• Anonym (Oroliga Mamman)

    Råd om Förskola- 2 åring

    Hej.

    Jag har sedan sedan september haft inskolning med min 2 åriga dotter. Under den tiden har hon blivit sjuk 4 gånger vilket gjort att vi varit tvungna att börja om från början igen. Nu i veckan när hon varit där själv så har personalen sagt att det går bra när hon får ha vagnen inne och leka med den.

    Så där är det inga problem. Men jag har märkt av att hon sovit jätte dåligt och har mardrömmar dom dagarna hon varit på förskolan. Och är inte riktigt sig själv när hon är hemma heller, vill inte leka utan bara ligga i min säng i min famn och kramas. Vi får absolut INTE sluta kramas eller på något sätt lyfta ner henne om jag ska göra något annat. Så jag har varit lite tveksam över om vi ska fortsätta med förskolan.

    Nu på morgonen tänkte jag att vi skulle ut och leka lite (som vi brukar göra på helgerna). När jag tar ut vagnen och ytterkläderna får hon panik. Verkligen panik. Skriker och klättrar upp i min famn och håller i mig som om det gäller liv och död och skriker ?nej. Inte där.? Och pekar på vagnen och ytterdörren.

    Så jag, i mitt oroliga tillstånd sa upp hennes plats på förskolan. Jag är väldigt ung, ensamstående (pga dödsfall), har ingen familj och ska börja jobba hemifrån (har varit mammaledig). Så jag kan ju ha henne hemma även om jag skulle helst vilja att hon är på förskolan.

    Däremot undrar jag om jag nu i efterhand överreagerar.

    Jag söker andra föräldrars tankar kring det här. Jag är förälder för mitt barn och jag bestämmer ju hur jag ska göra utifrån vad som känns bäst för henne, men jag söker råd. Kanske att andra kan dela med sig om sina erfarenheter när era barn inte riktigt mått bra av förskolan.

    Mvh oroliga mamman

  • Svar på tråden Råd om Förskola- 2 åring
  • Anonym (Mamma)

    Ja, du överreagerar, och det många föräldrar inte vet är att deras reaktioner och tankar speglar av sig hos barnen, de är som små svampar och känner det där intuitivt.

    Så om du är orolig över hur hon ska trivas, hur det går, och ffa vid lämning och hämtning, så kommer det påverka henne väldigt mycket. Så, när du hämtar, lämnar och pratar om fsk behöver du visa lugn och en positiv attityd, alltid. Och om hon gråter vid lämning är det ännu viktigare, och att lämningen sker snabbt. Ge en innerlig kram, tala om att hon kommer att ha det bra, du hämtar henne senare, ett leende och en till kram, sedan lämnar du över henne till pedagogerna, vinkar och går. Vänd dig inte om hur mycket hon än gallskriker.

    Det kan låta hårt men hon är i goda händer, inget hemskt kommer hända henne men hon måste också lära sig att lita på det.

    Samma när ni är hemma och är extra mammig nu, låt henne vara det ett tag men förklara också att du måste sätta ner henne, hitta på en ursäkt om vad du behöver göra i värsta fall.

    Och fortsätt ta ut henne i lekpark eller vad ni gör utomhus, hon måste lära sig att världen utanför inte är en farlig plats, för det är ditåt det lutar just nu. Hon behöver kort sagt "terapi" med dig för att känna trygghet i världen.

  • Ztrumpan

    Min spontana tanke, att ta bort henne från förskolan riskerar att spä på att det är något farligt och jobbigt. Jag hade resonerat med förskolelärarna ännu mer och om vad du upplever och tillsammans kommit fram till en lösning. I mångt och mycket, är föräldrarna trygga och lugna mot barnet vid lämning osv så blir barnet det också. Men känner barnet av att du är orolig så riskerar barnet att snappa upp det.

    Men är verkligen ingen expert och man måste göra det som känns bäst för en själv.

  • annabellelee

    Fast du kan inte ha henne hemma om du ska jobba hemifrån. Tro mig, under covid har barnen varit hemma mycket, friska men lite snoriga, och man kan INTE fokusera på jobb när en tvååring vill ha uppmärksamhet.

    Har du ekonomi att inte jobba ett år till, bra, ha henne hemma. Men ska du jobba finns inte det alternativet.

  • Anonym (Oroliga Mamman)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-10-16 09:05:24 följande:

    Ja, du överreagerar, och det många föräldrar inte vet är att deras reaktioner och tankar speglar av sig hos barnen, de är som små svampar och känner det där intuitivt.

