• Anonym (I)

    Väntetid 11 h på akuten

    Idag var vi en hel barnfamilj på akuten med den yngsta. Vi var där 11 h och fick varken smörsås eller nåt att dricka. Sängen var obäddad och fick ingen dosa till tv. Inte heller nåt roligt till barnen kom dom in med. Barnen mådde dåligt och skrek att dom ville hem... min man fick gå iväg till affären och handla mat. När vi sa att vi ville ha bestick så suckade dom.

    först fick vi komma in i ett rum där dom tog blodtryck på barnet, sen sa sköterskan att vi skulle till ett rum. Då var det på tal att jag skulle övernatta där med ens barnet. Satt i rummet 4 h utan att nån kom in. hade hoppats eller önskat att nån kunde komma dit och förklara läget Och säga att läkaren kommer sen... eller förklara rutinerna. Men nä inget sånt, fick trycka på larmet. ingen dök upp. Tillslut gick jag ut och tog kontakt med sköterskorna. Hon sa att jag måste vänta och andra står före mig. Det förstår jag och respekterar det..Några timmar senare kom läkaren och pratade.. Hon sa att hon skulle komma tillbaka om några timmar för att höra hur de gått för oss med barnet. Hon kom 45 min försent och hade inte tid att prata med oss ens 3 min. hon sa att hon hade mycket och gick ut igen. Sen kom hon 2 h senare och hade då inte tid igen... total tid 11 h på akuten utan att ha kommit fram till nåt 

    förstår att akuta fall går före , men får det gå till såhär? När jag promenerade i korridoren sa dom att jag får hålla mig på rummet jag fått... där satt jag och Barnen och stirrade in i en vägg ... 

  • Svar på tråden Väntetid 11 h på akuten
  • Anonym (Dr Doolittle)

    Det är inte personalens fel. Att det ser ut så på landets akutmottagningar beror delvis på urusel ekonomisk planering, delvis på att folk får söka fritt till akuten för alla åkommor. Det ger lång väntetid

    Sedan undrar jag personligen vad som får en hel familj att placera sig på akuten. En tanke hade ju varit att man och övriga barn blev kvar hemma, en annan att mannen hade fixat mat och plastbestick.
    Personal på akuten är till för att ta hand om sjuka patienter, de bedriver inte restaurangverksamhet.
    De läkare som går jour är oftast ensamt ansvariga på positionen, och har sanslöst mycket att göra heldygn

  • EpicF

    Vad hadde du förväntat sig? Och varför var mi hela familjen där?

  • cosinus

    Akuten kan gå hur fort eller långsamt som helst beroende på ärende.

    Med åren har jag lärt mig:

    alltid ringa 1177 innan och om möjligt åka förbi jourakuten/hälsocentral för remiss.

    alltid ha med laddare

    alltid ha med något att äta

    När sonen bröt armen var han röntgad, gipsad och klar innan en kvinna i väntrummet med misstänkt fraktur som kommit före oss ens fått en första bedömning. Hon hade åkt direkt och hade inte remiss från jouren.

    Syskon är ett gissel på akuten. Vi behövde det ibland när ena sonen var yngre och vi båda föräldrarna krävdes för att få honom till akuten. Då fick storasyster också åka med och senare även lillebror. Men efter några vändor sa de på akuten åt oss att ringa ambulans ist. Var väl inte så harmoniskt för dem heller när vi började storma in 6-8 ggr per år nattetid med 1 unge som knappt fick luft, en 4-åring och en nyfödd bebis. 

  • Tihi

     Du förväntar dig alltså att du och din familj ska bli serverad mat och dricka som om ni var gäster på en herrgård? Du tycker att det är rimligt att sjukvårdspersonalen kommer in med leksaker och tv-spel till dina ungar? Du tycker att det är smart att ta med sig hela familjen till akuten för något som helt uppenbarligen inte är på liv eller död eftersom att ni fick vänta i 11 timmar?

    Det är inte sjukvården det är fel på i det här fallet utan på dig och din familj. 

  • Anonym (Det)
    Fiona M skrev 2022-05-20 22:19:10 följande:

    Varför i hela friden var ni där allihop? Det rimliga hade ju varit att en vuxen stannade med barnet som behövde vård medan den andre tog hand om övriga barn.


     


    De hoppades de skulle få gratis mat och underhållning? 

  • Trent

    Varför var ni där? Alltså vad upplevde ni att det var för fel på barnet?

  • Anonym (Brist)
    Anonym (suck) skrev 2022-05-20 22:27:34 följande:
    Fattar man inte att en akut är något man åker till när det är akut har man fasen inte mycket innanför.
    Akut betyder livshotande. 
    Nja, inte alla på akuten är där för att de håller på att dö. Jag har varit där för en rejält stukad fot ( som barn, kunde inte gå på den på en vecka), en spricka på svanskotan, en cykelolycka, flera astmaanfall, förlamat ben, extremt hög puls och nåt mer. Maken för att han skurit sig rejält (vi pratar pumpar ut blod och massor med tyg runt om och tryck). Allt utom astmaanfallen hade jag överlevt, men vissa saker ska kollas upp ändå. Maken vette sjutton hur det gått utan akuten, men sys fick han göra.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Brist) skrev 2022-05-20 22:35:54 följande:
    Nja, inte alla på akuten är där för att de håller på att dö. Jag har varit där för en rejält stukad fot ( som barn, kunde inte gå på den på en vecka), en spricka på svanskotan, en cykelolycka, flera astmaanfall, förlamat ben, extremt hög puls och nåt mer. Maken för att han skurit sig rejält (vi pratar pumpar ut blod och massor med tyg runt om och tryck). Allt utom astmaanfallen hade jag överlevt, men vissa saker ska kollas upp ändå. Maken vette sjutton hur det gått utan akuten, men sys fick han göra.
    Ja det är väl ingen som ifrågasätter någon som skurit sig rejält, det är livshotande att förlora mycket blod. 
  • Anonym (suckkk)

    Akuten är inte din privata service. Den är inte där för att leka restaurang och underhållning. Och anledningen till att du fick vänta så länge var  för att personer, där du gissningsvis ingår eftersom ni fick vänta 11 timmar, som egentligen inte hör hemma där får för sig att ta upp akutens tid och resurser. 

    Vad sökte ni för? Och varför var hela familjen med??

Svar på tråden Väntetid 11 h på akuten