• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • Anonym (Sanna)
    Emilfo skrev 2022-08-05 22:09:14 följande:
    EMILFO SKREV 2022-08-05 21:49:57 FÖLJANDE:

    Jag misstänker att många kvinnor längtar efter att få höra " Häng alla män!!", " Män är empatistörda!" " Inför ditt och datt för att ha kontroll över män!!", men det handlar om antingen fel uppfostran och värderingar hemifrån(IS kulturer), trauman med missbruk eller något annat som trasat sönder människan.


    Och att själv få veta att man har ett lite fult beteende är ju aldrig populärt.
    Nej, du verkar ha lite problem med självinsikten.
  • Emilfo

    Harvdu ens läst något jag har skrivit?
    Nej, jag anser att jag inte har problem med självinsikt.

    Inom vad skulle det vara?
    Jag har jubi flera inlägg mycket genomgående och tydligt redogjort vad jag anser är problem, rot till problem och psykosociala faktorer.

    Du verkar mest inte gilla att man kan ge en annan bild.

    Men ok.

    Ha en bra kväll och ett bra liv.

  • Postman
    Tukt skrev 2022-08-05 21:51:20 följande:
    Det gäller, i mina ögon kanske mer en avart, eller en misstolkning av hur man måste vara som man. Men även om långt från alla har problem med mansbilden, så har vi den alltid oss ganska nära. Därför är det viktigt att de som inte har de problemen, markerar genom att säga ifrån, resonera, eller rent av ta avstånd från det eller dom. Jag tänker då på saker som i just det här fallet, hur man bemöter både män och kvinnor. Om man direkt eller indirekt tycker våld är en sak män ska få stå ut med. Att säga hur man mår, känner.Eller om en kompis beter sig på ett nedlåtande sätt mot sin kvinnliga partner. Listan går att göra väldigt lång.

    Ok. Tack för att du utvecklade.
  • Anonym (Mjölk)

    Till pyssel som skrev:
    Oerhört tragiskt men tyvärr normalt för ett land med 10 miljoner invånare. 



    Att luta sig tillbaka och acceptera dessa siffror är ingen bra lösning. Alla (speciellt män) måste arbeta Aktivt med en lösning.

    Steg ett är väl att uppmärksamma mäns våld mot kvinnor

    steg två, självrannsakan 

    steg tre, vad kan jag göra? 


    (minimum, förutan att inte misshandla förstås, är väl att se till hur du pratar om kvinnor med andra män, hur du pratar till kvinnor och hur du uttrycker dig på nätet)


     

  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-05 22:42:17 följande:
    (minimum, förutan att inte misshandla förstås, är väl att se till hur du pratar om kvinnor med andra män, hur du pratar till kvinnor och hur du uttrycker dig på nätet)

     


     


    Väldigt många män på FL har svårt för det här.
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-05 22:42:17 följande:

    Till pyssel som skrev:
    Oerhört tragiskt men tyvärr normalt för ett land med 10 miljoner invånare. 


    Att luta sig tillbaka och acceptera dessa siffror är ingen bra lösning. Alla (speciellt män) måste arbeta Aktivt med en lösning.

    Steg ett är väl att uppmärksamma mäns våld mot kvinnor

    steg två, självrannsakan 

    steg tre, vad kan jag göra? 


    (minimum, förutan att inte misshandla förstås, är väl att se till hur du pratar om kvinnor med andra män, hur du pratar till kvinnor och hur du uttrycker dig på nätet)


     


    Det du inte förstår är att jättemycket redan har gjorts och görs. Annars hade de där siffrorna sett betydligt värre ut vilket man ganska enkelt kan konstatera om man gör en internationell jämförelse.
  • pyssel
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-05 22:42:17 följande:

    Till pyssel som skrev:
    Oerhört tragiskt men tyvärr normalt för ett land med 10 miljoner invånare. 


    Att luta sig tillbaka och acceptera dessa siffror är ingen bra lösning. Alla (speciellt män) måste arbeta Aktivt med en lösning.

    Steg ett är väl att uppmärksamma mäns våld mot kvinnor

    steg två, självrannsakan 

    steg tre, vad kan jag göra? 


    (minimum, förutan att inte misshandla förstås, är väl att se till hur du pratar om kvinnor med andra män, hur du pratar till kvinnor och hur du uttrycker dig på nätet)


     


    Ursäkta mig, men citera rätt person! 
  • Anonym (Mjölk)

    Till Ini som skrev:
    Det du inte förstår är att jättemycket redan har gjorts och görs. Annars hade de där siffrorna sett betydligt värre ut vilket man ganska enkelt kan konstatera om man gör en internationell jämförelse.



    fast det är ju ett stort problem, eller Menar du att man ska sluta prata om det och vara nöjd?

  • Spigger86
    Odd Even skrev 2022-08-05 01:17:05 följande:
    Men finns det då inget vi hyggliga män kan göra åt saken?
    Om man vet om att en kvinna blir misshandlad av sin man eller en man blir misshandlad av sin kvinna så får man hjälpa så gott man kan. Men det gäller ju både män och kvinnor, det är inte endast mäns ansvar i såna lägen.
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?