• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Vickan31
    Sophiee92 skrev 2023-01-30 20:55:19 följande:

    LJM och Vickan, det känns otroligt spännande detta, sjukt för jag trodde att jag skulle vara livrädd men det känns bar så pirrigt och förväntansfullt! Kanske mycket pga att vi fick reda på den nedsatta spermierörligheten, då förstår man ju varför det inte funkat tidigare. Dock så sa även läkaren vi träffade nu senast att ETT spermaprov inte behöver betyda något då man kan ha nedsatt rörlighet en period för att sedan ha bättre under en annan... Men hur som så känns det otroligt skönt att få hjälp, vi har inte försökt på över 3 mån nu och det har gjort mig så mycket lugnare bara det. Vad kul för dig Vickan <3 så glad att ni också är på gång att få hjälp nu. Förlåt om du redan skrivit men hade du fått resultatet på ditt AMH värde?


    Sophie: Ååh vad glad jag blir att du känner så! Vet ju att det var lite mer blandade känslor innan, men nu när det närmar sig så känner jag verkligen peppen med dig! Skrattande Har ni pratat något om du ska ta sprutorna själv eller om din kille kan hjälpa dig? Den där pausen var säkert välbehövlig, men hur var det, tog de ett nytt spermaprov eller nöjde de sig med det första? Som läkaren sa kan det ju vara nedsatt rörlighet en period för att sedan vara bättre rörlighet beroende på när man tar provet. Oavsett så är ju IVF en superbra hjälp och tänk att du kanske snart får titta in här i gruppen för att berätta om ett plus! Hjärta Ingen fara, det är inte lätt att komma ihåg allt som skrivs här, haha, men ja vi har fått svar på alla prover via 1177 och enligt de referensintervaller som står där så var alla våra värden, inklusive AMH, inom det normala. Sen kanske läkaren tycker något annat, men det får vi ju veta nu på måndag, känns sjukt spännande med det samt gynundersökningen och förhoppningsvis spolning!
    Dalarna91 skrev 2023-01-31 20:23:54 följande:

    Då har jag fått tid för uppföljning. Ultraljud på fredag. Hoppas på ett mirakel. 


    Dalarna: Ååh, hoppas att ni får mer klarhet på fredag, och vi håller självklart tummarna för ett positivt besked! Känns ju ändå som att hopp finns kvar, i och med att en del symptom kvarstår och att det kan ha varit för tidigt med förra ultraljudet. Hoppas hoppas! Hjärta
  • Vickan31
    Chilins skrev 2023-01-30 22:13:17 följande:

    Finns här i bakgrunden men skriver inte så mycket nuförtiden :) läser dock och håller tummarna för er hela tiden. fyller på listan. 


    DALARNA: Har mest sannolikt fått 4e missfall/ma. 
    Googlar ihjäl mig med vad det kan vara, utredning, orsak och behandling. Sen slog det mig, tänk om jag hade mens 17/12 och inte genombrottsblödning. Då skulle ultraljudet förra veckan vara kanske för tidigt. Så nu lever jag på hopp och försöker intala mig ett ma.

    SOPHIE: Imorgon ska jag och mannen på vårt andra besök på Livio för att träffa en barnmorska som ska gå igenom hela processen med sprutorna. Och sen på fredag eller ev. nästa måndag, beroende på när mensen kommer, så börjar vi! Detta innebär att vi sannolikt får göra vårt första äggplock i mitten på februari och kanske även insättning 😲 

    CHILINS: 2 missfall och ett x. Påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet och väntar nu på svar på alla prover. 


    Så fint att få en uppdatering från dig Chilins, jag har tänkt på dig och undrat hur det går och hur du mår Hjärta Vad bra att ni har påbörjat en utredning nu, jag tänker att det alltid är bäst att veta, antingen för att kunna få hjälp eller för att kanske kunna lugna sig i vetskapen om att allt ser bra ut. Hoppas att ni får svar snart, har de sagt något om nästa steg eller när ni ska få träffa en läkare?
  • Vickan31
    DALARNA: Har mest sannolikt fått 4e missfall/ma. 
    Googlar ihjäl mig med vad det kan vara, utredning, orsak och behandling. Sen slog det mig, tänk om jag hade mens 17/12 och inte genombrottsblödning. Då skulle ultraljudet förra veckan vara kanske för tidigt. Så nu lever jag på hopp och försöker intala mig ett ma.

