• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • slo92
    Chilins skrev 2021-10-06 09:41:38 följande:

    Helt knäckt. Utomkvedshavandeskap med tillhörande operation och borttagen äggledare ledde mig hit igen. Första graviditeten och det blir såhär.


    Åh nej.... Skickar massor av styrkekramar!! <3 jag har iaf läst att det inte påverkar chansen att bli gravid om den andra äggledaren funkar bra. Men förstår att det måste vara så jobbigt. :(
  • Juli1990
    Chilins skrev 2021-10-06 09:41:38 följande:

    Helt knäckt. Utomkvedshavandeskap med tillhörande operation och borttagen äggledare ledde mig hit igen. Första graviditeten och det blir såhär.


    Jag beklagar verkligen :( fruktansvärt att höra! Orkar du svara på frågor? Hur märkte du detta och när skedde det? Kämpa på även om det är tufft <3
  • Chilins
    Juli1990 skrev 2021-10-06 09:55:57 följande:

    Jag beklagar verkligen :( fruktansvärt att höra! Orkar du svara på frågor? Hur märkte du detta och när skedde det? Kämpa på även om det är tufft <3


    Det skedde i vecka 7, 6+5. Jag fick oerhörda kramper i magen som strålade ut i underlivet. Kramperna kom i ett par timmar, sen försvann dom för att den komma tillbaka igen. När jag då började blöda åkte vi direkt på akutmottagningen som konstaterade att det inte fanns något foster i livmodern utan troligen hade fastnat i äggledaren. Därefter konstaterades blod i buken och jag blev inlagd och sedan opererad där man tog bort äggledaren.
  • Lövsångerska1991
    Chilins skrev 2021-10-06 09:41:38 följande:

    Helt knäckt. Utomkvedshavandeskap med tillhörande operation och borttagen äggledare ledde mig hit igen. Första graviditeten och det blir såhär.


    Blir verkligen ledsen för din skull. Så orättvist att de skulle bli så här! Förstår att det måste kännas fruktansvärt. Har du din partner hos dig? Många kramar från mig.
  • Lövsångerska1991
    Chilins skrev 2021-10-06 09:41:38 följande:

    Helt knäckt. Utomkvedshavandeskap med tillhörande operation och borttagen äggledare ledde mig hit igen. Första graviditeten och det blir såhär.


    Blir verkligen ledsen för din skull. Så orättvist att de skulle bli så här! Förstår att det måste kännas fruktansvärt. Har du din partner hos dig? Många kramar från mig.
    slo92 skrev 2021-10-06 09:53:16 följande:

    Åh nej.... Skickar massor av styrkekramar!! <3 jag har iaf läst att det inte påverkar chansen att bli gravid om den andra äggledaren funkar bra. Men förstår att det måste vara så jobbigt. :(


    Jag läste samma sak. Känns som att det är orimligt att få utomkvedshavandeskap mer än en gång också, så tänker att nästa gång borde gå bra. Kanske kan man få gå på kontroll lite tidigare än annars så att man kan kolla att det ser ut som det ska? Men kanske för tidigt att tänka på nästa graviditet nu, viktigt bara att påpeka att det inte är kört och att det finns ljus på andra sidan tunneln. En dag så har ni ert barn <3
  • Lövsångerska1991
    hurtänktedunu skrev 2021-10-06 08:03:53 följande:

    JAG ÄR GRAVID!!!!!!

    Ska ju ha mens endera fredag eller söndag. svårt att veta så här efter missfall. Tog ett test i måndags som var tokblankt. Inte ens en tillstymmelse till streck. Kände inga symtom alls vilket jag brukar göra. Det jag hade känt var lite ont till och från i bröstvårtorna som jag aldrig haft och sen i fredags typ vibrerade det i höger ljumske och har kanske vart lite illamående när jag vart hungrig. Men tog ett test idag i alla fall och vet ni vad? Det var ett streck där. Jag vart helt chockad. Och det var inte ens så att jag behövde anstränga mig för att se det utan det var tydligt. Så öppnad dom digitala och tog ett sånt direkt. Och det stod gravid 1-2. Helt galet. Blev på första riktiga försöket. Känns helt galet. Nu ska jag bara passera bim också. Men tänker vänta en bebis inte ett missfall. I värsta fall är man glad i onödan och det gör ju inget.

