• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Lövsångerska1991
    Bubbell skrev 2021-10-06 18:03:20 följande:

    Hoppar in här, vad roligt med en sån här tråd! Jag och min man försöker här med, vi har inte använt skydd på cirka 2 år men inte försökt ordentligt fören för ett par månader sedan. Såklart är jag ganska orolig att det inte ska gå iom att det inte tagit sig hittills utan skydd men försöker se ifrån det än så länge.

    Hade ägglossning 25/9, BIM är om exakt en vecka så håller tummarna! Har varit väldigt trött det sista men tänker att det kan väl lika gärna bero på hösten, kanske lite tidigt med symtom ännu...


    Välkommen hit :)håller tummarna för att det är graviditetssymtom du känner! Tänker att blir oron för stor så har ni ju rätt till fertilitetsutredning och ivf om det behövs, eftersom ni varit utan preventivmedel över ett år. Ni kan alltid säga att ni försökt aktivt ett år. Men sen kan det ju vara så att ni faktiskt missat ägglossningen tidigare och då är det ju inget konstigt. Jag får oftast ägglossning på vardagar och i vanliga fall har vi inte sex då.
  • Lövsångerska1991
    Zandra35 skrev 2021-10-06 19:00:23 följande:

    Jag inhandlade gravidtights direkt när jag blev gravid men fick sedan missfall. Vi har försökt 1år utan framgång så med facit i hand skulle jag absolut inte inhandla något eller ta ut något i förskott. Har flera vänner som fått 2-3 MF och nu står i kö för IVF så det finns ju aldrig några garantier tyvärr.


    Det är klokt som du säger att inte ta ut något i förskott. Jobbigt när man så gärna vill börja förbereda. Jag hoppas att du blir gravid snart igen, du kommer få användning för de där tightsen en dag! :) <3
  • hurtänktedunu
    Zandra35 skrev 2021-10-06 19:00:23 följande:

    Jag inhandlade gravidtights direkt när jag blev gravid men fick sedan missfall. Vi har försökt 1år utan framgång så med facit i hand skulle jag absolut inte inhandla något eller ta ut något i förskott. Har flera vänner som fått 2-3 MF och nu står i kö för IVF så det finns ju aldrig några garantier tyvärr.


    Jag köpte både gravidjeans och ammingsbh men tänker att jag antagligen kommer få använda det någon gång så det får ligga där inne i garderoben. Nu blev jag ju gravid igen så hoppas verkligen det håller sig denna gång
  • Beckizen

    Ingen mens fortfarande så tog ett test trots allt, tok negativt haha. Så får vänta på att mensen kommer och försöka igen nästa gång!

  • Beckizen

    Ingen mens fortfarande så tog ett test trots allt, tok negativt haha. Så får vänta på att mensen kommer och försöka igen nästa gång!

  • Madelen21

    Gomorron tjejer

    Hoppas alla mår bra. Jag börjar känna av äl. Enligt appen jag har ska äl vara nu på Måndag. Så nu blir det nya försök till bäbis ??? Ska börja testa med äl test idag?

  • Sophiee92
    hurtänktedunu skrev 2021-10-06 08:03:53 följande:

    JAG ÄR GRAVID!!!!!!

    Ska ju ha mens endera fredag eller söndag. svårt att veta så här efter missfall. Tog ett test i måndags som var tokblankt. Inte ens en tillstymmelse till streck. Kände inga symtom alls vilket jag brukar göra. Det jag hade känt var lite ont till och från i bröstvårtorna som jag aldrig haft och sen i fredags typ vibrerade det i höger ljumske och har kanske vart lite illamående när jag vart hungrig. Men tog ett test idag i alla fall och vet ni vad? Det var ett streck där. Jag vart helt chockad. Och det var inte ens så att jag behövde anstränga mig för att se det utan det var tydligt. Så öppnad dom digitala och tog ett sånt direkt. Och det stod gravid 1-2. Helt galet. Blev på första riktiga försöket. Känns helt galet. Nu ska jag bara passera bim också. Men tänker vänta en bebis inte ett missfall. I värsta fall är man glad i onödan och det gör ju inget.

    18 juni blir det då. Har redan en 23 juni. Så hoppas dom tar varsin dag men jag har alltid fött en vecka innan.


    Vilka fantastiska nyheter, stort grattis till dig!
  • Lövsångerska1991
    Beckizen skrev 2021-10-07 06:54:47 följande:

    Ingen mens fortfarande så tog ett test trots allt, tok negativt haha. Så får vänta på att mensen kommer och försöka igen nästa gång!


    Trist. :/ Hur känns det? Ibland känns det som man borde vänta typ två veckor med att ta test om mensen är sen. För är den två veckor sen så måste det vara något annat än en vanlig försening. Jag ska försöka att inte tolka in en massa symtom den här gången. Har ägglossning nästa helg enligt mina appar. Denna helg börjad vår regelbundet samliv period utan äl-tester. Får se om jag klarar att inte ta tester i smyg :P
  • Beckizen
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-07 08:08:29 följande:

    Trist. :/ Hur känns det? Ibland känns det som man borde vänta typ två veckor med att ta test om mensen är sen. För är den två veckor sen så måste det vara något annat än en vanlig försening. Jag ska försöka att inte tolka in en massa symtom den här gången. Har ägglossning nästa helg enligt mina appar. Denna helg börjad vår regelbundet samliv period utan äl-tester. Får se om jag klarar att inte ta tester i smyg :P


    Jo.. men det känns lite trist, hade ändå hunnit få upp förhoppningar lite men det känns ändå ok. Jag försöker se det positiva i det att jag då kan äta ost i helgen som jag sett fram emot haha och så tar jag nya tag efter mensen (om den vill dyka upp såklart). Ja precis! Ångrade nästan att jag tog ett test och inte väntade, men det var spännande att vänta och se :p Märkte nu bara att jag ville typ ta ett igen för att jag kanske gjorde fel haha. Jag har BIM som riktmärke och sen har jag sagt att jag testar enbart med morgonrurin hehe. Har funkar för mig hittils :)

    Hoppas du får en mindre stressfylld samlivs period nu när du inte tar äl tester! :) och att det tar sig för oss nästa gång :D
  • Zandra35
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-06 21:32:32 följande:

    Det är klokt som du säger att inte ta ut något i förskott. Jobbigt när man så gärna vill börja förbereda. Jag hoppas att du blir gravid snart igen, du kommer få användning för de där tightsen en dag! :) <3


    Tack så mycket <3 Det är jag med övertygad om. Vårt problem är att jag inte har ägglossning. Trots stickor, temp, fertilitetsmonitor så hittar den ingen. Endast 1 gång och då tog det sig direkt. Bara att vänta på att få tid på fertilitetskliniken så man kan få hjälp med ägglossningsstimulering. Roligt att så många plussar snabbt i gruppen dock :) Det ger hopp.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?