    Så om du är orolig över hur hon ska trivas, hur det går, och ffa vid lämning och hämtning, så kommer det påverka henne väldigt mycket. Så, när du hämtar, lämnar och pratar om fsk behöver du visa lugn och en positiv attityd, alltid. Och om hon gråter vid lämning är det ännu viktigare, och att lämningen sker snabbt. Ge en innerlig kram, tala om att hon kommer att ha det bra, du hämtar henne senare, ett leende och en till kram, sedan lämnar du över henne till pedagogerna, vinkar och går. Vänd dig inte om hur mycket hon än gallskriker.

    Det kan låta hårt men hon är i goda händer, inget hemskt kommer hända henne men hon måste också lära sig att lita på det.

    Samma när ni är hemma och är extra mammig nu, låt henne vara det ett tag men förklara också att du måste sätta ner henne, hitta på en ursäkt om vad du behöver göra i värsta fall.

    Och fortsätt ta ut henne i lekpark eller vad ni gör utomhus, hon måste lära sig att världen utanför inte är en farlig plats, för det är ditåt det lutar just nu. Hon behöver kort sagt "terapi" med dig för att känna trygghet i världen.


    Det är precis så jag har gjort. Har alltid varit lugn och pratat om förskolan positivt och hur roligt det är att vara där. Visar inte mina negativa känslor mot förskolan på något sätt. Det är jag noga med. Både vid lämning och hämtning ser jag till att alltid vara stabil i mina känslor så hon kan känna en trygghet hos mig.

    Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Jag agerade förhastat och nu är placeringen redan uppsagt. Kanske kan ringa in till kommunen på måndag och förklara situationen. Men gjort är gjort och jag får stå för mina handlingar.

    Det var bara jobbigt att se henne så och jag tappade masken.

    Tack för dina råd. Det uppskattas
  • Anonym (Oroliga Mamman)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-10-16 09:05:24 följande:

    Ja, du överreagerar, och det många föräldrar inte vet är att deras reaktioner och tankar speglar av sig hos barnen, de är som små svampar och känner det där intuitivt.

    Så om du är orolig över hur hon ska trivas, hur det går, och ffa vid lämning och hämtning, så kommer det påverka henne väldigt mycket. Så, när du hämtar, lämnar och pratar om fsk behöver du visa lugn och en positiv attityd, alltid. Och om hon gråter vid lämning är det ännu viktigare, och att lämningen sker snabbt. Ge en innerlig kram, tala om att hon kommer att ha det bra, du hämtar henne senare, ett leende och en till kram, sedan lämnar du över henne till pedagogerna, vinkar och går. Vänd dig inte om hur mycket hon än gallskriker.

    Det kan låta hårt men hon är i goda händer, inget hemskt kommer hända henne men hon måste också lära sig att lita på det.

    Samma när ni är hemma och är extra mammig nu, låt henne vara det ett tag men förklara också att du måste sätta ner henne, hitta på en ursäkt om vad du behöver göra i värsta fall.

    Och fortsätt ta ut henne i lekpark eller vad ni gör utomhus, hon måste lära sig att världen utanför inte är en farlig plats, för det är ditåt det lutar just nu. Hon behöver kort sagt "terapi" med dig för att känna trygghet i världen.


    Det är precis så jag har gjort. Har alltid varit lugn och pratat om förskolan positivt och hur roligt det är att vara där. Visar inte mina negativa känslor mot förskolan på något sätt. Det är jag noga med. Både vid lämning och hämtning ser jag till att alltid vara stabil i mina känslor så hon kan känna en trygghet hos mig.

    Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Jag agerade förhastat och nu är placeringen redan uppsagt. Kanske kan ringa in till kommunen på måndag och förklara situationen. Men gjort är gjort och jag får stå för mina handlingar.

    Det var bara jobbigt att se henne så och jag tappade masken.

    Tack för dina råd. Det uppskattas
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Oroliga Mamman) skrev 2021-10-16 09:22:52 följande:
    Det är precis så jag har gjort. Har alltid varit lugn och pratat om förskolan positivt och hur roligt det är att vara där. Visar inte mina negativa känslor mot förskolan på något sätt. Det är jag noga med. Både vid lämning och hämtning ser jag till att alltid vara stabil i mina känslor så hon kan känna en trygghet hos mig.

    Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Jag agerade förhastat och nu är placeringen redan uppsagt. Kanske kan ringa in till kommunen på måndag och förklara situationen. Men gjort är gjort och jag får stå för mina handlingar.

    Det var bara jobbigt att se henne så och jag tappade masken.

    Tack för dina råd. Det uppskattas
    Jag är säker på att du gör så gott du kan, men tror du på det själv också? Ett falskt lugn eller en falsk positiv inställning märks mer än man tror. Det är helt otroligt vad barn kan känna av med sina små känselspröt.

