• Kaninb­unny
    Sat 8 Jan 2022 13:38
    22476 visningar
    132 svar
    -3 +5
    132
    22476

    Foliehattar o covid-19-vaccin

    Var och varannan tråd på forumet handlar om vaccination eller ffa icke-vaccination mot covid-19, gärna med en pejorativ ton mot de som avstår eller avvaktar oavsett anledning.

    Ordet foliehatt är ett mycket uttjatat begrepp som upprepas dagligen på forumet i en aldrig sinande ström.

    En foliehatt är ett uttryck om en människa i syfte att trycka ner och förolämpa denne. Foliehatt är en människa som tror på pseudovetenskap.

    En betydande andel människor har faktiskt inte vaccinerat sig mot covid-19 i Sverige i detta nu.

    De människor som avvaktar eller avstår är inte människor som tror på pseudovetenskap. Tvärtom bygger vetenskap på en stor mängd forskning och gärna över tid. I detta nu är forskarna oeniga och det har heller inte gått så lång tid sedan studier på vaccinernas effekter på människor startade. Vaccin har dragits tillbaka och rekommendationer som var ett absolut faktum igår lyder tvärtom idag och imorgon.

    Därav är inte de som avstår eller avvaktar foliehattar per definition. Förutom att benämningen är felaktig är den också nedsättande.

    Kanske dags att börja diskutera saker på en vuxen nivå istället för att leka översittare på sandlådenivå.

    Och jag skulle våga säga att de flesta härinne inte är forskare i ämnet eller ens medicinskt kunniga gällande detta. Lite ödmjukhet inför sina egna begränsningar vore också fint.

  • Svar på tråden Foliehattar o covid-19-vaccin
  • Sun 9 Jan 2022 14:43
    #62
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-08 21:10:12 följande:
    Antivaxxare (kan du komma på något nytt?) finns inte då de flesta inte är emot vaccin överlag.
    Ja det finns flera exempel historiskt och nära i tiden där vaccin dragits in. Kortsiktiga effekter har gjort att astras dragits in. Finns flera läkemedel som funnits länge som dragits in eller används med försiktighet.
    Minns du att man använde stora doser malariamedicin nyligen? Inte helt bra.
    Andra exempel är www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/nyheter/lak.../

    www.lakemedelsvarlden.se/stopp-for-nytt-influ.../

    Nitro dras in som funnits sjukt länge, många psykmediciner etc etc finns hur många exempel som helst , googla bara
    Men det är ju läkemedel som du länkar till, vaccin är något annat. Och när man slutar använda läkemedel så slipper man de farliga ämnena. Jag frågar om symptom som dyker upp långt efteråt.
  • Anonym (Fria)
    Sun 9 Jan 2022 14:46
    #63
    AndreaBD skrev 2022-01-09 13:31:57 följande:

    Men det är ingen bra idé att anklaga TS för att vara si eller så. Konstigt att ingen verkar vilja diskutera ämnet. Många pratar bara runt hela tiden. 

    Bli lite mer konkret! Vilka är konspirationsteorierna? Vi pratar vaccin mot c-19. Det är förstås konspirationsteorier, allt detta med Bill Gates och mikrochips som man skicka in i folk via vaccinationen. 

    Dessutom överhuvudtaget teorier som påstår att man skulle vilja begränsa demokratin. Det finns förstås inget annat syfte med vaccinationen än att bli av med pandemin.

    Teorier om exakt vilket vaccin man bör ha - vissa kan vara tveksamma mot just MRNA-vaccinen. Nåja, jag tycker att jag visserligen förstår när folk tänker.. nja.. det är nytt. Men att det inte ändrar på ens DNA/RNA - det förstår väl de flesta ändå? 

    Och att det gjordes så snabbt - ja, det ju tanken, annars har vi inte så mycket nytta av det, om det skulle ta 10, 15 år.  Det är väl inte konstigt att man gör allt för att komprimera den tiden? Man kan tvivla på att det går, visst. Men det har man ju inte verkligen kunskap om om man inte är utbildad i detta. 


