• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • palettjunkie
    hurtänktedunu skrev 2021-10-06 21:54:57 följande:

    Jag köpte både gravidjeans och ammingsbh men tänker att jag antagligen kommer få använda det någon gång så det får ligga där inne i garderoben. Nu blev jag ju gravid igen så hoppas verkligen det håller sig denna gång


    Jag började köpa babykläder långt innan vi ens bestämt oss för att börja försöka med samma motivering ????
  • Lövsångerska1991
    Beckizen skrev 2021-10-07 08:32:52 följande:

    Jo.. men det känns lite trist, hade ändå hunnit få upp förhoppningar lite men det känns ändå ok. Jag försöker se det positiva i det att jag då kan äta ost i helgen som jag sett fram emot haha och så tar jag nya tag efter mensen (om den vill dyka upp såklart). Ja precis! Ångrade nästan att jag tog ett test och inte väntade, men det var spännande att vänta och se :p Märkte nu bara att jag ville typ ta ett igen för att jag kanske gjorde fel haha. Jag har BIM som riktmärke och sen har jag sagt att jag testar enbart med morgonrurin hehe. Har funkar för mig hittils :)

    Hoppas du får en mindre stressfylld samlivs period nu när du inte tar äl tester! :) och att det tar sig för oss nästa gång :D


    Skönt att du inte fastnar i negativ känsla! Inget blir bättre av det, försöker intala mig själv det. Vilket försök är ni på?

    Låter bra med det riktmärke du har, att inte testa före BIM. Jag kommer göra likadant, men verkligen försöka att inte analysera.

    Tycker det är så svårt hur man ska tänka, positivt, negativt eller neutralt? Jag försöker tänka att om tio månader har det gått ett år och då har vi rätt till fertilitetsutredning osv. Så om åtminstone tio månader borde vi vara nära en graviditet. Och vad är tio månader i det stora hela? Jag vill tänka så för att istället positivt överraskad om det går av sig själv innan dess. Men det känns som att jag inte blir helt tillfredsställd med den tanken heller.

    Jag har hakat upp mig på tanken att stressen i mitt liv ska påverka och sabba allting, och ju mer jag tänker på det desto mer stressad gör det ju mig. Har ju haft ägglossning varje gång jag testat, men blir rädd att jag denna gång inte ska få och så får jag inte resa på det för att jag inte tagit tester. Blir stress hur jag än gör. Men har iaf förberett för en romantisk period nu där fokus är att liksom upptäcka nya saker, överraska varandra, lära känna varandras kroppar ännu mer och så där.

    Hoppas att helgen blir bra! :) allra helst att det ändå visar sig bli ett plus, men annars att det blir en god ost. Vad är det för ostar man inte ska äta? Jag äter vanlig ost, som prästost, det är väl okej?
  • Lövsångerska1991
    Zandra35 skrev 2021-10-07 10:50:49 följande:

    Tack så mycket <3 Det är jag med övertygad om. Vårt problem är att jag inte har ägglossning. Trots stickor, temp, fertilitetsmonitor så hittar den ingen. Endast 1 gång och då tog det sig direkt. Bara att vänta på att få tid på fertilitetskliniken så man kan få hjälp med ägglossningsstimulering. Roligt att så många plussar snabbt i gruppen dock :) Det ger hopp.


    Förstår att det känns jobbigt att inte ha hittat ägglossningen. Men att det blev en gång är ett gott tecken :) Det finns så mycket man kan göra idag för att få hjälp att bli gravid. Är det kötid för att komma till fertilitetskliniken?

    Ja, det är kul att många fått plus redan :) alla längtar ju så mycket,så jag blir lite extra glad för allas skull.
  • Bubbell
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-06 21:26:48 följande:

    Välkommen hit :)håller tummarna för att det är graviditetssymtom du känner! Tänker att blir oron för stor så har ni ju rätt till fertilitetsutredning och ivf om det behövs, eftersom ni varit utan preventivmedel över ett år. Ni kan alltid säga att ni försökt aktivt ett år. Men sen kan det ju vara så att ni faktiskt missat ägglossningen tidigare och då är det ju inget konstigt. Jag får oftast ägglossning på vardagar och i vanliga fall har vi inte sex då.


