• Anonym (Köra 100 mil?)

    Åka 100 mil, förkyld, för att träffa döende släkting?

    Min sambo fick samtal ikväll att hans mamma mår mycket sämre, hon fick i förrgår reda på att hon har bröstcancer, och nu har de kört henne till akuten för hon kunde inte gå och hade svårt att andas.

    Vi bor 100 mil ifrån henne och jag förstår min sambo att han vill åka upp en sista gång om de meddelar från akuten att det är dax...

    Men han är superförkyld, varit hemma i 3 dagar nu från jobbet och har frossa lite till och från, hostar massor och han som alltid vaknar 6-7 på morgonen sover till 10 nu för att han är så slut.

    Jag tycker inte att han bör åka. Del så får han väl fortfarande inte gå in på sjukhuset om han är jätteduktig, coronaregler fortfarande. Sedan ska han väl inte smitta sin gamla sjuka mamma, även om han tycker att det spelar ju ingen roll för hon är ju ändå döende.
    Han bör ju inte heller umgås med de andra i sin familj som han har boendes där uppe, då smittar han ju ner dem. (Han måste bo hos släktingar)
    Sedan att köra 100 mil när man är så trött att man sover 5 timmar extra gör ju att man är en kass bilförare efter några timmar.

    Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Åka 100 mil, förkyld, för att träffa döende släkting?
  • Anonym (Uska)
    Anonym (Linn) skrev 2022-09-18 12:14:08 följande:

    Jag kan faktiskt förstå de som önskar sig döttrar när jag läser sånt här. 


    Varför är det förståeligt? 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Uska) skrev 2022-09-18 12:23:32 följande:
    Varför är det förståeligt? 
    Nu pratar jag generellt: men kvinnor som får döttrar får en vän för livet. De allra flesta kvinnor jag känner har en bra vän-relation med sin mamma.
    De umgås, ringer varandra regelbundet, fikar, går på stan, reser ihop. De månar om varandra och tar hand om varandra. 
    När kvinnan blir gravid pratar hon med sin mamma. När barnbarnet föds blir mormor naturligt en del av barnets liv då mamma och mormor har en god relation. De finns för varandra. 

    Sonen flyttar hemifrån och "glömmer" att ringa föräldrarna. Har knappt något att säga när de väl hörs.
    När killen får en tjej är det hon som får påminna honom att ringa sin mamma. Att det var länge sedan de träffade hans föräldrar. Det är hon som påminner honom om att hans mamma snart fyller år och påminner honom igen på själva dagen om att han måste ringa och gratta. Ofta är det kvinnan som köper presenter och gåvor till hans föräldrar. 

    När de får barn tänker inte mannen på att hans föräldrar ska få träffa barnet, det blir tjejen som styr upp det. Barnet får ofta en bättre relation med morföräldrarna eftersom båda anstränger sig där.
    Farmor och farfar får be om att ses och ses som jobbiga och krävande.

    Men detta var lite OT. Åter till TS.
  • Anonym (Uska)
    Anonym (Linn) skrev 2022-09-18 12:33:10 följande:
    Nu pratar jag generellt: men kvinnor som får döttrar får en vän för livet. De allra flesta kvinnor jag känner har en bra vän-relation med sin mamma.
    De umgås, ringer varandra regelbundet, fikar, går på stan, reser ihop. De månar om varandra och tar hand om varandra. 
    När kvinnan blir gravid pratar hon med sin mamma. När barnbarnet föds blir mormor naturligt en del av barnets liv då mamma och mormor har en god relation. De finns för varandra. 

    Sonen flyttar hemifrån och "glömmer" att ringa föräldrarna. Har knappt något att säga när de väl hörs.
    När killen får en tjej är det hon som får påminna honom att ringa sin mamma. Att det var länge sedan de träffade hans föräldrar. Det är hon som påminner honom om att hans mamma snart fyller år och påminner honom igen på själva dagen om att han måste ringa och gratta. Ofta är det kvinnan som köper presenter och gåvor till hans föräldrar. 

    När de får barn tänker inte mannen på att hans föräldrar ska få träffa barnet, det blir tjejen som styr upp det. Barnet får ofta en bättre relation med morföräldrarna eftersom båda anstränger sig där.
    Farmor och farfar får be om att ses och ses som jobbiga och krävande.

    Men detta var lite OT. Åter till TS.
    Ja det var en väldigt stor generalisering. 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Uska) skrev 2022-09-18 12:47:01 följande:
    Ja det var en väldigt stor generalisering. 
    Enligt dig.
    Snälla, åter till TS. 
  • EpicF
    Anonym (Linn) skrev 2022-09-18 12:48:44 följande:
    Enligt dig.
    Snälla, åter till TS. 
    Enligt många.
     
