• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-08-10 18:05:23 följande:

    Hörni tjejer, visst har vi tidigare haft någon diskussion om hur länge sperman finns kvar i vaginan? Och om det går att förväxla äggviteflytningar med sperma? Tycker mig minnas en diskussion i ämnet men kan ha fel :P ikväll har jag mycket flytningar igen och kan sträcka ut dem flera centimeter, men hade sex igår kväll så klurar på om det helt enkelt kan vara sperma istället? Gjorde ett ägglossningstest i eftermiddag som var solklart negativt.


    Jo jag ställde den frågan förut. Tror ni skrev det störst troligt var ägglossning sekret. Då de va mycket. Men minns inte när jag hade det så kan inte se tillbaka när jag hade ägglossning efter sekretet. 
  • Rewner

    LJM: Inget svar på din fråga, men delar frustrationen i att vet vad som tillhör vem efter sex. 

  • Rewner

    En annan frustration just nu är känslan i min egen kropp. Har det senaste dygnet haft ganska rejäl molvärk och mensen ska ju vara en vecka bort. Minns ju att jag hade det efter ägglossning cyklarna efter missfallet också så logiskt sätt så tänker jag att det inte behöver betyda något,  men hoppet väcks ju på något sätt ändå.

    Jag vill bara kunna få lita på min kropp. Är det för mycket begärt? Helt ok om det tar några månader till, men bara att kunna få veta att det jag känner i kroppen är riktigt och rätt. Så frustrerad just nu!

  • Dalarna91
    Rewner skrev 2022-08-10 18:56:04 följande:

    En annan frustration just nu är känslan i min egen kropp. Har det senaste dygnet haft ganska rejäl molvärk och mensen ska ju vara en vecka bort. Minns ju att jag hade det efter ägglossning cyklarna efter missfallet också så logiskt sätt så tänker jag att det inte behöver betyda något,  men hoppet väcks ju på något sätt ändå.

    Jag vill bara kunna få lita på min kropp. Är det för mycket begärt? Helt ok om det tar några månader till, men bara att kunna få veta att det jag känner i kroppen är riktigt och rätt. Så frustrerad just nu!


    Förstår din frustration! Så känner jag också. Varje månad känns det nästan som nya symtomer kommer och man har en blandning mellan hopp och förtvivlan. 
    Varför måste våra kroppar göra så?! 
  • LJM91

    Får fortsätta hålla koll och se om det kommer mer äggviteflytningar. Oavsett har jag fortfarande betydligt mer flytningar än vanligt vilket känns som en bra grej när ägglossningen nu tänker dyka upp :P

    Känner också igen mig i att inte kunna lita på sin kropp, tycker också det dyker upp nya symptom varje cykel eller så ändras eller försvinner något symptom så man får upp hoppet i onödan. Jäkla lurendrejeri är vad det är!

  • Pinkfloweer

    Jag känner precis samma över irritationen med symtomen! Kände lite stickningar i livmodern idag och började direkt överanalysera och tänka men visst kändes det så förra månaden också innan mina spottings, eller?! Så blir man helt knäpp tillslut haha :p 

  • LJM91
    Pinkfloweer skrev 2022-08-10 22:58:11 följande:

    Jag känner precis samma över irritationen med symtomen! Kände lite stickningar i livmodern idag och började direkt överanalysera och tänka men visst kändes det så förra månaden också innan mina spottings, eller?! Så blir man helt knäpp tillslut haha :p 


    Exakt så håller jag också på! Tänk om man bara hade kunnat chilla lite :P
  • Fyrklöverns

    amandakollb välkommen till oss! Vad roligt att du joinar :) Jag har haft äl på CD 11 någon gång men då har lutealfasen varit lika lång eller aningen längre än vanligt. Det säga att lutealfasen är det viktigaste att den inte är för kort, har inte hört att tidig äl ska påverka på något vis. 


    LJM Jag hade rejäl molvärk igår morse, vaknade av den. Tempen gick upp idag så det var nog ägglossning för min del. Jag verkar ha fått starkare värk efter operationen. Två dagar innan det hade jag lite värk bara. 


    Jag vill också minnas en diskussion om sekret vs sperma haha. Låter som att det var sekret för dig, för jag har aldrig kunnat dra ut sperma, den går itu direkt (ursäkta tmi). 


    Rewner håller så med dig. Jag tycker nu särskilt efter mf och utomkveds så ska man behöva lära om sig hur kroppen beter sig. 

  • Pinkfloweer

    Från och med idag kan mina spottings dyka upp precis när somhellst...5 eller 6 dagar innan bim nu. Vet inte varför men känner mig extra nervös den här gången, som på helspänn och samtidigt inställd på att visst kommer de där förbannade små envisa blödningarna att dyka upp! Men den här stunden precis innan de kommer känns ju alltid en liten gnutta hoppfull endå tyvärr....försöker endå skydda mig själv känslomässigt genom att trycka undan tankarna för jag vet inte om man orkar bli besviken en 11e gång, men det är ju lättare sagt än gjort!

  • amandakollb
    LJM91 skrev 2022-08-09 23:20:43 följande:

    Dalarna, strecken är nog ungefär hälften så starka som kontrollstrecken skulle jag säga. Brukar inte få supersvaga oavsett var i cykeln jag är, så svårt att bedöma om det är stegringar också tyvärr..

    amandakollb, det är ungefär samma för mig, har också haft lång menscykel sedan början men har aldrig kollat upp det med ultraljud. Gjorde en provtagning i våras bland annat på AMH, mitt låg på 9,1 så det är ju rejält förhöjt. Ringde gyn men de tyckte inte det var skäl nog att få hjälp innan det har gått ett år. Har övervikt men annars inga andra symptom, ingen hårväxt eller så. Idag är jag på cykeldag 21, återstår att se om molvärken leder till något :)

    Chilins, håller alla tummarna nu! <3

    Pinkfloweer, nej det verkar inte vara mer äggviteflytningar, svårt att säga om de är mer krämiga eller vattniga just nu? Har haft sex både igår och idag så kan vara sperma också :P väldigt mycket tmi från mig nu känner jag haha..


    Okej fattar, då har vi ungefär lika amh! Hur länge har ni försökt nu? Jag tar ju letrozol nu och jag får rejäl molvärk dagarna runt äl! Tror just innan. Såg du tempar också? skönt ju så man kan se när man haft äl tycker jag :) 
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?