• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Sophiee92

    Evelina stort stort grattis! Vilken fantastisk upplevelse det måste vara <3

    Chilins, tack för att du är med och hejar på oss! Även om jag inte kan tro att det kommer hända mig detta försök... Ärligt talat känns det som en ouppnåelig dröm där jag har alla oddsen emot mig (oklart vad dock...) kan bara inte visualisera att jag skulle bli gravid naturligt efter såhär många månader av försök. Men tack ändå för att du hejar på <3 ska försöka tänka positivt igen men just nu känns det som att det aldrig kommer ske på naturlig väg

  • Chilins
    Sophiee92 skrev 2022-08-25 18:57:09 följande:

    Evelina stort stort grattis! Vilken fantastisk upplevelse det måste vara <3

    Chilins, tack för att du är med och hejar på oss! Även om jag inte kan tro att det kommer hända mig detta försök... Ärligt talat känns det som en ouppnåelig dröm där jag har alla oddsen emot mig (oklart vad dock...) kan bara inte visualisera att jag skulle bli gravid naturligt efter såhär många månader av försök. Men tack ändå för att du hejar på <3 ska försöka tänka positivt igen men just nu känns det som att det aldrig kommer ske på naturlig väg


    Ge inte upp Hjärta inte än. Det kommer hända. Vi vet bara inte när. men det kommer hända för oss allihop här. helt säker på det 
  • Sophiee92
    Chilins skrev 2022-08-25 19:00:20 följande:
    Ge inte upp Hjärta inte än. Det kommer hända. Vi vet bara inte när. men det kommer hända för oss allihop här. helt säker på det 
    Tack <3 
  • elin1989
    amandakollb skrev 2022-08-25 09:36:26 följande:
    hejhej, såklart :) 

    får jag fråga vilken vecka du märkte att det var utomkveds? fick du ta bort en äggledare eller hur gick det till? är lite orolig för utomkveds..

    ja så var det för mig med, allt jag kunde tänka på var att bli gravid :/ 
    Jag märkte det aldrig. Hade ett ultraljud i typ vecka 6-7 eftersom jag inte hade koll på cykeln efter att ha slutat med p-piller, blev gravid på första ägglossningen. Så det upptäcktes då. Men jag hade inga direkta symptom, ingen smärta eller blödningar. Det enda jag hade var diffus magsmärta ett par gånger veckan innan det upptäcktes, men det var inte alls i livmoderstrakten så jag kopplade inte att något skulle vara fel. 

    Jag gjorde titthålsoperation men som slutade i öppen bukoperation, tog bort äggledaren. 
  • elin1989
    Fyrklöverns skrev 2022-08-25 14:54:16 följande:

    Hej Elin! Vi har ju haft lite kontakt efter våra utomkveds, du är jättevälkommen till oss :) Det är bara roligt att följa hur det går för dig! Spännande att BIM närmar sig, håll oss uppdaterade när du testar. 


    Förstår precis hur du känner, jag upplever också att det periodvis tar över allting för man vill bara att allting ska gå enligt plan. Samtidigt tycker jag den hemska upplevelsen med brusten äggledare och akut operation har är gjort mig ödmjuk inför hela upplevelsen med att skaffa barn. 


    Hej, hoppas allt är bra med dig! Jag är inne på andra försöket efter operationen och hoppas förstås att det har tagit sig. Fick precis veta att min svägerska är gravid med nummer 4 och man vill ju verkligen inte vara missunnsam men det är inte så lätt...

    5 dagar kvar till BIM och tänker inte testa innan dess, jag hatar att se negativa test!
  • LJM91

    Sophie, har exakt samma känsla som du. Känns helt orimligt att det skulle hända nu efter ett års försök.. Jobbig känsla men det är väl bara att surfa med i den antar jag.

    Dalarna, nä jag har ingen dålig känsla över krämen längre, gissar att det var den som gjorde att jag fick så mycket mer flytningar och ägglossning i mer rimlig tid. Kanske är mina höga temperaturer också en effekt av krämen? Kände idag att brösten ömmar lite vilket de aldrig gör efter ägglossning annars. Tänker att progesteronet kanske är allmänt högre nu på något sätt.

  • Dalarna91

    Ljm; va skönt att höra du är nöjd nu :D 
    Ja man har ju högre progrestron som gör så det blir högre temperatur i kroppen. Hoppas det ger bra resultat nu

  • LJM91
    Dalarna91 skrev 2022-08-25 20:37:43 följande:

    Ljm; va skönt att höra du är nöjd nu :D 
    Ja man har ju högre progrestron som gör så det blir högre temperatur i kroppen. Hoppas det ger bra resultat nu


    Jag hoppas också det. Hade ju inte särskilt låga temperaturer i lutealfasen innan heller men det kanske ändå kan ge en liten skjuts i rätt riktning :P hur har din temp varit idag?
  • amandakollb

    Fyrklöverns, chillins, Elin89, tack fö svar! Varför jag är orolig är för att jag ibland har ont i magen längre ned, typ vid livmodern och kommer inte ihåg att jag hade det förra gången. det känns lite som molvärk/mensvärk 

  • elin1989
    amandakollb skrev 2022-08-25 22:19:35 följande:

    Fyrklöverns, chillins, Elin89, tack fö svar! Varför jag är orolig är för att jag ibland har ont i magen längre ned, typ vid livmodern och kommer inte ihåg att jag hade det förra gången. det känns lite som molvärk/mensvärk 


    Så hade jag med min son också i början av graviditeten. Det är normalt och inte ett symptom på utomkveds 
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?