• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • LJM91

    Har än så länge känt mig ganska lugn sedan ägglossning, har varit väldigt ?händer det så händer det och annars kommer en ny chans snart igen?, vilket har varit väldigt skönt. Idag tvärvände det och jag kände en enorm, nästan kvävande längtan efter inte bara att få plussa, utan efter att faktiskt få den där lilla bebisen att ta hand om. Har såhär långt mest längtat efter att plussa, vara gravid och förbereda allt inför en bebis, men nu var det precis som att det slog mig att det faktiskt är själva bebisen jag vill ha. En alldeles egen bebis liksom, vilken jäkla dröm hörni.

  • Sophiee92

    Hej tjejer!
    Först och främst, stort grattis igen Fyrklövern och Dalarna, känner på mig att det är eran tur nu! Uppdatera oss så fort ni varit på UL och vet mer :)
    Skriver här så sällan nu men är inne och läser nästan varje dag. Har haft en liten svacka här, fått overklighetskänslor pga hela den här IVF snurren. Kan inte förstå att det här skulle drabba oss! Pratat mycket med min man och känns mycket bättre nu dock. Hjälper otroligt mycket att han inte känner någon skam inför det här alls utan mer peppad inför den hjälpen vi nu ska få. Sen en annan sak... Ringde till flera kliniker den 9:e jan när dom öppnade och tyvärr fick vi inte tid förrän i mitten på februari vilket innebär att vi som tidigast kommer få påbörja behandling i april, suck... Känns som en evighet dit! Och i värsta fall kommer vi inte få börja förrän i maj... Men försöker att inte tänka på det just nu, har sagt att vi gärna kommer in på kort varsel ifall någon avbokar så kanske det går snabbare ändå.
    LJM och Vickan var spännande att ni har ÄL närmsta dagarna, jag med! Vi har inte försökt på 3 hela månader men nu när jag insåg att IVF kan dröja så bestämde vi oss för att också försöka denna månad :)

  • Vickan31
    Fyrklöverns skrev 2023-01-16 14:27:49 följande:

    Vickan: Det låter som en jättebra plan, det kommer absolut räcka för denna månaden om ni ligger däromkring :) 
    Haha stackaren, klart han börjar fundera nu när det ska testas :P Jättefint att han är engagerad och att ni har bra dialog. Gud vad skönt det måste vara att för en gångs skull vara den stöttande partnern hehe. Kommer gå jättebra det här, hoppas ni får en snabb tid till läkaren, då är man genast ett steg närmare en graviditet och ett barn :) 

    Själv mår jag ganska bra tack. Jag har fått tid för ultraljudet nu på onsdag. 


    Fyrklöverns: Noo, vi missade igår och nu har vi sexförbud idag och imorgon pga spermaprovet! xD Men hoppas att det räcker med att vi får till det på torsdag em/kväll, även om ÄL kan komma fredag istället för lördag. Tappade lite hopp nu måste jag erkänna, men hoppet är såklart inte helt ute :) Och ja, det är verkligen fint att se hans engagemang och att vi ömsesidigt kan stötta varandra. Håller tummarna för att läkartiden blir nu i februari som vi fått förhoppningar om. Vad härligt att höra att du mår bra, och att du nu fått tid för ultraljudet! Då ska jag tänka på dig lite extra imorgon och hålla tummarna för att allt ska se bra ut <3 
    LJM91 skrev 2023-01-16 19:48:49 följande:

    Vickan, låter som en bra plan för att få ihop hans spermaprov med liggandet inför ägglossning xD kan förstå att han känner sig nervös, min sambo var jättenervös när vi gjorde hemmatest på hans spermier och det var precis som du skriver lite skönt att få vara den som stöttade för en gångs skull. Det är ju annars oftast jag som är nervös eller ledsen i denna processen, tyvärr. Eller jag önskar ju såklart inte att min sambo också ska vara nervös och ledsen, men ni förstår hur jag menar :P


    LJM: Ja visst är det så, att man är glad att kunna ge tillbaka genom att få vara den som stöttar också :) Haha jag förstår såklart hur du menar, och det är ju inte konstigt att de är nervösa och tycker att det känns jobbigt, men då är man som sagt glad att få vara en klippa tillbaka för en gångs skull.


