• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Sophiee92
    Fyrklöverns skrev 2022-07-01 15:35:26 följande:

    Hej tjejer,

    Jag följer och hejar på er! Lycka till med progesteronet alla, hoppas det funkar, så himla kul om ni plussar samtidigt efter era nya försök :) 
    Dalarna jag tror att du ägglossade på CD23 eller CD25. Kolla om du får till något mer tecken, torkade sekretet plötsligt upp? Brukar du känna smärtor? 


    En uppdatering från mig. Jag åkte in med ambulans igår pga buksmärtor och svimningskänsla. Det visade sig att äggledaren med min ektopiska graviditet brustit. Opererades akut och man tog bort äggledaren. Jag hade en liter blod i buken. Det som är mest frustrerande är att jag tog cellgiftssprutorna istället för att välja operation direkt för två veckor sedan då jag var orolig för att opereras och ville inte ta bort äggledaren. Sen sitter man här ändå utan den och en liter blod fattigare samt får ej bli gravid inom 6 månader. Det är allt märkligt hur det kan bli men jag är glad att jag har livet i behåll och bra stöd från min man som är min klippa. Vi kämpar på på vårt egna sätt framöver. 


    Ååå neeej Fyrklövern :(( vad jag tycker synd om dig! Kan inte föreställa mig... Skönt att höra att du verkar må hyfsat nu iaf och att du har så bra stöd från din man. Allt kommer vara värt det i slutändan <3
  • LJM91

    Åh nej Fyrklöverns, vilken otrolig otur du har fått :( så ledsen för din skull, när du nu hade valt cellgifter just för att slippa detta.. Hoppas att du mår okej trots omständigheterna <3

  • LJM91

    Idag upptäckte jag minsann riktiga äggviteflytningar som kunde bli flera centimeter långa, tappen känns mjuk och öppningen något större så nu hoppas hoppas hoppas jag att ägglossningen är på gång. Känns som att jag jinxar bara genom att skriva det, men alla de här ?symtomen? har jag inte haft tidigare denna cykeln. Snacka om rekordsen ägglossning oavsett..

  • evelinagra1
    LJM91 skrev 2022-07-02 15:06:15 följande:

    Idag upptäckte jag minsann riktiga äggviteflytningar som kunde bli flera centimeter långa, tappen känns mjuk och öppningen något större så nu hoppas hoppas hoppas jag att ägglossningen är på gång. Känns som att jag jinxar bara genom att skriva det, men alla de här ?symtomen? har jag inte haft tidigare denna cykeln. Snacka om rekordsen ägglossning oavsett..


    Va härligt!! Hoppas verkligen att ägglossningen kommer nu! Jag börjar få lite molvärk och är rädd att ägglossningen kommer väldigt tidigt denna månaden.. åker ju iväg imorgon och kommer hem på torsdag kväll :/ 
  • LJM91
    evelinagra1 skrev 2022-07-02 17:41:43 följande:
    Va härligt!! Hoppas verkligen att ägglossningen kommer nu! Jag börjar få lite molvärk och är rädd att ägglossningen kommer väldigt tidigt denna månaden.. åker ju iväg imorgon och kommer hem på torsdag kväll :/ 
    Om det är till någon tröst så har jag haft molvärk flera veckor innan ägglossningen :P men du känner ju din kropp bäst. Om ni har sex imorgon innan du åker och på torsdag kväll när du kommer hem så har ni i alla fall gjort allt ni har kunnat om ägglossningen skulle ske under tiden du är borta. Håller tummarna för att den dröjer lite till!
  • evelinagra1
    LJM91 skrev 2022-07-02 22:02:47 följande:
    Om det är till någon tröst så har jag haft molvärk flera veckor innan ägglossningen :P men du känner ju din kropp bäst. Om ni har sex imorgon innan du åker och på torsdag kväll när du kommer hem så har ni i alla fall gjort allt ni har kunnat om ägglossningen skulle ske under tiden du är borta. Håller tummarna för att den dröjer lite till!

     


    ja så kan det säkert vara, är så otaggad och har ångest för denna jobbresan så allt känns bara skit haha.. men vi får göra det vi kan <3

  • Fyrklöverns

    Tack för stödet tjejer <3 Det har varit riktigt hemskt, jag funderar på att ta kontakt med en kurator när jag mår lite bättre, känner att jag har mycket att bearbeta känslomässigt efter att kroppen har läkt. Vet inte ens var man börjat på egen hand. Just nu är det att försöka ta hand om det basala bara, äta, dricka, gå på toaletten. Ungefär det jag orkar med efter den stora blodförlusten och smärtorna. 


    Vad spännande med ägglossningar på gång, jag får leva genom er en tid framöver och heja på er tjejer <3 :)
    LJM kör hårt, så bra med fertilt sekret!
    evelina försök njuta av jobbresan och passa på o fokusera på annat de dagarna. Finns inte så mycket att göra åt saken utan mest hoppas på att ägget har lite tålamod och lossar när du kommer hem! :) Som någon rekommenderade, få till det innan du åker och direkt när du kommer hem, då har du gjort vad du kan. Hoppas krämen sen hjälper dig med att förlänga lutealfasen! 

  • LJM91

    Idag kom den fasta gubben på testet, herregud äntligen! Brukar ägglossa dagen efter, så CD60 blir det. Jisses alltså..

    Fyrklöverns, det låter som en väldigt bra idé att ta kontakt med en kurator, det är aldrig fel att få professionell hjälp med att reda ut sina känslor och få stöd i hur man kan tänka. Jag gick till en terapeut för ett par år sedan vid en tidigare jobbig period i livet och det gjorde enorm skillnad för mig. Hoppas du får tid hos en bra kurator <3

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?