• Mamma91a

    BF maj 2022

    Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

    Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

  • Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-09-17 13:09:57 följande:
    Förstår inte riktigt detta. Är det bara om man är gravid som man inte dricker alkohol?

    Jag dricker ofta alkoholfritt just för att jag vill, tar bilen eller ska upp tidigt dagen efter. Brukar vara bussig och köra hem kollegor efter en middag/aw då jag ofta är nykter.

    Det är väl inget man behöver förklara, varför man inte dricker alkohol? Du är väl vuxen och bestämmer själv? Dina kollegor har inte med det att göra.

    Är man någon som ofta dricker alkoholfritt och tar bilen så är det en sak. Vet kollegorna att man inte har bil, eller kanske inte ens har körkort och att man sällan spottar i glaset (behöver inte vara alkis för det) så blir folk misstänksamma.


    Jag dricker väldigt sällan men när jag väl får tillfälle att gå på en tjejmiddag eller liknande så tar jag gärna en drink eller ett glas rött. Det är lyx för mig. Ses vi då och jag plötsligt tackar nej så vet de direkt. 

  • Meemelie
    Kiwikiwi skrev 2021-09-17 09:07:48 följande:

    BF 11/5 :) Ja de är absolut ingen fara, har hört många poddar med barnmorskor där de tagit upp detta och att de inte är någon fara alls i början. Jag själv var både på bröllop och weekendresa mellan äl och bim och fick i mig några glas vin innan jag plussat. Jag fick igår inbjudan till aw på jobbet som jag "måste" gå på, så typiskt, vi är också väldigt få så man försvinner inte i mängden. Men tror jag bara kommer säga dricker alkoholfritt nu i sep/okt som en liten detox. De får väl tro vad de vill..

    Ja de ska bli kul att berätta men som sagt vill man inte att de ska få för stora förväntningar, men går de inte vägen så vill jag nog ändå ventilera det med någon annan än min sambo. Men vill ändå försöka tro att det ska gå bra :)


    Jag ska också på Aw med jobbet snart. Varit planerat sedan länge, innan jag blev gravid. Funderar på hur jag ska lyckas beställa alkoholfritt utan att det märks. Har dock turen att det är ett ölställe och alla vet att jag inte dricker öl, så kan säkert komma undan med att beställa i baren för att ?se vad de har för alternativ förutom öl?. Är inte riktigt redo att berätta om graviditeten än, och tyvärr tror jag att de annars kommer misstänka det då vi väldigt sällan är på aw men när vi är det brukar alltid jag och ett par kollegor beställa in bubbel som någon slags tradition. Kan ju såklart säga nej men tror det skulle göra en del lite misstänksamma. Dricker väldigt sällan så tycker inte det är någon slags alkisvarning som någon kommenterade. Men det finns ju tillfällen då man brukar dricka alkohol och där det finns risk att någon börjar undra..
  • Anonym (Bebis2)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-09-17 15:46:36 följande:

    Är man någon som ofta dricker alkoholfritt och tar bilen så är det en sak. Vet kollegorna att man inte har bil, eller kanske inte ens har körkort och att man sällan spottar i glaset (behöver inte vara alkis för det) så blir folk misstänksamma.

    Jag dricker väldigt sällan men när jag väl får tillfälle att gå på en tjejmiddag eller liknande så tar jag gärna en drink eller ett glas rött. Det är lyx för mig. Ses vi då och jag plötsligt tackar nej så vet de direkt. 