    Ja herregud, den där starka barnlängtan kan ju verkligen göra ont ibland! Och jag håller med om det du säger, att många gånger tänker man kanske mest på hur det skulle kännas att plussa och få känna sig gravid och se magen växa, men ibland är det just den där tanken som slår en med full kraft, om att föda och få ta hand om den där lilla bebisen <3 


    Sophiee92 skrev 2023-01-17 07:58:03 följande:

    Hej tjejer!
    Först och främst, stort grattis igen Fyrklövern och Dalarna, känner på mig att det är eran tur nu! Uppdatera oss så fort ni varit på UL och vet mer :)
    Skriver här så sällan nu men är inne och läser nästan varje dag. Har haft en liten svacka här, fått overklighetskänslor pga hela den här IVF snurren. Kan inte förstå att det här skulle drabba oss! Pratat mycket med min man och känns mycket bättre nu dock. Hjälper otroligt mycket att han inte känner någon skam inför det här alls utan mer peppad inför den hjälpen vi nu ska få. Sen en annan sak... Ringde till flera kliniker den 9:e jan när dom öppnade och tyvärr fick vi inte tid förrän i mitten på februari vilket innebär att vi som tidigast kommer få påbörja behandling i april, suck... Känns som en evighet dit! Och i värsta fall kommer vi inte få börja förrän i maj... Men försöker att inte tänka på det just nu, har sagt att vi gärna kommer in på kort varsel ifall någon avbokar så kanske det går snabbare ändå.
    LJM och Vickan var spännande att ni har ÄL närmsta dagarna, jag med! Vi har inte försökt på 3 hela månader men nu när jag insåg att IVF kan dröja så bestämde vi oss för att också försöka denna månad :)


    Sophie: Vad fint med en uppdatering från dig, men jobbigt att ha en svacka där det känns så overkligt alltihop :( Det var såklart inte så här man hade tänkt sig när man började försöka första gången, men jag är ju väldigt glad då att du har din man att prata med och få stöd av <3 Precis som han tänker så är det ju ingen skam i att göra IVF eller liknande, du skulle säkert inte tänka så om någon annan som genomgår IVF så du får försöka vara snäll mot dig själv och tänka att det är ju fantastiskt med all hjälp man kan få, även om jag vet att det är svårt att tänka så vissa dagar <3 Den långa väntetiden suger ju verkligen, när man väl är inställd på IVF vill man ju gärna börja så snart som möjligt! Men kanske får ni komma tidigare än ni förväntat er, eller så lyckas ni plussa själva nu när ni försöker igen. Jag hoppas på det sistnämnda och håller tummarna så hårt för att allt ska gå bra och så snabbt som möjligt <3 Tack också för peppen, ÄL fredag eller lördag för min del, när tror du att du har ÄL? :) 
  • Sophiee92

    Vickan <3 tack för dina ständigt peppande och värmande inlägg. Ja det suger verkligen att inte få hjälp snabbare men förstått att det är väldigt högt tryck just nu, Vi behöver dock göra IVF innan sommaren för att få landstingsbekostad IVF, trodde vi skulle hinna detta men enligt mottagningen så kommer vi bara hinna med 1 eller högst 2 som det ser ut just nu :( blir så ledsen... Men finns ju förstås möjlighet till privat IVF också så försöker tänka att lyckas inte detta finns fler chanser. Jag har ÄL beräknad på söndag så då kan vi följa varandra inför BIM :P gör du något särskilt detta försök?

  • Fyrklöverns

    LJM: Ja det var väldi skönt att slippa tvångsberätta haha. Oj det är väldigt blandade känslor inför ultraljudet imorgon. Stundtals orolig men försöker tänka positivt eftersom mina värden stigit bra. Nu vill jag bara ha det gjort och få lite svar äntligen :)

    Jag vet precis hur du känner kring längtan. Det var inte så längesedan mina känslor slog över från längtan efter graviditet till otroligt stark längtan efter en alldeles egen liten bebis att ta hand om. Jag gick så långt att jag beställde en body på mellandagsrean haha. Jag kände att jag hade bestämt mig för att jag en dag kommer ha användning av den här. 


    Vickan: oh no jag känner din ångest. Men samtidigt har du inget att oroa dig över, om man inte lyckats bli gravid på flera dagar gamla spermier hittills så är det nog inget förlorat. Lika bra att ta dem så färska som de kommer :D det blir egentligen helt perfekt med torsdag, fredag och lördag :). Det står ju överallt att chansen är som störst på just de dagarna och med lite tur kanske ägglossningen kommer på lördagen:)

    Sophie: Vad härligt att höra från dig! <3 Hoppas att du mår bättre. Jag kan verkligen relatera till känslorna men kan säga så här att varje gång jag hör att någon ska påbörja IVF så tänker jag, nä men gud vad skönt nu kommer det en bebis där snart! Och jag tänkte precis på samma vis när du skrev det, jag började räkna ut lite när du skulle bli gravid :) Så tråkigt att det inte fanns tider nu, men ändå bra att inte behöva vänta flera månader på första tiden som ofta kan vara med sjukvården. Hur kommer det sig att ni inte hinner med flera behandlingar? Är det pga sommaruppehåll eller ni kommer inte få flera från regionen? Vi ska hålla tummarna att det inte kommer behövas över huvudtaget och jag är glad att ni kör på :) Man har hört hur många såna historier som helst att läkarna sa att enda utvägen var IVF och vips så blir man spontant gravid. Hoppas att det händer er <3 