    Men hur kan du vara så blint säker på att du kan lita på vissa makthavare medan du absolut inte litar på andra? Vaccin har ju uppenbarligen dragits tillbaka, det har vi ju svart på vitt. Är det konstigt att folk blir skrämda? Folk kanske inte ser att fördelarna överväger nackdelarna och de flesta blir anklagade för att basera sina beslut på konspirationsteorier trots att det sällan är fallet egentligen. Gällande rna kan man inte bara ta det för givet om man inte är utbildad inom det som du själv nämner .
  • Anonym (Fria)
    Sun 9 Jan 2022 14:51
    #64

    Sedan gällande konspirationsteorier är det väl egentligen inte helt otänkbart att vissa frågeställningar dyker upp i folks huvuden, det är väl mänskligt och sunt? Är det mer sunt att svälja minsta påstående med hull och hår? Likt många diktaturer som har kommit upp i tråden kan man se exempel på situationer där staten säger en sak som inte stämmer och/eller undanhåller viktiga saker för medborgarna. Det menar jag sker överallt på jorden i olika utsträckning. Man ska ju kunna lita på staten säger de flestas Många nordkoreaner menar säkert att de har ett fritt val osv. Med facit på hand kan man ju faktiskt se att usa bla har har militära övningar på svensk mark titt som tätt. Hur mycket har vi fått vara med och påverka det?

    Det jag vill komma fram till är att man inte är helt orimlig om man tänker själv ibland och ifrågasätter vissa saker.

  • Anonym (Fria)
    Sun 9 Jan 2022 14:54
    #65
    Tecum skrev 2022-01-09 14:43:03 följande:

    Men det är ju läkemedel som du länkar till, vaccin är något annat. Och när man slutar använda läkemedel så slipper man de farliga ämnena. Jag frågar om symptom som dyker upp långt efteråt.


    Och? Jag sa exempelvis läkemedel eller vaccin. Astras är indraget exempelvis

    poängen är att forskningen går framåt hela tiden och i takt med det revideras saker. Exempelvis vaccin. Man kan se effekter nu som man inte såg igår osv.
  • Sun 9 Jan 2022 15:52
    #66
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-09 13:27:45 följande:
    Personligen tänker jag åka till Ungern. Vad andra gör kan jag inte ställas till svars för.
    Lycka till, du chansar. I motsats till dem flesta som t.o.m. tycker att det som vi VET, om de vaccinerna som är godkända, inte räcker. Om det ryska vaccinet vet vi INGENTING.

    Och i fall du är samma person som i den andra tråden - räkna inte med att det den vaccinationen blir godkänd i EU. Kanske blir den det, kanske inte. 

    Och nu kan vi kanske komma tillbaka till ÄMNET??? 
  • Sun 9 Jan 2022 16:01
    #67
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-09 14:40:53 följande:
    Ska vi diskutera konspirationsteorier kan nog usa och kina ta varandra i hand. Det ligger nog en och annan hund begraven där. Missat vilken stormakt det labbet har forskningssamarbete med? Är inte här för att sprida sådant utan vill noga påpeka att jag inget vet om detta och inte menar att peka åt något håll. Menar bara att man kan se saker på olika sätt.

    När du drar upp tjeornbyl igen drar jag gärna upp Estonia och Sverige igen och pekar på att det där hör inte ihop med vaccin utan är enstaka företeelser utan samband. Jag tror personligen att sputnik kommer att godkännas och eventuellt upphandlas (varför har det redan gjort det i vissa europeiska länder annars)? Vaccinet hann inte redovisa en fas tre studie innan användning i likhet med andra vaccin som också togs fram samtidigt varav vissa senare drogs tillbaka. Men ändå är det enbart de som producerar sputniks vaccin som blir ifrågasatta kring detta och att det är totalt SJÄLVKLART att alla SKA vaccinera sig helst igår med det enda tillgängliga vaccin som finns här och nu oavsett bakgrund det är TOTALT riskfritt, det kan gemene man gp i graven för och ifrågasätter man detta är man tydligen en foliehatt eller en vaccinationsmotståndare i största allmänhet.

    Varför diskuterar du bara sputnik-vaccinet? Ämnet var ju konspirationsteorier. Kanske antyder du i första stycket något sånt, men då får du faktiskt vara tydligare. Jag hänger inte med. 

    Om Estonia inte hör till ämnet, varför tjatar du om det igen då? 


    Och det är obegripligt vad du vill säga i andra stycket. Du blandar ihop allt och man vet inte vad du syftar på. Vilket vaccin hann inte redovisa en fas tre studie? Sputnik? Och vad menar du med det? Att det därför inte godkänts av EU? 

    Vaddå det är självklart att alla ska vaccinera sig med det enda tillgängliga vaccin? Det har väl funnits 4 stycken? Okej, nu används mest två. 

