• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Zandra35
    senapp skrev 2021-10-07 15:10:28 följande:

    Amen jag vet! Försökt i 10 månader nu, ni då? Fick ett MA i v 11 som tog mig otroligt hårt, och finns liksom ingen annan lösning att komma över det än att bli just GRAVID såklart. 

    Jamen då läser du redan allt. Äter också miljoner tillskott och har slutat med koffein sen typ maj :'( Nu även socker och gluten. Man gör så mycket knäppa saker alltså. Har du PCOS?


    Jag kan bara föreställa mig sorgen man hinner ju bygga upp så mycket förväntningar på nolltid trots att man tänker att man ska va chill. Jag är så tacksam att det va ett tidigt MF, v 5 men eftersom vi hade försökt 8mån så blev jag otroligt tom och ledsen. Som du säger, det ända som hjälper är graviditet!! Jag vet inte om jag har PCOS, tror inte det för jag har regelbunden mens men man kanske kan ha det ändå. Har du? I november nu blir det 1år för oss. Jag tycker det är så orättvist på nå vis, har en bra livsstil, tränar lagom, äter varierat, undviker sådant man ska osv osv osv.... sen jobbar jag inom beroendevården och ser kvinnor som går på heroin och bli gravida på löpande band. Man får försöka att inte bli bitter.

    Har ni tänkt söka hjälp/utredning när det gått 1år?
  • Beckizen
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-07 15:51:51 följande:

    Googla har jag gjort mycket med. Borde kanske försöka sluta, men väntan är så lång så vad ska man göra innan man kan ta gravtest osv? :D

    Jag har nästan alltid med mig jobbet hem. Men det finns stunder på kvällen då jag kan släppa det. Vi lagar mat och ser på serier varje kväll, och jag tycker ändå att jag kan koppla bort det då. Lördagar brukar jag kunna ta det lugnt med. Men jag kan komma in i oroliga sömnperioder, som du beskriver så kan jobbet följa med i drömmarna, eller att jag vaknar och genast oroar mig för något som har med jobbet att göra.

    Jag bävar lite för att prata med chefen, då det är flera på arbetsplatsen som är stressade. Känner att får jag mindre att göra drabbas någon annan stackare. Chefen själv är också stressad. Jag vill nog inte stanna på min arbetsplats så länge till, men vet faktiskt inte riktigt vad jag vill göra istället. Har velat sitta stilla i båten tills jag kommer på det, särskilt om jag ska bli föräldraledig snart.

    Jag tror också det är viktigt att sexet bygger på lust och romantik. I tidigare relationer har jag dessutom känt mig pressad att göra saker mot in vilja, så det här med sex är inte alltid helt okomplicerat för mig. Min sambo skulle aldrig någonsin göra något sånt mot mig. Men det som hänt tidigare (för länge sen) har ändå påverkat att jag kan känna det som att jag förväntas prestera, vilket jag egentligen vet att jag inte förväntas göra.

    Mysigt med pedikyr och sånt :) jag är själv inget briefan, men gillar lakrits och pepsi max och det ska man ju också begränsa.


    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-07 15:51:51 följande:

    Googla har jag gjort mycket med. Borde kanske försöka sluta, men väntan är så lång så vad ska man göra innan man kan ta gravtest osv? :D

    Jag har nästan alltid med mig jobbet hem. Men det finns stunder på kvällen då jag kan släppa det. Vi lagar mat och ser på serier varje kväll, och jag tycker ändå att jag kan koppla bort det då. Lördagar brukar jag kunna ta det lugnt med. Men jag kan komma in i oroliga sömnperioder, som du beskriver så kan jobbet följa med i drömmarna, eller att jag vaknar och genast oroar mig för något som har med jobbet att göra.

    Jag bävar lite för att prata med chefen, då det är flera på arbetsplatsen som är stressade. Känner att får jag mindre att göra drabbas någon annan stackare. Chefen själv är också stressad. Jag vill nog inte stanna på min arbetsplats så länge till, men vet faktiskt inte riktigt vad jag vill göra istället. Har velat sitta stilla i båten tills jag kommer på det, särskilt om jag ska bli föräldraledig snart.

    Jag tror också det är viktigt att sexet bygger på lust och romantik. I tidigare relationer har jag dessutom känt mig pressad att göra saker mot in vilja, så det här med sex är inte alltid helt okomplicerat för mig. Min sambo skulle aldrig någonsin göra något sånt mot mig. Men det som hänt tidigare (för länge sen) har ändå påverkat att jag kan känna det som att jag förväntas prestera, vilket jag egentligen vet att jag inte förväntas göra.

    Mysigt med pedikyr och sånt :) jag är själv inget briefan, men gillar lakrits och pepsi max och det ska man ju också begränsa.


