• Överrumplad

    Fick precis reda på att min man är otrogen

    Hej.
    I morse kollade jag min mans telefon och fick då reda på att han är otrogen och vill lämna mig för denne. Detta har han sagt till henne. 
    Efter att jag åkt och handlat så åkte han iväg, efter att ha varit bortrest utomlands i 2 veckor och kom hem i natt. Sa ingenting, men jag förstår.
    Han vet inte att jag vet.
    Jag försöker bita ihop.
    Vi har 3 barn (4 just nu) och har varit gifta i nästan 30 år.
    Vi har hus och hund och gemensam ekonomi. 
    Nu har han varit hemifrån i 4 timmar, och jag fruktar när han kommer tillbaka.
    Vad ska jag säga?
    Jag vill bara att han packar och försvinner.
    Men barnen då? Vad ska han säga till dom? Vad ska jag säga till dom?
    Pendlar mellan sorg, apati, hysteri och framtida kalkylering av ekonomin.
    Vad ska jag säga när och om han ens kommer hem idag?

  • Svar på tråden Fick precis reda på att min man är otrogen
  • LaviniaLetitia
    Marie7 skrev 2022-07-12 08:46:28 följande:
    Nej såna lagar har vi inte nej. Till skillnad från USA. Min kusin som bor i USA var med om detta. För ca 20 år sedan. Hennes man en högt ansedd läkare med privat klinik hade en affär med sin läkarsekreterare och min kusin kom på dem. Hon fick huset, mer än hälften av allt plus underhåll på 30 000 i månaden under hela hans fortsatta yrkesliv. Men, men det är USA det. 
    Det var rätt åt gubben!
  • Kirenaj68
    Överrumplad skrev 2022-07-10 16:52:47 följande:

    Jag kollade snabbt igenom telefonen utanför affären, vet inte riktigt varför.
    Tror jag ville kolla vilka han har haft kontakt med under dessa 2 veckor. Släktingar och så, som skulle träffas under semestern. 
    Hittade då en tjej som har skickat massor av meddelanden, och han likaså. En tjej som jag inte känner till. 
    Jag gick inte igenom telefon precis, öppnade den och hittade detta direkt.

    Nej ingen av barnen verkar veta något.
    Ja på ett sätt är det bra att gå till jobbet och att behålla rutiner.
    Men det jobb jag har, jobbar jag för 2,5 personer, så det krävs ganska mycket av en.
    9 timmar utan rast.


    Det var ju smidigt att du hade hans mobils inloggning?.
  • Överrumplad

    Jadet var hans personnummer 
    Han kan min också.
    Vi har aldrig haft några hemligheter på 28 år.


    5
  • Överrumplad

    Han åker iväg på kvällen och kommer tillbaka på morgonen. Går och lägger sig på ovanvåningen. Man ser att han är arg. Vi har inte pratat med varandra på tre dagar.
    Jag vet inte om han vill claima sin rätt till att bo här, eller om han väntar tills den nya bjuder in honom till sig. Kanske den barnfria veckan kommer snart för henne.
    Han är den som vill lämna, han är den som är kär i någon annan och han är den som är otrogen. Då är det väl han som får flytta ut?
    Men jag vill inte skapa någon scen inför barnen, så jag säger inget.
    Har redan sagt det en gång.
    Vi är helt tysta.
    Känner en sån stor tomhet och sorg.
    Att bli sviken och att bli lämnad.
    Att barnen ska behöva vara med om det här.
    Måste omvärdera hela mitt liv nu, livet var inte som jag trodde och framtiden är helt tom och oviss.
    Nu vet jag inte vem jag är längre.
    Fan kunde han inte avsluta först och hitta någon ny sen?

  • molly50
    Överrumplad skrev 2022-07-13 16:33:54 följande:

    Han åker iväg på kvällen och kommer tillbaka på morgonen. Går och lägger sig på ovanvåningen. Man ser att han är arg. Vi har inte pratat med varandra på tre dagar.
    Jag vet inte om han vill claima sin rätt till att bo här, eller om han väntar tills den nya bjuder in honom till sig. Kanske den barnfria veckan kommer snart för henne.
    Han är den som vill lämna, han är den som är kär i någon annan och han är den som är otrogen. Då är det väl han som får flytta ut?
    Men jag vill inte skapa någon scen inför barnen, så jag säger inget.
    Har redan sagt det en gång.
    Vi är helt tysta.
    Känner en sån stor tomhet och sorg.
    Att bli sviken och att bli lämnad.
    Att barnen ska behöva vara med om det här.
    Måste omvärdera hela mitt liv nu, livet var inte som jag trodde och framtiden är helt tom och oviss.
    Nu vet jag inte vem jag är längre.
    Fan kunde han inte avsluta först och hitta någon ny sen?


    Han har ingen anledning att vara arg. Han är den som har försatt er i den här situationen. Inte du.
    Han lät kuken styra istället för hjärnan.
    Nu får han ta konsekvenserna av det.
    Jag antar att ni har gemensam vårdnad om barnen?
    Oavsett så är det väl kanske bäst för barnen att få bo kvar i huset?
    Och om du kan klara dig ekonomiskt så kanske du får köpa ut honom?

