• Sandra36

    Både lunch och middag till vuxen?

    Hej! 


    Jag undrar av vilken anledning vuxna äter både lunch och middag varje dag? 


    Barn som växer ska göra det självklart. 


    Men varför vuxna? 


    Jag äter middag mitt på dagen och kvällsmat på kvällen tex äggsmörgås, köttbulle och rödbetssallad smörgås eller smörgås med tonfisk/makrill eller risgrynsgröt. 

  • Svar på tråden Både lunch och middag till vuxen?
  • Sandra36
    Spucks skrev 2022-05-13 21:46:21 följande:
    ???? Varför äter du då tre mål plus två mellanmål per dag?
    Sandra36 skrev 2022-05-13 21:41:12 följande:

    Jag sitter inte på kontor och jag äter ingen sallad. 


    Jag jobbar i hemtjänsten och är alltså igång hela arbetspasset. 


    Jag äter frukost smörgås och kaffe vid 6. 


    Ett mål lagad mat på jobbet vid 12 tex spaghetti och köttfärssås. 


    Mellanmål tex frukt och kaffe 

    Kvällsmat tex äggsmörgås och te runt 18.30 

    Frukt vid 21 


    För att jag inte vill äta lagad mat 2 gånger per dag. Tycker det blir för mkt ?mat?. 
  • Anonvm
    Sandra36 skrev 2022-05-13 21:41:12 följande:

    Jag äter frukost smörgås och kaffe vid 6. 


    Ett mål lagad mat på jobbet vid 12 tex spaghetti och köttfärssås. 

    Mellanmål tex frukt och kaffe 

    Kvällsmat tex äggsmörgås och te runt 18.30 

    Frukt vid 21 


    Du äter alltså smörgås till frukost vid 06, sen ett lagat mål mat till lunch kl 12.

    Sen äter du macka och the till middag runt 18:30, samt lite småätande runtomkring.

    Du byter alltså ut det lagade mål mat som de flesta äter till middag hemma på kvällen tillsammans med familjen mot en stadig matig macka med typ köttbullar eller ägg på..... Är det som hela tråden handlar om?
  • Spucks
    Sandra36 skrev 2022-05-13 21:48:02 följande:
    För att jag inte vill äta lagad mat 2 gånger per dag. Tycker det blir för mkt ?mat?. 
    Det spelar väl ingen roll om maten är lagad eller inte? Om man har värmt det på något sätt är det för mycket, men om det kan ätas kallt går det bra?
    Konstig resonemang.
  • Sandra36
    Anonvm skrev 2022-05-13 21:50:16 följande:
    Du äter alltså smörgås till frukost vid 06, sen ett lagat mål mat till lunch kl 12.

    Sen äter du macka och the till middag runt 18:30, samt lite småätande runtomkring.

    Du byter alltså ut det lagade mål mat som de flesta äter till middag hemma på kvällen tillsammans med familjen mot en stadig matig macka med typ köttbullar eller ägg på..... Är det som hela tråden handlar om?

    Ja precis så äter jag. Tycker det är mkt bättre. 


    Tråden handlar mest om av vilken anledning man äter mat både till lunch och middag när man är vuxen. 

  • Alvina
    Anonvm skrev 2022-05-13 21:50:16 följande:
    Du äter alltså smörgås till frukost vid 06, sen ett lagat mål mat till lunch kl 12.

    Sen äter du macka och the till middag runt 18:30, samt lite småätande runtomkring.

    Du byter alltså ut det lagade mål mat som de flesta äter till middag hemma på kvällen tillsammans med familjen mot en stadig matig macka med typ köttbullar eller ägg på..... Är det som hela tråden handlar om?
    Nja, hon äter middag medan alla vi andra äter lunch. Rätt så fascinerande ändå, när man tänker efter. 
  • QAnon

    För att både vuxna och barn behöver tillräckligt av kalorier, vitaminer och annan näring för att må bra. 

    Regelbundna måltider har också i sig visat sig ha fördelar men vuxna människor får ju självklart själva välja hur många gånger per dag de vill äta. Om vissa anser sig må bättre med färre mål är det deras val, människor är olika och vad som funkar för en behöver inte funka för den andre. Dock ställer jag mig tveksam till att du får i dig allt du behöver på ett mål om dagen. En måltid innehåller i snitt kanske 400-800 kcal, äter du bara en gång om dagen får du då inte i dig tillräckligt.

    www.norrbotten.se/publika/tv/sttv/Kampanjer/2014/Ät%20dig%20pigg%20och%20glad/presentationer/Ät%20dig%20pigg%20och%20glad%20-%20bildspel.pdf

    https://www.forskning.se/2008/05/28/regelbundna-maltider-viktigt-for-halsan/#

    www.1177.se/Stockholm/liv--halsa/ata-for-att-ma-bra/sa-ater-du-halsosamt/

  • Sandra36
    Alvina skrev 2022-05-13 21:53:38 följande:
    Nja, hon äter middag medan alla vi andra äter lunch. Rätt så fascinerande ändå, när man tänker efter. 

    Precis. Äter middag när dom flesta andra äter lunch. Och sen ska dom flesta andra hem och stressar och lagar mat igen på kvällen men jag tar då något smidigare och lägger på en smörgås. Jag är ensamstående med 2 barn så sparar tid och energi också. 


    Till barnen har jag lagat dagen innan som jag värmer till dom på kvällen samma mat som jag har ätit på jobbet mitt på dagen. 

  • Anonvm
    Alvina skrev 2022-05-13 21:53:38 följande:
    Nja, hon äter middag medan alla vi andra äter lunch. Rätt så fascinerande ändå, när man tänker efter. 
    Nej.

    Precis som jag förklarade för TS lite högre upp så har mängden eller typen av mat ingen betydelse, det är enbart tidpunkten.

    Om jag t.ex äter en pizza kl 07:30 så äter jag pizza till frukost, jag äter inte middag på morgonen.
  • BeautifulLiz
    Alvina skrev 2022-05-13 21:25:05 följande:

    Middag ätes på kvällen och lunch ätes mitt på dagen. Tror du blandat ihop begreppen. 


    I mitt barndomshem sa vi att vi åt middag på dagen och kvällsmat på kvällen.
    Sen om det är rätt eller fel?

    Tja, spelar det någon roll egentligen vad man kallar måltiderna?
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • BeautifulLiz
    Sandra36 skrev 2022-05-13 21:58:21 följande:

    Precis. Äter middag när dom flesta andra äter lunch. Och sen ska dom flesta andra hem och stressar och lagar mat igen på kvällen men jag tar då något smidigare och lägger på en smörgås. Jag är ensamstående med 2 barn så sparar tid och energi också. 


    Till barnen har jag lagat dagen innan som jag värmer till dom på kvällen samma mat som jag har ätit på jobbet mitt på dagen. 


    Skillnaden är att du äter kall mat, serverad på bröd.
    Inget fel med det, men att säga att man inte äter mat på kvällen när man glufsar köttbullemackor?
    Blir lite... märkligt.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
Svar på tråden Både lunch och middag till vuxen?