• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • evelinagra1

    Förstår era känslor precis och jag känner så igen mig i det ni alla skriver <3 

    och LJM det går inget vidare med ägglossningen här heller.. vilket gör allt ännu deppigare, innan har man blivit besviken för att mensen kommer men nu känner man att kroppen inte ens klarar av att ägglossa? även om det verkar helt normalt att det hoppar över en cykel ibland så känner mig så värdelös.. 

  • LJM91

    Visst hade du ett ultraljud inplanerat Fyrklöverns? Jag funderar på om det är värt att betala privat gyn för att de ska kolla över hur det ser ut för mig.. Men vet inte ens om det är möjligt att boka något sånt?

    Åh vad tråkigt att du inte heller har ägglossat än evelinagra.. Inga tecken på mens heller? Har för mig att även om ägglossningen hoppar över en månad så kan man ändå få mens vid typ samma tidpunkt som man brukar. Känner igen mig så i känslan av att kroppen inte ens klarar av att ägglossa.. :(

  • evelinagra1
    LJM91 skrev 2022-06-08 23:13:39 följande:

    Visst hade du ett ultraljud inplanerat Fyrklöverns? Jag funderar på om det är värt att betala privat gyn för att de ska kolla över hur det ser ut för mig.. Men vet inte ens om det är möjligt att boka något sånt?

    Åh vad tråkigt att du inte heller har ägglossat än evelinagra.. Inga tecken på mens heller? Har för mig att även om ägglossningen hoppar över en månad så kan man ändå få mens vid typ samma tidpunkt som man brukar. Känner igen mig så i känslan av att kroppen inte ens klarar av att ägglossa.. :(


    Jag har haft lite molvärk från och till så har trott att mensen är på gång men det har inte kommit något än iallafall.. för en gång skull hade det varit skönt om den kunde komma nu ;) 
  • Fyrklöverns
    LJM91 skrev 2022-06-08 23:13:39 följande:

    Visst hade du ett ultraljud inplanerat Fyrklöverns? Jag funderar på om det är värt att betala privat gyn för att de ska kolla över hur det ser ut för mig.. Men vet inte ens om det är möjligt att boka något sånt?

    Åh vad tråkigt att du inte heller har ägglossat än evelinagra.. Inga tecken på mens heller? Har för mig att även om ägglossningen hoppar över en månad så kan man ändå få mens vid typ samma tidpunkt som man brukar. Känner igen mig så i känslan av att kroppen inte ens klarar av att ägglossa.. :(


    Precis nästa vecka, evighets väntan. Det jag mest är rädd för är att det ska finnas rester kvar som behöver skrapas eftersom mina symtom inte försvunnit än. 


    Hade jag haft en privat gynekolog i närheten så hade jag förmodligen bokat mig på en vanlig undersökning. När jag var yngre och bodde i en större stad då gick jag lite då och då bara för att kolla, men nu har jag inte ens den möjligheten. Det kan nog vara värt det. 


    Hoppas att den kommer snart evelinagra. Hur beter sig tempen nu förtiden? Har stickorna börjar blekna igen? 

  • evelinagra1
    Fyrklöverns skrev 2022-06-09 12:11:11 följande:

    Precis nästa vecka, evighets väntan. Det jag mest är rädd för är att det ska finnas rester kvar som behöver skrapas eftersom mina symtom inte försvunnit än. 


    Hade jag haft en privat gynekolog i närheten så hade jag förmodligen bokat mig på en vanlig undersökning. När jag var yngre och bodde i en större stad då gick jag lite då och då bara för att kolla, men nu har jag inte ens den möjligheten. Det kan nog vara värt det. 


    Hoppas att den kommer snart evelinagra. Hur beter sig tempen nu förtiden? Har stickorna börjar blekna igen? 


    Tempen ser ut såhär.. och testerna är lite oklara haha, en dagen är dom ganska starka och nästa dag är dom helt blanka :/
  • Fyrklöverns
    evelinagra1 skrev 2022-06-09 13:45:35 följande:
    Tempen ser ut såhär.. och testerna är lite oklara haha, en dagen är dom ganska starka och nästa dag är dom helt blanka :/

    Gud vad märkligt, den ser helt vissen ut. Hoppas att det händer nåt snart, antigen att mensen kommer eller tempen skjuter i höjden. 


    Min kurva är också jobbig just nu, går inte att tyda den så bra nu, den gör mig både förvirrad och ledsen. Tempen gick upp igen efter några dagars blödning. Sannolikt pga att hormonerna håller sig kvar men jag kan inte hjälpa att hoppas att det är nåt kvar där inne ändå. Jag skulle helst av allt bara vilja ha en helt normal mens just nu utan några hormoner eller krusiduller med tempkurvan så att man kan börja om igen. 


  • Dalarna91

    Jag hoppas och önskan att alla här inne får ett pluss snart. Känner igen mig i allt ni skriver. 
    Hur kan det vara så svårt att bli gravid eller behålla det!?

  • Fyrklöverns
    Dalarna91 skrev 2022-06-09 15:42:34 följande:

    Jag hoppas och önskan att alla här inne får ett pluss snart. Känner igen mig i allt ni skriver. 
    Hur kan det vara så svårt att bli gravid eller behålla det!?


    Jag också, hoppas innerligt. Ja det känns stundtals fruktansvärt. Jag får ofta känslor av att ge upp, frågar mig varför jag utsätter min kropp för det här. Blöder till och från ganska mycket nu och kan känna mig nästan arg på min sambo nu som inte behöver utsätta sin kropp för detta. Känner ni er arga på mannen ibland? 
  • Dalarna91
    Fyrklöverns skrev 2022-06-09 16:56:58 följande:
    Jag också, hoppas innerligt. Ja det känns stundtals fruktansvärt. Jag får ofta känslor av att ge upp, frågar mig varför jag utsätter min kropp för det här. Blöder till och från ganska mycket nu och kan känna mig nästan arg på min sambo nu som inte behöver utsätta sin kropp för detta. Känner ni er arga på mannen ibland? 
    Ja jag kan bli det. När vi börjar närma oss ägglossning måste jag typ ibland tjata att vi ska ha sex. Sen när mensen kommer ser han hur ledsen man blir och säger "nästa gång ska vi ha mycket sex". Har inte hänt än.. 
  • Sophiee92

    Känner igen mig i allt. Speciellt dom första dagarna man precis fått mens och inser att man misslyckats ännu ett försök, då kan det verkligen kännas becksvart. MEN jag upplever också att detta har gjort mig ännu mer ödmjuk, inte bara inför att få barn utan även inför livet i stort. Jag tror också att vi som fått kämpa hårdare och vänta längre på att lyckas bli gravida och få barn kanske också kommer att uppleva det som extra underbart och fantastiskt när vi väl sitter där sen. Det är min lilla ljusglimt i tunneln.

    Lider verkligen med er LJM och Evelina :/ måste vara så otroligt tufft att bara gå och vänta på ägglossning... Hoppas hoppas att den snart kommer för er båda!

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?