• nomina

    BIM December 2021

    Mensen som senare än väntat så bim 3/12 för min del. Detta ska bli vårt första försök till bebis!

    3/12 nomina (första försöket, första barnet)

  • Svar på tråden BIM December 2021
  • LJM91
    Fagelfri skrev 2021-12-21 08:40:22 följande:

    Hej alla kämpar! BIM igår men ingen mens. Men Nu har min temp droppat och haft typiska kommande mens-besvär i två dagar. Tog early idag som inte visade någonting så mensen är nog bara sen denna månad. Jag har läst att lutealfasen ska vara konstant hos de flesta kvinnor men min verkar vara olika antal dagar varje gång :/ någon som har samma?

    Jag har iallafall gett upp denna månad men som fina Värmlandsjänta sa så ger jag inte upp utan tar nya tag i januari. Snart är det ju liggdags igen hehe. Lycka till alla!


    Lutealfasen varierar inte med mer än någon enstaka dag, är du helt säker på när din ägglossning skedde? Oftast är det fasen mellan mens och ägglossning som varierar :)
  • Mizzi26
    svansmamman skrev 2021-12-21 06:58:36 följande:

    Nu har jag ?bara? haft tre missfall/MA men jag är nu gravid för fjärde gången och har gått in i vecka 16. För mig kunde konstateras att jag var för fertil (inte den termen läkaren sa, men det var så jag fick det förklarat för mig). Min kropp accepterade första bästa ägg och första bästa spermie och befruktade dessa. Ett ägg eller spermie som inte blivit befruktad hos någon annan, då kvalitén är för dålig eller befruktning sker vid ?fel? tidpunkt (typ när ägget hunnit vandra för långt ner) befruktades gladeligen hos mig. Varje oskyddat samlag har lett till en graviditet. Missfallen eller MA kom senare när kroppen själv konstaterat att det inte var en livsduglig kombination som fästs sig.

    Jag vet inte om detta kan vara ens en teori för dig, men jag vill ändå dela det utifallatt det kan vara till hjälp.

    Jag håller tummarna för att din böna stannar denna gång!


    Jag har tänkt den tanken lite löst någon gång men nu när du skrev det så känns det väldigt rimligt. Jag har plussat alla gånger utom 1 sedan vi började försöka. Känner också ett par till som hela tiden får plus men aldrig får behålla. Dom har dock lyckats nu efter flera år av försök. Jag hoppas verkligen att så är fallet för då är det ju inget större fel eller något som behöver fixas. Tack för svar! Och 4 stycken är hemskt jobbigt och ledsamt. Finns inget bara när man går igenom något. Kram!
  • svansmamman
    Mizzi26 skrev 2021-12-21 12:14:25 följande:
    Jag har tänkt den tanken lite löst någon gång men nu när du skrev det så känns det väldigt rimligt. Jag har plussat alla gånger utom 1 sedan vi började försöka. Känner också ett par till som hela tiden får plus men aldrig får behålla. Dom har dock lyckats nu efter flera år av försök. Jag hoppas verkligen att så är fallet för då är det ju inget större fel eller något som behöver fixas. Tack för svar! Och 4 stycken är hemskt jobbigt och ledsamt. Finns inget bara när man går igenom något. Kram!
    Då låter det som att vi har rätt lika erfarenhet, om än bakgrunden är lite olika. Tråkigt att fler gått/går igenom samma sak men skönt på något vis att inte vara ensam. 

    Vi hade som sagt var tre missfall/MA, de två första graviditeterna var totalt oplanerade men den tredje gången var det "blir vi gravida så blir vi" och så blev det, utan minsta koll på ägglossning. Nu är jag gravid för fjärde gången (körde på ÄL-test direkt för att pricka in rätt och förhoppningsvis slippa tidigt missfall) och det slapp jag! Jag har varit på två VUL samt NIPT och allt har sett jättebra ut alla gånger. Så sent som igår hörde vi hjärtslag med doppler och jag är nu gravid i vecka 16. Jag hoppas att det fortsätter tuffa på lika bra framöver. 

    När vi träffade läkaren efter tredje missfallet kommer jag ihåg att jag kände mig väldigt uppgiven. Läkaren försökte peppa med att det ju var positivt att vi lyckades bli gravida, det finns ju de som aldrig får plus på stickan. Jag minns dock att jag kände tvärt om då. Att jag hellre aldrig skulle få ett plus för att faktiskt kunna bli glad när/om jag väl skulle få det, än att få det varje gång och bara vänta in missfallet. Det är säkert lika jobbigt att aldrig få plus som det är att plussa varje gång och aldrig få behålla, men där och då tyckte jag såklart att "mitt" var värre. 