    Exakt! Samma här :) Första testet blir på söndag, haha! Hoppas ingen märker. Nästa "test" är när jag är i vecka 9 om det går vägen, men det är så många samlade då så att vi måste gå ut med det då, kommer inte gå att dölja en hel helg med mat och dryck :/
  • Kiwikiwi
    Hejsan91hejsan skrev 2021-09-17 15:30:12 följande:

    Svarade visst till fel innan. Tänkte skriva att jag verkligen förstår dig. Är själv i samma sits och är bjuden på fest imorn . Alla kommer fatta i guess. Lite jobbigt att tvingas in i situationer när det är svårt att dölja när man annars inte är den som brukar tacka nej . Väntar mitt första barn men hade faktiskt ett ma i vintras och då blev det ännu jobbigare när man skulle till fjällen med ett gäng fjällen och en börjar fylla alla vinglas till middagen. Yes dom fattade alla speciellt med tanke på att jag tackade nej till både vilt och rött kött samma vecka. Hahah inte lätt


    Nej precis och vill folk tro de så får dom väl de, tror inte någon kollega kommer "våga" fråga om jag är gravid, något som kanske en kompis kan säga om man inte dricker. Men känslan är ändå lite jobbig.. Så typiskt att jag idag också fick inbjudan till konferens i 3 dagar när jag är i vecka 9, vi brukar laga mat tillsammans och dricka fina viner då vi ofta hyr en stor stuga (vi är ett litet gäng så blir mer familjärt). Hade hoppats att konferens skulle komma efter v. 12 (om allt ser bra ut tills dess). Är också lite rädd att jag ska må dåligt då, tex illamående eller jättetrött och så ska man umgås intensivt så många dagar, i värsta fall får jag berätta för min chef så han kan ha lite överseende med om man behöver vila osv.
  • Kiwikiwi
    Meemelie skrev 2021-09-17 16:39:08 följande:

    Jag ska också på Aw med jobbet snart. Varit planerat sedan länge, innan jag blev gravid. Funderar på hur jag ska lyckas beställa alkoholfritt utan att det märks. Har dock turen att det är ett ölställe och alla vet att jag inte dricker öl, så kan säkert komma undan med att beställa i baren för att ?se vad de har för alternativ förutom öl?. Är inte riktigt redo att berätta om graviditeten än, och tyvärr tror jag att de annars kommer misstänka det då vi väldigt sällan är på aw men när vi är det brukar alltid jag och ett par kollegor beställa in bubbel som någon slags tradition. Kan ju såklart säga nej men tror det skulle göra en del lite misstänksamma. Dricker väldigt sällan så tycker inte det är någon slags alkisvarning som någon kommenterade. Men det finns ju tillfällen då man brukar dricka alkohol och där det finns risk att någon börjar undra..


    Självklart är det inte alkisvarning att dricka alkohol och känna att omgivningen blir misstänksam när man tackar nej, men de är ju rätt tydligt att personen som skrev de anonymt bara vill skapa "diskussion".

    Utöver att må dåligt i graviditeten och ständigt vara orolig så ska man också bli en mästare på att undvika alkohol och komma på bra ursäkter haha, hade inte tänkt på de riktigt innan. Svårt att inte boka in någon drinkkväll/aw under hela hösten ifall man skulle lyckas bli gravid.

    Jag dricker inte heller öl och de kan också rädda mig lite i jobbsammanhang att jag istället tar en cola eller så (brukar ha aw på kontoret där de oftast köper in öl).
  • Hejsan91hejsan
    Kiwikiwi skrev 2021-09-17 16:44:47 följande:

    Nej precis och vill folk tro de så får dom väl de, tror inte någon kollega kommer "våga" fråga om jag är gravid, något som kanske en kompis kan säga om man inte dricker. Men känslan är ändå lite jobbig.. Så typiskt att jag idag också fick inbjudan till konferens i 3 dagar när jag är i vecka 9, vi brukar laga mat tillsammans och dricka fina viner då vi ofta hyr en stor stuga (vi är ett litet gäng så blir mer familjärt). Hade hoppats att konferens skulle komma efter v. 12 (om allt ser bra ut tills dess). Är också lite rädd att jag ska må dåligt då, tex illamående eller jättetrött och så ska man umgås intensivt så många dagar, i värsta fall får jag berätta för min chef så han kan ha lite överseende med om man behöver vila osv.


