• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • evelinagra1
    Fyrklöverns skrev 2023-01-13 18:27:28 följande:
    Tack evelinagra! Den här tokiga tanken slog mig inte direkt att man kan faktiskt berätta för olika människor vid olika tidpunkter haha! Det känns som att det kan bli lite så, om man måste eller någon gissar sig fram till det och sedan i samband med att man träffar familjerna. Bad ni folk hålla tyst om det tills v 12 har passerat eller? 

    ja precis vi bad dem att inte berätta för någon för att vi inte hade berättat för alla än! 

  • LJM91

    Det här med att berätta eller inte berätta är inte helt enkelt alltså. Jag kan tänka mig att jag hade velat berätta tidigt för de närmsta vännerna och kanske närmsta familjen, mest för att jag aldrig hade kunnat låtsas som ingenting inför dem om jag hade fått missfall senare. Fyrklöverns, om du inte vill berätta under middagen med alkoholdrickande och så, så kan du alltid säga att du går på antibiotika pga uvi eller nåt sånt, då ska man ju inte heller dricka alkohol.

    Vickan, vad typiskt att avhållsamheten inför spermaprovet krockar med ägglossningen.. Jag hade nog försökt få till det så sent som möjligt innan och sen hoppats att det räcker. Med lite tur kanske du ägglossar något tidigare eller något senare än vanligt :)

    Håller tummarna för att besöket på onsdag ger klarhet Dalarna! Är du nervös eller hur känns det?

    Hade en dipp i temp igår på ÄL+4, ner till 36,48 men idag sköt den upp till 36,8 så det kändes skönt. Tempar nog i helgen också men ska sluta sen. Blev hoppfull helt i onödan förra månaden när tempen klättrade sig uppåt.

  • Fyrklöverns
    LJM91 skrev 2023-01-13 20:39:37 följande:

    Det här med att berätta eller inte berätta är inte helt enkelt alltså. Jag kan tänka mig att jag hade velat berätta tidigt för de närmsta vännerna och kanske närmsta familjen, mest för att jag aldrig hade kunnat låtsas som ingenting inför dem om jag hade fått missfall senare. Fyrklöverns, om du inte vill berätta under middagen med alkoholdrickande och så, så kan du alltid säga att du går på antibiotika pga uvi eller nåt sånt, då ska man ju inte heller dricka alkohol.

    Hade en dipp i temp igår på ÄL+4, ner till 36,48 men idag sköt den upp till 36,8 så det kändes skönt. Tempar nog i helgen också men ska sluta sen. Blev hoppfull helt i onödan förra månaden när tempen klättrade sig uppåt.


    Ja det är en tuff fråga. Smart idé med att hitta på något, jag är dock sämst på att ljuga haha. Jag ska känna efter hur det känns imorgon, vännerna vet vad vi har varit med om och har hållit tummarna för oss så det kanske blir en trevlig nyhet också. Jag velar fortfarande och tar det som det kommer helt enkelt :)

    En temp-dipp innan ett uppskjut låter alltid trevligt. Hoppas det är ett gott tecken. Usch jag vet precis, förra månaden fick jag en stegring till 36,9 dagen innan BIM och fick upp hoppet så otroligt mycket, för att sedan kraschlanda dagen efter. Tycker inte tempen varit pålitlig vad gäller tecken. Min app stressar mig också, den enda gången den gav utslag på ?possible implatation dip? det var månaden då vi inte försökte när vi inte fick. Kändes som ett hån. 
  • LJM91

    Hur gick det på middagen Fyrklöverns, berättade du?

    Nu slutar jag tempa för denna gången, väldigt hackig temp men tänker att det är för tidigt för att det ska betyda något. Ägglossningen är ju garanterat bekräftad i alla fall och det känns som det viktigaste :P

  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2023-01-15 09:44:00 följande:

    Hur gick det på middagen Fyrklöverns, berättade du?

    Nu slutar jag tempa för denna gången, väldigt hackig temp men tänker att det är för tidigt för att det ska betyda något. Ägglossningen är ju garanterat bekräftad i alla fall och det känns som det viktigaste :P


    Bekräftad ägglossning är det viktiga :) 
    Resten blir man bara stressad över. Jag har lagt bort min temp, risken finns jag annars tar på morgonen :p
    Hoppas alla haft en fin helg :)
  • Fyrklöverns
    LJM91 skrev 2023-01-15 09:44:00 följande:

    Hur gick det på middagen Fyrklöverns, berättade du?