    I början fick man vilket som helst av dessa, eftersom det inte fanns så gott om vaccin att folk skulle ha kunnat välja. Man måste ju också förvara dem på rätt sätt och det är inte självklart att alla finns på alla ställen.

  • Sun 9 Jan 2022 16:03
    #68
    Tecum skrev 2022-01-09 14:43:03 följande:
    Men det är ju läkemedel som du länkar till, vaccin är något annat. Och när man slutar använda läkemedel så slipper man de farliga ämnena. Jag frågar om symptom som dyker upp långt efteråt.
    Precis! Att det finns biverkningar som dyker upp senare vid vissa mediciner - det vet jag också. Men det är en annan sak med vacciner. 
  • Anonym (Fria)
    Sun 9 Jan 2022 17:04
    #69
    AndreaBD skrev 2022-01-09 16:01:25 följande:

    Varför diskuterar du bara sputnik-vaccinet? Ämnet var ju konspirationsteorier. Kanske antyder du i första stycket något sånt, men då får du faktiskt vara tydligare. Jag hänger inte med. 

    Om Estonia inte hör till ämnet, varför tjatar du om det igen då? 

    Och det är obegripligt vad du vill säga i andra stycket. Du blandar ihop allt och man vet inte vad du syftar på. Vilket vaccin hann inte redovisa en fas tre studie? Sputnik? Och vad menar du med det? Att det därför inte godkänts av EU? 

    Vaddå det är självklart att alla ska vaccinera sig med det enda tillgängliga vaccin? Det har väl funnits 4 stycken? Okej, nu används mest två. 

    I början fick man vilket som helst av dessa, eftersom det inte fanns så gott om vaccin att folk skulle ha kunnat välja. Man måste ju också förvara dem på rätt sätt och det är inte självklart att alla finns på alla ställen.


    Nej Sveriges inställning till att mörka Estonia hör ihop lika lite vaccinet från Astra som händelsen med Tjernobyl hör ihop med vaccinet från sputnik, förstår du hur jag menar? Därav tog jag upp det.

    Nu ges enbart två vaccin i Sverige, ett för yngre och ett för vuxna. Astras har dragits in pga allvarliga biverkningar.

    Jaa precis sputnik kunde inte visa upp en fas 3 studie innan det började distribueras till befolkningen i Ryssland och media skyndade sig med att förfasa sig över detta trots att det var exakt samma visa med pfizers vaccin. Att jag talar om sputnik mycket beror på att jag ser det som ett alternativ till det som ges idag och det är det som finns närmast tillgängligt. Man vet inte mindre om just sputnik idag än man vet om andra vaccin som ges i nuläget. Tar man sig tid att sätta sig in i det finns alla fakta kring detta vaccin (sputnik) och man kan konstatera att det är effektivt och kostnadseffektivt osv. Menar att det kan vara ett bra alternativ för de som inte önskar ta rna vaccin.
  • Anonym (Fria)
    Sun 9 Jan 2022 17:08
    #70
    AndreaBD skrev 2022-01-09 16:03:18 följande:

    Precis! Att det finns biverkningar som dyker upp senare vid vissa mediciner - det vet jag också. Men det är en annan sak med vacciner. 


    Tecum skrev 2022-01-09 14:43:03 följande:

    Men det är ju läkemedel som du länkar till, vaccin är något annat. Och när man slutar använda läkemedel så slipper man de farliga ämnena. Jag frågar om symptom som dyker upp långt efteråt.


    Vaccin är ett läkemedel. Dessutom funkar det inte alls så. Läkemedel kan orsaka permanenta skador och förändringar.

    Förändringarna kan vara reversibla eller vissa ickereversibla. Och som sagt Astras covid vaccin är ett exempel nyligen som drogs in
  • Sun 9 Jan 2022 17:17
    #71
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-09 17:08:49 följande:
    Vaccin är ett läkemedel. Dessutom funkar det inte alls så. Läkemedel kan orsaka permanenta skador och förändringar.
    Förändringarna kan vara reversibla eller vissa ickereversibla. Och som sagt Astras covid vaccin är ett exempel nyligen som drogs in
    Vad botar du med vaccin? Nej vaccin är inget läkemedel och både fungerar och används på annat sätt.

    Och hur snabbt insåg man den ovanliga biverkningen med Astras vaccin? Svar; inom några få månader. Alltså ingen långtidseffekt som dök upp senare
Svar på tråden Foliehattar o covid-19-vaccin