  • evelinagra1
    Ville bara önska dig stort lycka till idag på ultraljudet Fyrklöverns!!

    om jag inte minns helt fel skulle väl även du Dalarna till mvc idag? lycka till isåfall <3
  • Dalarna91

    Då har jag varit på inskrivning. Behövde inte ens be om ett tidigt ultraljud. Pga upprepade missfall så får man ett då dom vet vilken oro man har. 
    Hon skulle skicka remiss idag och hoppas på snabb tid. 
    Hon misstänker jag är i vecka 9 men de är bara en gissning. Får se vid ultraljud:)

  • evelinagra1
    Dalarna91 skrev 2023-01-18 12:00:12 följande:

    Då har jag varit på inskrivning. Behövde inte ens be om ett tidigt ultraljud. Pga upprepade missfall så får man ett då dom vet vilken oro man har. 
    Hon skulle skicka remiss idag och hoppas på snabb tid. 
    Hon misstänker jag är i vecka 9 men de är bara en gissning. Får se vid ultraljud:)


    Spännande! hoppas du får en tid snart! :)
  • Fyrklöverns

    Åh vad spännande Dalarna! Ska bli intressant att se vilken vecka du är i :) 

    Mitt ultraljud gick bra, graviditeten sitter i livmodern! :D Man kunde inte se så mycket mer än gulesäcken, det fanns en struktur som han anade var fostret och jag såg själv att det flimmrade i den och frågade om det var hjärtat, fick till svar att det verkar finnas cirkulatorisk aktivitet. Han kunde dock inte se med hundra procents säkerhet idag utan bokade in mig om två veckor igen för då borde man kunna se tydligt foster och hjärtljud. Jag är i v 5+3 nu enl äl. 

  • Vickan31

    Ja nog var han allt nervös min sambo, men det gick bra att lämna spermaprovet imorse och i samma veva fick han med sig en kallelse till vårt första läkarbesök! Det blir den 6 februari, så då ska läkaren gå igenom alla provresultaten för oss båda samt göra en gynekologisk undersökning för mig. Hoppas på spolning av äggledarna också eftersom min ena är blockerad sedan tidigare, men det vet jag inte om det blir av den 6/2 eller om de bokar en separat tid för det. Spännande och nervöst det här, men det känns skönt att den 6 februari inte är alltför långt borta nu och på något konstigt sätt är jag taggad! Kanske för att det känns som att man inte bara står och stampar på samma ställe längre, utan att vi faktiskt sakta men säkert är på väg framåt på något sätt. Tack för att ni håller tummarna och peppar <3

    Sophie: Ååh men vad fint sagt, tack själv för all värme och omtanke du alltid sprider här i gruppen! Det är så värdefullt <3 Aha, då förstår jag att det känns mer stressande, om ni måste bekosta IVF-försök efter sommaren själva. Men jag förstår dock inte varför ni inte får landstingsfinansierat efter sommaren? Som du säger finns ju alltid hoppet om att plussa på egen hand samt att kanske kunna spara ihop pengar och göra IVF privat längre fram om ni skulle behöva. Jag vet att det är svårt att stanna i nuet, att man tänker så långt fram i tiden att om inte det här går då behöver vi en plan b och en plan c och.... Men allt tyder ju på att ni kommer att få göra minst ett försök via landstinget, kanske två om det behövs, och även om det är sjukt tungt med den långa väntan så hoppas vi ju att det är allt som krävs, att ni inte ska behöva tänka på något som har med IVF att göra efter sommaren för då har ni förhoppningsvis redan plussat <3 Som svar på din fråga: jag testar faktiskt bisolvon den här månaden, som Fyrklöverns skrev om! Annars bara multivitamin och lite extra D-vitamin :) Gör du något annorlunda den här cykeln? Kul att kunna följas åt :D 

    Fyrklöverns: Du skriver alltid så kloka saker som får mig att känna att oron mattas av, tack för det! <3 Jag hoppas också att det ska klaffa bra nu med försök ikväll, fredag och lördag :) Men viktigast av allt: såååå underbart att höra att ultraljudet gick bra idag!! :D <3 Så betryggande att veta att graviditeten sitter på rätt ställe nu, och vad skönt att nästa ultraljud är så pass nära också!

    Dalarna: Vad fint att höra att du fått vara på inskrivning nu och att du inte ens behövde be om det tidiga ultraljudet! Jag fortsätter att hålla tummarna att det går bra för det lilla fröet där inne, och att du får en tid för ultraljud snart <3 

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?