    Nu slutar jag tempa för denna gången, väldigt hackig temp men tänker att det är för tidigt för att det ska betyda något. Ägglossningen är ju garanterat bekräftad i alla fall och det känns som det viktigaste :P


    Det gick bra, alla var uppe i sitt egna så ingen kommenterade på vad jag drack haha. En av tjejerna hade med sig alkoholfritt bubbel så jag tog lite av det till mig också, och sen till maten tog jag alkoholfri cider i ett vinglas så det såg ut som att jag drack rosé. Ingen sa något utan jag berättade för våra närmsta vänner som satt kvar sist sen när de andra hade gått. Tjejen sa att hon såg jag drack alkoholfritt. Hon är också den enda som hade nosat sig fram till det oavsett vad haha. Det kändes skönt att inte behöva berätta för alla men ändå för våra närmsta vänner, så har man någon att prata med. 


    Din temp ser jättebra ut :) låter klokt att sluta tempa. Ägglossningen är bekräftad och nu får processen ha sin gång. Ska hålla alla tummar och tår <3 

  • Vickan31
    Fyrklöverns skrev 2023-01-13 12:59:12 följande:

    Vickan: Jag tror jag hade önskat jag kunde vänta lite mer men insåg nu att det kanske inte blir ett alternativ för vi kommer träffas i början av februari. Som du säger så är det lite svårare då. Jag får nog ta och prata med mannen hur han känner så kanske det blir lättare när vi är två om det. Typiskt så har vi middag imorgon med våra vänner, där kan jag heller inte bestämma mig för om jag ska säga nåt eller ej. Alla lär ju fatta eftersom jag inte kan dricka alkohol och jag är inte en som tackar nej till vin på middagar haha. 


    Tusen tack alla ni underbara tjejer som delar med sig hur ni känner och tänker <3 

    Vickan: Så himla bra att alla utredningar är på gång! Jag tolkar det som avhållsamhet från tisdagen, men hade nog satsat på tisdag morgon och torsdag kväll samt på fredagen. Det är ändå väldigt bra om du ägglossar på fredagen vilket jag tror att du borde göra? Då blir det CD11, 13 och 14. Hahah förstår att killen blir nervös över den kommentaren :P det var något våra vänner påminde oss tidigt om, för mannen där blev väldigt chockad över att det visade sig vara fel på honom, så det är bra att ha en öppen dialog kring det. Nu får ni snart alla resultat svart på vitt oavsett! :) Vad spännande med besök redan i februari :)


    Fyrklöverns skrev 2023-01-15 11:54:53 följande:

    Det gick bra, alla var uppe i sitt egna så ingen kommenterade på vad jag drack haha. En av tjejerna hade med sig alkoholfritt bubbel så jag tog lite av det till mig också, och sen till maten tog jag alkoholfri cider i ett vinglas så det såg ut som att jag drack rosé. Ingen sa något utan jag berättade för våra närmsta vänner som satt kvar sist sen när de andra hade gått. Tjejen sa att hon såg jag drack alkoholfritt. Hon är också den enda som hade nosat sig fram till det oavsett vad haha. Det kändes skönt att inte behöva berätta för alla men ändå för våra närmsta vänner, så har man någon att prata med. 


    Hej Fyrklöverns!

    Vad härligt att höra att det gick bra med middagen i helgen, det blev ju perfekt att du kunde få berätta för de närmsta vännerna bara, och att ingen kommenterade att du drack alkoholfritt :) Det låter som en bra idé tycker jag, att prata ihop dig med mannen om hur ni ska göra med familj som ni kommer att träffa redan i början av februari. 

