• Anonym (Tyko Tönt)

Vad hindrar incels från att få till en träff/dejt?

Om jag förstått är en riktig incel en person (ofta man) som aldrig lyckats få till något sexuellt umgänge. Med risk för att låta dryg är jag lite nyfiken på vad som gör att de aldrig lyckas. Särskilt med tanke på alla dejtingsajter idag.

Jag är själv ingen incel men har haft perioder där jag känt mig som en (det har nog de flesta) där jag inte lyckas få kontakt med någon och blir nobbad hela tiden. Jag gav mig ut i dejtingsvängen igen efter en separation och det gick ganska knackigt. Förmodligen för att jag inte var särskilt seriös, hade ingen bild och krafsade ihop en halvdan presentation på fem minuter. Trots detta har jag nu på ett år varit på ett tiotal dejter, fem av dem ledde till sex, två av dem blev kk och en av dem träffar jag fortfarande då och då.

Jag är absolut ingen snygg eller attraktiv person. En helt normal, halvfet 40-åring. Väldigt nördig (datorer och teknik), lite tafatt med tjejer, kan nog uppfattas som lite lätt töntig av vissa. Har ibland lite svårt att läsa rummet och kan uppfattas som självgod och självcentrerad. Jag borde avskräcka fler kvinnor men även de som inte var intresserade tyckte att det var trevligt att träffas (sa de iaf).

Sa vad gör dessa incels så speciellt oattraktiva att de aldrig får till nåt? Det måste vara något mer än vanlig blyghet.

• Svar på tråden Vad hindrar incels från att få till en träff/dejt?
  • Anonym (Cyan)
    Aurora Borrealis skrev 2022-11-02 16:21:49 följande:
    Jag håller med om att pojkar omges av kvinnor under uppväxten - det känner jag igen och har läst.

Att kvinnor inte väljer snälla, vänliga, omtänksamma män känner jag inte igen. De män som är gifta i lyckliga välfungerande förhållanden och äktenskap är män som är som Kung Carl Gustav.

De elaka männen är singlar i all oändlighet, av någon anledning. Får inte till något sunt, lyckligt, välfungerande lång relation av någon anledning. 

De män som är bad guys har man gjort studier på. De som sitter i fängelse t ex. De kvinnor som dras till dessa fångar är en väldigt liten minioritet och är inte representativa för vanliga kvinnor och sunda kvinnors val av partners. Leif G W Persson var den senaste jag hörde uttala detta, att det inte stämmer att kvinnor som grupp väljer bad guys och kåkfarare.

Du gör samma misstag som allt för många gör.
    När man pratar Kvinnliga egenskaper så är det mjuka, inkluderande och goda.
    Manliga egenskaper ja då är det våld, "gå-påiga" egenskaper och andra negativa saker. 

Jag pratar goda manliga egenskaper... Det som utmärker en god man och som kvinnor tycker är attraktivt.

En så enkel sak som Händighet? Vem skruvar ihop flest IKEA-möbler (om vi talar ur ett könsstereotypt perspektiv) Snickra och renovera hus? Kvinnor gör det också men jag kan lova att det är fler män.

Styrka? Trygghet? En man utan dessa egenskaper är inte lika attraktiv för kvinnor. Personligen tycker jag att dessa egenskaper också är attraktiva hos kvinnor.

Hur förvärvar vi dessa egenskaper?

Bland annat genom lek. Man har gjort undersökningar på hur barn leker, flickor leker på ett sätt, ofta i par.

Pojkar leker i grupp och ofta betydligt våldsammare lekar.
    Men man missar vad lekarna utmynnar i. 

Ett exempel: När pojkar leker "krig" så är det för samarbete, hierarkier och så vidare. Inte för att "döda". Det tolkas tyvärr oftast bokstavligt och redan på 70-talet var vi uttryckligen förbjudna att leka krig på mitt fritids. Pojklekar förbjuds. Fingerfärg, leka "snälla lekar" uppmuntras.

Tittar på traditionella idrotter ur könsperspektiv så dras fler pojkar till fotboll och ishockey. Lagsporter
    Ridning: 92% flickor.

Naturligtvis är "Goda egenskaper" tillgängliga oavsett vilket kön man har.
    Det viktiga i mitt resonemang är hur vi får egenskaperna redan i barndomen och det är där de positiva manliga förebilderna är så viktiga.

Undersökning från Mötesplatsen... jaja, mer som kuriosa men se om ni inte håller med.

• Anonym (Om)
    Anonym (Tyko Tönt) skrev 2022-10-17 16:26:01 följande:
    Vad hindrar incels från att få till en träff/dejt?

Om jag förstått är en riktig incel en person (ofta man) som aldrig lyckats få till något sexuellt umgänge. Med risk för att låta dryg är jag lite nyfiken på vad som gör att de aldrig lyckas. Särskilt med tanke på alla dejtingsajter idag.

Jag är själv ingen incel men har haft perioder där jag känt mig som en (det har nog de flesta) där jag inte lyckas få kontakt med någon och blir nobbad hela tiden. Jag gav mig ut i dejtingsvängen igen efter en separation och det gick ganska knackigt. Förmodligen för att jag inte var särskilt seriös, hade ingen bild och krafsade ihop en halvdan presentation på fem minuter. Trots detta har jag nu på ett år varit på ett tiotal dejter, fem av dem ledde till sex, två av dem blev kk och en av dem träffar jag fortfarande då och då.