    Jag hoppas att du får en mysig jul och slipper tänka katastroftankar utan faktiskt kan glädjas lite när/om pluset kommer. Kram! Hjärta
  • Mizzi26
    svansmamman skrev 2021-12-21 12:31:54 följande:

    Då låter det som att vi har rätt lika erfarenhet, om än bakgrunden är lite olika. Tråkigt att fler gått/går igenom samma sak men skönt på något vis att inte vara ensam. 

    Vi hade som sagt var tre missfall/MA, de två första graviditeterna var totalt oplanerade men den tredje gången var det "blir vi gravida så blir vi" och så blev det, utan minsta koll på ägglossning. Nu är jag gravid för fjärde gången (körde på ÄL-test direkt för att pricka in rätt och förhoppningsvis slippa tidigt missfall) och det slapp jag! Jag har varit på två VUL samt NIPT och allt har sett jättebra ut alla gånger. Så sent som igår hörde vi hjärtslag med doppler och jag är nu gravid i vecka 16. Jag hoppas att det fortsätter tuffa på lika bra framöver. 

    När vi träffade läkaren efter tredje missfallet kommer jag ihåg att jag kände mig väldigt uppgiven. Läkaren försökte peppa med att det ju var positivt att vi lyckades bli gravida, det finns ju de som aldrig får plus på stickan. Jag minns dock att jag kände tvärt om då. Att jag hellre aldrig skulle få ett plus för att faktiskt kunna bli glad när/om jag väl skulle få det, än att få det varje gång och bara vänta in missfallet. Det är säkert lika jobbigt att aldrig få plus som det är att plussa varje gång och aldrig få behålla, men där och då tyckte jag såklart att "mitt" var värre. 

    Jag hoppas att du får en mysig jul och slipper tänka katastroftankar utan faktiskt kan glädjas lite när/om pluset kommer. Kram! 

    //


    Men stort grattis! Jag hoppas att allt fortsätter gå bra! Jag längtar tills jag får uppleva det. Jag känner exakt samma sak, det känns hemskt och som att jag inte får gnälla ibland för att vi åtminstone får +. Men har ett par vänner jag bollar med men vi har inte sagt något om att vi försöker till våra familjer. Men dom blir fundersamma när jag ena gången äter chark o rött kött osv o andra inte o så håller det på fram o tillbaka. Börjar få slut på dåliga ursäkter men vi orkar inte berätta än. Vi pratade om att berätta om jag plussar nu till jul men har börjat ångra mig. Eftersom det händer oss varje månad så blir det lite för ledsamt för dom också. Räcker med att vi är ledsna haha. Och vi har ju våra närmsta vänner att lätta på hjärtat hos.

    Vad skönt det var att bolla med någon som förstår mig. Tack!
  • Fagelfri
    LJM91 skrev 2021-12-21 12:05:19 följande:

    Lutealfasen varierar inte med mer än någon enstaka dag, är du helt säker på när din ägglossning skedde? Oftast är det fasen mellan mens och ägglossning som varierar :)


    Det är så jag också förstått det. Nej jag är inte hundra då jag inte tagit ÄL-tester men utgår från Natural Cycles temp-mätning :)
  • LJM91
    Fagelfri skrev 2021-12-21 23:02:02 följande:

    Det är så jag också förstått det. Nej jag är inte hundra då jag inte tagit ÄL-tester men utgår från Natural Cycles temp-mätning :)


    Temphöjningen ska ju vara en stark indikation på att ägglossningen har skett, så jag tror du kan lita på att ägglossningen verkligen skedde när NC sätter ut den :) håller tummarna för att mensen fortsätter hålla sig undan och att du plussar!
  • loppan483

    hej alla! har en cykel på mellan 26-31 dagar. oftast får jag min mens på cykeldag 29, vilken denna måndag infaller sig på julafton. På julafton är det exakt 14 dagar sedan jag fick fast gubbe på cb (fick dock aldrig någon blinkande utan från 0 till glad direkt). Vågar jag testa då? Är typ rädd för att testa för att jag är rädd att det ska vara negativt men om det inte skulle vara det hade det ju varit skönt att veta det då.

    behöver lite pepp tjejer!

  • Nathaliextnf

    Idag tror jag det är Bim -1. Haft en längre cykel sen senaste graviditeten plus ma efter de. Nc ändrade idag till äl i fredags men jag fick positivt för äl fredagen innan. Idag fick jag ett starkare streck på predictor early:) Så vågar man vara glad?

  • Nathaliextnf

    Bättre bild på dagens test :) Tog ett digitalt för två dagar sen men de visade ej gravid. Så tänkte vänta till julafton och ta ett till. Hur går de för er andra?

Svar på tråden BIM December 2021