• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Värphönan
    Lavendel999 skrev 2021-08-15 21:23:13 följande:

    Jag vet inte riktigt hur man svarar på ert svar, eller de är rätt man man bara trycker på ?Svara på tråden? (Som sagt ny här på familjeliv)

    Men hoppas ni ser att jag svarar er två nu.

    Jag har apparna Flo och Min kalender, gratis versionerna.

    Får kolla in appen som p-tracker, tack för tipset.

    En dum fråga, när era ägglossningstest visar på att ni har ägglossning, hur många dagar efter har ni sex på då?


    Har haft sex två dagar efter, tre om vi lyckas men det är sällan vi gör. Har märkt att min äl oftast sker 2 dagar efter jag fått positivt test.

    För att svara någon så trycker du på ?citera? om du sitter vid datorn (tror jag, blev osäker nu) och är du på mobilen trycker du på kugghjulet så får du fram citera i en liten meny :)
  • Lavendel999
    Värphönan skrev 2021-08-15 21:45:57 följande:

    Har haft sex två dagar efter, tre om vi lyckas men det är sällan vi gör. Har märkt att min äl oftast sker 2 dagar efter jag fått positivt test.

    För att svara någon så trycker du på ?citera? om du sitter vid datorn (tror jag, blev osäker nu) och är du på mobilen trycker du på kugghjulet så får du fram citera i en liten meny :)


    Tack för det.

    Aha okej, vi har alltid haft de innan ägglossning, och när de har varit maximal på monitorn så har vi haft de dem dagarna och sen inget mer förrän nästa gång de är dags.

    Jag märker inte när jag har min ägglossning..

    Men då är de o rekommendera att även ha de några dager efter man har fått indikation på att man har ägglossning?
  • Lövsångerska1991
    Värphönan skrev 2021-08-15 21:45:57 följande:

    Har haft sex två dagar efter, tre om vi lyckas men det är sällan vi gör. Har märkt att min äl oftast sker 2 dagar efter jag fått positivt test.

    För att svara någon så trycker du på ?citera? om du sitter vid datorn (tror jag, blev osäker nu) och är du på mobilen trycker du på kugghjulet så får du fram citera i en liten meny :)


    Enligt bruksanvisningen gäller resultatet maximal fertilitet i 42 timmar, så tänker att man borde försöka ha sex de två följande dagarna. Så kommer vi göra nu det här första försöket. :)
  • Fnitter
    Anonym4848 skrev 2021-08-15 21:32:53 följande:

    Jag har blivit gravid två gånger, första gången hade vi bara sex den dagen ÄL-test var positivt, och nu senast den dagen och dagen efter.


    Brukar försöka ligga kommande dagar när det är positivt.

    Denna veckan har vi dock legat var dag, har haft ÄL och velat ligga mer eller mindre hela tiden:)

    Kommer inte köpa fler test, känner tydligt när det är dags för ÄL, dels via lusten men jag får också ganska ont i nedre delen av magen.
  • Kiwikiwi
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-15 09:16:05 följande:

    Ingen fara! Det är lite knasigt med familjeliv.se när man försöker lägga in smileys. Jag vågar bara lägga in med tecken numera :D tog du äl-test idag? Jag tog i morse och fick en blinkande glad gubbe så har bestämt med min sambo om att ta en snabbis ikväll XD han har det hektiskt på jobbet den här veckan och vi har lite annat inbokat med iom att vi är uppe i en flytt, men hoppas att vi ska kunna ligga varannan dag nu och sen kanske mer än en gång per dag när den fasta glada gubben kommer.


    Ja jag tog test med de var negativt, hade ingen koll på den blinkande gubben, betyder de alltså att en lh ökning är på g/kan spåras?
  • Värphönan
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-15 22:04:47 följande:

    Enligt bruksanvisningen gäller resultatet maximal fertilitet i 42 timmar, så tänker att man borde försöka ha sex de två följande dagarna. Så kommer vi göra nu det här första försöket. :)


    Kollade nu och i min instruktion står att ökningen normalt sker 24-36h innan äl. Men enligt min egen erfarenhet har jag vanligen äl ca 2 dagar efter positivt test men har hänt att det skett 3 dagar efter också. Därför kör vi på 2-3 dagar efter :)
  • Värphönan
    Lavendel999 skrev 2021-08-15 22:01:02 följande:

    Tack för det.

    Aha okej, vi har alltid haft de innan ägglossning, och när de har varit maximal på monitorn så har vi haft de dem dagarna och sen inget mer förrän nästa gång de är dags.

    Jag märker inte när jag har min ägglossning..

    Men då är de o rekommendera att även ha de några dager efter man har fått indikation på att man har ägglossning?


    Det är ju högst individuellt vad som funkar för alla :) de gånger jag blivit gravid har vi haft sex dagen innan maximalt på äl och två dagar senare, förutom en gång då hade vi bara sex två dagar efter testet slog om till maximalt så därför inbillar jag mig att det är då det tagit sig.

    Sen har jag tempat och haft koll på äl på så sätt, därför vet jag mer om när det faktiskt skett i förhållande till positivt äl-test :)
  • Lövsångerska1991
    Kiwikiwi skrev 2021-08-15 22:56:45 följande:

    Ja jag tog test med de var negativt, hade ingen koll på den blinkande gubben, betyder de alltså att en lh ökning är på g/kan spåras?


    Ja, så uppfattar jag det. Den kan liksom hitta ganska många fertila dagar. :)
  • Beckizen

    Igår kom min mens 3 dagar för tidigt. Supertråkigt men förstår att det är svårt att få till det på första försöket så försöker att inte känna mig för besviken:) nästa äl har jag 27 augusti så hoppas då istället!

    Första försöket så låg vi med varandra en gång per dag under de fertila dagarna och till en dag efter äl. Det blev alltså 1-4 augusti då vi bestämde för att börja försöka 1 augusti. Men hur har ni gjort? Ökar chansen för positivt test om man ökar antalet gånger på dag under äl? Tänker att jag ska testa varannan dag fram till äl och sen flera gånger samma dag:)

    Hoppas det går bra för er andra!:)

  • Meemelie
    Beckizen skrev 2021-08-16 06:45:01 följande:

    Igår kom min mens 3 dagar för tidigt. Supertråkigt men förstår att det är svårt att få till det på första försöket så försöker att inte känna mig för besviken:) nästa äl har jag 27 augusti så hoppas då istället!

    Första försöket så låg vi med varandra en gång per dag under de fertila dagarna och till en dag efter äl. Det blev alltså 1-4 augusti då vi bestämde för att börja försöka 1 augusti. Men hur har ni gjort? Ökar chansen för positivt test om man ökar antalet gånger på dag under äl? Tänker att jag ska testa varannan dag fram till äl och sen flera gånger samma dag:)

    Hoppas det går bra för er andra!:)


    Tråkigt, men det är nog svårt att lyckas på första försöket. Har hört lite olika om antalet gånger per dag. Har läst något om att för många gånger ger sämre kvalitet på spermierna och att det räcker med varannan dag. Vi kommer nog köra varannan dag och sedan varje dag dagarna innan och efter ÄL tror jag.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?