    Otroligt många kvinnor är inte bästa vän med sina mammor, tvärt om faktiskt så ditt generliserande är så långt från verkligheten det kan komma. 
  • Anonym (Linn)
    EpicF skrev 2022-09-18 12:55:26 följande:
    Enligt många.
     
    Otroligt många kvinnor är inte bästa vän med sina mammor, tvärt om faktiskt så ditt generliserande är så långt från verkligheten det kan komma. 
    FL i ett nötskal: det startas sidobråk.

    Jag skrev att jag generaliserade, det betyder att det inte menas att VARENDA  kvinna är bästis med sin mamma och VARENDA man är dålig på att höra av sig till sina föräldrar. 

    Men jag står på mig i det jag skrev, jag har sett och hört det alltför många gånger för att det ska ses som något random och sällan.
  • EpicF
    Anonym (Linn) skrev 2022-09-18 12:59:43 följande:
    FL i ett nötskal: det startas sidobråk.

    Jag skrev att jag generaliserade, det betyder att det inte menas att VARENDA  kvinna är bästis med sin mamma och VARENDA man är dålig på att höra av sig till sina föräldrar. 

    Men jag står på mig i det jag skrev, jag har sett och hört det alltför många gånger för att det ska ses som något random och sällan.
    Nej, men det betyder att majoriteten gör det. Vilket inte stämmer. Du har fel i ditt generaliserande. 
  • Anonym (Uska)
    Anonym (Linn) skrev 2022-09-18 12:59:43 följande:
    FL i ett nötskal: det startas sidobråk.

    Jag skrev att jag generaliserade, det betyder att det inte menas att VARENDA  kvinna är bästis med sin mamma och VARENDA man är dålig på att höra av sig till sina föräldrar. 

    Men jag står på mig i det jag skrev, jag har sett och hört det alltför många gånger för att det ska ses som något random och sällan.
    Det skapas nya diskussioner när någon slänger in något annat som du precis gjorde. 
    Så här tänker jag. Ska de med mammor som inte klarat mer än minsta möjliga nivå i sin mammaroll ändå pyssla om och hjälpa henne bara för att de är döttrar? Det finns mammor tack vare släktskap och det finns mammor med både släktskap och en kärlek till sitt barn. 
    Jag tycker inte det är korrekt att påstå att män vore sämre på att  bry sig om mamma pga de är söner. 
    Hur dina barn gör när du är gammal kan faktiskt bero på hur du varit som förälder och då spelar det ingen roll om du är dotter eller son. 
  • molly50
    Anonym (Linn) skrev 2022-09-18 12:33:10 följande:
    Nu pratar jag generellt: men kvinnor som får döttrar får en vän för livet. De allra flesta kvinnor jag känner har en bra vän-relation med sin mamma.
    De umgås, ringer varandra regelbundet, fikar, går på stan, reser ihop. De månar om varandra och tar hand om varandra. 
    När kvinnan blir gravid pratar hon med sin mamma. När barnbarnet föds blir mormor naturligt en del av barnets liv då mamma och mormor har en god relation. De finns för varandra. 

    Sonen flyttar hemifrån och "glömmer" att ringa föräldrarna. Har knappt något att säga när de väl hörs.
    När killen får en tjej är det hon som får påminna honom att ringa sin mamma. Att det var länge sedan de träffade hans föräldrar. Det är hon som påminner honom om att hans mamma snart fyller år och påminner honom igen på själva dagen om att han måste ringa och gratta. Ofta är det kvinnan som köper presenter och gåvor till hans föräldrar. 

    När de får barn tänker inte mannen på att hans föräldrar ska få träffa barnet, det blir tjejen som styr upp det. Barnet får ofta en bättre relation med morföräldrarna eftersom båda anstränger sig där.
    Farmor och farfar får be om att ses och ses som jobbiga och krävande.

    Men detta var lite OT. Åter till TS.
    Det finns många män som har bra kontakt med sina föräldrar.
    Min man är en av dem.
    Och jag har även killkompisar som har bra kontakt med sina föräldrar.
    Sen finns ju de män som inte kan klippa navelsträngen också,men det är en annan sak. 
  • Anonym (A)
    molly50 skrev 2022-09-18 15:32:56 följande:
    Det finns många män som har bra kontakt med sina föräldrar.
    Min man är en av dem.
    Och jag har även killkompisar som har bra kontakt med sina föräldrar.
    Sen finns ju de män som inte kan klippa navelsträngen också,men det är en annan sak. 
    +1
Svar på tråden Åka 100 mil, förkyld, för att träffa döende släkting?