• Anonym (Vaccinerad)

    Varför tar ni inte vaccinet?

    Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

    Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

    Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

    Kram på er

  • Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • AndreaBD
    SHB skrev 2022-01-11 00:06:19 följande:
    Typiskt mån att komma med personangrepp.

    Kör du m härskarteknik, håkan lilla?

    Du hela tiden tjatar om droger föreslår jag att du söker hjälp, bla AA? Du verkar ha problem.
    Det är verkligen inte personangrepp. I det här fallet så är det ju faktiskt så....Om man tror på såna absurda teorier så har man problem. Och tyvärr så orsakar såna människor en hel del problem för andra. Jag tänker bara på den där mannen i Tyskland som dödade hela sin familj för att han trodde på såna historier......
  • AndreaBD
    Anonym (Qq) skrev 2022-01-11 00:54:48 följande:

    Okunskap och rädsla är väll det snarare om man vaccinerar sig med ett vaccin som är nödgodkänt för en sjukdom som högst inte påverkar en person negativt om man inte är i riskgrupp?


    Desinformation! Det är inte längre nödgodkänt. Det har hunnit uppfylla kriterierna numera.
  • AndreaBD
    Anonym (Qq) skrev 2022-01-11 00:54:48 följande:

    Okunskap och rädsla är väll det snarare om man vaccinerar sig med ett vaccin som är nödgodkänt för en sjukdom som högst inte påverkar en person negativt om man inte är i riskgrupp?


    "
    Vaccinerna är godkända

    Det förekommer rykten om att de villkorade godkännanden som givits alla covid?-?19-vacciner i Europa inte har fullgoda godkännanden. Dessa rykten är falska.


    De vacciner som är godkända i Sverige och EU har villkorade godkännanden, vilket innebär att det finns krav på företaget att sammanställa ytterligare dokumentation som inte funnits med vid godkännandet.


    Myndigheterna har dock gjort bedömningen att det finns tillräckligt med belägg för att vaccinerna är effektiva och har en acceptabel säkerhetprofil, samt att tillverkningsprocessen uppfyller de krav som ställs.


    Det man begär in i efterhand kan till exempel vara ytterligare data om tillverkningsprocessen eller slutliga rapporter från de kliniska studierna. Om dessa krav inte uppfylls kan godkännandet omprövas. Villkorat godkännande är inte unikt för dessa vacciner, utan används ofta när det finns ett stort medicinskt behov för att påskynda möjlighet att behandla eller förhindra svår sjukdom. De vaccinationer som nu genomförs i Sverige är alltså inte någon klinisk prövning."

    www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/detta-galler-om-coronavaccin

  • Anonym (q)
    EpicF skrev 2022-01-11 10:25:22 följande:
    Du, jag jobbar inom vården och har gjort det i åratal. Problemen uppstod inte med pandemin utan fanns där innan. Vården har vart kollapsade flera gånger före pandemin.
    Japp. det är många som jobbar där, inte bara du. Du verkar ha glömt bort det.

    En lögn blir inte sann bara för att du skriver det på ett forum.

    Sluta ljug i framtiden.
  • Anonym (q)
    EpicF skrev 2022-01-11 10:25:22 följande:
    Du, jag jobbar inom vården och har gjort det i åratal. Problemen uppstod inte med pandemin utan fanns där innan. Vården har vart kollapsade flera gånger före pandemin.
    Nej. Den har problem och har haft det långt innan pandemin men den har inte kollapsat.

