• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • LJM91
    Nellygirl93 skrev 2023-01-22 21:18:42 följande:

     


    Åh jättebra tips! Tack! Det ska jag absolut göra om det inte blir bättre inom 1-2 cykler!

    Kul! Jag har mkt att lära kring tempandet! Använder ni nån app för att se grafer eller noterar ni själva? 


    Tror att de flesta här i tråden använder Fertility friend :)
  • Dalarna91

    Då har jag fått ultraljud på torsdag 14;45. 
    Först så blev min remiss nekad på sjukhuset. Vet inte varför. Så barnmorskan ringde och pratade med dom. Fick ultraljudet :D  fast måste köra till en annan stad då det inte finns tider där jag bor. Så nu hoppas jag tiden denna vecka går fort!! 

    Hur går det för dig ljm? 

  • LJM91
    Dalarna91 skrev 2023-01-23 17:37:54 följande:

    Då har jag fått ultraljud på torsdag 14;45. 
    Först så blev min remiss nekad på sjukhuset. Vet inte varför. Så barnmorskan ringde och pratade med dom. Fick ultraljudet :D  fast måste köra till en annan stad då det inte finns tider där jag bor. Så nu hoppas jag tiden denna vecka går fort!! 

    Hur går det för dig ljm? 


    Skönt att du fick tid så snabbt, vilken bra barnmorska du har hittat :) ska bli spännande att höra hur långt gången du är!

    BIM imorgon eller onsdag och brösten känns lite smått ömma idag, så antar att mensen är på ingång som vanligt. Orkar knappt bli besviken längre..
  • Sophiee92
    Dalarna91 skrev 2023-01-23 17:37:54 följande:

    Då har jag fått ultraljud på torsdag 14;45. 
    Först så blev min remiss nekad på sjukhuset. Vet inte varför. Så barnmorskan ringde och pratade med dom. Fick ultraljudet :D  fast måste köra till en annan stad då det inte finns tider där jag bor. Så nu hoppas jag tiden denna vecka går fort!! 

    Hur går det för dig ljm? 


    Vad kul att du fått tid! Håll oss uppdatera :)
  • Fyrklöverns
    Dalarna91 skrev 2023-01-23 17:37:54 följande:

    Då har jag fått ultraljud på torsdag 14;45. 
    Först så blev min remiss nekad på sjukhuset. Vet inte varför. Så barnmorskan ringde och pratade med dom. Fick ultraljudet :D  fast måste köra till en annan stad då det inte finns tider där jag bor. Så nu hoppas jag tiden denna vecka går fort!! 

    Hur går det för dig ljm? 


     


    Jag orkar inte att remissen blev nekad först. Med tanke på den kopiösa mängd skatt vi betalar ska man väl ändå ha rätt till ett litet ultraljud när det verkligen behövs. Bra att din barnmorska stod på sig! Så skönt att ha en tid nu att se fram emot. Jag håller tummarna att allting ser bra ut och den lille simmar runt där inne med tickande hjärta :)

  • Vickan31

    Sophie: Du behöver absolut inte känna någon press att berätta om anledningen, jag tänkte inte på att det kunde vara av någon privat orsak så det var inte meningen att lägga näsan i blöt Glad Så oavsett varför det är så att det måste ske innan sommaren så går ju tankarna just nu till den oerhört glädjande nyheten att ni får börja så snart!! Det är ju fantastiskt, att sprutorna är utskrivna och att ni får börja om cirka två veckor: tänk vad nära ni är ert efterlängtade barn nu!! SkrattandeHjärta Jag har ingen aning om varför min äggledare var blockerad förra gången faktiskt, men om den skulle vara det nu också så ska jag definitivt fråga mer om det. Glädjande nyhet för oss var att sambon redan fått brev om sitt spermaprov och att det såg bra ut! Men alltså guuud så fint du skriver om stödet och peppen i den här gruppen! Jag instämmer verkligen i allt du säger om att man önskar att man alltid fick omge sig av så positiva människor som ni hela tiden Hjärta Ser fram emot uppdateringar och eventuella IVF-frågor från dig! Glad


     


    Dalarna: Tack snälla! Hur går det för dig? Läste om de bruna flytningarna, men det känns ju lovande om de försvunnit redan! Hoppas att tiden går fort fram till torsdag nu så att du får göra ditt ultraljud! Håller tummarna för att allt ska se bra ut Hjärta


     


    Nellygirl93: Vad tråkigt att det verkar ta tid för er att plussa, men välkommen till ett stöttande och fint gäng som vet precis hur det känns när den efterlängtade graviditeten tar en himla tid på sig Glad Skönt att känna att man inte är ensam, och vi håller tummarna för dig! Vad jobbigt med så långa cykler, är det någonting du pratat med vården om att kanske kunna få någon hjälp med? En hel fertilitetsutredning får man inte förrän man försökt ett år eller mer, men jag tänker att man kanske ändå kan få hjälp med att få en kortare cykel precis som LJM skriver. Jag har försökt ungefär ett år med min nuvarande och två år med mitt ex utan att plussa en enda gång, så jag håller på med en fertilitetsutredning där jag och min sambo ska få träffa en läkare den 6 februari och förhoppningsvis få lite svar. Ja flera av oss tempar, däribland jag, så det kan vara en hjälp för att se när ägglossningen varit. Jag använder både Flo och Fertility Friend för att lägga in tempen samt lite övriga symptom Glad


