• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Fyrklöverns

    Sophie, vi provar varannan dag igen och jag har börjat ta Q10 tillskott på 300 mg dagligen utöver mina andra vitaminer. Min man fortsätter också med sina vitaminer som har med bla zink och Q10.
    Ska ni prova något nytt? :)

    LJM: Förstår att det blir drygt att vänta på nästa mens, hoppas de vill hjälpa dig få igång en blödning. Jag är också nyfiken hur testet beter sig idag?

  • Dalarna91

    Temp; 36.35 så har inte haft ägglossning... Jag orkar inte något mer Gråter
    Kan hoppa över denna ägglossning också. Sambon hemma döende, så det kommer nog inte hända något 
    Efter vilken dag blev ägget mindre bra? Är på cd 19 idag...

  • Chilins

    Dalarna kan du inte lägga upp din kurva? :) jag har haft en dipp efter ägglossning och sen for den upp igen. Det tog några dagar extra att få bekräftad ägglossning men en dipp behöver inte vara någon fara 

  • Sophiee92
    Fyrklöverns skrev 2022-09-22 07:13:06 följande:

    Sophie, vi provar varannan dag igen och jag har börjat ta Q10 tillskott på 300 mg dagligen utöver mina andra vitaminer. Min man fortsätter också med sina vitaminer som har med bla zink och Q10.
    Ska ni prova något nytt? :)

    LJM: Förstår att det blir drygt att vänta på nästa mens, hoppas de vill hjälpa dig få igång en blödning. Jag är också nyfiken hur testet beter sig idag?


    Låter ju kanonbra! Jag började googla Q10 för att testa detta försök men sen kände jag bara att nu tar vi det som det kommer, har istället preppat med massa god mat och vin hehe... Har hjälpt mig att slappna av lite mer inför detta försök känner jag. Om hur lång tid beräknar du ÄL ungefär?
  • Dalarna91


    Har inte lagt in temp pga sjukdom. Låg över 37 söndag-tisdag. 
    Tog nyss test. Kom på jag har inte kissat sedan kl 6 imorse. Men strecket är svagare än igår. Så får se vad tempen visar.
    Hur går det för dig chili? <3
  • Chilins
    Dalarna91 skrev 2022-09-22 15:24:55 följande:
    Har inte lagt in temp pga sjukdom. Låg över 37 söndag-tisdag. 
    Tog nyss test. Kom på jag har inte kissat sedan kl 6 imorse. Men strecket är svagare än igår. Så får se vad tempen visar.
    Hur går det för dig chili? <3
    Jag skulle ha is i magen och vänta ett par dagar :) ägglossning kan bli bekräftat flera dagar efteråt. Skulle inte oroa mig så mycket för en dipp. Min temp har varit ner under coverline två dagar efter ägglossning och sen uppåt igen och NC bekräftade ägglossningen ändå till samma datum som jag trott :) för mig går det bra. Är på evighetsväntan mellan äl och bim. Vi gjorde ett nytt försök direkt efter missfallet. Äl+6 idag men har inga känningar eller förhoppningar så jag inväntar mensen mest. :) 
  • LJM91

    I morse var testet supersvagt igen, och rund ring på clear blue, men eftermiddagens test vet jag inte riktigt hur jag ska tolka? Tittar man på hela streckets bredd så är det ju lika svagt som innan, men ute i kanten har det ändå lite mer färg. Det är ju inte i närheten av att vara positivt, men greppar efter halmstrån nu så bara en ökning på testen hade känts som en liten seger.



    Dalarna, min gynekolog sa ingen specifik cykeldag för när ägget blir sämre, men generellt kunde man säga att cykler på över 35-40 dagar oftast inte har den bästa äggkvalitén. Sen var det absolut ingen omöjlighet att bli gravid ändå, bara minskad chans. Så med en lutealfas på 14 dagar skulle det ju innebära att ägglossning innan eller runt CD 21-26 är det optimala. Gällande din kurva säger jag också is i magen, ser inte ut som en omöjlighet att du ägglossade där innan CD18 :) uppdatera oss imorgon!

  • Rewner

    Håller tummarna för att ägglossningen varit Dalarna! Och för att din alldeles strax kommer, LJM! Så skönt att ägglossning kom igång direkt efter missfallet, Chilin, nu hoppas vi på det bästa!

    Så skönt att du kunnat släppa och tänka på lite annat under detta försöket, Sophiee. Jag tyckte ju din plan lät bra från början så gött att ni kunnat hålla er till den.

    Imorse så var mitt test snudd på positivt (och det var alltså i princip blankt igår). Tog ett till nu på eftermiddagen och det var lika som imorse så då antar jag att det kommer vara positivt imorgon bitti. Vi får försöka få till det ikväll och sen hoppas på det bästa. Helt omöjligt ska det ju inte vara även om vi inte kan få till det mer förrän söndag kväll.

  • Dalarna91

    Chilins; va skönt allt gick bra ändå kring missfallet och ni kunde försöka igen. 

    Ljm; få ha lite is i magen och se hur tempen är imorgon. 
    Jag har slutat köpt tester från gravidkollen.. men skumt att det visar två olika styrkor, vilken ska man se på? Men tycker det ser starkare ut än igår :) 

    Rewner; kan ni inte få till det imorgon bitti? :P 
    Men om skulle du ägglossning lördag så kan det räcka med sex i kväll :) 

  • LJM91

    Åh vad härligt att ägglossningen verkar vara på gång Rewner! Heja heja ;) Brukar du få positivt med morgonurin? Läser att många inte får det, men för mig är det den enklaste tiden på dygnet att testa.

    Dalarna, ja de här stickorna är faktiskt lite dryga att tolka.. men de var billiga, alltid något xD får väl se om jag i alla fall får blinkande smiley imorgon, kan alltid hoppas.. 

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?