• 19977

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Symetrical

    Här kom mensen med buller och bong idag på bim. Trist såklart, men slipper i alla fall må illa på semestern, alltid nåt Flört3/6 19977 (2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    10/6 202294 (2a försöket, 1a barnet) PLUSSAT
    27/6 F (2:a "försöket", 1:a barnet)
    30/6 aprildag (2:a försöket, 2:a barnet)
    3/7 Locoz (2:a försöket, 1a barnet) 
    7/7 Jojjans (1a försöket, 2a barnet)
    7/7 Barbrastreisand (1a försök, 2a barnet)
    23/7 amandakollb (2a försöket, 2a barnet
    27/7 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)

  • Jojjans
    Symetrical skrev 2022-06-30 13:11:51 följande:

    Här kom mensen med buller och bong idag på bim. Trist såklart, men slipper i alla fall må illa på semestern, alltid nåt Flört3/6 19977 (2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    10/6 202294 (2a försöket, 1a barnet) PLUSSAT
    27/6 F (2:a "försöket", 1:a barnet)
    30/6 aprildag (2:a försöket, 2:a barnet)
    3/7 Locoz (2:a försöket, 1a barnet) 
    7/7 Jojjans (1a försöket, 2a barnet)
    7/7 Barbrastreisand (1a försök, 2a barnet)
    23/7 amandakollb (2a försöket, 2a barnet
    27/7 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)


    Attans, vilken otur! Men visst hade du lite dålig lämning redan runt äl, eller blandar jag ihop det? Härligt att du ser det positiva i det iallafall! Håller tummarna för nästa omgång :)
  • Symetrical
    Jojjans skrev 2022-06-30 19:20:18 följande:
    Attans, vilken otur! Men visst hade du lite dålig lämning redan runt äl, eller blandar jag ihop det? Härligt att du ser det positiva i det iallafall! Håller tummarna för nästa omgång :)
    Ja, men precis! Är så märkligt hur man ibland bara känner att det inte tagit sig, även om man inte vill måla fan på väggen Tungan ute
    Tack, juli eller augusti vore optimala plusset i min bok Solig
  • Jojjans
    Symetrical skrev 2022-06-30 19:59:13 följande:
    Ja, men precis! Är så märkligt hur man ibland bara känner att det inte tagit sig, även om man inte vill måla fan på väggen Tungan ute
    Tack, juli eller augusti vore optimala plusset i min bok Solig

     


    Jag har tyvärr lite samma känsla. Har haft någon långdragen förkylning sen innan äl, hostan sitter fortfarande i. Dessutom drack jag lite på midsommar och sov framförallt skitdåligt både pga firande, 3-åring och värmen. Inte dom bästa förutsättningarna? är idag på äl+7 och har än så länge inte känt någonting alls. 

  • Symetrical
    Jojjans skrev 2022-07-01 05:08:30 följande:

     


    Jag har tyvärr lite samma känsla. Har haft någon långdragen förkylning sen innan äl, hostan sitter fortfarande i. Dessutom drack jag lite på midsommar och sov framförallt skitdåligt både pga firande, 3-åring och värmen. Inte dom bästa förutsättningarna? är idag på äl+7 och har än så länge inte känt någonting alls. 


    Hoppas att din känsla är fel {#emotions_dlg.flower}
    Många säger ju att just avsaknad av symptom har varit deras enda symptom på graviditet och det stämde på mig vid första graviditeten, men definitivt inte vid de senare! Sist jag var gravid var oplanerat och jag trodde att jag höll på att bli magsjuk, men det släppte aldrig och sen plussade jag fyra dagar senare, så så illamående var jag redan på äl +7 då xD
    Jag vet ju att alla graviditeter kan vara olika, men jag vill ändå inbilla mig att jag känner min kropp ganska väl. Började dock tvivla på om det kanske ändå tagit sig den här gången dagen innan mensen började, för då var jag rejält illamående och hade en konstig smak i munnen. Var dock bara pga progesterondippen, för tempen dök som ett ankare och så kom ju mensen morgonen därpå Kräks
  • Anonym (F)