    Sluta ljug.
  • broderbob
    Anonym (Qq) skrev 2022-01-11 06:08:50 följande:
    Tittar man på statistik från folkhälsomyndigjeten så ligger risken över nyttan med vaccinerna för friska människor som inte är riskgrupp. Sen har vårdens resurser varit belastad sedan ett bra tag tillbaka med mycket nedskärningar. Tex 1993 hade Sverige 4300 Iva-platser med respirator men till 2018 så hade dem bara cirka 600 platser. Vart tror du att alla pengar till vaccinerna, administrativa avgifter, all testning har kostat Sverige? Att pressa Sveriges befolkning till vaccination som inte ens ger gott skydd och hindrar smitta anser jag inte är rätt väg. Viruset kommer vi behöva leva med. Många läkare och immunologer håller inte med vaccinerna men allt som ifrågasätter dessa på internet censureras. Det största läkaruppropet pågår nu där andra forskare och experter inom virus ifrågasätter hanteringen av detta vaccin och speciellt införandet av vaccinpass då det inte finns någon vetenskaplig grund till att passen fungerar. Det skapar endast påtryckningar och utanförskap, folk som inte accepterar varandras val. För sånna som du ger mig intrycket att vi som inte vaccinerar oss är dum i huvudet, medans vi inte ifrågasätter ditt val som har tagit sprutan, utan mer Sveriges och Europas hantering av denna pandemi och restriktioner som skulle vara tillfälliga som nu är vardag.

    Hej!


    Jag tycker det är skam att du lägger ut så pass mycket fakta fel som du nu gör ? är det bara för att förvilla eller att du är korkad eller okunnig


     


    FHM har alltid sagt att nyttan med vaccinet överväger risken annars skulle man aldrig börja att vaccinera. Ett av skälen till att viruset lätt tar sig igenom det virusskydd som vi redan har är att vi har så många ovaccinerade och viruset har ?lärt sig? hur det ska mutera sig ? ett virus är ju inte så dumt att det tar den svåraste vägen för att mutera sig utan tar den allra lättaste vägen för att komma förbi ett hinder så att det lätt kan föröka sig och därmed skapa nya mutationer och för att vi ska hänga med måste vi också uppdatera vaccinet hela tiden, problemet kommer att kvarstå så länge som vi har vaccinationsmotståndare och folk med konspirationsteorier.


    Vi kommer säkert få leva med smittan ett bra tag till för att sedan kanske vaccinera sig en gång om året precis som man tar det vanliga influensa vaccinet.


     


    Gällande vaccinpasset har den stora frågan varit vaccinpass eller en hårdare kontroll på att hålla avstånd ? det jag vet är att några kommuner håller på och diskuterar om de ska ha mer restriktioner för att man ska hålla avstånd istället för ett vaccinpass, det kommer då att bli hårdare men man behöver inte kontrollera vaccinpassen som kan vara gamla


    Vill du att vi ska försöka stoppa pandemin och hindra från överbelagda -  sjukhus, inställda planerade operationer, besök hindra smittspridning allvarlig sjukdom och död, om du ska tänka på dina nära och kära vänner och bekanta då vaccinerar man sig - och för att få ett fungerande samhälle med så få restriktioner som möjligt - annars får du vara beredd på ytterligare restriktioner
  • AndreaBD
    Anonym (Qq) skrev 2022-01-11 06:08:50 följande:
    Tittar man på statistik från folkhälsomyndigjeten så ligger risken över nyttan med vaccinerna för friska människor som inte är riskgrupp. Sen har vårdens resurser varit belastad sedan ett bra tag tillbaka med mycket nedskärningar. Tex 1993 hade Sverige 4300 Iva-platser med respirator men till 2018 så hade dem bara cirka 600 platser. Vart tror du att alla pengar till vaccinerna, administrativa avgifter, all testning har kostat Sverige?  

    Då kan vi ställa oss frågan, om det finns något land att jämföra med, som inte alls har testat eller gjort någonting åt covid. Men det finns knappt något. Brasilien kanske? Mexico har inte heller hängt med i början. Jag tror säkert att det har varit kaos och många döda i onödan där, och det är då oftast pga överbelastning av sjukvården.

    Jag tittar ibland på den här sidan för att få lite överblick över hur det ser ut i olika länder:


    www.worldometers.info/coronavirus/?

    Att man inte kan lita allt för mycket på siffrorna är självklart, men man hoppas ju att det stämmer på ett ungefär. Och där har vi t.ex. ovanligt många döda i Peru. Eller om tittar på Mexico som har 300.000 döda av 4 miljoner smittade. Andra länder som har så många smittade har betydligt färre döda. Vi vet också att det var kaos i vården i norra Italien, alldeles i början av pandemin. Men då var det nytt förstås. 

