• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-14 17:26:28 följande: #876
    Tow2Mater skrev 2022-08-14 17:19:50 följande:
    Jo, och jag påpekade ju det ovidkommande dravel som stod om det. Vad menar du mer stod?

    Vilka manliga forebilder forresten? Vilka har lyfts som goda manliga forebilder av jämnställdshetsmyndigheten?
    du kanske ska läsa det igen. Syftet var ju att lyfta positiva manliga förebilder bland annat. Sen även en länk till ett forum där det även diskuteras. Varför är du så defensiv? Känns det som att din mansroll ifrågasätts? Nu menar jag det inte på ett raljerande sätt utan mer för att få upp ögonen på dig.
     
    "Känns det som att din mansroll ifrågasätts?"
    Av vilken heteronormativ anledning fortsätter du att anta att Tow2Mater är en man?
  • Tow2Mater
    ClumsySmurf skrev 2022-08-14 18:01:15 följande:
     
    "Känns det som att din mansroll ifrågasätts?"
    Av vilken heteronormativ anledning fortsätter du att anta att Tow2Mater är en man?
    Hon verkar ju anta bara pojkar leker med bilar, ha ha.
  • Anonym (Mjölk)

    Tow2mater skriver 
    Det hjälper inte att läsa igen eftersom det inte står där. Så jag frågar dig vilka manliga förebilder de gett, men du har inget svar? 
    (jag har ingen lust att hitta jämställdhetsmyndighetens konkreta förslag genom att besöka andra forumdiskussioner och försöka hitta det kanske begravt i trådar där, jag har nog med detta forum)

    Det är del i att för att bättre nå män tror jag mer behöver konkretiseras; istället för att prata flummigt om att lyfta manliga forebilder, skulle det bättre nås ut med budskap genom att konkret definiera vilka dessa goda förebilder är. 

    Jag har redan sagt att jag inte definierar mig som man, ifall du missade det.

    att man pratar om mansdagen i generella Termer är väl förklarligt iom att det är en beskrivning av dagen? hur kan du dissa det med att du behöver specifika förebilder?

    var försiktig med att säga att du inte definierar dig som man om det var ett kön du föddes med. Smurfen kanske känner att dennes frihet inskränkts.

  • Tow2Mater
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-14 18:04:48 följande:
    att man pratar om mansdagen i generella Termer är väl förklarligt iom att det är en beskrivning av dagen? hur kan du dissa det med att du behöver specifika förebilder?

    var försiktig med att säga att du inte definierar dig som man om det var ett kön du föddes med. Smurfen kanske känner att dennes frihet inskränkts.
    Eftersom det hände 2020 vore det ju mer konstruktivt om du bidrog med det jämställdhetsmyndigheten faktist diskuterade och om de kom fram till något, än deras i generella termer beskrivning av en kommande dag?

    Ledord: Konstuktivitet.
  • Anonym (Mjölk)
    Tow2Mater skrev 2022-08-14 18:12:32 följande:
    Eftersom det hände 2020 vore det ju mer konstruktivt om du bidrog med det jämställdhetsmyndigheten faktist diskuterade och om de kom fram till något, än deras i generella termer beskrivning av en kommande dag?

    Ledord: Konstuktivitet.
    Du måste skämta.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-14 18:13:21 följande:
    Du måste skämta.
    Nej. Ta det som en allvarlig menad diskussion. Agera därefter.
  • Anonym (Mn)
    Anonym (Mjölk) skrev 2022-08-14 14:39:16 följande:

    Mn skriver 
    Sedan vet vi att kvinnor har varit en andra klassens medborgare vilket vi tack och lov arbetar med och vi har kommit väldigt långt.
    Men, begångna orättvisor skall inte användas för att "vrida klockan rätt", att som många vill ge kvinnor fördelar gentemot männen.
    Men många är så tacksamma över sin offerkofta.

    att Kvinnor blir dödade och misshandlade av sina män är ingen offerkofta. De är de verkliga offren. Vad menar du med att många vill ge kvinnor fördelar gentemot män? är dessa krafter för en lösning där kvinnor dödar män i stället?


    Illustrerar väldigt väl din förmåga (eller bristen) att se en företeelse eller text i sin kontext.
    Var någonstans säger jag att våldsoffer inte är offer?
    Det är när man tar kvinnlig rösträtt eller andra historiska orättvisor för att rättfärdiga ras- och könskvoteringar istället för att använda meriter.


    Det är inte så att det saknas kompetenta kvinnor men för vissa så är ras och kön en kompetens och det snedvrider rekryteringen.


    Exempel; Vill minnas att det är stadgarna i Grön Ungdom som stipulerar jämställdhet i styrelsen, minst 50% skall vara kvinnor. Nu råkar 75% vara kvinnor men det ses inte som ett problem utan är en "framgång" jämställdshetsmässigt eftersom männen traditionellt har varit dominerande.
    It's OK when we do it...

  • Anonym (Ini)
    Tow2Mater skrev 2022-08-14 18:12:32 följande:
    Eftersom det hände 2020 vore det ju mer konstruktivt om du bidrog med det jämställdhetsmyndigheten faktist diskuterade och om de kom fram till något, än deras i generella termer beskrivning av en kommande dag?

    Ledord: Konstuktivitet.
    Jämställdhetsmyndigheten arbetar ut feministisk synvinkel. Självklart är den då negativ gör de flesta män.

    Som du mycket riktigt skriver finns det positiva och negativa sidor med mansrollen och positiva och negativa sidor med kvinnorollen. En jämställdighetsmyndighet som inte ser det och dessutom atbetar ur feministisk synvinkel, finns det ingen anledning att ta seriöst.
  • Anonym (Mjölk)
    Anonym (Mn) skrev 2022-08-14 18:24:51 följande:

    Illustrerar väldigt väl din förmåga (eller bristen) att se en företeelse eller text i sin kontext.
    Var någonstans säger jag att våldsoffer inte är offer?
    Det är när man tar kvinnlig rösträtt eller andra historiska orättvisor för att rättfärdiga ras- och könskvoteringar istället för att använda meriter.


    Det är inte så att det saknas kompetenta kvinnor men för vissa så är ras och kön en kompetens och det snedvrider rekryteringen.


    Exempel; Vill minnas att det är stadgarna i Grön Ungdom som stipulerar jämställdhet i styrelsen, minst 50% skall vara kvinnor. Nu råkar 75% vara kvinnor men det ses inte som ett problem utan är en "framgång" jämställdshetsmässigt eftersom männen traditionellt har varit dominerande.
    It's OK when we do it...


    Hela diskussionen handlar om mäns våld mot kvinnor och vad som kan göras. du Väljer i det sammanhanget att prata om kvinnor som offerkoftor.
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?