     


    LJM: Vad intressant med symptomen du kände, det känns ju som att de kan komma och gå, men jag förstår att det känns tungt att det nu känns ungefär som det brukar kännas innan mens Rynkar på näsan Fortsätter att hålla tummarna för dig, jag känner att Fyrklöverns svar om att man kan känna sig helt som vanligt och tro att mensen är på väg för att sedan plussa istället känns väldigt hoppingivande så jag håller tummarna för att det ska gå bra för dig den här veckan! Hjärta


     


    Fyrklöverns: Åååh men tack, jag får ju så oerhört mycket positiv energi från dig och er så jag är jätteglad att du känner likadant Hjärta Haha, och så himla bra skrivet: nu är det bara att pöka på! xD Ja det känns verkligen som en lättnad att alla proverna är lämnade, och att sambon fått veta redan nu att hans små simmare verkade friska och välmående Glad Just nu är jag lite uppgiven över min temp som verkar oerhört långsam att öka även den här månaden, så jag lägger verkligen mycket hopp till läkarbesöket den 6/2 och spolningen av äggledarna. För mig hjälper det verkligen att få höra sådana solskenshistorier som du skrev om din kollega, det ger mig hopp att det någon gång ska gå även för mig Hjärta


     


    Någon som har några tankar om min knäppa graf nedan? Trots att jag valt att räkna bort två temperaturer då de togs helt fel tider och efter lite sömn och en del alkohol xD Jag fick inget positivt ÄL-test den här gången men Fertility Friend gissar på ÄL på CD13 istället för CD15 som jag ofta brukar ha. Det vore ju typiskt om jag fick en tidigare ÄL just den här månaden bara för att vi hade sexförbud pga spermaprovet som lämnades just i torsdags, CD13!

  • Fyrklöverns

    Vickan vad härligt att höra att sambons simmare fungerar som de ska! :) 

    Din tempkurva är allt lite klurig. Jag funderar lite när du slutade testa med ägglossningsstickorna? Hade potentiellt kunnat vara äl på CD 16 också. Drack du alkohol på fredagen? För det kan förklara lördagens förhöjda temp isf. Oavsett så tänker jag att ni har prickat några dagar innan äl, och med hans fina simmare så är det inte helt kört även om du ägglossade på CD 13 :).

  • Vickan31
    Fyrklöverns skrev 2023-01-24 12:24:03 följande:

    Vickan vad härligt att höra att sambons simmare fungerar som de ska! :) 

    Din tempkurva är allt lite klurig. Jag funderar lite när du slutade testa med ägglossningsstickorna? Hade potentiellt kunnat vara äl på CD 16 också. Drack du alkohol på fredagen? För det kan förklara lördagens förhöjda temp isf. Oavsett så tänker jag att ni har prickat några dagar innan äl, och med hans fina simmare så är det inte helt kört även om du ägglossade på CD 13 :).


    Tack fina du Glad Ja precis, jag drack alkohol bara på fredagen så det kan förklara den höga tempen på lördagen. Jag tog tester från CD10 till CD16 och inget var positivt, trots att jag tog två om dagen vissa dagar. Klurigt, jag antar att tempen kan reda ut oklarheten om några dagar, men om det är något jag fått dåligt av under den här barnlöshetsresan så är det tålamod, haha! Hoppas att det inte är kört även om ÄL skulle ha varit CD13, vi fick till det den kvällen men tyvärr inte under CD10-CD12. Hur mår du idag? Hjärta
  • Vickan31

    P.S. Det starkaste testet jag hade var på CD13 men det stämmer ju inte, varken för en ägglossning på CD13 eller CD16 Tungan ute Tyckte jag hade lite lite ÄL-smärta på CD16  så jag kanske får "bestämma" att det var då, haha! 

  • Dalarna91

    Ljm; förstår att man kommer till en punkt men nästan skiter i allt. Men sen kommer den orken som gör att man kämpar vidare. Tror dom senaste bim har jag knappt reagerat när mensen kom. 

    Vickan; jag är dålig på temp då jag själv är helt ny på det.

    Fyrklövern; ja de är skönt att barnmorskan tog tag i det och ordnade tiden. 
    Vill bara tiden ska gå fort nu.
    Har så många katastrof och panik känslor nu. Jag vet att symtomer kommer och går. Men när man inte känner ömma bröst en dag får man panik. Försöker tänka positivt men är också mentalt redo att det är ett ma. Önskar/hoppas sambon är mentalt redo för ett ma. Känns som han tog det hårdare sist. 

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?