• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • Anonym (M)
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-08 17:55:24 följande:
    Hur kunde jag inte göra det? Trådstart är ju mäns våld mot kvinnor, i tråden så skriver du om att ?kvinnor inte reagerar om något nedlåtande skrivs om män (vilket jag inte håller med om) sen stämmer en annan in och kallar kvinnor för hycklare och dessutom att det inte går att arbeta på en sån arbetsplats med bara kvinnor.

    låter som att mäns våld mot kvinnor är en icke-fråga iom inlägg om hur Kvinnor är. (Dumma, tolkar jag det som)
    Ok, så du tar inlägg ur sitt sammanhang för att komma fram till din slutsats. Då förstår jag.
  • Kockobello
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-08 17:47:32 följande:
    Alla dessa dumma kvinnor 
    Hyckleri och skitprat och avundsjuka kan man ju leva utan, därför så härligt när man slipper, helt annan livskvalitet när man har skoj på jobbet.
  • Kockobello
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-08 17:47:32 följande:
    Alla dessa dumma kvinnor 
    Hyckleri och skitprat och avundsjuka kan man ju leva utan, därför så härligt när man slipper, helt annan livskvalitet när man har skoj på jobbet.
  • Anonym (Mjölk)
    Kockobello skrev 2022-08-08 18:11:47 följande:
    Hyckleri och skitprat och avundsjuka kan man ju leva utan, därför så härligt när man slipper, helt annan livskvalitet när man har skoj på jobbet.
    Inget ord om hur mäns våld mot kvinnor ska stoppas.
  • Kockobello
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-08 18:29:45 följande:
    Inget ord om hur mäns våld mot kvinnor ska stoppas.
    Folk anmäler om de känner en misshandlare, hoppas jag. Det gäller både mans- och kvinnomisshandlare.
  • Anonym (,)
    Kockobello skrev 2022-08-08 17:42:42 följande:

    Så arbetsplatser fulla med kvinnor går det nästan inte arbeta på. Är så tacksam att ha varit på mansdominerade arbetsplatser senaste decenniet och det är trevligt och bra stämning, Roligt att komma till jobbet, bra känsla.


    Det här avviker från sakfrågan men det är inte alls min erfarenhet av kvinnodominerade arbetsplatser. Bra, stöttande stämning, inget skitsnack, alla jobbar hårt. 

    De få män som jobbat har varit slackers: försökt leva på sin charm, varit slarviga. 

    Med det sagt stämmer det såklart inte alltid. Vi har olika erfarenheter. 
  • Anonym (Fortsätt)
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-08 17:39:44 följande:

    Så om jag sammanfattar de senaste inläggen så anser (män) att kvinnor är dumma mot män och att det är därför dessa (män?) inte tar ställning för mäns våld mot kvinnor 

    har jag rätt?


    Ja, du har helt rätt. Tråden har fått besök av incelrörelsen:

    play.etc.se/sv/de-nya-radikala-den-svenska-incel-rorelsen 
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-08 17:39:44 följande:

    Så om jag sammanfattar de senaste inläggen så anser (män) att kvinnor är dumma mot män och att det är därför dessa (män?) inte tar ställning för mäns våld mot kvinnor 

    har jag rätt?


    Tråden i sig blir löjlig. Kvinnor och män ska inte arbeta separat. Man ska jobba tillsammans. 

    Ser även det i diskussionen rörande arbetsplatser där männen målar upp kvinnorna som konflikthärdar och kvinnorna målar upp männen som lata. Så extremt fördomsfullt men en naturlig konsekvens av att män och kvinnor sätter sig på var sin kant och arbetar och lever. Inse att skillnaderna på individnivå är mycket större än på könsnivå. Finns gott om män som är konflikthärdar och gott om lata kvinnor. Finns även gott om män som är duktiga på att samarbeta och kvinnor som är ambitiösa. Så sluta var så extremt fördomafulla! 
  • pyssel
    Tow2Mater skrev 2022-08-08 17:36:03 följande:
    En googling visar en intressant observation; gemensamt för kvinnojourerna är att de har en jourtelefon dit kvinnor och tjejer som behöver stöd kan ringa medan nationella mansjouren ger samtalsstöd åt både män och kvinnor i hela landet via telefon. Intressant hur kvinnojouren vänder sig till enbart kvinnor, medan till mansjouren är både kvinnor och män välkomna att ringa.

    www.gagnef.se/stod-omsorg-och-vard/akut-hjalp/mansjour/
    www.roks.se/kontakta-en-jour/vad-ar-en-kvinnojour
    Det är rimligt att söka anslag utifrån ett underlag som visar på behov. Pengaregnet till misshandlarna och rättshaveristerna några decennier tillbaka när mansjourer - "Wow! DET låter bra!", är över och har nog byggt ett extra litet hinder. Det var inga trevliga styrelser med kvinno-och barnmisshandlare och pedofiler. Mansjourer i Sverige handlar idag mycket om att ta ett första steg att prata om sitt våldsutövande, känslor, relationer och/eller depressiva känslor. En del förstås också om kvinnor som slår. Varför kvinnor tar kontakt med mansjourer är det för att hjälpa mannen att ta emot hjälp.

    När det gäller våld är framförallt prostituerade män, män i samkönade relationer eller hedersförtryckta män utsatta men inte så lätta grupper att nå via mansjourer, utan nås andra vägar (sexuell hälsa, insatser mot missbruk t ex). 
  • Anonym (M)
    pyssel skrev 2022-08-08 21:19:45 följande:
    Det är rimligt att söka anslag utifrån ett underlag som visar på behov. Pengaregnet till misshandlarna och rättshaveristerna några decennier tillbaka när mansjourer - "Wow! DET låter bra!", är över och har nog byggt ett extra litet hinder. Det var inga trevliga styrelser med kvinno-och barnmisshandlare och pedofiler. Mansjourer i Sverige handlar idag mycket om att ta ett första steg att prata om sitt våldsutövande, känslor, relationer och/eller depressiva känslor. En del förstås också om kvinnor som slår. Varför kvinnor tar kontakt med mansjourer är det för att hjälpa mannen att ta emot hjälp.

    När det gäller våld är framförallt prostituerade män, män i samkönade relationer eller hedersförtryckta män utsatta men inte så lätta grupper att nå via mansjourer, utan nås andra vägar (sexuell hälsa, insatser mot missbruk t ex). 
    Ja, det bekräftar ju att män som blir slagna av kvinnor får klara sig själva och då är det inte så konstigt att män inte engagerar sig i våldet mot kvinnor. Män får ju lära sig att våld mot dem är betydelselöst, varför skulle de då tycka att våld mot kvinnor är viktigt? 

    Svaret påTS fråga är alltså att vi tar våld mot män på större allvar. Människor som respekterar sig själva kommer respektera andra också i högre grad. 
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?