    Tack :) Ja, vi har sagt det vi med, att vi får försöka få hjälp om några månader om det inte går. Känns ändå som det borde tagit sig under de två åren utan skydd, vi har ju sex flera gånger i veckan. Men jag har pratat med BM och hon sa att vissa verkligen måste pricka in exakt rätt tid och dag och hon tyckte inte att jag skulle fundera mer på det ännu.
  • hurtänktedunu
    palettjunkie skrev 2021-10-07 11:12:16 följande:

    Jag började köpa babykläder långt innan vi ens bestämt oss för att börja försöka med samma motivering ????


    Haha det gjorde jag också med första barnet. Tredje gången nu började jag köpa massa tygblöjor så har en hel uppsättning redan och jag hann köpa vagn men det var ju lite samma där. Den kommer förhoppningsvis till användning snart ändå.
  • hurtänktedunu
    Sophiee92 skrev 2021-10-07 08:00:09 följande:

    Vilka fantastiska nyheter, stort grattis till dig!


    Tack. Nu ska jag bara överleva helgen och hoppas att inte mensen kommer.
  • Beckizen
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-07 11:33:27 följande:

    Skönt att du inte fastnar i negativ känsla! Inget blir bättre av det, försöker intala mig själv det. Vilket försök är ni på?

    Låter bra med det riktmärke du har, att inte testa före BIM. Jag kommer göra likadant, men verkligen försöka att inte analysera.

    Tycker det är så svårt hur man ska tänka, positivt, negativt eller neutralt? Jag försöker tänka att om tio månader har det gått ett år och då har vi rätt till fertilitetsutredning osv. Så om åtminstone tio månader borde vi vara nära en graviditet. Och vad är tio månader i det stora hela? Jag vill tänka så för att istället positivt överraskad om det går av sig själv innan dess. Men det känns som att jag inte blir helt tillfredsställd med den tanken heller.

    Jag har hakat upp mig på tanken att stressen i mitt liv ska påverka och sabba allting, och ju mer jag tänker på det desto mer stressad gör det ju mig. Har ju haft ägglossning varje gång jag testat, men blir rädd att jag denna gång inte ska få och så får jag inte resa på det för att jag inte tagit tester. Blir stress hur jag än gör. Men har iaf förberett för en romantisk period nu där fokus är att liksom upptäcka nya saker, överraska varandra, lära känna varandras kroppar ännu mer och så där.

    Hoppas att helgen blir bra! :) allra helst att det ändå visar sig bli ett plus, men annars att det blir en god ost. Vad är det för ostar man inte ska äta? Jag äter vanlig ost, som prästost, det är väl okej?


    Ja jag försöker att ha en lättsam inställning till allt det här och än så länge har det funkat ok. Sitter ändå och googlar varje minska tecken på symptom etc. Så tror jag tar ut det ohälsosamma övertänkandet på det viset istället. Detta var vårt 3e försök. :)

    Precis som du säger så försöker jag lugna mig med tanken på att går det inte inom ett år har vi iaf rätt till en utredning och det känns skönt, samtidigt som jag kan bli stressad av tanken att vänta på ett år för att sen eventuellt vänta längre. Jag hamnar superlätt i Kristankar och går otroligt mycket i gång på dessa tankar och sen blir jag nedstämd. Så har jag alltid haft det och försöker att vara medveten hela tiden om det. Typ att jag jag börjar få kristankar så brukar jag typ säga högt att det där löser sig. Och nu när vi försöker skaffa barn så säger jag typ att det går tills vi vet att det inte går, men just nu vet vi inget.

    Det här stress är som ond cirkel som påverkar än mycket och det är inte så lätt ?att bara sluta stressa? haha. Jag vet inte om din stress på jobbet påverkar dig mycket att du tar med dig jobbet hem och kan inte släppa det. Jag arbetar också med människor och vid otroligt stressfyllda perioder har jag drömt om mitt jobb och typ arbetat i drömmen, det har varit en tydlig indikation på att jag varit sönderstressad. Jag vill inte minska på dina känslor kring stress men det låter som att din kropp inte helt påverkats av den stress du har då du fortfarande har ÄL (sen är jag ingen läkare, det kanske inte påverkar alls). Har du någon chef du kan prata med eller någon som kan försöka avlasta dig i ditt arbete?