  • broderbob
    Anonym (q) skrev 2022-01-11 10:14:04 följande:
    Jo det gör du. Sluta med det.
    Problem ja men det är ren lögn att vården kollapsade långt innan pandemin.
    Att det har varit personalproblem inom regioner (landsting) och kommuner som hemtjänst, äldreboende etc har är välkänt och det beror mer på att yrken inom vård och omsorg inte har varit så attraktiva, nu med pandemin ser man hur stor bristen är samt alla pensionsavgångar.

    Undersköterskor kommer att få sin yrkestitel skyddad
  • Anonym (Håkan)
    Anonym (Qq) skrev 2022-01-11 06:08:50 följande:
    Tittar man på statistik från folkhälsomyndigjeten så ligger risken över nyttan med vaccinerna för friska människor som inte är riskgrupp. Sen har vårdens resurser varit belastad sedan ett bra tag tillbaka med mycket nedskärningar. Tex 1993 hade Sverige 4300 Iva-platser med respirator men till 2018 så hade dem bara cirka 600 platser. Vart tror du att alla pengar till vaccinerna, administrativa avgifter, all testning har kostat Sverige? Att pressa Sveriges befolkning till vaccination som inte ens ger gott skydd och hindrar smitta anser jag inte är rätt väg. Viruset kommer vi behöva leva med. Många läkare och immunologer håller inte med vaccinerna men allt som ifrågasätter dessa på internet censureras. Det största läkaruppropet pågår nu där andra forskare och experter inom virus ifrågasätter hanteringen av detta vaccin och speciellt införandet av vaccinpass då det inte finns någon vetenskaplig grund till att passen fungerar. Det skapar endast påtryckningar och utanförskap, folk som inte accepterar varandras val. För sånna som du ger mig intrycket att vi som inte vaccinerar oss är dum i huvudet, medans vi inte ifrågasätter ditt val som har tagit sprutan, utan mer Sveriges och Europas hantering av denna pandemi och restriktioner som skulle vara tillfälliga som nu är vardag.
    Vad är det är du är så rädd för med vaccinet?
    Och hur tror du läget hade varit utan vaccinet?

    Det har alltid handlat om att skydda äldre, sköra och riskgrupper, och för att få ned smittspridningen (mer smitta=fler sjuka=fler sjukskrivningar=större belastning på vården) bör ALLA vaccinera sig.
    Att en redan ansträngs sjukvård ska bli ännu mer belastad är inte ok, men det är det ni ovaccinerade bidrar till.

    Hela världens samlade expertis har utformat och godkänt vaccinet, och det är väl självklart att man inte skulle vaccinera miljontals människor om riskerna var större än nyttan.

    Måste vara skitjobbigt att tro att myndigheterna världen över vill förgifta oss, utnyttjar pandemin för att tjäna pengar, att siffror mörkas, att vaccinbiverkningarna är värre än själva covid osv.

    Så ja, jag tycker ni antivaxxare är "dumma i huvudet" på ett sorgligt sätt. Så misstänksamma mot det etablerade samhället, och påfallande ofta faktaresistenta, har dålig koll på läget, rör ihop saker, enkelspåriga, svartvita i ert tänkande.
  • Anonym (q)
    broderbob skrev 2022-01-11 11:03:44 följande:
    Att det har varit personalproblem inom regioner (landsting) och kommuner som hemtjänst, äldreboende etc har är välkänt och det beror mer på att yrken inom vård och omsorg inte har varit så attraktiva, nu med pandemin ser man hur stor bristen är samt alla pensionsavgångar.

    Undersköterskor kommer att få sin yrkestitel skyddad
    Absolut är det problem, jag skriver ju det hela tiden.
    Men det är en ren lögn "att vården brakat ihop långt innan pandemin".
    EpicF skrev 2022-01-11 09:58:01 följande:
    Sjukvården har redan brakar ihop och der hände långt innan pandemin.

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?