    18 juni blir det då. Har redan en 23 juni. Så hoppas dom tar varsin dag men jag har alltid fött en vecka innan.


    Grattis! :) <3 vad roligt! Vet att din resa inte har varit lätt, så extra härligt att det har vänt nu. Precis rätt inställning också, tänk att det ska gå bra. Klart saker kan hända, men som du säger gör det inget att ha varit glad i onödan.
  • Lövsångerska1991
    Avokado92 skrev 2021-10-06 06:10:22 följande:

    Hoppas bilden kommer med nu. Insåg i min app att bim nog redan är på fredag och jag har vetat att jag varit gravid i några dagar nu. Så blev att ta ett test på bim-2. Jag hade dock inga glasögon på mig så ropade på killen och frågade om han såg ett streck - det gjorde han. Det känns precis som sist, mycket flytningar (ända sedan äl egentligen) och som att jag sprungit in i en vägg av trötthet. Fick kämpa för att hålla mig vaken igår på bussen på väg hem från jobbet vid 17.

    Nu håller jag tummarna för att den här vill stanna kvar!

    Jag blev gravid direkt efter första mensen efter mf. Jag har verkligen inte gjort något speciellt för att bli gravid, äter folsyra sen en tid tillbaka. Men det tror jag inte påverkar förmågan att bli gravid. Men annars har jag levt på som vanligt. Jag har dock både hästar och hund så blir nog att jag motionerar mycket naturligt.

    Hoppas på fler plus i tråden :D


    Grattis, så roligt! :) tror kanske inte man behöver göra så mycket speciellt för att bli gravid, mer än det uppenbara. Känns som att det är lite slumpmässigt när det sker. Fast jag tänker ändå fortsätta göra mitt bästa med kost och motion och nu även försöka varva ner rejält. Funderar på att börja gå på massage regelbundet.
  • hurtänktedunu
    Semlan3 skrev 2021-10-06 09:51:57 följande:

    Man kan ju hoppas. Har aldrig testat innan bim. Oftast har det varit så svagt att jag fått väntat ett par dagar och sen testa digitalt. Sist var det knappt ett streck på äl+12 men på dag äl+14 eller 15 fick jag gravid på digital.


    Ja det varierar nog. Senaste grav som inte gick vägen plussade jag 7 dagar innan bim. Nu var det ju blankt 4 dagar innan.
  • Wave Mother
    Chilins skrev 2021-10-06 09:41:38 följande:

    Helt knäckt. Utomkvedshavandeskap med tillhörande operation och borttagen äggledare ledde mig hit igen. Första graviditeten och det blir såhär.


    Så tungt, stor medkänsla härifrån <3

    Hoppas att du återhämtat/återhämtar dig och får plussa snart igen!
  • hurtänktedunu
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-06 10:47:43 följande:

    Grattis! :) <3 vad roligt! Vet att din resa inte har varit lätt, så extra härligt att det har vänt nu. Precis rätt inställning också, tänk att det ska gå bra. Klart saker kan hända, men som du säger gör det inget att ha varit glad i onödan.


    Tack. Det känns riktigt bra. Vill bara snabbspola till jul nu. Haha
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-06 10:47:43 följande:

    Grattis! :) <3 vad roligt! Vet att din resa inte har varit lätt, så extra härligt att det har vänt nu. Precis rätt inställning också, tänk att det ska gå bra. Klart saker kan hända, men som du säger gör det inget att ha varit glad i onödan.


    Tack. Det känns riktigt bra. Vill bara snabbspola till jul nu. Haha
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?