    Har du möjlighet att lämna barnen till dina föräldrar eller syster en stund så ni kan få möjlighet att prata ut ordentligt?
    Ni måste ju prata. Ni kan ju inte smyga runt och tiga ihjäl det här.
    Förr eller senare så kommer det att explodera,i så fall.
    Och ni behöver säkert vara ifrån varandra ett tag tills det värsta har lugnat ner sig.
    Ni måste ju kunna komma överens kring barnen,åtminstone. 
    Om de inte är stora nog att själva kunna välja var de vill bo,dvs?
  • nihka
    LaviniaLetitia skrev 2022-07-12 03:00:49 följande:
    Nja. Vi har inte sådana lagar i Sverige, att den otrogne parten förlorar sin rätt till huset och bilen. Vem som kommer att få behålla de sakerna beror på helt andra saker, som ägandeförhållanden och eventuellt äktenskapsförord. Finns inget äktenskapsförord, så ska boet (bådas sammalagda tillgångar minus bådas sammanlagda skulder) delas lika. Den som äger något på papperet får behålla det i första hand, så var det hans hus från början och han står som ensam ägare, så har han första tjing på det. Men om resten av hans tillgångar inte räcker för att lösa ut frun från det, så ska det säljas och vinsten delas lika. 
    Jag menar inte inför en framtida bodelning utan närmaste tiden. Om han bara ska komma hem för att sova då och då utan att dela på ansvaret för hem och familj kan han packa sig iväg tills skilsmässan är klar och lämna bilen med den som ska jobba och handla mat till barnen. Eller så kan ni ha bilen varannan vecka. Eller står bilen på honom?
  • Överrumplad

    Jag väntar ut honom.
    Antingen flyttar han ut eller så börjar han prata.
    Jag är för sårad just nu för att ta över ansvaret för detta.
    Jag vill helst inte prata, inte än.
    Jag vill att han flyttar ut bara.
    Nej min familj är 4 timmar bort, där finns ingen hjälp att få.
    Rimligtvis så bor jag kvar med barn och hund.
    Inga förändringar för familjen. 
    Förutom att pappa flyttar ut då.
    Ja jag tror jag skulle kunna köpa ut honom.
    Men det får vi reda ut senare. 
    Nu ligger han i hängmattan och messar med någon. Jag vill inte se han. 

  • Guldnovan
    Överrumplad skrev 2022-07-13 16:33:54 följande:

    Han åker iväg på kvällen och kommer tillbaka på morgonen. Går och lägger sig på ovanvåningen. Man ser att han är arg. Vi har inte pratat med varandra på tre dagar.
    Jag vet inte om han vill claima sin rätt till att bo här, eller om han väntar tills den nya bjuder in honom till sig. Kanske den barnfria veckan kommer snart för henne.
    Han är den som vill lämna, han är den som är kär i någon annan och han är den som är otrogen. Då är det väl han som får flytta ut?
    Men jag vill inte skapa någon scen inför barnen, så jag säger inget.
    Har redan sagt det en gång.
    Vi är helt tysta.
    Känner en sån stor tomhet och sorg.
    Att bli sviken och att bli lämnad.
    Att barnen ska behöva vara med om det här.
    Måste omvärdera hela mitt liv nu, livet var inte som jag trodde och framtiden är helt tom och oviss.
    Nu vet jag inte vem jag är längre.
    Fan kunde han inte avsluta först och hitta någon ny sen?


    Jag har varit i liknande sits minus otroheten så helt lika är det inte. Men att från en dag till den andra ha ett helt annat liv vet jag exakt hur det är. Han sa rätt och slätt utan förvarning  tre meningar "jag älskar dig inte, jag vill skiljas och flyttar så fort jag kan" sov i gästrummet i tre veckor  och flyttade på vår bröllopsdag. 
    Vill bara kommentera de du skrev om vem som flyttar.  Det är ju inte automatiskt så att den som är otrogen eller vill skiljas är den som måste flytta. Det beror ju på många olika saker. Mitt ex flyttade till den ort han redan jobbade i. Vore det annat skulle hade jag hellre  flyttat till en lägenhet och sluppit allt jobb med kåken.  Nu (dagens datum 8 år sedan) är jag tacksam över att han befriade mig. Det blev bättre på många sätt. Allt kommer bli bra, man tror inte det i början men det blir bra. 
     
    Han är den som vill lämna, han är den som är kär i någon annan och han är den som är otrogen. Då är det väl han som får flytta ut?

  • Överrumplad

    Bilen står på honom men vi har betalt den tillsammans. Det vet han.
    Han har alltid åkt tåg, mc eller cyklat till jobbet. Eller haft jobbilen. 
    Jag har alltid åkt bil då jag lämnat och hämtat barn och hundar på vägen, under alla år. I nuläget bara hund till hunddagis 1 mil bort.
    Utan bilen fungerar inte vardagen för mig.

    Vi kan sälja bilen och köpa varsin, men inte idag utan i framtiden. 

    Men att han kommer hit och lägger sina smutskläder i tvätten, vad är det?
    Tror han verkligen att jag ska fortsätta att tvätta hans kalsonger efter det här? För han kommer knappast att köra en tvättmaskin, inte nu för första gången efter alla år. Hur tänker han?

  • Guldnovan
    Överrumplad skrev 2022-07-13 17:11:35 följande:

    Bilen står på honom men vi har betalt den tillsammans. Det vet han.
    Han har alltid åkt tåg, mc eller cyklat till jobbet. Eller haft jobbilen. 
    Jag har alltid åkt bil då jag lämnat och hämtat barn och hundar på vägen, under alla år. I nuläget bara hund till hunddagis 1 mil bort.
    Utan bilen fungerar inte vardagen för mig.

    Vi kan sälja bilen och köpa varsin, men inte idag utan i framtiden. 

    Men att han kommer hit och lägger sina smutskläder i tvätten, vad är det?
    Tror han verkligen att jag ska fortsätta att tvätta hans kalsonger efter det här? För han kommer knappast att köra en tvättmaskin, inte nu för första gången efter alla år. Hur tänker han?


    Nej hans kläder skulle jag inte tvätta...Nån måtta får det väl ändå vara. Hans kläder-hans bekymmer. 
Svar på tråden Fick precis reda på att min man är otrogen