• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Rewner

    Tack för all support! Det blev en riktigt jobbig mens detta och jag har behövt lite tid att slicka mina sår. Skulle inte säga att jag är tillbaka på banan, men huvudet är iaf över vattenytan. 

    Haft så mycket och konstig mensvärk denna gången också. Känner inte alls igen mig för jag brukar bara ha ont första dagen och nu har den kommit och gått i fyra dagar. Nästan så att jag undrar om det är något som är värt att kolla upp. Kan det ha hänt något i samband med operationen? Fast jag har ju haft två ganska normala mensar (förutom att jag blödde väldigt mycket en natt) sedan dess.

    Så himla bra att du får börja med ägglossningsstimulerande redan denna cykel, LJM. Gläds så mycket för dig. Det är nu det händer!

    Fyrklövern: Jag förstår precis den känslan. Det är ju så tråkigt också att man inte kan få helhjärtat glädjas med de som är nära utan istället ska fyllas av avundsjuka och bitterhet.

    Dalarna: Hoppas att du taggar igång när ägglossningen närmar sig. 

  • LJM91

    Vad tråkigt att PMSen gör sig påmind Fyrklöverns, och vilken dryg situation med gravida kompisen :( Vet hon om din situation? Det är ju lite okänsligt oavsett men extra okänsligt om hon vet vad du har gått igenom och fortsätter gå igenom.

    Skönt att huvudet är åter över vattenytan Rewner :) drygt med mensvärken, är det något du absolut inte känner igen så skadar det nog inte att slå en signal till gyn och kolla av läget. Tack för peppen om mina ägglossningsstimulerande! Hoppas så att de funkar redan denna cykeln även om jag inte blir gravid, är så enormt less på mina superlånga cykler..

    Hade en liten deppig diskussion med min sambo igår, han berättade att flera av hans kollegor är på och tjatar på honom och undrar om inte vi ska skaffa barn snart, varför vi inte har några barn än och någon hade till och med uttryckt sig i stil med ?vad är problemet, får du inte komma till eller?. Inte nog med att jag blir fly förbannad på så fullständigt hjärndöda och vidriga kommentarer som den sista, tycker också så synd om min sambo som behöver ta dessa kommentarer i sin vardag. För mig är det helt ofattbart hur man kan vara så okänslig mot en kollega.. Jag har fått kanske två eller tre frågor på mitt jobb, men det har ändå varit diskreta och finkänsliga frågor även om jag kan tycka att det inte är något man frågar om alls.

  • Rewner

    Förlåt, Fyrklövern! Inser nu att det jag skrev kan tolkas som att problemet ligger hos dig. Folk kan verkligen vara okänsliga även om de inte menar illa och just graviditeter och barn verkar ibland få fram de mest egocentriska sidorna hos folk. Men faktum är ju att det hade varit lättare att ha överseende med det om man inte var i denna situationen själv. Och när jag bara talar för mig själv så kan jag ju bli ledsen och bitter även när någon egentligen bara orsakar det genom att existera liksom.

  • Fyrklöverns

    Ingen fara Rewner! <3 Denna gången skulle jag mest säga att jag blir ledsen över mitt eget misslyckande när jag blir påmind hela tiden om någon annan som har lyckats, och jag blir arg över att den personen inte förstår att jag inte är lämplig person att prata med. Du har helt rätt i att denna situationen drar fram det mest egocentriska i en, och med rätta tycker jag, vi får lov att fokusera på våra egna kroppar. Det gäller både oss som försöker och dem som lyckats. Sedan hade jag önskat att jag kunde ta tillbaka kontrollen över hur jag reagerar, men det får tiden utvisa om man klarar av! 


    LJM det här är en vän som mycket väl vet vad jag gått igenom men jag tror att hon har svårt för empati och uttrycker sig klumpigt. Hon är självklart jätteglad för sin graviditet och vill prata om den så mycket det går, men jag är fel person för det forumet känner jag. Tror jag kommer få säga till henne snart.

    Rewner vad skönt att du snart är på banan igen. Låter jobbigt när man inte känner igen sin kropp. Det hände ju säkert en del vid operationen och kroppen kan ofta behöva tid att läka. Har de berättat nåt om hur resten av organen såg ut där inne? Tänker iofs om de hade sett tecken på typ endometrios så hade de nog sagt det. Det kan vara klokt att prata med gyn om det, skadar inte att ta en extra titt!


