• Anonym (Undrar)

    Ni som bor i villaområde och inte hälsar på era grannar

    I våras flyttade vi in i vår nybyggda villa i ett helt nyetablerat villaområde. Då vi har små barn så är vi ute och promenerar med barnvagnen dagligen och ibland möter vi andra boendes i kvarteret som också är ute och går med barnvagn och som vi då hejar på så som man brukar göra, och alla andra utom 2 grannar hejar tillbaka. De här 2 kvinnorna som är jämnåriga med mig (27 år) tittar bort eller låtsas hålla på med något tex mobilen så att dom ska slippa hälsa.

    Jag har funderat på varför då vi inte har utmärkt oss på något särskilt sätt. Först tänkte jag att dom kanske var blyga men jag har sett dom prata med andra grannar utan problem. Jag fattar att man inte orkar prata och lära känna alla grannar men att hälsa hör väl ändå till vanligt folkvett? Ni som bor i villaområde men inte hälsar på era grannar, varför gör ni inte det?

  • Svar på tråden Ni som bor i villaområde och inte hälsar på era grannar
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Gå fram) skrev 2021-08-02 11:16:19 följande:

    Haha, vi asså svenskar. Den räddaste människan på jorden för andra människor. Vad är framfusigt och konstigt med att gå och hälsa på sina grannar? Hälsar ni aldrig på människor på ett nytt jobb, fester med nya människor, studier eller andra situationer? Sitter ni på allvar i ett hörn och hoppas ingen kommer fram och säger hej?

    Vet ni vad jag tycker är ett konstigt beteende, att titta bort och låtsas man inte såg någon när personen säger hej och vinkar. De är udda. Att gå fram och presentera sig är inte konstigt.

    Men visst, majoritet här verkar tycka det är konstigt beteende men inte att ignorera. Så TS, du har fått ditt svar. Folk vill inte hälsa. Håll dig till ditt hörn och Gud nåde dig om du stötter på en främmande person och säger hej. Titta ner i marken och försök att gå en omväg om möjligt. Annars så fortsätt titta ner i marken och gå förbi folket. Låtsas som du inte hör om du blir tillkallad. Normalt svenskt beteende.


    Det är skillnad på att bara säga hej och att börja prata och presentera sig. Jag tycker att det är självklart att heja på grannar när man passerar varandra på gatan om man är ute och promenerar men att inleda konversationer blir framfusigt och som jag skrev känner jag inget behov av att prata och lära känna dom. Mina absolut närmaste grannar pratar jag med och vi har presenterat oss för varandra däremot, men det är ju annorlunda.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Terry) skrev 2021-08-02 15:36:03 följande:

    Då låter du helt enkelt de vara. Jag förstår inte riktigt problemet.


    Nej, du förstår inte. Det är uppenbart.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Minna) skrev 2021-08-02 08:11:10 följande:

    Jag är en sådan som ofta går i mina egna tankar och har ibland fått höra att någon hälsat på mig men att jag inte har hälsat tillbaka.

    Men jag försöker hälsa på folk! Speciellt om det är andra föräldrar som ser ut att ha jämnåriga barn.


    Ja alltså jag kan också vara i andra tankar och har säkert glömt att hälsa ibland, och jag tycker inte att det är viktigt att prompt hälsa varenda gång, men de här två hälsar aldrig och då går vi förbi varandra på trottoaren.
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-08-02 15:33:06 följande:
    Men de flesta hälsar men inte just dom här två.
    Men varför hakar du upp dig så mycket på det? Antingen hälsar de inte på nån, eller så är det just dig de inte vill ha med att göra av nån anledning.
  • Anonym (Gå fram)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-08-02 15:42:21 följande:

    Det är skillnad på att bara säga hej och att börja prata och presentera sig. Jag tycker att det är självklart att heja på grannar när man passerar varandra på gatan om man är ute och promenerar men att inleda konversationer blir framfusigt och som jag skrev känner jag inget behov av att prata och lära känna dom. Mina absolut närmaste grannar pratar jag med och vi har presenterat oss för varandra däremot, men det är ju annorlunda.


    Så det är framfusigt att inleda en konversation. Men någon måste ju börja.

    Om du ändå inte har något behov att prata med dom från första början förstår jag inte ditt problem. Du vill inte prata, dom vill inte prata. Varför ens starta en tråd om ett icke existerande problem?
  • Anonym (Terry)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-08-02 15:45:20 följande:

    Nej, du förstår inte. Det är uppenbart.


    Så vad är problemet?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Terry) skrev 2021-08-02 15:55:24 följande:

    Så vad är problemet?


    Nja problem vet jag inte om det är..Jag funderar mest på varför just de här två grannarna inte hälsar och då blev jag nyfiken på andras anledningar till varför dom inte hälsar på sina grannar i villaområden där man stöter på varandra dagligen.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Gå fram) skrev 2021-08-02 15:55:13 följande:

    Så det är framfusigt att inleda en konversation. Men någon måste ju börja.

    Om du ändå inte har något behov att prata med dom från första början förstår jag inte ditt problem. Du vill inte prata, dom vill inte prata. Varför ens starta en tråd om ett icke existerande problem?


    Tråden handlar inte om att inleda en konversation. Läs trådstarten igen
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-08-02 15:53:36 följande:

    Men varför hakar du upp dig så mycket på det? Antingen hälsar de inte på nån, eller så är det just dig de inte vill ha med att göra av nån anledning.


    Det tror jag att du också hade funderat på om det gällde dig.
  • Anonym (Gå fram)
    Anonym (Terry) skrev 2021-08-02 15:34:40 följande:

    Det är inget konstigt alls att gå fram och hälsa på grannen, men om grannen vid flera tillfällen visat att de inte ens vill säga hej är det väldigt märkligt att tvinga dem till samtal, vilket har föreslagits i tråden.


    Tycker det är märkligare att ignorera folk. Så jobbigt är det inte att vinka och säga hej.
Svar på tråden Ni som bor i villaområde och inte hälsar på era grannar