    Ja men visst! Vad ska man annars göra den låååånga väntan mellan ÄL och BIM ;D

    Ba bra att du hittat saker som ändå ger dig energi och som du kan försöka tanka upp dig med! Förstår känslan att inte vilja belasta sina kollegor, jag va där innan sommaren på mitt förra jobb. Vi hade så otroligt my let att göra och det påverkade alla psykiskt, man ville inte vara den som gav andra mer jobb. Det som var bra var att alla var förstående för varandra och kunde skratta med varandra, det hjälpte mycket. Sen så kanske inte att prata med någon hjälper rent konkret men ibland kan det vara skönt att någon annan på arbetsplatsen vet hur man känner, och chefer är ju där också för att se till så att ens personal mår bra :)

    Vad tråkigt att du har varit med om dessa erfarenheter när det kommer till sex. Och tänker att det låter som du har en förstående och bra kille som lyssnar på dig och dina känslor, det är väldigt fint. Förstår också att detta finns kvar med en länge trots vad andra säger runt omkring än <3

    Haha fan! Jag som älskar cola zero och pepsi Max ;D
  • Lövsångerska1991
    piiiggeliiin skrev 2021-10-07 20:35:33 följande:

    Gällande ost.. bara så jag inte missat något, visst är det när man väl är gravid? eller gäller det även innan?  För isåfall så har jag något jag måste sluta med..


    Ja, allt sånt är ju när man är gravid, men jag brukar försöka vara lite mer försiktig mellan ägglossning och BIM. För då kan det ju hända att man är gravid. Men samtidigt borde det inte kunna överföras vid det stadiet.
  • Lövsångerska1991
    Värphönan skrev 2021-10-07 19:38:05 följande:

    Oliver är fritt fram att äta! :) vitlökspäckade oliver är lite av en craving jag har nu hehe. Det och mozzarella (som också är ok sålänge den är pastöriserad) med tomater och tryffelolja.

    Ja det är så mycket fokus på hur man ska tänka, äta och röra på sig för optimal fertilitet. I början drack jag mindre alkohol å knappt ingen alls mellan äl och bim. Och åt inte saker man inte skulle äta som gravid men tillslut tog det bort så mycket glädje i min tillvaro att leva som gravid halva månaden när jag aldrig plussade.

    Ja när bebis väl är ute så är väntan värd! Men kan ärligt säga att det tog tid för mig att verkligen knyta an till mitt barn. Sömnbristen första månaderna gjorde mig rätt deprimerad. Men sen vände det :)

    Nu är jag i v 10 mår helt ok (bortsett från att jag är sjuk Just nu och tar hand om sjukt barn) men börjar få foglossning redan :( vågar dock inte ropa hej innan kub som blir om lite mindre än en månad. Rädd att det ska visa på dåligheter.


    Värphönan skrev 2021-10-07 19:38:05 följande:

    Oliver är fritt fram att äta! :) vitlökspäckade oliver är lite av en craving jag har nu hehe. Det och mozzarella (som också är ok sålänge den är pastöriserad) med tomater och tryffelolja.

    Ja det är så mycket fokus på hur man ska tänka, äta och röra på sig för optimal fertilitet. I början drack jag mindre alkohol å knappt ingen alls mellan äl och bim. Och åt inte saker man inte skulle äta som gravid men tillslut tog det bort så mycket glädje i min tillvaro att leva som gravid halva månaden när jag aldrig plussade.

    Ja när bebis väl är ute så är väntan värd! Men kan ärligt säga att det tog tid för mig att verkligen knyta an till mitt barn. Sömnbristen första månaderna gjorde mig rätt deprimerad. Men sen vände det :)

    Nu är jag i v 10 mår helt ok (bortsett från att jag är sjuk Just nu och tar hand om sjukt barn) men börjar få foglossning redan :( vågar dock inte ropa hej innan kub som blir om lite mindre än en månad. Rädd att det ska visa på dåligheter.


    Härligt! Jag tycker framför allt om gröna oliver utan något i :) fetaost går också bra att äta väl? Jag var inte supernoga med allt man inte fick äta eller dricka just den här månaden. Blev lite för mycket kaffe någon dag, och även läsk.

    Tror det är vanligt att det kan bli svårt att knyta an och att bli nedstämd. Skönt att det blev bättre sen med sömn och humör :) jobbigt med foglossning :/ ändå härligt att du snart är i vecka 12 :) kub kommer säkert gå bra, jag håller tummarna!
  • Värphönan
    piiiggeliiin skrev 2021-10-07 20:35:33 följande:

    Gällande ost.. bara så jag inte missat något, visst är det när man väl är gravid? eller gäller det även innan?  För isåfall så har jag något jag måste sluta med..


    Du har inget att oroa dig för, det är när man är gravid man ska undvika :)
  • Värphönan
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-07 22:17:57 följande:

    Härligt! Jag tycker framför allt om gröna oliver utan något i :) fetaost går också bra att äta väl? Jag var inte supernoga med allt man inte fick äta eller dricka just den här månaden. Blev lite för mycket kaffe någon dag, och även läsk.

    Tror det är vanligt att det kan bli svårt att knyta an och att bli nedstämd. Skönt att det blev bättre sen med sömn och humör :) jobbigt med foglossning :/ ändå härligt att du snart är i vecka 12 :) kub kommer säkert gå bra, jag håller tummarna!


