• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Lövsångerska1991
    Flizz skrev 2021-08-25 09:12:49 följande:

    Nu dök mensen upp, en dag för tidigt, nya tag nästa månad.

    Eller ja vi får se hur det går med den biten då maken är borta på älgjakt hela min fertila vecka


    Vad tråkigt! Håller tummarna för nästa månad.

    Tycker din man får ställa in älgjakten ;) Nä, men sen vet man ju inte, ägglossningen kommer väl inte alltid exakt på beräknat datum. Kanske kan ni ha sex precis innan och så lyckas spermierna överleva länge, eller om ägglossningen kommer någon dag senare kanske ni hinner pricka in den ändå när han är hemma igen.
  • Lövsångerska1991
    Värphönan skrev 2021-08-25 08:42:47 följande:

    Det va väl snarare att jag inte hade några tecken på det som gjorde att jag testade. Sen senaste förlossningen så har jag haft sån pms, alltså allt som vid mina tre tidigare graviditeter betytt gravid har senaste månaderna betytt mens. 

    Nu kom inte dom där klassisk grejerna utan bara att jag hade mer flytningar än vanligt. Så precis tvärt om mot vad jag haft för symptom tidigare. Därför chansade jag och tog ett test. Förväntade mig att det skulle vara blankt men det va två streck :) 


    Vad intressant. Jag brukar ha ganska mycket fysiska PMS-symtom, men det varierar lite grann från gång till gång. Ibland har jag mycket mensvärk flera dagar före, och ibland så har jag lite grann rätt kort inpå. Alltid ömma bröst, ofta huvudvärk. Symtom som kanske skulle kunna tolkas som graviditet. Men det är kanske om detta inte dyker upp som man ska börja misstänka att det blivit något. :)
  • Lövsångerska1991

    Jag har beställt två testa tidigt test nu. Tänker att jag faktiskt vill vara förberedd på om mensen ska komma. För vet att jag kommer bli ledsen om mensen kommer så lika bra att vänja sig vid tanken. Ni som tagit testa tidigt, hur många dagar före BIM testade ni då? Jag har köpt clearblue.

  • aann
    Värphönan skrev 2021-08-25 08:45:19 följande:

    <3


    Hoppas att det tar sig då :) Ska han vara borta i flera dagar på jobb? Vet du ungefär när du brukar ha äl i förhållade till positivt äl-test? Isåfall kanske ni har ett par dagar på er iaf. Men annars håller jag tummarna att det räckte med den gången. 1 gång är allt som behövs :) 


    Ja han blir borta till på lördag, men hoppas han kan komma hem tidigare. Jag vet inte riktigt :P brukar nog ha äl 1-2 dagar efter positivt. Men har inte lyckats pricka in den så här bra  som det blev denna månad. Exakt, har du kollpå hur er blev till i förhållande till din äl?
  • Värphönan
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-25 09:40:53 följande:

    Vad intressant. Jag brukar ha ganska mycket fysiska PMS-symtom, men det varierar lite grann från gång till gång. Ibland har jag mycket mensvärk flera dagar före, och ibland så har jag lite grann rätt kort inpå. Alltid ömma bröst, ofta huvudvärk. Symtom som kanske skulle kunna tolkas som graviditet. Men det är kanske om detta inte dyker upp som man ska börja misstänka att det blivit något. :)


    Ja innan första graviditeten hade jag lite lätt mensvärk nån dag innan mens men när jag blev gravid hade jag värk från några dagar efter är och jag blev väldigt yr. Å mer flytningar. Gång två och tre va det ungefär samma sak. Sen efter

    Sista va just dom grejerna tecken på mens istället. Väldigt frustrerande när jag varje gång trodde och hoppades på ett plus. Denna gången va det bara flytningar, allt annat höll sig borta och plus blev det.
  • Sheltie
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-25 09:55:53 följande:

    Jag har beställt två testa tidigt test nu. Tänker att jag faktiskt vill vara förberedd på om mensen ska komma. För vet att jag kommer bli ledsen om mensen kommer så lika bra att vänja sig vid tanken. Ni som tagit testa tidigt, hur många dagar före BIM testade ni då? Jag har köpt clearblue.


    Förra månaden köpte jag predictor early (har även köpt det denna månad) och då testade jag vad jag trodde var BIM-4, som var blankt, men testdagen visade sig bli BIM-2 då min mens var två dagar tidig. 
  • Värphönan
    aann skrev 2021-08-25 10:13:21 följande:

    Ja han blir borta till på lördag, men hoppas han kan komma hem tidigare. Jag vet inte riktigt :P brukar nog ha äl 1-2 dagar efter positivt. Men har inte lyckats pricka in den så här bra  som det blev denna månad. Exakt, har du kollpå hur er blev till i förhållande till din äl?


    Ne denna gången lyckades vi få till det ovanligt många gånger runt äl så har inte en aning faktiskt men tidigare så har det varit två dagar efter positivt äl-test.
  • Kiwikiwi
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-25 09:55:53 följande:

    Jag har beställt två testa tidigt test nu. Tänker att jag faktiskt vill vara förberedd på om mensen ska komma. För vet att jag kommer bli ledsen om mensen kommer så lika bra att vänja sig vid tanken. Ni som tagit testa tidigt, hur många dagar före BIM testade ni då? Jag har köpt clearblue.


    Har också köpt hem två testa tidigt, beroende på lite om jag kommer känna några som helst symtom så kommer jag nog testa 5 dagar innan BIM eftersom testet ska fungera 6 dagar innan. Har tagit ett sånt test tidigare i somras 6 dagar innan BIM men då var jag ju inte gravid så svårt att säga, de visade negativt som då stämde. Är de positivt kanske de inte ger så bra utslag så långt innan..
  • Lövsångerska1991
    Kiwikiwi skrev 2021-08-25 10:53:20 följande:

    Har också köpt hem två testa tidigt, beroende på lite om jag kommer känna några som helst symtom så kommer jag nog testa 5 dagar innan BIM eftersom testet ska fungera 6 dagar innan. Har tagit ett sånt test tidigare i somras 6 dagar innan BIM men då var jag ju inte gravid så svårt att säga, de visade negativt som då stämde. Är de positivt kanske de inte ger så bra utslag så långt innan..


    Okej, jag tänker kanske ta ett test 4-5 dagar före BIM och sen ett 1-2 dagar före. Igår tog jag faktiskt ett ägglossningstes bara för att kolla om det var positivt, för har läst att det blir det även vid graviditet. Men det var ju inte det förstås, hade varit alldeles för tidigt. Väntan är så lång. Är fortfarande hemma sjuk, så får mycket tid till att tänka.
  • Lövsångerska1991
    Värphönan skrev 2021-08-25 10:31:08 följande:

    Ja innan första graviditeten hade jag lite lätt mensvärk nån dag innan mens men när jag blev gravid hade jag värk från några dagar efter är och jag blev väldigt yr. Å mer flytningar. Gång två och tre va det ungefär samma sak. Sen efter

    Sista va just dom grejerna tecken på mens istället. Väldigt frustrerande när jag varje gång trodde och hoppades på ett plus. Denna gången va det bara flytningar, allt annat höll sig borta och plus blev det.


    När började flyttningarna tillta? Så glad för er skull :)
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?