    SOPHIE: Imorgon ska jag och mannen på vårt andra besök på Livio för att träffa en barnmorska som ska gå igenom hela processen med sprutorna. Och sen på fredag eller ev. nästa måndag, beroende på när mensen kommer, så börjar vi! Detta innebär att vi sannolikt får göra vårt första äggplock i mitten på februari och kanske även insättning 😲 

    CHILINS: 2 missfall och ett x. Påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet och väntar nu på svar på alla prover. 

    VICKAN: Alla prover för fertilitetsutredningen tagna och värdena ser ut att ligga inom det normala enligt referensintervallerna på 1177, samt brev hem om att sambons spermaprov såg bra ut. På måndag 6/2 väntar vårt första läkarbesök och det ska då även göras en gynundersökning. Jag hoppas och tror att läkaren även gör en spolning då som man gjorde på min gamla utredning med mitt ex, och eftersom min ena äggledare var blockerad då så är jag såklart extra nyfiken på hur just det ser ut nu. Vi fortsätter ändå att försöka själva så länge, så BIM är troligtvis nu på söndag 5/2. 
  • Fyrklöverns

    Hej, en liten uppdatering från mig. Jag hade mitt uppföljande ultraljud idag. Vi fick se ett tickande hjärta och små padelarmar som sprattlade. Det var det mysigaste jag varit med om och först då blev det här på riktigt. Grät en skvätt av ren lättnad.
    Jag flyttades fram från 7+3 till 7+6. Ni som är gravida och fortfarande tittar in här, har ni flyttats mycket fram och tillbaka? Har ni valt att räkna så som dem från det att ni varit på ett ultraljud där ni flyttats eller har ni fortsatt räkna efter sista mensen? 


    Har tänkt på er alla och följt här <3 Dalarna jag hoppas så innerligt att det bara var för tidigt för att se nåt sist, ska tänka på dig och hålla tummarna för nästa ultraljud.
    Sophie, så otroligt spännande att ni startar med sprutorna så fort mensen har kommit (äntligen är den efterlängtad!) och att ni kan sätta in ett litet embryo redan nu i februari :)
    Chilins vad härligt att höra från dig, skönt att ni är igång med utredningen.
    Vickan jag hoppas verkligen att mensen inte kommer i helgen och att det blir ett plus, håller tummarna att ni inte hinner komma längre än så i utredningen! <3
    LJM jag tänker på dig. Hoppas att det värsta lagt sig och att ägglossningen kommer tidigt denna månaden <3 

  • evelinagra1
    Fyrklöverns skrev 2023-02-01 21:33:13 följande:

    Hej, en liten uppdatering från mig. Jag hade mitt uppföljande ultraljud idag. Vi fick se ett tickande hjärta och små padelarmar som sprattlade. Det var det mysigaste jag varit med om och först då blev det här på riktigt. Grät en skvätt av ren lättnad.
    Jag flyttades fram från 7+3 till 7+6. Ni som är gravida och fortfarande tittar in här, har ni flyttats mycket fram och tillbaka? Har ni valt att räkna så som dem från det att ni varit på ett ultraljud där ni flyttats eller har ni fortsatt räkna efter sista mensen? 


