• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Fyrklöverns
    Dalarna91 skrev 2022-09-09 08:01:00 följande:
    Gud så smart. Hoppas den fungerar bra :)
    Hoppas också den fungerar så som tänkt. Jag ska hålla er uppdaterade :) 
  • LJM91

    Fyrklöverns jag har upplevt samma grej där ägglossningen sätts ut på samma dag som positivt test, men jag tvivlar på att jag har ägglossat så tidigt. Jag använder både Natural cycles och Fertility friend, och det är sällan de sätter ut ägglossningen på samma dag båda två. Jag vågar inte chansa utan fortsätter försöka få till ligg även ett par dagar efter bekräftad ägglossning :)

    Vad häftigt med den där klockan! De är himla dyra väl? Jag skulle nog ha lite svårt att sova med en klocka på armen så tror inte det är något för mig tyvärr.

    Min mens är väldigt konstig denna cykeln och var likadan förra cykeln, jag brukar blöda ganska kraftigt dag 2 och 3 och ha mycket mensvärk dag 1 och 2 i alla fall, men både denna och förra mensen har jag bara haft mensvärk precis i början av dag 1 och efter det absolut ingenting. Blöder också betydligt mindre än vad jag har gjort tidigare. Någon som har varit med om något liknande?

  • Rewner

    Jag har också varit med om att mensen inte uppför sig som vanligt ibland. Exempelvis nu senast så blödde jag rätt sparsamt och hade inte heller särskilt mycket mensvärk och sen natten mellan dag 2 och 3 så blödde jag som tusan igenom allt vad mensskydd hette.

    Nu har jag redan fått mensvärk och det är lite tidigt för den ska ju inte komma förrän på söndag. Vågar inte riktigt hoppas att det beror på något annat. 

  • Fyrklöverns
    LJM91 skrev 2022-09-09 13:31:05 följande:

    Fyrklöverns jag har upplevt samma grej där ägglossningen sätts ut på samma dag som positivt test, men jag tvivlar på att jag har ägglossat så tidigt. Jag använder både Natural cycles och Fertility friend, och det är sällan de sätter ut ägglossningen på samma dag båda två. Jag vågar inte chansa utan fortsätter försöka få till ligg även ett par dagar efter bekräftad ägglossning :)

    Vad häftigt med den där klockan! De är himla dyra väl? Jag skulle nog ha lite svårt att sova med en klocka på armen så tror inte det är något för mig tyvärr.

    Min mens är väldigt konstig denna cykeln och var likadan förra cykeln, jag brukar blöda ganska kraftigt dag 2 och 3 och ha mycket mensvärk dag 1 och 2 i alla fall, men både denna och förra mensen har jag bara haft mensvärk precis i början av dag 1 och efter det absolut ingenting. Blöder också betydligt mindre än vad jag har gjort tidigare. Någon som har varit med om något liknande?


    Det är störigt att det inte går att avgöra exakt baserat på alla tecken, svårt att lita på när den verkligen sker. Jag ska också sexa på framöver för säkerhets skull någon dag till. Ofta brukar min sexlust dö ut i takt med att testet blir positivt men det kan ju vara för östrogenet sjunker sen och kanske har gjort att jag missat ägglossningen flera gånger. Intressant att olika appar sätter olika dagar!

    Ja svindyra, trots mitt presentkort så kommer jag betala en hel del men har väntat in en smart klocka nu i några år så jag tänker att jag satsar på den som har viktigaste funktionen för mig haha :) Bävar också lite inför att sova med klocka men jag kanske vänjer mig. 


    Min mens gjorde liknande förra gången. Ingen smärta och färre blödningsdagar. Det som är nytt för mig är Inositol så det kanske har påverkat. Har du själv ändrat nånting denna månaden?

  • Fyrklöverns
    Rewner skrev 2022-09-09 15:03:48 följande:

    Jag har också varit med om att mensen inte uppför sig som vanligt ibland. Exempelvis nu senast så blödde jag rätt sparsamt och hade inte heller särskilt mycket mensvärk och sen natten mellan dag 2 och 3 så blödde jag som tusan igenom allt vad mensskydd hette.

    Nu har jag redan fått mensvärk och det är lite tidigt för den ska ju inte komma förrän på söndag. Vågar inte riktigt hoppas att det beror på något annat. 


    Hoppas det är växtvärk :) ska du testa tidigare? 
  • Sophiee92

    Rewner håller alla tummar jag kan och hoppas innerligt att det är er tur denna gång <3

    Jag kanske inte är så aktiv här närmsta dagarna, behövt landa i att mitt försök-nr-12 inte lyckades och fästa tankarna på lite annat än barn. Jobbat otroligt mycket vilket hjälpt och nu har jag och mannen en helg bara vi två (annars bor mitt bonusbarn här med oss) så vi ska verkligen ta vara på dom här dagarna och bara vara och mysa med varann.

    Ang att testa något nytt så har jag helt givit upp att varken inositol, rosenrot eller att avstå alkohol ska göra någon skillnad så denna månad kör jag mer vin och massa god mat dieten hehe... Vi har även bokat tid för att slutföra vår fertilitetsutredning så mannen ska lämna ett spermaprov i slutet på månaden.

    Kram till alla er fina människor <3

  • Fyrklöverns
    Sophiee92 skrev 2022-09-09 17:32:46 följande:

    Rewner håller alla tummar jag kan och hoppas innerligt att det är er tur denna gång <3

    Jag kanske inte är så aktiv här närmsta dagarna, behövt landa i att mitt försök-nr-12 inte lyckades och fästa tankarna på lite annat än barn. Jobbat otroligt mycket vilket hjälpt och nu har jag och mannen en helg bara vi två (annars bor mitt bonusbarn här med oss) så vi ska verkligen ta vara på dom här dagarna och bara vara och mysa med varann.

    Ang att testa något nytt så har jag helt givit upp att varken inositol, rosenrot eller att avstå alkohol ska göra någon skillnad så denna månad kör jag mer vin och massa god mat dieten hehe... Vi har även bokat tid för att slutföra vår fertilitetsutredning så mannen ska lämna ett spermaprov i slutet på månaden.

    Kram till alla er fina människor <3


    Hahaha älskar din nya stil! :D Om inget annat funkade så kan det inte bli värre iaf! 


    Ta din tid i att landa lite. Jag tycker också det hjälper otroligt mycket att jobba mer för då går dagarna fortare. 


    Kram och ta hand om varandra :) Vi finns här <3

  • Rewner

    Jag vågar ju inte riktigt hoppas. Har en farhåga om att jag inte kommer att hantera det så bra när jag väl står inför faktumet att detta försöket gått åt skogen också. Förhoppningsvis så tar jag bara ut det i förskott, men dels för att nästa cykel redan känns körd och dels för att det ju gått ett år sedan första graviditeten så känns det lite extra denna gång. Imorgon ska vi på en årlig familjefest och förra gången fick jag reda på att jag var gravid dagen innan så kommer att kännas jobbigt att vara där tror jag.

    Tror att jag kommer att ta ett test imorgon för att riva av plåstret innan mensen kommer. Och för att vara helt säker på vad mensen betyder. När jag hade utomkveds så fick jag ju mens som vanligt så det gör mig lite nojjig. 

    Tack för tumhållning och för att ni är så fina och stöttande här i tråden!

  • Rewner

    Och Sophie förstår verkligen att man kan ha behov av en paus både från tråden och från det seriösa barnagörandet. Din plan låter bra och rolig att genomföra. Hoppas den blir riktigt lyckad!

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?