    Tycker det låter bra med att lägga fokus på att man vill vara med varandra och upptäcka nya saker och ha kul! Tror det är superviktigt att man känner för det så att det inte blir något mekaniskt och en verkstad! Hoppas ni får en super mysig helg med massa romantik ;)

    Det är typ brieostar och sånna ostar som man inte ska äta när man är gravid så ska passa på nu! :p ska också unna mig med att gå på manikyr och pedikyr för jag förtjänar det haha :D
  • Zandra35
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-07 11:38:06 följande:

    Förstår att det känns jobbigt att inte ha hittat ägglossningen. Men att det blev en gång är ett gott tecken :) Det finns så mycket man kan göra idag för att få hjälp att bli gravid. Är det kötid för att komma till fertilitetskliniken?

    Ja, det är kul att många fått plus redan :) alla längtar ju så mycket,så jag blir lite extra glad för allas skull.


    Alltså man måste aktivt ha försökt 1år för att få en utredning på fertilitetsklinik. Har man sedan fått ett MF så måste man vänta ytligare 6mån innan man får ställa sig i kö. Har ringt så många barnmorskor/vårdcentraler men upplever att jag får noll hjälp. Så nu har jag bokat tid på en privat, snordyrt. Men jag känner att det är värt det för att få hjälp med en stimulering iomed att jag är övertygad om att det är där problemet ligger. Trodde aldrig jag skulle hamna i den här karusellen men här är man nu. Nånstans går jag ändå och hoppas att mina stickor har missat äggl och att mensen ska utebli nästa vecka. Hehe
  • Lövsångerska1991
    Zandra35 skrev 2021-10-07 14:41:51 följande:

    Alltså man måste aktivt ha försökt 1år för att få en utredning på fertilitetsklinik. Har man sedan fått ett MF så måste man vänta ytligare 6mån innan man får ställa sig i kö. Har ringt så många barnmorskor/vårdcentraler men upplever att jag får noll hjälp. Så nu har jag bokat tid på en privat, snordyrt. Men jag känner att det är värt det för att få hjälp med en stimulering iomed att jag är övertygad om att det är där problemet ligger. Trodde aldrig jag skulle hamna i den här karusellen men här är man nu. Nånstans går jag ändå och hoppas att mina stickor har missat äggl och att mensen ska utebli nästa vecka. Hehe


    Jag visste inte att det var så strikt. Tycker man får bilden att det finns så mycket kan lösas med dagens teknik. Borde ha tänkt ett steg längre kanske, det är förstås många som behöver hjälp och då blir det väl mycket väntan. Hoppas att det blir ett plus nu så ni slipper gå privat, men annars är det ju ett bra alternativ. Synd att det är så dyrt dock.
  • senapp
    Zandra35 skrev 2021-10-07 14:41:51 följande:
    Alltså man måste aktivt ha försökt 1år för att få en utredning på fertilitetsklinik. Har man sedan fått ett MF så måste man vänta ytligare 6mån innan man får ställa sig i kö. Har ringt så många barnmorskor/vårdcentraler men upplever att jag får noll hjälp. Så nu har jag bokat tid på en privat, snordyrt. Men jag känner att det är värt det för att få hjälp med en stimulering iomed att jag är övertygad om att det är där problemet ligger. Trodde aldrig jag skulle hamna i den här karusellen men här är man nu. Nånstans går jag ändå och hoppas att mina stickor har missat äggl och att mensen ska utebli nästa vecka. Hehe
    Trodde heller aldrig att jag skulle hamna i denna karusell. Blivit gravid på första försöket två gånger och nu händer absolut ingenting. Har också gått privat och visst är det dyrt men jag skulle inte palla att inte göra något på flera månader.  Och så hoppas man jättemycket fast man vet att man inte borde <3 Har du koll på alla andra tips för att få igång ägglossning? Tänker på typ inositol, kost, osv.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?