    LJM jag blir också arg av att läsa vad din sambos kollegor säger till honom! Folk kan vara otroligt puckade! Att man inte tänker sig för i vuxen ålder är fruktansvärt. Tänker bara på hur jobbigt det måste varit för honom att sitta där och lyssna på okänslig idioti :(

  • Fyrklöverns

    Idag testade jag nåt nytt igen. Jag gick på Lymfmassage, mest för att rensa ut om det finns några eventuella rester av cellgifter kvar i kroppen. Det var lite intressant för när jag pratade om mitt mående så nämnde jag att jag hade ont på vänster sida av kroppen, vänster skinka, lår och vad av någon anledning sista halvåret. Sedan frågade hon mig om det var vänster äggledare som de opererat bort och då gick det upp ett ljus för mig. Hon nämnde att det kan ha varit stopp i systemet som orsakat stagnerad vätska. Sedan om det orsakat utomkveds eller bidragit till det som hänt är skönt att inte behöva veta men det var intressant. När hon masserade fötterna hade jag jätteont på ett område och frågade vad det var för zon, så sa hon att det är zon för äggstockarna. Så chockad jag var. Likaså när hon kom till ena stortån där visade det sig att det är zon för nacken som jag har ont i på samma sida. Lite läskigt! Oklart om det har med något alls att göra men det kändes skönt att få en chans att rensa gifter ur kroppen iaf.

  • Dalarna91

    Ljm91; jag blir så arg men också ledsen när jag läser hur kollegorna varit mot din kille. Jag kan tänka mig du också kanske tar det mer personligt mot dig. 
    Jag känner det är mitt fel pga missfall och blir sällan gravid. Sen har du tyvärr pcos som kan vara en orsak men det kan absolut också vara killens. Förstå mig rätt. Det jag menar är jag skulle ha sånna skuldkänslor över mannen få höra detta och hoppas du inte får det. 

    Fyrklövern; jag testade zon terapi, gjorde det bara en gång. Men de är lite dyrt och tycker jag betalar tillräckligt för vitaminer och tester. Hoppas lymfmassage ger god effekt. Och skönt att få rensa bort cellgiften :) 

  • LJM91
    Dalarna91 skrev 2022-09-14 16:34:18 följande:

    Ljm91; jag blir så arg men också ledsen när jag läser hur kollegorna varit mot din kille. Jag kan tänka mig du också kanske tar det mer personligt mot dig. 
    Jag känner det är mitt fel pga missfall och blir sällan gravid. Sen har du tyvärr pcos som kan vara en orsak men det kan absolut också vara killens. Förstå mig rätt. Det jag menar är jag skulle ha sånna skuldkänslor över mannen få höra detta och hoppas du inte får det. 

    Fyrklövern; jag testade zon terapi, gjorde det bara en gång. Men de är lite dyrt och tycker jag betalar tillräckligt för vitaminer och tester. Hoppas lymfmassage ger god effekt. Och skönt att få rensa bort cellgiften :) 


    Ja absolut tar jag det lite personligt, jag vet ju att mina glesa ägglossningar inte direkt ökar våra chanser, och min sambo är orolig att det är något fel med hans spermier också. Dock var ju testet han gjorde bra, vad vi kunde tolka i alla fall. Men jag tror han oroar sig över det ändå, och då tar det såklart hårt att få kommentarer från andra. Vilken jäkla lättnad det hade varit om det blev vår tur någon gång..
  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-09-14 22:33:59 följande:
    Ja absolut tar jag det lite personligt, jag vet ju att mina glesa ägglossningar inte direkt ökar våra chanser, och min sambo är orolig att det är något fel med hans spermier också. Dock var ju testet han gjorde bra, vad vi kunde tolka i alla fall. Men jag tror han oroar sig över det ändå, och då tar det såklart hårt att få kommentarer från andra. Vilken jäkla lättnad det hade varit om det blev vår tur någon gång..
    Ja de är tufft nu. Men känner mig lite mer taggad till ägglossningen, men det är int mycket. Ska börja med bisolvon ikväll. Men när vi testade min sambos i helgen, de va väldigt segt! 
    Hur ska det vara? Tänkte sambon kanske också ska börja och se hur det går. 
  • Fyrklöverns
    Dalarna91 skrev 2022-09-14 16:34:18 följande:

    Fyrklövern; jag testade zon terapi, gjorde det bara en gång. Men de är lite dyrt och tycker jag betalar tillräckligt för vitaminer och tester. Hoppas lymfmassage ger god effekt. Och skönt att få rensa bort cellgiften :) 


     


    Det är ju det att det blir dyrt i längden för man måste gå regelbundet. Men jag tänkte gå typ 3 ggr för att få igång systemet och sen ser jag hur det känns. Ursäktar kostnaden lite med att jag vill göra vad jag kan för att få ut cellgifterna.

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?