• Kaninb­unny
    Sat 8 Jan 2022 13:38
    22466 visningar
    132 svar
    -3 +5
    132
    22466

    Foliehattar o covid-19-vaccin

    Var och varannan tråd på forumet handlar om vaccination eller ffa icke-vaccination mot covid-19, gärna med en pejorativ ton mot de som avstår eller avvaktar oavsett anledning.

    Ordet foliehatt är ett mycket uttjatat begrepp som upprepas dagligen på forumet i en aldrig sinande ström.

    En foliehatt är ett uttryck om en människa i syfte att trycka ner och förolämpa denne. Foliehatt är en människa som tror på pseudovetenskap.

    En betydande andel människor har faktiskt inte vaccinerat sig mot covid-19 i Sverige i detta nu.

    De människor som avvaktar eller avstår är inte människor som tror på pseudovetenskap. Tvärtom bygger vetenskap på en stor mängd forskning och gärna över tid. I detta nu är forskarna oeniga och det har heller inte gått så lång tid sedan studier på vaccinernas effekter på människor startade. Vaccin har dragits tillbaka och rekommendationer som var ett absolut faktum igår lyder tvärtom idag och imorgon.

    Därav är inte de som avstår eller avvaktar foliehattar per definition. Förutom att benämningen är felaktig är den också nedsättande.

    Kanske dags att börja diskutera saker på en vuxen nivå istället för att leka översittare på sandlådenivå.

    Och jag skulle våga säga att de flesta härinne inte är forskare i ämnet eller ens medicinskt kunniga gällande detta. Lite ödmjukhet inför sina egna begränsningar vore också fint.

  • Svar på tråden Foliehattar o covid-19-vaccin
  • Fri 14 Jan 2022 23:39
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-14 23:23:24 följande:
    Okej så det är inte för att man ska då ska minska smittspridningen? Fhm påstår ju detta men det har man ju inte kunnat visa någon statistik på direkt. Okej vad bra att de enligt experterna fungerar mot svår sjukdom efter tre sprutor inkluderat alla mutationer av viruset. Vad bra att du har möjlighet att ta alla dessa sprutor. Varför denna häxjakt av folk som inte önskar injicera sig stup i kvarten öht om nu syftet enbart är att skydda sig själv mot svår sjukdom och död? Hur tänker du kring dina barn om du vill svara på det?
    Det är klart att det även bromsar smittspridningen. Exakt hur mycket kan man ju inte ens veta, det är ju så många faktorer som man inte är helt säker på. Förväntar du dig att läkare ska veta allt om detta virus? Det kommer nya varianter, vi är inne på fjärde, tror jag. 
  • Anonym (Fria)
    Sat 15 Jan 2022 00:13
    Anonym (Kanske tänkvärt?) skrev 2022-01-14 23:23:26 följande:

    Jag sa aldrig att jag var antivaxx. Det är jag inte!!

    Bara försöker förklara vad jag tror och varför de är så många av dem. Pga opålitliga ljugande makthavare i relativ nutid. Förtroendet för samhället är väldigt lågt...fan tom sossar har lågt förtroende för samhället numera.


    Är inte jag eller de flesta andra heller. Finns inget ord som heter så.
  • Anonym (Fria)
    Sat 15 Jan 2022 00:16
    AndreaBD skrev 2022-01-14 23:39:15 följande:

    Det är klart att det även bromsar smittspridningen. Exakt hur mycket kan man ju inte ens veta, det är ju så många faktorer som man inte är helt säker på. Förväntar du dig att läkare ska veta allt om detta virus? Det kommer nya varianter, vi är inne på fjärde, tror jag. 


    Jaha vadå för faktorer? Tänker du på naturlig immunitet kanske? Kan bara hålla med. Hur kan du dra slutsatsen att det bromsar smittspridningen? Exakt hur mycket nä men man bör väl veta på ett ungefär om det har någon som helst effekt och det verkar det ju inte ha.

    Uppenbarligen menar du ju att de gör det i och med att du skrev med versaler att det är helt säkert att tre doser skyddar perfekt mot de mutationer som finns?
  • Kaninb­unny
    Sat 15 Jan 2022 13:17
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-15 00:16:28 följande:

    Jaha vadå för faktorer? Tänker du på naturlig immunitet kanske? Kan bara hålla med. Hur kan du dra slutsatsen att det bromsar smittspridningen? Exakt hur mycket nä men man bör väl veta på ett ungefär om det har någon som helst effekt och det verkar det ju inte ha.

    Uppenbarligen menar du ju att de gör det i och med att du skrev med versaler att det är helt säkert att tre doser skyddar perfekt mot de mutationer som finns?


    Ja det kan man verkligen undra hur hon menade
  • Sat 15 Jan 2022 15:13
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-15 00:16:28 följande:
    Jaha vadå för faktorer? Tänker du på naturlig immunitet kanske? Kan bara hålla med. Hur kan du dra slutsatsen att det bromsar smittspridningen? Exakt hur mycket nä men man bör väl veta på ett ungefär om det har någon som helst effekt och det verkar det ju inte ha.

    Uppenbarligen menar du ju att de gör det i och med att du skrev med versaler att det är helt säkert att tre doser skyddar perfekt mot de mutationer som finns?
    Nej, jag menar att vaccinerade, även om de skulle bli sjuka sprider mindre virus än ovaccinerade. Därför : Färre smittade, smittspridningen saktas ner. 

    Att det har bra effekt mot svår sjukdom ser vi på sjukhusen. Där ligger flest ovaccinerade. På IVA kan det vara några några riskfaktor-patienter, men på dem vanliga avdelningarna är det nästan bara ovaccinerade. 