Jag är absolut ingen snygg eller attraktiv person. En helt normal, halvfet 40-åring. Väldigt nördig (datorer och teknik), lite tafatt med tjejer, kan nog uppfattas som lite lätt töntig av vissa. Har ibland lite svårt att läsa rummet och kan uppfattas som självgod och självcentrerad. Jag borde avskräcka fler kvinnor men även de som inte var intresserade tyckte att det var trevligt att träffas (sa de iaf).

Sa vad gör dessa incels så speciellt oattraktiva att de aldrig får till nåt? Det måste vara något mer än vanlig blyghet.

Du utgör ifrån dig själv och har därmed inte någon egen erfarenhet från att ha problem att ha sex.
    Du exempelvis missar däremot olika problem som du inte tänkt på.
  • Anonym (Om)

Eftersom det inte kallas rättighet till sex, när 
    1. När folk har sex
    2. När personer som har sex får information exempelvis från skolan
    3. Samhället bidrar exempelvis till preventivmedel till unga personer
    4. Samhället kretsar hel del till sex
    5. Innan de som har sex går från ögonblicket till de har sex
    6. När det felet ska bero på dessa män, inte att det är ingens fel
    7. När folk gör en jämförelse mellan de som har sex och de som inte. 
    8. När folk klagar på sina sexrelaterade problem 

Då borde det inte alls behöva handla om rättighet till sex när dessa män klagar på sitt sexliv. 
    Det finns inget som heter rättighet om dessa män sedan skulle lyckats få sex. 

Rättighet handlar om något myndigheterna ska fixa och med den logiken så kan man kalla många av dom som har sex för någon rättighet för de får hjälp av samhället för olika problem 

• Anonym (Om)
    Anonym (Cyan) skrev 2022-11-02 15:19:35 följande:

Ja, stackars oss, min har klumpfot och skelar men men... man får nöja sig.

Allvarligt talat, alla kan vi få någon som vi trivs med om vi bara arbetar på det, ställer krav på oss själva och en eventuell partner.

Om man upplever sig som att man måste nöja sig med vad man fick så är det inte rätt förhållande. Inte minst synd om den stackare som man har lyckats bilda par med

Bara en gissning från din sida att alla kan. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Om) skrev 2022-11-01 09:44:59 följande: #232
    ClumsySmurf skrev 2022-11-01 09:40:56 följande:
    Anonym (Om) skrev 2022-10-17 17:36:45 följande:
    En orsak till bitterheten kan bero på att istället för empati så kan olika personer säga det är avtändande.
    Tror hel del kvinnor skulle bli kränka om någon man hade sagt att feminism är avtändande 
    är det inte du som tycker att kvinnor ska genmanipuleras så de vilja ligga med dej?
    med den inställningen förjänar man ingen empati
      Vilken empati har du att ge annars?
    Det ska inte vara orättvist och inget samhälls problem när någon man blir utan sexpartner.
    Dessutom kan det kallas rättighet till sex när man klagar eller rätt till kvinnors kroppar när man tycker kvinnor ska vara på något sätt. 
    jag har ingen empati för såna som dej
  • Anonym (Om)
    ClumsySmurf skrev 2022-11-02 20:50:04 följande:
    Du skulle ändå inte ha någon empati.
  • Anonym (Om)
    Går inte få empati ändå.
    Det finns finns ingen empati för män som saknar sexpartner mot sin vilja. 
  • Anonym (Om)
    Och hur ska man få empati från dig utan att man lyckas få sex först? 
  • ClumsySmurf
    Anonym (,) skrev 2022-11-01 12:33:43 följande: #258
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2022-11-01 11:17:34 följande:

Och jag står fast vid att det är samma fast det kan manifestera sig på olika sätt.

Alla vinner väl på om BÅDE pojkar och flickor satsar på sina studier och lyckas i livet? Båda min pojkar kom hem från skolan (olika skolor) och undrade varför manligt är fel och kvinnligt rätt? Det säger mig att något gått snett i undervisningen. Samhället feminiseras men var skall då männen ta vägen?

Definitivt vinner alla på det. Det är ju det ideala.

Det stora problemet enligt mig, som själva undervisningen inte kan råda bot på, är normerna hos pojkar där den som pluggar är töntig. Hur ändrar vi på det? Det hjälper inte om vi återgår till mindre flummig undervisning (vilket både pojkar och flickor vinner på) om inte dessa normer ändras. 

Sen mognar pojkar senare, kanske borde de ha skolstart ett år senare. 

Vad är det som dina pojkar fått höra är fel med att vara man?

"Det stora problemet enligt mig, som själva undervisningen inte kan råda bot på, är normerna hos pojkar där den som pluggar är töntig"
    Det kan inte vara så att det är symtom på att skolan är bättre anpassad för tjejer?

"Sen mognar pojkar senare, kanske borde de ha skolstart ett år senare. "
    Att det skulle gå (ännu) sämre för de som ligger efter i mognad var förutsägbart när de ändrade så det skulle bli mer självständigt arbete.

Det största problemet verkar vara inkompetens hos de som bestämmer hur det ska vara
  • Anonym (Om)
    Anonym (Om) skrev 2022-11-02 20:55:25 följande:
    Och hur ska man få empati från dig utan att man lyckas få sex först? 
    Orsaken varför samhället ska inte hjälpa män som saknar sexpartner är inte för att ni tycker sex är fel. Utan för ni vill att samhället ska bidra till erat sexliv, inte till personer som har andra förutsättningar 
Svar på tråden Vad hindrar incels från att få till en träff/dejt?