    Gör så, ring och förklara. I värsta fall får du vänta några månader på en garantiplats. Himla synd också att inskolningen krånglade med sjukdomar så klart, det kan också ha påverkat henne negativt.
  • Anonym (Oroliga Mamman)
    Ztrumpan skrev 2021-10-16 09:06:44 följande:

    Min spontana tanke, att ta bort henne från förskolan riskerar att spä på att det är något farligt och jobbigt. Jag hade resonerat med förskolelärarna ännu mer och om vad du upplever och tillsammans kommit fram till en lösning. I mångt och mycket, är föräldrarna trygga och lugna mot barnet vid lämning osv så blir barnet det också. Men känner barnet av att du är orolig så riskerar barnet att snappa upp det.

    Men är verkligen ingen expert och man måste göra det som känns bäst för en själv.


    Jag har ju tagit upp dom här ändringarna med personalen. Men dom har ju bara påskyndat inskolningen. Vilket inte kändes som det bästa beslutet med tanke på hur hon har reagerat hemma. Jag kanske inte varit så bra på att dölja mina tankar som jag trott. 

    Men jag får stå för vad jag gjort och försöka igen vid nästa termin. Kanske det går bättre då. 
  • Anonym (Oroliga Mamman)
    annabellelee skrev 2021-10-16 09:13:36 följande:

    Fast du kan inte ha henne hemma om du ska jobba hemifrån. Tro mig, under covid har barnen varit hemma mycket, friska men lite snoriga, och man kan INTE fokusera på jobb när en tvååring vill ha uppmärksamhet.

    Har du ekonomi att inte jobba ett år till, bra, ha henne hemma. Men ska du jobba finns inte det alternativet.


    Jo, jag vet att det kommer bli krångligt och svårt. Tänkte ju inte så pass när jag var i stundens hetta. Jag kommer ringa kommunen och förklara på måndag. Går det inte får jag bara försöka ta ut med ledighet. 
  • Anonym (mlnkbl)
    Anonym (Oroliga Mamman) skrev 2021-10-16 09:46:46 följande:
    Jag har ju tagit upp dom här ändringarna med personalen. Men dom har ju bara påskyndat inskolningen. Vilket inte kändes som det bästa beslutet med tanke på hur hon har reagerat hemma. Jag kanske inte varit så bra på att dölja mina tankar som jag trott. 

    Men jag får stå för vad jag gjort och försöka igen vid nästa termin. Kanske det går bättre då. 

    Byt förkola. En inskolning ska ta den tid barnet behöver, inte den tid de anser att de kan avvara. 


    Jag jobbar nu inom skolan, men har arbetat på förskolor tidigare och då har vi avsatt en person som är till för barnet som ska inskolas och den personen räknar vi inte med så att säga i den övriga verksamheten på samma vis som annars. 


    Den personen ska kunna gå iväg med barnet som inskolas om barnet behöver några minuter för sig själv. 


    Visst, de flesta förskolor är underbemannade, men det spelar ingen roll. Du som förälder kan påpeka för den som är chef på förskolan att personalen inte hade tid att ge ditt barn den tid hon behövde för inskolningen. 


    Dock är ju då risken att förskolepersonalen genmäler att du är en ovanligt orolig och hönsig förälder. 


    Men, oavsett, försök besöka olika förskolor, fråga på facebook vilken förskola andra föräldrar rekommenderar osv. Det brukar finnas 'Vi som bor i...' grupper där man kan fråga. 


    Det är få kommuner som erbjuder dagmammor, men kolla upp det med, kanske är det en bättre  form för ditt barn. Det är en mer skör form om dagmamman blir sjuk eller så, då kommer ditt barn att få vara hos någon annan. 

  • Anonym (Oroliga Mamman)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-10-16 09:37:02 följande:
    Jag är säker på att du gör så gott du kan, men tror du på det själv också? Ett falskt lugn eller en falsk positiv inställning märks mer än man tror. Det är helt otroligt vad barn kan känna av med sina små känselspröt.

    Gör så, ring och förklara. I värsta fall får du vänta några månader på en garantiplats. Himla synd också att inskolningen krånglade med sjukdomar så klart, det kan också ha påverkat henne negativt.
    Jo dom är mer uppmärksamma än vad man tror. Så jag kanske inte alls varit så övertygande som jag trott. Samtidigt vill jag inte köra över hennes känslor och tankar, jag vill ju att hon ska uttrycka sig och känna att hon får bekräftelse för det hon känner och tycker. 

    Tror hon kanske har kopplat förskolan med att hon blivit så sjuk alla gånger. 

    Jag får se hur det blir under helgen så ringer jag på måndag och ser hut det blir. eller så väntar vi lite och så provar vi igen om några månader.
Svar på tråden Råd om Förskola- 2 åring