavendel999 skrev 2021-08-15 21:23:13 följande:

    Jag vet inte riktigt hur man svarar på ert svar, eller de är rätt man man bara trycker på ?Svara på tråden? (Som sagt ny här på familjeliv)

    Men hoppas ni ser att jag svarar er två nu.

    Jag har apparna Flo och Min kalender, gratis versionerna.

    Får kolla in appen som p-tracker, tack för tipset.

    En dum fråga, när era ägglossningstest visar på att ni har ägglossning, hur många dagar efter har ni sex på då?


    Jag har blivit gravid två gånger, första gången hade vi bara sex den dagen ÄL-test var positivt, och nu senast den dagen och dagen efter.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?