    Har tänkt på er alla och följt här <3 Dalarna jag hoppas så innerligt att det bara var för tidigt för att se nåt sist, ska tänka på dig och hålla tummarna för nästa ultraljud.
    Sophie, så otroligt spännande att ni startar med sprutorna så fort mensen har kommit (äntligen är den efterlängtad!) och att ni kan sätta in ett litet embryo redan nu i februari :)
    Chilins vad härligt att höra från dig, skönt att ni är igång med utredningen.
    Vickan jag hoppas verkligen att mensen inte kommer i helgen och att det blir ett plus, håller tummarna att ni inte hinner komma längre än så i utredningen! <3
    LJM jag tänker på dig. Hoppas att det värsta lagt sig och att ägglossningen kommer tidigt denna månaden <3 


    Men ååå vad glad jag blir att det såg bra ut!!! Jag var på två tidiga ultraljud och har för mig att jag blev flyttad då och sedan ingår det ett ultraljud här i vecka 12 och då fick jag ett datum som nu är mitt bf, hade ju även RUL men fick behålla samma datum , tror inte att dom flyttar bf datum här
    när man fått ett i vecka 12 men tror det är lite olika hur man gör. 


    dock vet jag att barnmorskan på mödravårdscentralen räknar från mensen och sen när man fått ett datum från de ultraljud som ingår här så utgår dom efter det! 


    om du räknar från din mens vilken vecka är du i då?

  • Fyrklöverns
    evelinagra1 skrev 2023-02-02 10:13:11 följande:

    Men ååå vad glad jag blir att det såg bra ut!!! Jag var på två tidiga ultraljud och har för mig att jag blev flyttad då och sedan ingår det ett ultraljud här i vecka 12 och då fick jag ett datum som nu är mitt bf, hade ju även RUL men fick behålla samma datum , tror inte att dom flyttar bf datum här
    när man fått ett i vecka 12 men tror det är lite olika hur man gör. 


    dock vet jag att barnmorskan på mödravårdscentralen räknar från mensen och sen när man fått ett datum från de ultraljud som ingår här så utgår dom efter det! 


    om du räknar från din mens vilken vecka är du i då?


    Tack för utförligt svar :) Då får jag se hur barnmorskan och läkaren räknar från ultraljudet i v 12. Jag har ett som ingår i NIPT då. 

    Vad stämde på dig när de satte BF i v 12, sattes det närmare ditt mensdatum, enligt ägglosningen eller närmare den beräkning som du flyttats till? När har du bf förresten? 


    Räknat från sista mensen så är jag i 7+4 idag. 

  • evelinagra1
    Fyrklöverns skrev 2023-02-02 12:41:20 följande:

    Tack för utförligt svar :) Då får jag se hur barnmorskan och läkaren räknar från ultraljudet i v 12. Jag har ett som ingår i NIPT då. 

    Vad stämde på dig när de satte BF i v 12, sattes det närmare ditt mensdatum, enligt ägglosningen eller närmare den beräkning som du flyttats till? När har du bf förresten? 


    Räknat från sista mensen så är jag i 7+4 idag. 


     


    stämde bäst från senaste mensen trotts att jag använde mig av NC. enligt den hade jag ägglossning 13 juli men om man kollar utifrån bf datum så är det snarare 9 juli som jag jade ägglossning. är beräknad 31 mars! tror jag fick bf 4 april på första ultraljudet och gången efter det fick jag också någonstans i april men kommer inte riktigt ihåg när och sedan fick jag 31 mars i vecka 12 

    ja okej men då verkar det ju ändå stämma på ett ungefär Bara nån dags skillnad, det dom sa till mig när jag gjorde tidigt ultraljud var att det är lite svårt att mäta när bebisen fortfarande är så himla liten så det kan vara svårt att mäta och därför kan det ändras längre fram 

  • Vickan31
    Fyrklöverns skrev 2023-02-01 21:33:13 följande:

    Hej, en liten uppdatering från mig. Jag hade mitt uppföljande ultraljud idag. Vi fick se ett tickande hjärta och små padelarmar som sprattlade. Det var det mysigaste jag varit med om och först då blev det här på riktigt. Grät en skvätt av ren lättnad.
    Jag flyttades fram från 7+3 till 7+6. Ni som är gravida och fortfarande tittar in här, har ni flyttats mycket fram och tillbaka? Har ni valt att räkna så som dem från det att ni varit på ett ultraljud där ni flyttats eller har ni fortsatt räkna efter sista mensen? 