    Jag tror jag är gravid :O

    Mitt BIM-datum på 27/6 blev förskjutet till igår 30/6 så idag är det ÄL+13. Hade smygtestat lite för ett par dagar sen men de testen har varit total-blanka. Men idag var det en väldigt svag linje. Så svag att min sambo tyckte han inbillade sig, men mitt vältränade familjelivs-öga såg en linje ;)

    Helt sjukt om det gick den här månaden (jag måste ta ett till test imorgon för att vara säker) eftersom vi bara hade sex en gång och det 4-5 dagar innan ÄL, dock 3 dagar innan LH-peak. Men som jag sa förut, jag kände mig väldigt "fertil" den dagen och lyssnade på kroppen :D

    Sen var det som några har skrivit här att avsaknaden på symptom var ett gravidsymptom. Har känt lite stickningar och lite ömma bröst men absolut inte mer än vanligt. Förra månaden hade jag väldigt ont och mådde illa, var yr och hade alla möjliga symptom. Känns som kroppen förberedde sig förra månaden haha. 

    Men hur tycker ni att jag ska göra nu? Har nämligen lite bråttom att veta om jag är gravid tills imorn. Jag hör hur jag själv låter, jag borde vänta in ett par dagar. Men blir det skillnad om man tar ett "testa tidigt"-test? Blir linjen starkare än de vanliga RFSU? Vill inte ta ett digitalt helst även om det vore bra för sambon att se resultatet i text. 

  • Anonym (Inor)
    Anonym (F) skrev 2022-07-01 09:09:13 följande:

    Jag tror jag är gravid :O

    Mitt BIM-datum på 27/6 blev förskjutet till igår 30/6 så idag är det ÄL+13. Hade smygtestat lite för ett par dagar sen men de testen har varit total-blanka. Men idag var det en väldigt svag linje. Så svag att min sambo tyckte han inbillade sig, men mitt vältränade familjelivs-öga såg en linje ;)

    Helt sjukt om det gick den här månaden (jag måste ta ett till test imorgon för att vara säker) eftersom vi bara hade sex en gång och det 4-5 dagar innan ÄL, dock 3 dagar innan LH-peak. Men som jag sa förut, jag kände mig väldigt "fertil" den dagen och lyssnade på kroppen :D

    Sen var det som några har skrivit här att avsaknaden på symptom var ett gravidsymptom. Har känt lite stickningar och lite ömma bröst men absolut inte mer än vanligt. Förra månaden hade jag väldigt ont och mådde illa, var yr och hade alla möjliga symptom. Känns som kroppen förberedde sig förra månaden haha. 

    Men hur tycker ni att jag ska göra nu? Har nämligen lite bråttom att veta om jag är gravid tills imorn. Jag hör hur jag själv låter, jag borde vänta in ett par dagar. Men blir det skillnad om man tar ett "testa tidigt"-test? Blir linjen starkare än de vanliga RFSU? Vill inte ta ett digitalt helst även om det vore bra för sambon att se resultatet i text. 


    Grattis! 


    Varför vill du inte ta ett digitalt om man får fråga?? BIM+2 känns ju som det bör visa gravid eller inte imorgon då :) 

  • aprildag

    Tog ett digitalt test idag som visade ?Gravid 2-3 veckor? så även om det bara bör vara ÄL+12 idag så var det tydligen tillräckligt högt för att visa 2-3 veckorFörvånad Med andra ord borde jag kunnat tagit ett digitalt test redan för flera dagar sedan?

  • Anonym (F)
    Anonym (Inor) skrev 2022-07-01 09:22:52 följande:

    Grattis! 


    Varför vill du inte ta ett digitalt om man får fråga?? BIM+2 känns ju som det bör visa gravid eller inte imorgon då :) 


    Tack, vågar dock inte tro på det riktigt än :D

    Hehe ja det är bara min personliga preferens att inte köpa digitala test. Alla får såklart göra vad de vill. Men tycker det är dyrt, omiljövänligt och oetiskt av företagen att tillverka digitala engångsprodukter som tekniskt sett skulle kunna användas fler gånger och som egentligen bara gör en optisk avläsning av en papperssticka. Så vill helst inte stötta det. Även om jag förstår att det är ett bra och tydligt sätt att se att man är gravid på när det står i text :)

    Men ja jag får köra ett till test imorgon så får vi se, då borde det ha blivit lite starkare. 
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023