    Åh förstår dig helt !! Jobbigt läge med konferensen, eller ja svårt då att hålla det hemligt. Jobbigt när man tvingas in i sånna situationer så tidigt i graviditeten. Vi ska nog ha en kick off på jobbet om några veckor, och då brukar det inte snålas med alkoholen i vanliga fall så då kommer de garanterat fatta. Däremot kan jag bli tvungen att berätta på jobbet tidigare då vi ibland måste handskas med kemikalier etc. Men ska försöka hålla det hemligt så länge som möjligt. Men det är drygt när man känner att man framstår som tråkig och tackar nej till allt, berättar nästan hellre då så att de fattar alla ens märkliga beteenden haha :)
  • Rårakan
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-17 07:12:54 följande:

    Ni som har fler barn, har ni märkt att livsmedelsverket ändrat på vad som är okej/inte okej att äta som gravid? Nu är det visserligen 8-9 år sedan jag var gravid, men upptäckte till min förskräckelse att de lagt till mer som inte är okej, hehe.


    Oh ja! Stor skillnad från mina stora barn (födda 08 och 11). Får typ tänka till varje dag så jag inte äter/dricker ngt fel. Det som påverkar min vardag mest är väl att jag inte får dricka så mycket kaffe. Riskerar även grav.diabetes så måste tänka på det också men som tur är har vården blivit bättre på det senaste åren enligt min BM.
  • Anonym (Bebis2)
    Rårakan skrev 2021-09-17 17:39:33 följande:

    Oh ja! Stor skillnad från mina stora barn (födda 08 och 11). Får typ tänka till varje dag så jag inte äter/dricker ngt fel. Det som påverkar min vardag mest är väl att jag inte får dricka så mycket kaffe. Riskerar även grav.diabetes så måste tänka på det också men som tur är har vården blivit bättre på det senaste åren enligt min BM.


    Min är född 2013 :) Som tur är så är svägerskan gravid och sagt en del saker. Annars hade jag nog trött att det var samma som gällde, haha.

    Men va bra angående diabetesen. Jag låg lite på gränsen förra gången.
  • Juli1990
    LillGumsan skrev 2021-09-16 18:26:53 följande:

    BF-lista

    30/4 Um Hamza

    1/5 Tingeltangel

    2/5 RBC, 28 år, första barnet

    2/5 Ik96, 25 år, andra barnet

    2/5 Emma, 31 år, tredje barnet

    5/5 X, 27 år - Första barnet

    7/5 Sheltie, 25 år, första barnet

    7/5 Äntligen

    7/5 lindersara, 35 år, tredje barnet

    7/5 Secretflower, 35 år, fjärde barnet

    7/5 Mela88, fjärde barnet

    8/5 Sararebecca

    8/5 FruA88

    9/5 Sofia0509

    11/5 Hanna 28 år, första barnet

    11/5 Kiwikiwi, första barnet

    14/5 Nojjig, tredje barnet

    15/5 SaaraK, 2a barnet

    15/5 LillGumsan 37år, andra barnet

    16/5 Ljusrosa 39år, fjärde barnet

    17/5 Rårakan 36 år, tredje barnet

    17/5 nathaliextnf 36 år, sjunde barnet

    18/5 Bullen22 31 år, tredje barnet

    19/5 Lindamarie 34 år, andra barnet

    19/5 Meemelie 32 år, andra barnet

    20/5 Helni 31 år, tredje barnet

    21/5 Sandtrollet 37år, tredje barnet

    21/5 QueenS 31 år andra barnet

    22/5 Försökmednr2 30 år, andra barnet

    22/5 Hippiemamman 34 år, tredje barnet

    22/5 Sapa 32 år, första barnet

    23/5 Chilins 30 år, första barnet

    26/5 Juli1990, 31 år, första barnet

    26/5 Almander, 24år, första barnet

    26/5 S.Isabelles, 31 år, första barnet


    Ändrade min ålder.. jag är ju inte 30 längre haha
Svar på tråden BF maj 2022