    Det var ett bra förslag, att vi kan satsa på tisdag morgon och torsdag kväll, samt fredag, så borde vi ha prickat okej oavsett om ägglossningen kommer fredag eller lördag :) Appen säger att ÄL borde vara på lördag men enligt de senaste cyklerna så kan det bli på fredagen också. Ja jag kan förstå att vissa män blir väldigt chockade och aldrig hade kunnat föreställa sig att felet ligger hos dem, men min sambo var redan lite nervös över det så nu blev nervositeten ännu större xD Han tänker och pratar väldigt mycket om utredningen nu, att det känns oroligt och nervöst men att han samtidigt verkligen vill göra den nu och få resultaten svart på vitt. Jag är jätteglad att vi kan prata om det, och att jag för en gångs skull kan få vara den som stöttar och försöker lugna honom eftersom han alltid är min klippa som stöttar och tröstar mig. Hoppas på att få en kallelse snart, så att vi har ett konkret datum för läkarbesöket att sikta på :) 

    Hoppas att du mår bra! <3 
  • Vickan31
    Dalarna91 skrev 2023-01-13 13:56:51 följande:
    Jag har kontaktat bvc, har tid på onsdag. Sen får vi se hur dom gör för att ta reda på hur långt gången jag är. 
    Tänkte de är egentligen bara ultraljud som kan se sånt. Men vi får se.
    Dalarna: Vad typiskt att ni fick tid hos fertilitetskliniken just nu på torsdag och att ni måste gå till en annan klinik om det inte går vägen den här gången. Men vi håller alla tummarna för dig på onsdag! <3 
    LJM91 skrev 2023-01-13 20:39:37 följande:

    Det här med att berätta eller inte berätta är inte helt enkelt alltså. Jag kan tänka mig att jag hade velat berätta tidigt för de närmsta vännerna och kanske närmsta familjen, mest för att jag aldrig hade kunnat låtsas som ingenting inför dem om jag hade fått missfall senare. Fyrklöverns, om du inte vill berätta under middagen med alkoholdrickande och så, så kan du alltid säga att du går på antibiotika pga uvi eller nåt sånt, då ska man ju inte heller dricka alkohol.

    Vickan, vad typiskt att avhållsamheten inför spermaprovet krockar med ägglossningen.. Jag hade nog försökt få till det så sent som möjligt innan och sen hoppats att det räcker. Med lite tur kanske du ägglossar något tidigare eller något senare än vanligt :)

    Håller tummarna för att besöket på onsdag ger klarhet Dalarna! Är du nervös eller hur känns det?

    Hade en dipp i temp igår på ÄL+4, ner till 36,48 men idag sköt den upp till 36,8 så det kändes skönt. Tempar nog i helgen också men ska sluta sen. Blev hoppfull helt i onödan förra månaden när tempen klättrade sig uppåt.


    LJM: Tack, jag hoppas att vi ska få till det okej den här cykeln ändå, och vi tänker ju båda att den här utredningen känns angelägen för oss att göra så det är ju skönt att få det "bortgjort" snart eller vad man ska säga :) 

    Instämmer med Fyrklöverns att din temp ser ju jättebra ut och kanske kan det vara skönt att sluta tempa och kunna släppa den där tempstressen lite :) Lätt för mig att säga, men känner jag mig själv kommer jag inte kunna låta bli att tempa hela den här cykeln också xD 
  • Fyrklöverns

    Vickan: Det låter som en jättebra plan, det kommer absolut räcka för denna månaden om ni ligger däromkring :) 
    Haha stackaren, klart han börjar fundera nu när det ska testas :P Jättefint att han är engagerad och att ni har bra dialog. Gud vad skönt det måste vara att för en gångs skull vara den stöttande partnern hehe. Kommer gå jättebra det här, hoppas ni får en snabb tid till läkaren, då är man genast ett steg närmare en graviditet och ett barn :) 

    Själv mår jag ganska bra tack. Jag har fått tid för ultraljudet nu på onsdag. 

  • LJM91

    Skönt att du slapp tvångsberätta för hela middagssällskapet Fyrklöverns :P spännande med ultraljudet, är helt övertygad om att det kommer se bra ut :) är du nervös eller hur känns det?

    Vickan, låter som en bra plan för att få ihop hans spermaprov med liggandet inför ägglossning xD kan förstå att han känner sig nervös, min sambo var jättenervös när vi gjorde hemmatest på hans spermier och det var precis som du skriver lite skönt att få vara den som stöttade för en gångs skull. Det är ju annars oftast jag som är nervös eller ledsen i denna processen, tyvärr. Eller jag önskar ju såklart inte att min sambo också ska vara nervös och ledsen, men ni förstår hur jag menar :P

    Dalarna, skönt att du fått tid för ultraljud. Det kommer säkert se kanonfint ut <3 har du några symtom?

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?