• Fab Five Freddy

    Vad använder ni kontanter till och varför ?

    Som rubriken lyder. Jag är mycket intresserad av vad folk betalar med sina kontanter och varför .

  • Svar på tråden Vad använder ni kontanter till och varför ?
  • Anonym (kontanter är makt och trygghet)
    Anonym (O) skrev 2021-09-14 21:14:53 följande:
    Loppisar och marknader har ofta Swish och fler kommer. Man behöver inte heller pengar om du blir sjuk.

    Ditt scenario låter lite konstlat.
    Pröva själv! Det var mina erfarenheter oavsett vad du tycker! Inte kul och väldigt låst läge. Fick inte ens använda mitt kort på matbutikerna med ID som förut. Idag hade man kanske kunnat erbjuda faktura på vissa ställen men fortfarande är det sårbart om ditt kort går sönder. Swish har ju ingen funktion om du inte har något att betala med eller plocka ut kontanter med, dvs ett fungerande bankkort. Uppenbarligen har du aldrig råkat ut för detta.
  • Anonym (O)
    Anonym (Va) skrev 2021-09-14 21:16:51 följande:

    Vilka grupper får inte bankid och kort?


    Det finns många. Förståndshandikappade t.ex. Människor som ändå behöver mat och prylar och kläder men inte har kort, mobiltelefon, pass, e-mail, bank-id...Det går inte att beställa på postorder längre
  • Anonym (Sara)

    Mina barn (eller ett än så länge) får en tia varje gång hon tappar en tand. Annars använder jag aldrig kontanter.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Sara) skrev 2021-09-14 21:42:42 följande:

    Mina barn (eller ett än så länge) får en tia varje gång hon tappar en tand. Annars använder jag aldrig kontanter.


    Pengarna hon får är alltså från Tandfen.
  • lövet2
    Alexi skrev 2021-09-14 20:06:01 följande:
    Alltså så trött jag skulle bli om jag fick kontanter av någon. Varför skaffar du inte swish?
    Främst för att jag inte alltid ser så bra pga en ögonsjukdom. Att knappa in en massa siffror blir för svårt och kan bli jättefel.
  • Anonym (O)
    Anonym (kontanter är makt och trygghet) skrev 2021-09-14 21:19:24 följande:

    Pröva själv! Det var mina erfarenheter oavsett vad du tycker! Inte kul och väldigt låst läge. Fick inte ens använda mitt kort på matbutikerna med ID som förut. Idag hade man kanske kunnat erbjuda faktura på vissa ställen men fortfarande är det sårbart om ditt kort går sönder. Swish har ju ingen funktion om du inte har något att betala med eller plocka ut kontanter med, dvs ett fungerande bankkort. Uppenbarligen har du aldrig råkat ut för detta.


    Swish har inget med ett bankkort att göra. Man flyttar pengar till privatpersoner eller företag.

    Nej jag har aldrig råkat ut för det du gjort. Troligen inte så många andra heller.
  • Anonym (Jojo)

    Jag har oftast lite kontanter på mig, brukar ta ut en femhundring eller hundring och har den i fickan tills jag behöver den. Om jag handlar något litet betalar jag cash för det går fortare och butikerna får ju betala 5 kr per kortköp eller vad det är så en småbutik går ju back om man bara köper tuggummi eller lite godis. Jag handlar på torget med kontanter och ibland på Systembolaget, onödigt att registrera det på kortet tycker jag. Och så köper jag hasch med cash såklart ;) brukar lägga dricks med kontanter också så slipper servitrisen skatta för det.

  • Anonym (Baby)

    Lite kontanter på en fin dag och det var inte så mycket!

  • Anonym (M)
    Anonym (Jojo) skrev 2021-09-14 22:03:43 följande:

    Jag har oftast lite kontanter på mig, brukar ta ut en femhundring eller hundring och har den i fickan tills jag behöver den. Om jag handlar något litet betalar jag cash för det går fortare och butikerna får ju betala 5 kr per kortköp eller vad det är så en småbutik går ju back om man bara köper tuggummi eller lite godis. Jag handlar på torget med kontanter och ibland på Systembolaget, onödigt att registrera det på kortet tycker jag. Och så köper jag hasch med cash såklart ;) brukar lägga dricks med kontanter också så slipper servitrisen skatta för det.


    Om det där med femkronan någonsin var sant så är det iaf inte det längre. Numera finns det gott om småbutiker/stånd etc som inte ens tar emot kontanter.
Svar på tråden Vad använder ni kontanter till och varför ?