• elin1989

    BF JUNI 2023

    Hittade ingen juni-tråd (lite tidigt förstås!) så skapar en! 

    Det här är min tredje graviditet, har en son sen tidigare och hade ett utomkvedshavandeskap i juni i år. 

    BF-lista:

    2/6 Elin89, andra barnet

  • Svar på tråden BF JUNI 2023
  • Flip12

    @banananne. Jag har också haft hyperemesis samtliga graviditeter. Det är tufft och det är tur att man glömmer hur jävligt det är. Jag är i 5+3 nu och har börjat kräkas men är på benen än så länge? 

  • Banananne
    Flip12 skrev 2022-10-19 20:53:10 följande:

    @banananne. Jag har också haft hyperemesis samtliga graviditeter. Det är tufft och det är tur att man glömmer hur jävligt det är. Jag är i 5+3 nu och har börjat kräkas men är på benen än så länge? 


    Usch vad tufft, ja det är ett riktigt helvete. Håller verkligen tummarna för att det blir bra mycket lindrigare för dig denna gång! ❤️ Jag har mått lite illa senaste par dagarna men har inte kräks än så länge.
  • Juleslee

    Jag hakar på här! 
    Detta är min andra graviditet, första gången var i somras men fick MA v 8 i augusti i år. Håller tummarna nu för att jag dra komma förbi den magiska 12v-gränsen..!

    Detta är mitt första barn<3 
    BF 26 juni 

  • Jojjans
    Juleslee skrev 2022-10-19 23:53:24 följande:

    Jag hakar på här! 
    Detta är min andra graviditet, första gången var i somras men fick MA v 8 i augusti i år. Håller tummarna nu för att jag dra komma förbi den magiska 12v-gränsen..!

    Detta är mitt första barn<3 
    BF 26 juni 


     


    jag vill inte vara en partypooper men det finns ingen magisk 12-veckors-gräns.

    mvh har förlorat friska barn i vecka 16 och 21. 

  • MammaBrapp
    Jojjans skrev 2022-10-20 05:55:15 följande:

     


    jag vill inte vara en partypooper men det finns ingen magisk 12-veckors-gräns.

    mvh har förlorat friska barn i vecka 16 och 21. 


    Beklagar sorgen. Hjärta
    Tror dock banananne mer tänker kring de tidiga missfall många får innan v.12.
    Tror mig ha läst att 9 av 10 missfall sker innan v.12, därav ser säkert många det som en "magisk vecka".
    Oavsett är det du tvingats gå igenom oerhört ledsamt.
  • Jojjans
    MammaBrapp skrev 2022-10-20 06:59:39 följande:
    Beklagar sorgen. Hjärta
    Tror dock banananne mer tänker kring de tidiga missfall många får innan v.12.
    Tror mig ha läst att 9 av 10 missfall sker innan v.12, därav ser säkert många det som en "magisk vecka".
    Oavsett är det du tvingats gå igenom oerhört ledsamt.

     


    jag förstår att det är det hon syftar på. Jag tycker det var okänsligt att skriva att det är en magisk gräns, för det är det inte. Vi som upplevt motsatsen finns också här och självklart blir även jag mer hoppfull av att passera vecka 12, men det finns ju aldrig några garantier. Barn dör både i magen och efteråt av massor av olika orsaker, tror det är bra med en ödmjukhet inför att livet kan ta såna vändningar. Om man helt blundar för det slår verkligheten till så mycket hårdare den gången någonting faktiskt händer. 

  • Juleslee
    Menar inte att trampa någon på tårna. Jag fick MA min första graviditet och tro mig, jag vet vilka risker som finns under hela graviditeten (och efter) och tar ingenting för givet. Jag är såklart jätteglad nu men vågar inte riktigt slappna av och hoppas att det ska gå hela vägen denna gång och därför tar jag det 'i anhalter', varav den första (för mig) är de 12 första veckorna i graviditeten där risken för mf är som störst. Sen får man ta det vecka för vecka, självklart kan saker hända även senare. Jojjan ledsen för vad du gått igenom<3  
  • MammaBrapp
    Jojjans skrev 2022-10-20 08:05:29 följande:

     


    jag förstår att det är det hon syftar på. Jag tycker det var okänsligt att skriva att det är en magisk gräns, för det är det inte. Vi som upplevt motsatsen finns också här och självklart blir även jag mer hoppfull av att passera vecka 12, men det finns ju aldrig några garantier. Barn dör både i magen och efteråt av massor av olika orsaker, tror det är bra med en ödmjukhet inför att livet kan ta såna vändningar. Om man helt blundar för det slår verkligheten till så mycket hårdare den gången någonting faktiskt händer. 


    Jag förstår dig och håller med dig. Hjärta
  • Jojjans

    Tack för att ni förstår. en av dom värsta sakerna med att förlora ett barn (förutom själva förlusten) är ensamheten och utanförskapet. För INGEN som är gravid eller har barn vill ens tänka på det man upplevt. så man tvingas tassa på tå ständigt för att inte andra ska råka drabbas av den sorg man går runt och bär på. En erfarenhet jag delar med alla jag pratat med som förlorat ett barn under graviditeten eller strax efter.

    hoppas innerligt att vi alla här i tråden slipper gå igenom något liknande ❤️ 

  • Kvinna1989
    Jojjans skrev 2022-10-20 08:38:58 följande:

    Tack för att ni förstår. en av dom värsta sakerna med att förlora ett barn (förutom själva förlusten) är ensamheten och utanförskapet. För INGEN som är gravid eller har barn vill ens tänka på det man upplevt. så man tvingas tassa på tå ständigt för att inte andra ska råka drabbas av den sorg man går runt och bär på. En erfarenhet jag delar med alla jag pratat med som förlorat ett barn under graviditeten eller strax efter.

    hoppas innerligt att vi alla här i tråden slipper gå igenom något liknande ❤️ 


    ❤ Ja hoppas verkligen ingen av oss behöver uppleva det. 

    Min bästa vän förlorade sitt 10 åriga barn i våras :'( Jag har efter det varit lite extra tacksam för min lilla tjej på 13 månader. Visst var jag tacksam innan men ni förstår nog.

    Hennes dotter dog pga influensan, inte corona! Bara två veckor innan var dom på årskontroll och allt såg bättre ut än aldrig förr! Tänk vad allt kan vända .. (Hennes dotter var född förtidigt och därför känsligare mot sjukdomar osv)
Svar på tråden BF JUNI 2023