    Har tänkt på er alla och följt här <3 Dalarna jag hoppas så innerligt att det bara var för tidigt för att se nåt sist, ska tänka på dig och hålla tummarna för nästa ultraljud.
    Sophie, så otroligt spännande att ni startar med sprutorna så fort mensen har kommit (äntligen är den efterlängtad!) och att ni kan sätta in ett litet embryo redan nu i februari :)
    Chilins vad härligt att höra från dig, skönt att ni är igång med utredningen.
    Vickan jag hoppas verkligen att mensen inte kommer i helgen och att det blir ett plus, håller tummarna att ni inte hinner komma längre än så i utredningen! <3
    LJM jag tänker på dig. Hoppas att det värsta lagt sig och att ägglossningen kommer tidigt denna månaden <3 


    Fyrklöverns: Fina fina du, vilka underbara nyheter och så himla stort det måste vara att få se de där sprattlande små armarna och ett tickande hjärta! Jag blir alldeles rörd när jag tänker på det, så underbart! Hjärta Och lika underbart är ju din genuina omtanke om oss alla, stort tack för att du finns! Min temp störtdök tyvärr idag, redan tre dagar innan BIM (även om ÄL var lite klurig den här cykeln) så det känns trist att tappa hoppet redan nu, men kanske att mensen kommer tidigare än jag trodde. Hur som helst klamrar jag mig fast vid tanken på mitt läkarbesök på måndag, det känns bra att det är så nära nu. Stor kram till dig!

  • LJM91

    Hänger lite i bakgrunden här ett tag, känner att motivationen att fortsätta försöka minskar allt mer för min del tyvärr :( läser allt och är så glad över de positiva nyheterna vi har fått här i tråden den senaste tiden <3 och Dalarna jag håller tummarna så mycket att du får ett bra besked imorgon!

    DALARNA: Har mest sannolikt fått 4e missfall/ma. 
    Googlar ihjäl mig med vad det kan vara, utredning, orsak och behandling. Sen slog det mig, tänk om jag hade mens 17/12 och inte genombrottsblödning. Då skulle ultraljudet förra veckan vara kanske för tidigt. Så nu lever jag på hopp och försöker intala mig ett ma.

    SOPHIE: Imorgon ska jag och mannen på vårt andra besök på Livio för att träffa en barnmorska som ska gå igenom hela processen med sprutorna. Och sen på fredag eller ev. nästa måndag, beroende på när mensen kommer, så börjar vi! Detta innebär att vi sannolikt får göra vårt första äggplock i mitten på februari och kanske även insättning 😲 

    CHILINS: 2 missfall och ett x. Påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet och väntar nu på svar på alla prover. 

    VICKAN: Alla prover för fertilitetsutredningen tagna och värdena ser ut att ligga inom det normala enligt referensintervallerna på 1177, samt brev hem om att sambons spermaprov såg bra ut. På måndag 6/2 väntar vårt första läkarbesök och det ska då även göras en gynundersökning. Jag hoppas och tror att läkaren även gör en spolning då som man gjorde på min gamla utredning med mitt ex, och eftersom min ena äggledare var blockerad då så är jag såklart extra nyfiken på hur just det ser ut nu. Vi fortsätter ändå att försöka själva så länge, så BIM är troligtvis nu på söndag 5/2. 


    LJM91: Inne på försök tretton (tror jag?), försök nr fyra med letrozolbehandling.

  • Fyrklöverns

    Vickan: tusen tack fina <3 jag tänker att det med jämna mellanrum händer positiva saker i den här tråden och nu är det bara en tidsfråga när nästa positiva besked kommer :) 
    Vad tråkigt med din kurva :( hoppas i så fall att mensen kommer tidigare så ni kan köra på och vilken bra tajming att läkarbesöket är nästa vecka. Det är ju jättesnart! :) Hoppas spolningen gör susen nu, det blir himla bra tajming innan nästa ägglossning i så fall :)

    LJM jag förstår verkligen, vissa månader är hoppet som utplånat. Som jag skrev där uppe så är det bara en tidsfråga innan nästa positiva besked kommer i gruppen <3

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?