    Vad skrev jag med versaler? Hittar inget. Ja, om man tar tre sprutor så ska det skydda säkert mot svår sjukdom av alla hittills kända varianter. 
  • Sat 15 Jan 2022 16:58
    AndreaBD skrev 2022-01-15 15:13:17 följande:
    Nej, jag menar att vaccinerade, även om de skulle bli sjuka sprider mindre virus än ovaccinerade. Därför : Färre smittade, smittspridningen saktas ner. 

    Att det har bra effekt mot svår sjukdom ser vi på sjukhusen. Där ligger flest ovaccinerade. På IVA kan det vara några några riskfaktor-patienter, men på dem vanliga avdelningarna är det nästan bara ovaccinerade. 

    Vad skrev jag med versaler? Hittar inget. Ja, om man tar tre sprutor så ska det skydda säkert mot svår sjukdom av alla hittills kända varianter. 
    En (liten) studie har visat detta for alfa och delta, med modifikation; mängden virus i kroppen är samma oavsett vaccin. Vaccinerade anses mindre smittsamma eftersom de är sjuka under kortare tid, men har man symptom stannar man ju hemma om man är sjuk så det är ju inte relevant. Enda skillnaden är om man inte har symptom, att vaccinerade är sjuka ca två dagar kortare än vaccinerade (som grupp). Men jag kan gissa den skillnaden jämnas ut genom att vaccinerade rör sig oftare bland mer folk och har ett beteende som gynnar smittspridning i större grad än ovaccinerade.

    "Resultatet visar att mängden virus i kroppen låg på ungefär samma nivå hos alla som insjuknat i covid-19, oberoende av virusvariant och vaccinationsstatus.

    Skillnaden låg i hur lång tid det tog för kroppen att rensa ut viruset. För ovaccinerade personer låg den genomsnittliga sjukdomstiden på 7,5 dagar och för vaccinerade på 5,5 dagar. Vaccinerade konstaterades alltså mindre smittsamma eftersom de är sjuka – och därmed bär på viruset – under kortare tid."


    www.hbl.fi/artikel/vaccinerade-som-insjuknar-sprider-mindre-smitta/
  • Sat 15 Jan 2022 17:03
    Tow2Mater skrev 2022-01-15 16:58:41 följande:
    En (liten) studie har visat detta for alfa och delta, med modifikation; mängden virus i kroppen är samma oavsett vaccin. Vaccinerade anses mindre smittsamma eftersom de är sjuka under kortare tid, men har man symptom stannar man ju hemma om man är sjuk så det är ju inte relevant. Enda skillnaden är om man inte har symptom, att vaccinerade är sjuka ca två dagar kortare än vaccinerade (som grupp). Men jag kan gissa den skillnaden jämnas ut genom att vaccinerade rör sig oftare bland mer folk och har ett beteende som gynnar smittspridning i större grad än ovaccinerade.

    "Resultatet visar att mängden virus i kroppen låg på ungefär samma nivå hos alla som insjuknat i covid-19, oberoende av virusvariant och vaccinationsstatus.

    Skillnaden låg i hur lång tid det tog för kroppen att rensa ut viruset. För ovaccinerade personer låg den genomsnittliga sjukdomstiden på 7,5 dagar och för vaccinerade på 5,5 dagar. Vaccinerade konstaterades alltså mindre smittsamma eftersom de är sjuka ? och därmed bär på viruset ? under kortare tid."


    www.hbl.fi/artikel/vaccinerade-som-insjuknar-sprider-mindre-smitta/
    Okej, men man får tänka lite långfristigt också. Nästa vaccin kommer ju att fungera bättre, då kanske inte vaccinerade smittar längre. 
  • Sat 15 Jan 2022 18:05
    AndreaBD skrev 2022-01-15 17:03:27 följande:
    Okej, men man får tänka lite långfristigt också. Nästa vaccin kommer ju att fungera bättre, då kanske inte vaccinerade smittar längre. 
    Ja, ska vi önsketänka kan de ju göra ett som funkar mot alla eventuella mutationer som kan komma på en gång också. Och med bieffekten att det slätar ut lite rynkor på oss over 50.
  • Anonym (Fröke­n fiffi)
    Sat 15 Jan 2022 21:31
    AndreaBD skrev 2022-01-15 15:13:17 följande:

    Nej, jag menar att vaccinerade, även om de skulle bli sjuka sprider mindre virus än ovaccinerade. Därför : Färre smittade, smittspridningen saktas ner. 

    Att det har bra effekt mot svår sjukdom ser vi på sjukhusen. Där ligger flest ovaccinerade. På IVA kan det vara några några riskfaktor-patienter, men på dem vanliga avdelningarna är det nästan bara ovaccinerade. 

    Vad skrev jag med versaler? Hittar inget. Ja, om man tar tre sprutor så ska det skydda säkert mot svår sjukdom av alla hittills kända varianter. 


    Fast det där stämmer ju inte. Det är hur många som helst som är mer eller mindre sjuka i covid och de flesta av dessa är vaccinerade. Sedan förs statistiken på ett konstigt sätt. Det ser ut att alla som bör på viruset som behöver vård oavsett anledning ligger inne pga covid inte att de kanske är inne för sin hjärtsvikt och råkar ha covid.
  • Anonym (Fröke­n fiffi)
    Sat 15 Jan 2022 21:32
    Tow2Mater skrev 2022-01-15 18:05:37 följande:

    Ja, ska vi önsketänka kan de ju göra ett som funkar mot alla eventuella mutationer som kan komma på en gång också. Och med bieffekten att det slätar ut lite rynkor på oss over 50.


    Hahah eller hur. Kanske man kan operera in en pump i armen som vaccinerar då och då mot lite allt möjligt
Svar på tråden Foliehattar o covid-19-vaccin