    Ja feta som är pastöriserad (vilket i princip all feta är) går fint :)

    Och så tidigt är det inte mycket som överförs till bebis heller, det tar lite tid innan moderkakan blir så utvecklad att den tar över försörjningen.

    Tack <3 jag är försiktig med att hoppas på förmycket bara efter hur det gick i min förra graviditet. Det skulle göra för ont om jag får upp förhoppningen och allt slits ifrån mig på nytt.
  • Lövsångerska1991
    Värphönan skrev 2021-10-07 23:04:52 följande:

    Ja feta som är pastöriserad (vilket i princip all feta är) går fint :)

    Och så tidigt är det inte mycket som överförs till bebis heller, det tar lite tid innan moderkakan blir så utvecklad att den tar över försörjningen.

    Tack <3 jag är försiktig med att hoppas på förmycket bara efter hur det gick i min förra graviditet. Det skulle göra för ont om jag får upp förhoppningen och allt slits ifrån mig på nytt.


    Härligt, det mesta kan man ändå äta :)

    Förstår att du vill vara försiktig med att hoppas, man vet ju aldrig riktigt hur det ska gå. Men efter vecka 12 är det väl troligt att det ska funka? Förlåt om jag ställer dumma frågor. Jag hoppas att allt ska gå superbra iaf! <3
  • Beckizen

    Uppdaterar BIM listan, den jag tror är den senaste haha. Mensen kom idag så nu tar jag nya tag :)

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT

    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT bim-4

    4/10 Junii91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    6/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT BIM-4

    8/10 Hurtänktedunu (31 år, andra försöket efter ma, tredje barnet)

    9/10 Avokado92 (28 år, andra försöket efter mf, första barnet)

    10/10 ollebollen (23 år, första försöket, första barnet)

    11/10 Sophiee92 (29 år, andra försöket, första barnet)

    12/10 Jenek18 (30 år, andra försöket med första barnet)

    12/10 Wave mother (37 år, tredje försöket efter ma, första barnet)

    14/10 AllieP (27 år, andra försöket med första barnet)

    20/10 slo92 (28 år, tredje försöket, 1a barnet)

    21/10 bez (31 år 3:a försöket, 1:a barnet)

    27/10 Willow89 (32 år, sjunde försöket med första barnet)

    28/10 BounceBambi (28 år, tredje försöket första barnet)

    15/10 toughshit (28 år, andra försöket, andra barnet)

    31/10 Lövsångerskan1991 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    2/11 snøflinga (27 år, andra försöket, andra barnet)

    4/11 Beckizen (27 år, fjärde försöket, första barnet)

    8/11 LJM91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

    ?/? Dalarna 91 (30 år, första försöket efter MF med första barnet)

  • slo92

    Senaste två veckorna har 4 st i min närhet kommit ut med att de ska ha barn. En av dem ska få barn typ samma datum vi skulle fått om det inte blivit missfall. Jag har ingen koll på hur min ägglossning är efter missfallet och det stressar mig, det känns som att jag missat chansen denna månad. Har svårt att koncentrera mig på jobbet för att jag bara tänker på detta. Det är ingen bra dag idag :(

  • hurtänktedunu

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet) PLUSSAT

    11/9 hejsan91hejsan (30år, 4e försöket efter ma, första barnet) PLUSSAT

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet) PLUSSAT

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet) PLUSSAT

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

    30/9 Emmy ( 26 år första försöket första barnet)PLUSSAT

    1/10 lidhu (27 år, fjärde försöket, första barnet) PLUSSAT bim-4

    4/10 Junii91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    6/10 ChilliChoklad (29 år, femte försöket, första barnet) PLUSSAT BIM-4

    8/10 Hurtänktedunu (31 år, andra försöket efter ma, tredje barnet) PLUSSAT

    9/10 Avokado92 (28 år, andra försöket efter mf, första barnet)

    10/10 ollebollen (23 år, första försöket, första barnet)

    11/10 Sophiee92 (29 år, andra försöket, första barnet)

    12/10 Jenek18 (30 år, andra försöket med första barnet)

    12/10 Wave mother (37 år, tredje försöket efter ma, första barnet)

    14/10 AllieP (27 år, andra försöket med första barnet)

    20/10 slo92 (28 år, tredje försöket, 1a barnet)

    21/10 bez (31 år 3:a försöket, 1:a barnet)

    27/10 Willow89 (32 år, sjunde försöket med första barnet)

    28/10 BounceBambi (28 år, tredje försöket första barnet)

    15/10 toughshit (28 år, andra försöket, andra barnet)

    31/10 Lövsångerskan1991 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    2/11 snøflinga (27 år, andra försöket, andra barnet)

    4/11 Beckizen (27 år, fjärde försöket, första barnet)

    8/11 LJM91 (30 år, tredje försöket, första barnet)

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

    ?/? Dalarna 91 (30 år, första försöket efter MF med första barnet)

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?